Środowisko lądowe jest niezwykle zróżnicowane, m.in. pod względem temperatury, wilgotności, nasłonecznienia, dostępności pokarmu, wahań temperatury oraz siły wiatru. Dlatego rośliny i zwierzęta musiały wykształcić wiele cech umożliwiających życie w różnych warunkach.

RUrvfLHYG8prj
Pustynia Lut w Iranie
Źródło: Hadi Karimi, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

1. Czynniki warunkujące życie na lądzie

Głównymi czynnikami środowiska, które mają wpływ na życie organizmów, są woda, tlen, światło i temperatura. Występują one w różnej ilości w danym środowisku.

Woda to środowisko życia niektórych roślin i zwierząt, ale też składnik ciała wszystkich organizmów. Jej brak prowadzi do odwodnienia i śmierci. Dostępność słodkiej wody na Ziemi jest zróżnicowana. Organizmy lądowe są przystosowane do pobierania, magazynowania oraz oszczędzania wody.

Tlen służy organizmom do oddychania. Organizmy mają różne przystosowania do pobierania tlenu z otoczenia. Wymiana gazowa u roślin lądowych odbywa się przez specjalne otwory w liściach i łodygach (aparaty szparkowe), a u zwierząt przez narządy oddechowe, np. płuca. Wiele zwierząt lądowych pobiera tlen i usuwa dwutlenek węgla całą powierzchnią ciała. Na lądzie ilość tlenu jest większa niż w wodzie.

Światło słoneczne służy roślinom do wytwarzania pokarmu z wody i dwutlenku węgla w procesie fotosyntezy. Zwierzętom umożliwia orientację w środowisku za pomocą wzroku. Ma też wpływ na temperaturę powietrza.

Temperatura otoczenia oddziałuje na rozwój roślin oraz zachowanie zwierząt. W wodzie wahania temperatury są małe, natomiast na lądzie – znacznie większe.

2. Przystosowania roślin do życia na lądzie

Mała gęstość powietrza i silne wiatry

Ta cecha środowiska lądowego przyczyniła się do wykształcenia przez rośliny usztywnionej lub elastycznej łodygi. Wzmocniona i usztywniona łodyga utrzymuje pionową pozycję rośliny, co zapewnia lepszy dostęp do światła. Rośliny o masywnej budowie wytrzymują silne wiatry. Natomiast rośliny wiotkie i elastyczne poddają się podmuchom wiatru i unikają w ten sposób złamania czy rozerwania.

Duże wahania temperatury powietrza

Drzewa i krzewy okrywa gruba kora, chroniąca wnętrze łodyg przed zbyt wysoką lub zbyt niską temperaturą. Natomiast rośliny zielne, np. szarotka i sasanka, wytwarzają gęste włoski na łodygach, liściach i kwiatach, które chronią przed niekorzystnymi temperaturami.

Nasłonecznienie

Rośliny starają się jak najlepiej wykorzystać światło. Dlatego też ustawiają swoje liście tak, by jedne nie przysłaniały drugich. Natomiast gdy nasłonecznienie jest zbyt duże, obracają swoje liście brzegiem do słońca.

3. Przystosowania zwierząt do życia na lądzie

Zwierzęta również musiały się przystosować do warunków panujących na Ziemi.

Ograniczona dostępność wody

Zwierzęta na różne sposoby radzą sobie z ochroną ciała przed wysychaniem. Węże i jaszczurki mają grubą i suchą skórę, pokrytą łuskami, a żółwie – tarczkami, chroniącymi przed utratą wody. Natomiast inne zwierzęta (np. żaba rogata) na czas suszy zakopują się w ziemi i otaczają warstwą śluzu. Swoje kryjówki opuszczają dopiero wtedy, gdy zaczyna padać deszcz i robi się wilgotno.

Silne wiatry

Silny wiatr wychładza, zatem zwierzęta zbierają się w duże, zwarte stada. Dzięki temu zwierzęta mogą się nawzajem ogrzewać. Robią tak np. pingwiny.

RqTtWV906XuH8
Pingwiny cesarskie narażone są na bardzo silne wiatry i niskie temperatury.
Źródło: Christopher Michel, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Duże zmiany temperatur

Wiele zwierząt posiada włosy lub pióra chroniące je przed chłodem.

Niektóre zwierzęta przesypiają okres niskich temperatur (np. niedźwiedzie, susły i świstaki).

Niektóre ptaki na czas zimy wędrują do cieplejszych krajów (np. bociany), gdzie łatwiej jest im znaleźć pożywienie.

ROTgEe5q4Wiiy
Bocian biały, aby przetrwać zimę, migruje do Afryki.
Źródło: Adrian Pingstone, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Inne zwierzęta, np. żaby, chronią się przed upałem, chowając się w szczelinach skalnych lub trawach, myszy w swoich norach, a rysie, wilki i jelenie – w cieniu drzew.

Duża zawartość tlenu w powietrzu

Niektóre zwierzęta prowadzą wymianę gazową całą powierzchnią ciała. Inne natomiast wykształciły specjalne narządy oddechowe, np. płuca.

Mniejsza gęstość powietrza

Środowisko lądowe ma znacznie mniejszą gęstość niż wodne, dlatego zwierzęta zamieszkujące lądy wykształciły mocną konstrukcję układu ruchu (szkieletu i mięśni) oraz różne narządy służące do poruszania się (odnóża lub kończyny). Dzięki nim zwierzęta te mogą się poruszać:

  • ruchem ślizgowym – posługują się nim bezkręgowce wykorzystujące napięcie powierzchniowe wody oraz ptaki unoszące się na wodzie dzięki sile wyporu;

  • poprzez pełzanie – występuje u zwierząt lądowych pozbawionych odnóży lub kończyn;

  • ruchem kroczącym – najczęstszy rodzaj przemieszczania się zwierząt lądowych;

  • biegając – ruch umożliwiający szybką ucieczkę przed zagrożeniem lub dogonienie ofiary;

  • ruchem skaczącym – umożliwia on bardzo szybkie przemieszczanie się, ale występuje rzadko ze względu na duże zapotrzebowanie energetyczne;

  • poprzez lot – związany z wykształceniem zdolności do poruszania się w powietrzu.

Ptaki wykształciły przystosowania do lotu, takie jak: opływowy kształt ciała czy kończyny przednie przekształcone w skrzydła.

Podsumowanie

  • Ważnymi czynnikami wpływającymi na życie organizmów na lądzie są: temperatura, światło, dostęp do wody i pożywienia.

  • Większość organizmów lądowych źle znosi bardzo wysoką i bardzo niską temperaturę.

  • Warunki życia zależą od stref oświetlenia Ziemi.

  • Niektóre organizmy przystosowały się do życia w bardzo trudnych warunkach.

Sprawdź, jak rozumiesz!

R1TnjngcO0ayS1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj przystosowania organizmów do danego środowiska.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RYjpGuVOmU5hj2
Ćwiczenie 2
Zaznacz przystosowania roślin do życia na lądzie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R6QnGDcEGdjS53
Ćwiczenie 3
Zaznacz dwa przykłady ptaków, które, aby przetrwać okres zimy w Polsce, odlatują do ciepłych krajów.
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.
RbO4XOXNdebEY3
Ćwiczenie 3
Zaznacz dwa przykłady ptaków, które, aby przetrwać okres zimy w Polsce , odlatują do ciepłych krajów. Możliwe odpowiedzi: 1. jaskółka, 2. dudek, 3. wróbel, 4. dzięcioł, 5. gil
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 4
R1LVeYoJRLYG4
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania:

Kaktusy przystosowały się do życia w gorącym, ubogim wodę środowisku Możliwe odpowiedzi: 1. gromadząc wodę w łodydze, 2. gromadząc wodę w liściach, 3. zrzucając liście w porze suchej, 4. wytwarzając grube łodygi pokryte korą
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wyjaśnij, jak pingwiny chronią się przed bardzo niskimi temperaturami.

R7jqP2ZcDxtE7
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 6

Przypomnij sobie i opisz sposoby umożliwiające przeżycie zimy przez zwierzęta i rośliny żyjące w Polsce.

R1XOE487MJlAP
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Notatnik

RgwyZqMuLKpvd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.