R1PJ9bxhK6LDu
Zdjęcie przedstawia duży plac. Na placu stoją opancerzone wozy wojskowe z wieżyczkami strzelniczymi umieszczonymi w tylnej części. Obok wozów stoi kilka grup żołnierzy w mundurach. W oddali widać inne wozy oraz ciężarówki. W tle zabudowania.

„Wystąpić w roli gospodarza”. Polski ruch oporu i powstanie warszawskie wobec zmieniającej się pozycji Polski w koalicji antyhitlerowskie

Żołnierze Wehrmachtu i Armii Czerwonej w Lublinie, 22 września 1939.
Źródło: Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Opór Polaków na obszarach okupowanych

Na mocy traktatu Ribbentrop–Mołotow z 23 sierpnia 1939 r. terytorium Polski zostało podzielone między III Rzeszę a ZSRS. Ustalona linia demarkacyjna miała przebiegać wzdłuż Sanu i Wisły. Decyzje te musiały jednak zostać zmienione na skutek przebiegu działań wojennych, w wyniku których wojska niemieckie wkroczyły na terytorium przyznane ZSRS. Aby uniknąć przekazywania Sowietom ziemi zdobytej przez żołnierzy niemieckich, 28 września obie strony zawarły sowiecko‑niemiecki układ o przyjaźni i granicy, który linię demarkacyjną przesuwał na linię Bugu.

RNydDqGBaEOUm1
II wojna światowa. Okupacja niemiecka - wybrane wydarzenia
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Formy oporu wobec okupanta niemieckiego

Powszechna nędza, ciągły stres związany z zagrożeniem zdrowia i życia utrudniały lub wręcz uniemożliwiały działalność intelektualną i twórczą, a zaspokajanie najprostszych życiowych potrzeb pochłaniało mnóstwo energii i czasu. Mimo że w warunkach terroru większość Polaków była zmuszona skupić się głównie na tym, aby przeżyć, opór wobec okupantów przybierał charakter masowy. Szczególną jego formą było tworzenie się polskiego podziemia zbrojnego. Najczęściej przejawiał się on łamaniem nakazów i zakazów, bojkotem zarządzeń oraz uchylaniem się od współpracy. Pojawiła się również „propaganda szeptana”, krytykująca i ośmieszająca okupanta. Polacy starali się szkodzić wrogom, wykonując swoją pracę opieszale i niedbale. Mimo że Niemcy wprowadzili nakaz zatrudnienia oraz zwiększyli czas pracy, jej wydajność spadała. Na wsiach chłopi opóźniali dostawy kontyngentowe, ukrywali zboże lub nawet palili zbiory, aby nie trafiły one w ręce okupantów.

RZQ2egHpZ6NDJ
Strona tytułowa „Biuletynu Informacyjnego” z 21 października 1943 r. Był to tygodnik (w czasie powstania dziennik) wydawany w Warszawie w latach 1939–1944, a w latach 1944–1945 w Krakowie. Średni nakład liczył 47 tys. egzemplarzy. Jaki charakter mają artykuły na stronie tytułowej?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Niemcy surowo zakazali wydawania niezależnej prasy, ale to nie powstrzymało Polaków przed działaniem w podziemiu. Ważnymi przejawami oporu były nielegalny druk i kolportaż gazet. Rezultaty działań drukarzy i wydawców mogą imponować, np. jednorazowy nakład „Biuletynu Informacyjnego” Armii Krajowej sięgał 45 tys. egzemplarzy. W podziemiu podczas okupacji wydano także ok. 1,4 tys. książek. Na okres okupacji przypadły debiuty literackie tak ważnych artystów jak Krzysztof Kamil Baczyński i Tadeusz Gajcy. W podziemiu funkcjonowały teatry, odbywały się wystawy plastyczne oraz koncerty. Nauczyciele angażowali się w tajne nauczanie, niezwykle istotne wobec faktycznej likwidacji przez Niemców szkolnictwa polskiego na poziomie średnim i wyższym. Funkcjonowały wprawdzie szkoły powszechne, ale ich program ograniczał się do nauki czytania, pisania i prostych rachunków, czyli minimum niezbędnego w życiu robotnika fizycznego. Nie rozwijały znajomości świata ani kultury. W szczególności okupanci zabronili nauczać w nich historii, literatury polskiej, geografii i wychowania fizycznego. Nauka zakazanych przedmiotów odbywała się w ramach tzw. tajnych kompletów, czyli zajęć w domach uczniów lub nauczycieli albo podczas lekcji przedmiotów technicznych, np. szycia. W samym roku szkolnym 1940/1941 program szkoły powszechnej uzupełniało 62 tys. uczniów pod kierunkiem 3844 nauczycieli. Podobnie wyglądała organizacja nauczania w gimnazjach i liceach zawodowych. Natomiast nauka w liceach ogólnokształcących musiała odbywać się w warunkach domowych, w formie zakamuflowanych tajnych kompletów. Niewielkie grupy, które w nich uczestniczyły, oraz świadomość zagrożenia wpływały na utrzymanie wysokiego poziomu mobilizacji młodzieży oraz dobre wyniki nauczania. Organizacją zajęć zajmowała się tajny Związek Nauczycielstwa Polskiego przy ścisłej współpracy z rodzicami uczniów. W podziemiu funkcjonowały nawet uczelnie wyższe, na przykład Uniwersytet Zachodni, utworzony przez wypędzonych z ziem wcielonych do Rzeszy polskich pracowników naukowych. Pod koniec okupacji w szkołach średnich uczyło się ponad 100 tysięcy młodzieży, a wiedzę na poziomie wyższym zdobyło kilka tysięcy studentów. Po wojnie uznawano wydane w ramach tajnego nauczania świadectwa, dyplomy i egzaminy.

RAoxTZ0h4v3fz
Znak Polski Walczącej namalowany przez członka Szarych Szeregów Jana Bytnara ps. „Rudy” na pomniku Lotnika, plac Unii Lubelskiej w Warszawie, lipiec 1944 rok. Działaniem konspiracyjnym był także tzw. mały sabotaż, często stosowany przez ruch oporu. Polegał m.in. na pisaniu antyhitlerowskich haseł na murach, zrywaniu plakatów, czy ośmieszaniu zarządzeń okupanta. Za tego typu akty groziła kara śmierci. Wyjaśnij, dlaczego w lipcu 1944 roku nasilił się w Warszawie mały sabotaż.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
ROXvM2rbC9anO
Swastyka na szubienicy namalowana na budynku przy ul. Ligockiej w Warszawie. Wyjaśnij, z jakich powodów rysunek ten został zachowany do dziś.
Źródło: Adrian Grycuk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Polacy w obliczu niemieckiej zagłady Żydów

Część Polaków sprzeciwiała się niemieckim restrykcjom wobec ludności żydowskiej, choć początkowo w niewielkim stopniu. Wynikało to po części z przedwojennych nastrojów antysemickich umiejętnie podsycanych podczas okupacji przez hitlerowską propagandę. Warto pamiętać też, że na obszarach okupowanej Polski za wszelką pomoc okazaną Żydom groziła kara śmierci i odpowiedzialność zbiorowa, mimo tego niektórzy decydowali się ukrywać prześladowanych.

Nierzadko Polacy czuli się po prostu bezradni wobec dramatu żydowskich sąsiadów lub koncentrowali się przede wszystkim na własnym przetrwaniu. Wielu przyjęło obojętną postawę wobec Holocaustu w obawie przed represjami okupanta, niektórzy z nadzieją na wzbogacenie się kosztem prześladowanych. Z czasem jednak coraz bardziej tragiczny los Żydów zaczął budzić u części społeczeństwa polskiego współczucie. Opór wobec nieludzkich represji przybierał formy pomocy indywidualnej lub zorganizowanej.

RukWJJekWqgM2
Wiktoria Ulma z dziećmi. Na terenach okupowanej Polski Niemcy stosowali zasadę odpowiedzialności zbiorowej za udzielanie pomocy Żydom. Karą za każdą formę pomocy była śmierć. Podobne rozwiązanie funkcjonowało jedynie na obszarach okupowanej Ukrainy oraz Jugosławii. Ofiarami nazistowskich represji padła chłopska rodzina Ulmów z podkarpackiej miejscowości Markowa. 24 marca 1944 r. udzielający schronienia Żydom Ulmowie zostali zamordowani przez niemieckich żandarmów i funkcjonariuszy granatowej policji. O fakcie ukrywania Żydów przez rodzinę Ulmów doniósł Niemcom prawdopodobnie Polak, Włodzimierz Leś – granatowy policjant z Łańcuta.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Aktywnie na polu ratowania Żydów od zagłady działały instytucje kościelne. W akcję ukrywania żydowskich dzieci zaangażowało się 49 czynnych żeńskich zgromadzeń zakonnych (spośród 74) skupionych w ponad 200 klasztorach. W ten sposób udało się ocalić od zagłady 1200 dzieci. W ramach Państwa Podziemnego funkcjonowała Rada Pomocy Żydom „Żegota” (od jesieni 1943 r.), która zrzeszała różnorodne środowiska polskie i żydowskie. Polskie podziemie zdecydowanie potępiało i surowo karało przypadki grabieży mienia żydowskiego i szmalcownictwa, czyli szantażowania lub wymuszania okupu na ukrywających się Żydach lub pomagającym im Polakach. Szmalcownicy i denuncjatorzy mimo wszystko nadal wykorzystywali tragedię narodu żydowskiego dla korzyści materialnych. Zdarzało się też, że Polacy czerpali różnorakie materialne korzyści z niemieckich represji wobec swoich żydowskich sąsiadów: przejmowali „pożydowskie” mienie, zajmowali opuszczone mieszkania, szmuglowali dla zarobku żywność do gett. Znane są również przykłady udziału Polaków w masowych mordach na tle antysemickim, na przykład na Białostocczyźnie w samym 1941 r. doszło do ok. 30 wystąpień antyżydowskich. Represje wobec Żydów prowadziły także niektóre oddziały partyzanckie Narodowych Sił Zbrojnych odpowiedzialne za obławy na Żydów ukrywających się w lasach. Brutalna okupacja powodowała głęboką demoralizację. Ślepy, masowy terror potęgował obojętność na ludzkie dramaty. Te zbrodnie oraz bierność sporej części społeczeństwa polskiego wobec dramatu Zagłady wciąż budzi ogromne emocje i spory dotyczące współwiny oraz współodpowiedzialności Polaków za Holocaust.

RaWPoY2UIJMpV1
Pomnik upamiętniający Żydów zamordowanych 10 lipca 1941 r. przez polskich sąsiadów w miejscowości Jedwabne na Podlasiu. Wydana w 2000 r. książka Jana Tomasza Grossa “Sąsiedzi” dotycząca zbrodni w Jedwabnem wywołała w Polsce burzliwą dyskusję dotyczącą współodpowiedzialności, a nawet współudziału Polaków w zbrodniach Holokaustu. Śledztwo Instytutu Pamięci Narodowej potwierdziło odpowiedzialność Polaków za ten mord. Śledczy pieczołowicie odtworzyli przebieg wydarzeń z 10 lipca 1941 r.: Od godzin rannych […] rozpoczęto wypędzanie z domów ludności żydowskiej i gromadzenie jej na rynku miasteczka. Zgromadzonym kazano wyrywać trawę spomiędzy kamieni brukowych, którymi wyłożony był rynek. Dopuszczano się przy tym aktów gwałtu i przemocy wobec zgromadzonych. Dokonywali tego mieszkańcy Jedwabnego i okolic, narodowości polskiej […]. Grupa 40–50 Żydów została zamordowana „w nieustalony sposób”. Około 300 ludzi, w tym dzieci i niemowlęta, oprawcy spalili żywcem w jednej ze stodół znajdujących się w miasteczku. Przyjąć można, że zbrodnia w Jedwabnem została dokonana z niemieckiej inspiracji”. Jednakże „wykonawcami tych zbrodni […] byli polscy mieszkańcy Jedwabnego i okolic – mężczyźni w liczbie co najmniej 40.
Źródło: ilustracja: Fotonews, Wikimedia Commons.
Cytat za: R. Szuchta, P. Trojański, Holokaust. Zrozumieć dlaczego, Warszawa 2006, s. 274–275, licencja: CC BY 3.0.

Czerwona okupacja

Podobnie jak pod okupacją niemiecką również na terenach kontrolowanych przez sowietów Polacy mogli przyjąć taktykę przetrwania lub kolaboracji. Znacznie utrudnione było natomiast stawianie oporu. Sowieci na okupowanych przez siebie terytoriach prowadzili wobec Polaków politykę represji, która pod wieloma względami przypominała sytuację na terenach okupowanych przez Niemców. Władza sowiecka traktowała podejrzliwie spore grupy polskiego społeczeństwa: dawnych urzędników państwowych, wojskowych, inteligencję, zamożne mieszczaństwo i ziemiaństwo. Formą represji wobec „wrogów ludu” oraz ich rodzin były masowe wywózki w głąb ZSRS. Sowieci dopuścili się także zbrodni na masową skalę, dokonując mordu na pojmanych w czasie kampanii wrześniowej polskich oficerach w Katyniu (wiosna 1940). Polakom pod okupacją sowiecką przyszło żyć w warunkach wzmożonej propagandy, powszechnej inwigilacji, terroru oraz trudności ekonomicznych wywołanych nieudolnym zarządzaniem oraz likwidacją własności prywatnej. Dlatego przyjęli oni głównie strategię przetrwania. Tym bardziej, że w przeciwieństwie do okupacji niemieckiej próby organizacji struktur polskiego państwa podziemnego napotykały tutaj ogromne trudności. Polakom przychodziło działać w otoczeniu nie zawsze przyjaźnie nastawionych do polskich dążeń niepodległościowych działaczy białoruskich i ukraińskich, którzy na ogół z satysfakcją przyjęli zjednoczenie Ukrainy i Białorusi pod sowieckimi rządami.

R17ODD0P3KcfA
Uczestnicy wiecu na terenie polskich Kresów zajętym przez Sowietów (tzw. Zachodnia Białoruś), zdjęcie z 1939 roku. Manifestanci, reprezentujący niższe warstwy społeczne, trzymają plakat z napisem: „Niech żyją wielkie idee Marksa, Engelsa, Lenina, Stalina”. Takie demonstracje nie były spontaniczne, zazwyczaj organizowała je Komunistyczna Partia Białorusi. Sowieckiej propagandzie zależało na tym, aby ukazać entuzjazm mniejszości narodowych wobec zmiany granic. Jak myślisz, dlaczego?
Źródło: D.Chernov, Wikimedia Commons, tylko do użytku edukacyjnego.
Raport gen. Michała Tokarzewskiego‑Karaszewicza dla gen. Kazimierza Sosnkowskiego o sytuacji na terenie okupacji radzieckiej z 11 III 1940 roku (fragment)

Bolszewicy masowo wszędzie angażują konfidentów; niestety należy przyznać, że sporo ludzi poszło na tę podłą służbę. Dlatego na terenach bolszewickich swobodna rozmowa jest wykluczona, chociaż jest jeszcze daleko do stosunków panujących w Rosji. Oprócz agentów płatnych jest wielu donosicieli z amatorstwa – załatwiają dawne porachunki pisząc „donosy”, niestety jest tego dużo.

CART15 Źródło: Raport gen. Michała Tokarzewskiego‑Karaszewicza dla gen. Kazimierza Sosnkowskiego o sytuacji na terenie okupacji radzieckiej z 11 III 1940 roku (fragment), [w:] , Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Bogusław Lenard, Warszawa 1998, s. 254.
R1J6m555rPs4p
Władysław Broniewski po aresztowaniu przez NKWD, 1940 r. Broniewski (1897–1962) był socjalistą od wczesnej młodości. Po zajęciu Lwowa przez ZSRS wciąż tworzył – pisał m.in. wiersze patriotyczne. W styczniu 1940 r., wraz z innymi literatami, został aresztowany przez NKWD. W maju 1940 r. przewieziono go z Lwowa do więzienia NKWD na moskiewskiej Łubiance. Po trzynastu miesiącach został wywieziony do Saratowa, a potem do Ałma Aty. Wolność odzyskał w sierpniu 1941 r., po amnestii będącej wynikiem układu Sikorski–Majski.
Poszukaj informacji dotyczących tego, jak losy poety potoczyły się po wojnie.
Źródło: NKVD/Wikimedia Commons, domena publiczna.

Film edukacyjny

RoG2Y6ZyoCyXf
Nagranie filmowe dotyczące postawy społeczeństwa polskiego pod okupacją, część pierwsza.
Polecenie 1

Wymień kategorie, na jakie Niemcy podzielili polskie społeczeństwo. Wskaż te, które uznane były przez Polaków za zdradzieckie.

R1MBOTpOY9tKt
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).

Ćwiczenia

R1Ts0aaA4qkCn1
Ćwiczenie 1
Rozstrzygnij, które stwierdzenia odnoszą się do postaw Polaków pod okupacją radziecką, które do sytuacji Polaków pod okupacją niemiecką, a które do sytuacji zarówno pod okupacją niemiecką, jak i radziecką. okupacja radziecka Możliwe odpowiedzi: 1. Polscy pracownicy naukowi starali się kontynuować swoją działalność edukacyjną, tworząc struktury tajnego szkolnictwa wyższego, 2. Zdarzały się przypadki Polaków, którzy wstępowali w szeregi policji politycznej tworzonej przez okupantów, 3. Większość Polaków koncentrowała się na tym, aby przetrwać w warunkach terroru wprowadzonego przez okupantów, 4. W podziemiu wydawano gazety, a prasa podziemna osiągała imponujące nakłady, 5. Niektórzy intelektualiści polscy podejmowali się pracy na kierowniczych stanowiskach w polskich instytucjach kulturalnych tworzonych przez okupantów, 6. Współpracę z okupantem władze polskiego państwa podziemnego traktowały jako działanie niepatriotyczne i nieetyczne okupacja niemiecka Możliwe odpowiedzi: 1. Polscy pracownicy naukowi starali się kontynuować swoją działalność edukacyjną, tworząc struktury tajnego szkolnictwa wyższego, 2. Zdarzały się przypadki Polaków, którzy wstępowali w szeregi policji politycznej tworzonej przez okupantów, 3. Większość Polaków koncentrowała się na tym, aby przetrwać w warunkach terroru wprowadzonego przez okupantów, 4. W podziemiu wydawano gazety, a prasa podziemna osiągała imponujące nakłady, 5. Niektórzy intelektualiści polscy podejmowali się pracy na kierowniczych stanowiskach w polskich instytucjach kulturalnych tworzonych przez okupantów, 6. Współpracę z okupantem władze polskiego państwa podziemnego traktowały jako działanie niepatriotyczne i nieetyczne okupacja niemiecka i radziecka Możliwe odpowiedzi: 1. Polscy pracownicy naukowi starali się kontynuować swoją działalność edukacyjną, tworząc struktury tajnego szkolnictwa wyższego, 2. Zdarzały się przypadki Polaków, którzy wstępowali w szeregi policji politycznej tworzonej przez okupantów, 3. Większość Polaków koncentrowała się na tym, aby przetrwać w warunkach terroru wprowadzonego przez okupantów, 4. W podziemiu wydawano gazety, a prasa podziemna osiągała imponujące nakłady, 5. Niektórzy intelektualiści polscy podejmowali się pracy na kierowniczych stanowiskach w polskich instytucjach kulturalnych tworzonych przez okupantów, 6. Współpracę z okupantem władze polskiego państwa podziemnego traktowały jako działanie niepatriotyczne i nieetyczne
Ćwiczenie 2

Aby upamiętnić ludzi, którzy z narażeniem życia ratowali podczas wojny Żydów, Instytut Pamięci Męczenników i Bohaterów Holokaustu Yad Vashem ustanowił w 1953 r. medal Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. Do końca 2002 r. 19 706 Sprawiedliwych odebrało zasłużone ordery. Poniższa mapa przedstawia wykaz Sprawiedliwych wśród Narodów Świata z podziałem na kraje europejskie. Porównaj liczby odznaczonych, a następnie wskaż zdania, z którymi się zgadzasz.

R1Y574zB6Uybh
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie R. Szuchta, P. Trojański, Holokaust. Zrozumieć dlaczego, Warszawa 2006, s. 231.
RjOFlVNwiuYw9
Możliwe odpowiedzi: 1. Mapa świadczy o tym, że większość Polaków pomagała Żydom w czasie wojny., 2. Mapa potwierdza, że Hiszpanie i Portugalczycy kolaborowali z niemieckim okupantem., 3. Z mapy nie wynika, czy Sprawiedliwy narodowości polskiej, który w czasie wojny mieszkał na terenie dzisiejszej Litwy, a po wojnie wyemigrował do Niemiec, zaliczany jest do Polski, do Litwy czy do Niemiec., 4. Na duże liczby Sprawiedliwych z Polski, Holandii i Francji mogła mieć wpływ spora liczba ludności żydowskiej w tych krajach.
Ćwiczenie 2
RRRDseJQtyKMQ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie na podstawie jego treści oraz własnej wiedzy wskaż, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie na podstawie jego treści oraz własnej wiedzy wskaż, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe.
1

Dekret Rady Najwyższej ZSRR z 29 listopada 1939 r.

  1. Zgodnie z ustawą o obywatelstwie ZSRR z 19 sierpnia 1938 stanowi się, że odtąd obywatelami sowieckimi są:

a) byli obywatele polscy, którzy znajdowali się na terytorium zachodnich obłasti Ukrainy i Białorusi w chwili, gdy stały się one częścią ZSRR (l i 2 listopada 1939);

b) osoby, które przybyły do ZSRR na podstawie umowy z 16 listopada 1939 pomiędzy rządem ZSRR i rządem niemieckim, jak również ci, którzy przybyli na skutek przekazania przez ZSRR Litwie miasta Wilna i wileńskiej obłasti zgodnie z umową z 10 października 1939.

  1. Byli obywatele polscy zamieszkali w zachodnich obłastiach Ukrainy i Białorusi, którzy nie byli obecni na terytorium tych obłasti w dniach l i 2 listopada 1939 i nie posiadają obywatelstwa sowieckiego, mogą nabywać obywatelstwo ZSRR w trybie przewidzianym przez art. 3‑ci ustawy o obywatelstwie ZSRR.

CART16Cytat za: Prawdziwa historia Polaków. Ilustrowane wypisy źródłowe 1939-1945, cz. 1, 1939–1942–1944, oprac. D. Baliszewski, A.K. Kunert, Warszawa 1999, s. 176.
RhVgafR7ejeTi
Przedstawiona w źródle procedura nazywana jest w literaturze paszportyzacją. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wydanie cytowanego źródła oznaczało dla więzionych Polaków amnestię. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cytowany dekret został wydany na żądanie polskiego rządu emigracyjnego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj źródła i na ich podstawie oraz własnej wiedzy wyjaśnij, do jakich celów i w jaki sposób Niemcy wykorzystali odkrycie grobów polskich jeńców wojennych wymordowanych przez NKWD.

Źródło A

1

1943, kwiecień, 14, Berlin.

Zapis w diariuszu ministra propagandy Rzeszy Niemieckiej Josepha Goebbelsa o zbrodni katyńskiej (fragmenty), Berlin, 14 kwietnia 1943 r.

Znalezienie 12 tysięcy oficerów polskich wymordowanych przez GPU zostanie włączone do antybolszewickiej propagandy w wielkim stylu.

Skierowałem tam dziennikarzy […].

Teraz udzielił również Führer zezwolenia na danie prasie niemieckiej dramatycznego meldunku.

Udzieliłem wskazówek, aby materiał propagandowy wyzyskany był w największym rozmiarze.

Będziemy mogli żyć z tego kilka tygodni.

CART17Cytat za: Prawdziwa historia Polaków. Ilustrowane wypisy źródłowe 1939–1945, cz. 2, 1943–1944, oprac. D. Baliszewski, A.K. Kunert, Warszawa 1999, s. 1006.

Źródło B

R1ea6ZPXmaXgD
Strona tytułowa „Ilustrowanego Kuriera Polskiego” („gadzinówka”) z 18 IV 1943 r., informującego o odkryciu masowych grobów w Katyniu.
Źródło: Teki edukacyjne IPN. Zbrodnia Katyńska. Karta nr 25, domena publiczna.
RortkK0ViZtIQ
Do jakich celów Niemcy wykorzystali odkrycie grobów polskich jeńców wojennych wymordowanych przez NKWD? Możliwe odpowiedzi: 1. Mobilizacja opinii publicznej przeciwko ZSRS., 2. Odsunięcie uwagi od własnych zbrodni., 3. Odwrócenie uwagi od sytuacji na froncie wschodnim., 4. Wcielenie Polaków do Wehrmachtu., 5. Zaognienie wojny z ZSRS.

Słownik

kolaborant
kolaborant

(z łac. collaborare – współpracować) osoba podejmująca dobrowolną współpracę z wrogiem

kontyngenty
kontyngenty

obowiązkowe dostawy na rzecz państwa

NKWD
NKWD

(Narodnyj komissariat wnutriennich dieł, Ludowy Komisariat Spraw Wewnętrznych) instytucja pełniąca funkcję policji politycznej w państwie sowieckim w latach 1934–1946

prasa gadzinowa, gadzinówka
prasa gadzinowa, gadzinówka

(również pismo gadzinowe) pismo służące za pieniądze niecnej sprawie, korzystające z niegodziwych funduszy; prasa służącą rządowi zaborcy, okupanta czy systemu totalitarnego; powszechne w czasach okupacji niemieckiej i sowieckiej określenie polskojęzycznej prasy wydawanej przez administrację okupacyjną w Generalnym Gubernatorstwie oraz zachodnich obwodach ZSRS w miejsce zlikwidowanych polskich tytułów prasowych

Rada Pomocy Żydom „Żegota”
Rada Pomocy Żydom „Żegota”

polska humanitarna organizacja podziemna działająca w latach 1942–1945, jako organ polskiego rządu na uchodźstwie; jej zadaniem było organizowanie pomocy dla Żydów w gettach oraz poza nimi; kryptonim „Żegota” nadała Radzie Zofia Kossak‑Szczucka, czerpiąc z III cz. Dziadów Adama Mickiewicza, Żegota był w Dziadach epizodyczną postacią, więźniem opowiadającym o atmosferze strachu panującej na Litwie

szmalcownictwo
szmalcownictwo

nazwa pochodząca z gwary złodziejskiej od słowa „szmalec”, czyli łapówka (później także ogólnie: pieniądze); w czasie niemieckiej okupacji ziem polskich szmalcownikami określano osoby szantażujące lub wymuszająca okup na ukrywających się Żydach lub pomagających im Polakach

zbrodnia w Wawrze
zbrodnia w Wawrze

egzekucja 107 cywilnych mieszkańców podwarszawskiej miejscowości Wawer dokonana przez okupanta niemieckiego 27 grudnia 1939 r.; pretekstem do mordu stała się śmierć dwóch podoficerów z niemieckiego batalionu budowlanego, zabitych w miejscowej karczmie przez dwóch miejscowych kryminalistów

volksdeutsch
volksdeutsch

(folksdojcz; pol. etniczny Niemiec) w okresie okupacji hitlerowskiej: osoba znajdująca się na liście ludzi pochodzenia niemieckiego (często rzekomego), na której obecność gwarantowała wiele przywilejów w stosunku do pozostałej ludności polskiej