Zadania tekstowe
3. Weryfikacja rozwiązania zadania tekstowego
Matematycy wymyślają wiele podchwytliwych zadań, aby pokazać, że każde rozwiązanie wymaga przemyślenia. Czasem to, co wydaje się nam bezsensowne ma głęboki sens i odwrotnie – proste z pozoru zagadnienie może być trudne do zinterpretowania.
Poniżej jest przykład zagadki, która pokazuje, że treść zadania należy najpierw dobrze przeczytać, nim stwierdzi się, że problem jest nie do rozwiązania.
Na stole leżą dwie monety. Łączna ich wartość to złotych. Pierwsza z nich nie jest jednak dwuzłotówką. Czy to możliwe?
Po przeanalizowaniu zadania, zapewne dasz poprawną odpowiedź – skoro pierwsza moneta nie jest dwuzłotówką, to musi być nią druga moneta.

Czyli na stole leży pięciozłotówka i dwuzłotówka. Wystarczyło tylko zauważyć sformułowanie „pierwsza z nich” i dalej już problem staje się banalny.
Podchwytliwe zadania nasuwają nam pytania: czy każde zadanie matematyczne musi mieć rozwiązanie? Czy zawsze trzeba ocenić poprawność rozwiązania? Ile rozwiązań może mieć zadanie? Na te pytania uzyskasz odpowiedź, zapoznając się z poniższym materiałem.
Na ogół matematyczne zadanie tekstowezadanie tekstowe rozwiązuje się według następującego schematu:
uważne przeczytanie i zrozumienie zadania,
ułożenie i realizacja planu rozwiązania zadania,
sprawdzenie wyniku,
refleksja nad rozwiązaniem.
Zrozumienie treści zadania to najtrudniejszy element rozwiązania. Trzeba bowiem dokonać selekcji – co jest dane, czego szukamy, czego nam brakuje. Po ustaleniu celu (czyli tego, czego szukamy), trzeba określić, jakie warunki musi spełniać rozwiązanie.
Paweł ma kur, kaczek i kilka owiec – razem zwierząt. Ile ma owiec?
W zadaniu od razu mamy określone, że szukamy ile owiec ma Paweł. Zatem liczba, którą otrzymamy w obliczeniach musi być liczbą całkowitą nieujemną.
Brakuje nam informacji, ile łącznie pozostałych zwierząt ma Paweł. I od tego zaczynamy rozwiązanie zadania.
Obliczamy, ile łącznie kur i kaczek ma Paweł.
Teraz od liczby wszystkich zwierząt trzeba odjąć łączną liczbę kur i kaczek.
Otrzymaliśmy liczbę ujemną.
Choć wykonaliśmy poprawne obliczenia, otrzymana liczba nie spełnia warunków zadania – ilość owiec nie może wyrażać się liczbą ujemną. Po zweryfikowaniu wyniku stwierdzamy, że zadanie nie ma rozwiązania.
Planując rozwiązanie zadania, należy dokładnie przeanalizować treść zadania, bo jak wynika z powyższego przykładu, zadanie może nie mieć rozwiązania. Zatem warto zadać sobie od razu pytanie – czy jest możliwe, aby istniało rozwiązanie danego zadania.
Paweł i Gaweł mają łącznie lat. Paweł mieszka w Krakowie, a Gaweł w Łańcucie. Ile lat ma Gaweł?
Po przeczytaniu zadania, od razu orientujemy się, że w zadaniu jest za mało danych, aby określić ile lat ma Gaweł. Nie staramy się więc poszukiwać wyniku, gdyż zadanie nie ma rozwiązania.
W niektórych zadaniach trzeba zapytać: od jakich danych zacząć, które są najbardziej użyteczne? Jeśli jednak wykorzystanie tych danych nie wystarczy do znalezienia wyniku, warto zastanowić się jakiego rodzaju zadanie mamy rozwiązać.
Czy jest to zadanie z jedną niewiadomą, a może trzeba znaleźć kilka niewiadomych. Jeśli uznamy, że jednak szukamy co najmniej dwóch wielkości, trzeba zastanowić się, jak zapisać zależności między tymi danymi, którą najpierw wyznaczyć.
Paweł chce kupić kury i kaczki, łącznie ptaków. Chce aby kur było więcej niż kaczek. Ile kur i ile kaczek powinien kupić?
W zadaniu mamy dwie niewiadome – liczbę kur i liczbę kaczek.
Oznaczmy jedną z niewiadomych przez . Niech to będzie liczba kaczek. Wtedy liczba kur to .
Teraz nie bardzo wiadomo co zrobić, bo już nie mamy w zadaniu więcej danych.
Zastanówmy się więc, co wynika z treści zadania.
Ponieważ wszystkich ptaków jest sześć, to liczba nie może być większa od . Ponadto jest to liczba naturalna.
Zatem to , , , , , lub i , bo kur jest więcej niż kaczek. Rozważamy wszystkie przypadki.
Liczba kaczek | Liczba kur | Czy ? | Czy spełnia warunki zadania? |
|---|---|---|---|
tak | tak | ||
tak | tak | ||
tak | tak | ||
nie | nie | ||
nie | nie | ||
nie | nie | ||
nie | nie |
Zauważmy, że tylko liczby , , mogą określać liczbę kaczek. W treści zadania zapisane jest, że Paweł chce kupić kaczki i kury, więc domyślamy się, że chce kupić co najmniej jedną kaczkę.
Ostatecznie wybieramy tylko liczby i .
Wtedy
,
.
Zadanie ma dwa rozwiązania: Paweł powinien kupić kaczkę i kur lub kaczki i kury.
Realizując ułożony wcześniej plan rozwiązania zadania nie zawsze można sprawdzić, czy wykonane obliczenia prowadzą do sensownego wyniku. Zatem po wyznaczeniu wszystkich niewiadomych, trzeba sprawdzić, czy wszystkie liczby spełniają warunki zadania.
Ojciec ma lat, a syn ma lata. Za ile lat ojciec będzie razy starszy od syna?
Zakładamy, że zadanie ma rozwiązanie i oznaczamy przez szukaną liczbę lat.
Analizę zadania zapisujemy w tabelce.
Wiek | Obecnie | Za lat |
|---|---|---|
Wiek ojca | ||
Wiek syna |
Układamy odpowiednie równanie.
Zgadujemy, że . Jednak to nie jest ostateczna odpowiedź do zadania. Może jest więcej liczb spełniających to równanie? A może nawet nieskończenie wiele!
Pozostaje nam więc rozwiązać zapisane równanie. Zastosujemy metodę równań równoważnych.
Otrzymaliśmy taką samą liczbę, którą wytypowaliśmy na początku jako rozwiązanie zadania. Jednak teraz mamy pewność, że jest to jedyna liczba spełniająca równanie.
Aby upewnić się, że jest ona też rozwiązaniem zadania, sprawdzamy warunek wynikający z treści zadania.
Za lata ojciec będzie miał lat, a syn lat.
Znaleziona liczba spełnia warunki zadania, podajemy odpowiedź.
Odpowiedź:
Za lata ojciec będzie razy starszy od syna.
Niekiedy zadanie łatwiej jest rozwiązać sporządzając odpowiedni rysunek. Wtedy też, po ustaleniu odpowiedzi warto sprawdzić sensowność rozwiązania.
Pani Iza potrzebuje godzin, aby zerwać wszystkie jabłka z jabłonki. Pani Ela potrzebuje godzin, aby zerwać wszystkie jabłka z tej jabłonki. W ciągu ilu godzin panie oberwą jabłka z jabłonki pracując wspólnie?
Na podstawie treści zadania od razu ustalamy, że szukana liczba musi być mniejsza od .
Zauważmy, że najmniejszą wspólną wielokrotnością liczb i jest . Określimy więc, z ilu jabłonek zerwie jabłka każda z pań w ciągu godzin.
Pani Iza

godziny – jabłonka
godzin – jabłonki
Pani Ela

godziny – jabłonka
godzin – jabłonki

Ustaliliśmy, że w ciągu godzin panie pracując razem, zerwą jabłka z jabłonek.
jabłonek – godzin
jabłonka – godziny
Sprawdzamy, czy nasze rozumowanie doprowadziło nas do poprawnej odpowiedzi.
Pani Iza na oberwanie jabłek potrzebuje godzin, więc w ciągu godziny wykona całej pracy. Pani Ela natomiast w ciągu godziny wykona całej pracy.
Zatem w ciągu godziny wykonają wspólnie całej pracy.
Czyli w ciągu godziny wykonają , czyli całą pracę.
Nasze rozwiązanie jest poprawne.
Odpowiedź:
Panie pracując razem oberwą jabłka z jednej jabłonki w ciągu godziny.
Na koniec – zagadka.
Od podwojonej liczby odjęto i wynik podzielono przez . Następnie do otrzymanego wyniku dodano , odjęto i otrzymano . Ile jest równa liczba ?
Treść zadania zilustrujemy grafem.

Uzupełnimy graf metodą działań odwrotnych, wpisując odpowiednie liczby lub wyrażenia.

Okazuje się, że dla każdej liczby rzeczywistej, po wykonaniu wskazanych w zadaniu działań, w wyniku otrzymamy . Zatem szukaną liczbą może być każda liczba rzeczywista.
Jeśli mamy wątpliwości, możemy sprawdzić uzyskany wynik dla kilku wybranych liczb (ale pamiętajmy, że takie sprawdzenie nie jest dowodem, że uzyskany wynik jest poprawny).
Prezentacja multimedialna
Zapoznaj się z prezentacją, w której zamieszczone są przykłady zadań niestandardowych (czyli „podchwytliwych” albo takich, które celowo są źle sformułowane).
Zweryfikuj najpierw samodzielnie otrzymane w tych zadaniach wyniki, a następnie porównaj z odpowiedzią.
Slajd pierwszy
Na pewno nie raz zdarzyło ci się złapać na haczyk zadania matematycznego.
Aby uniknąć w przyszłości takich sytuacji, zapoznaj się z zadaniami przedstawionymi w prezentacji. Niektóre z tych zadań mają rozwiązania, ale nie zawsze sensowne. Inne rozwiązań nie mają, choć można je rozwiązać.
Skomplikowane, prawda?
Na planszy przedstawiono ucznia próbującego rozwiązać zadanie. Wokół niego znajdują się pogniecione w kulkę kartki. Na dole planszy znajduje się tytuł Przykłady zadań niestandardowych.
Slajd drugi
Pokażemy teraz, jak istotne jest sprawdzenie poprawności otrzymanego wyniku po rozwiązaniu zadania.
Przykład pierwszy
W parku wzdłuż alejki długości stu dziesięciu metrów, co dziesięć metrów ustawiono ławki.
Pierwszą ławkę ustawiono na początku alejki, a drugą na końcu. Ile ławek ustawiono?
Zadanie wydaje się dość proste do rozwiązania. Ponieważ podana jest długość alejki i informacja, że ławki stoją co dziesięć metrów, zatem sto dziesięć podzielić przez dziesięć to jedenaście i mamy gotową odpowiedź.
Czy to jest na pewno dobra odpowiedź? Przecież na początku alejki stoi ławka i na końcu też. Więc może trzeba dodać te dwie ławki do już wyznaczonych. Otrzymaliśmy teraz trzynaście ławek. Mamy dwie odpowiedzi. Którą wybrać? Jak sprawdzić, który wynik jest poprawny?
Slajd trzeci
Najprościej będzie wykonać pomocniczy rysunek.
Narysowano oś. Nad osią zapisano liczby naturalne od jednego do dwunastu. Pod osią zapisano liczby od dziesięciu do stu dziesięciu wzrastające co dziesięć. Następnie zaznaczano kolejno pionowymi kreskami kolejne ławki zaczynając od początku alejki.
Wówczas okazuje się, że ustawiono dwanaście ławek, a nie tak, jak przypuszczaliśmy jedenaście lub trzynaście! Dobrze, że zweryfikowaliśmy otrzymane wyniki!
Slajd czwarty
Przykład drugi
Sześć worków węgla waży łącznie sto pięćdziesiąt kilogramów. Ile waży łącznie dziewięć takich worków?
Tym razem zadanie wydaje się dość proste.
Trzeba wykonać dzielenie. Tylko co przez co podzielić? Zacznijmy od pierwszego sposoby rozwiązania. Najpierw podzielimy sześć przez sto pięćdziesiąt i wynik pomnożymy przez dziewięć – ponieważ mamy obliczyć wagę dziewięciu takich worków węgla. Otrzymujemy wówczas . Zatem . Wówczas . Oceniamy, czy otrzymany wynik jest prawdopodobny. Dziewięć worków węgla powinno ważyć więcej niż sześć worków węgla. A my ustaliliśmy, że dziewięć worków węgla waży mniej niż sześć takich worków. Zatem nasze rozumowanie było niepoprawne.
Slajd piąty
Rozważmy drugi sposób rozwiązania. Tym razem dzielimy sto pięćdziesiąt przez sześć i mnożymy przez dziewięć, czyli . Stąd , czyli .
Wydaje się, że teraz już jest dobry wynik, bo dwieście dwadzieścia pięć to więcej niż sto pięćdziesiąt. Zatem dziewięć worków węgla waży więcej niż sześć takich worków.
Slajd szósty
Ale czy na pewno uzyskaliśmy poprawny wynik? Przeanalizujemy jeszcze raz całą sytuację.
Możemy również ułożyć następującą proporcję. Jeśli sześć worków węgla waży sto pięćdziesiąt kilogramów, to osiemnaście takich worków waży trzy razy tyle, czyli czterysta pięćdziesiąt kilogramów. A dziewięć worków węgla waży o połowę mniej, czyli dwieście dwadzieścia pięć kilogramów., czyli .
Czyli nasze poprzednie obliczenia były poprawne. Dziewięć worków węgla waży dwieście dwadzieścia pięć kilogramów.
Slajd siódmy
Rozwiążemy następujące zadanie.
Ludwik rozwiązał w poniedziałek dwanaście zadań z matematyki.
Ile takich zadań rozwiąże Ludwik w ciągu tygodnia?
Tydzień ma siedem dni. Skoro jednego dnia Ludwik rozwiązuje dwanaście zadań, to w ciągu tygodnia rozwiąże siedem razy więcej zadań, czyli osiemdziesiąt cztery zadania.
Aby sprawdzić, czy uzyskaliśmy poprawny wynik, popatrzmy jeszcze raz na treść zadania. Co z niej wynika? Tylko tyle, że Ludwik w poniedziałek rozwiązał dwanaście zadań. Natomiast nie wiemy, czy każdego innego dnia rozwiązywał po tyle samo zadań. A może w niedzielę pojechał do babci i nie rozwiązał żadnego zadania?
To zadanie nie ma doprecyzowanej treści, nie ma więc rozwiązania.
Slajd ósmy
Przykład czwarty
Pan Grzegorz wybrał się na dwudniową pieszą wycieczkę. Miał do pokonania czterysta dwadzieścia pięć kilometrów. Pierwszego dnia przeszedł o piętnaście kilometrów więcej niż drugiego dnia. Ile kilometrów przebył pan Grzegorz drugiego dnia?
Nauczeni doświadczeniem, sprawdzamy, czy w zadaniu zamieszczone są wszystkie potrzebne dane.
Slajd dziewiąty
Najprościej będzie ułożyć i rozwiązać odpowiednie równanie. Oznaczmy iks jako liczbę kilometrów jaką przeszedł Pan Grzegorz pierwszego dnia. Wówczas iks plus piętnaście to ilość kilometrów jaką przeszedł Pan Grzegorz drugiego dnia. Zatem , , , . Ustaliliśmy, że pan Grzegorz pierwszego dnia przeszedł dwieście pięć kilometrów. Wówczas .
Drugiego dnia przeszedł o piętnaście kilometrów więcej, zatem dwieście dwadzieścia kilometrów. I w ten sposób mamy gotową odpowiedź. Ale czy na pewno? Czy jest możliwe, aby jednego dnia pokonać pieszo dwieście dwadzieścia kilometrów? To zadanie nie ma sensu z praktycznego punktu widzenia.
Slajd dziesiąty
W ostatnim przykładzie mamy do ustalenia ile wolnych miejsc zostało w ostatnim z pokoi, w których lokowano kolonistów.
O to treść zadania. Stu czterdziestu kolonistów rozlokowano w kolejnych czterdziestu pięciu trzyosobowych pokojach. Ile wolnych miejsc zostało w ostatnim pokoju?
Slajd jedenasty
Obliczamy najpierw ilu kolonistów rozlokowano w trzyosobowych pokojach. .
Teraz od liczby wszystkich kolonistów odejmujemy liczbę rozlokowanych kolonistów. . Wnioskujemy, że w ostatnim pokoju zostało pięć wolnych miejsc.
Ale chwileczkę, jak mogło został pięć wolnych miejsc, skoro pokoje są trzyosobowe?
Popatrzmy raz jeszcze na rozwiązanie. Okazuje się, że wszystkie pokoje zostały zajęte, a dla pięciu kolonistów zabrakło miejsc. Zadanie to zawiera sprzeczne dane. Nie ma więc rozwiązania.
W prostokącie boki mają długości i . Przekątna ma długość . Oblicz pole tego prostokąta.
Zbyszek ma książek przygodowych dwa razy więcej ma książek biograficznych, a pozostałe książki to powieści młodzieżowe. Ile książek młodzieżowych ma Zbyszek, jeśli wszystkich książek ma ?
Trzecia część uczniów pewnej klasy to chłopcy. Oblicz, ile jest dziewcząt w tej klasie, jeżeli wszystkich uczniów jest .
Ilu uczniów było w jednym przedziale?
Ile rozwiązań ma powyższe zadanie? Możliwe odpowiedzi: 1. Jedno., 2. Dwa., 3. Nieskończenie wiele., 4. Nie ma rozwiązania.
- Za pączki i rurkę z kremem zapłacono . Za pączka i rurkę z kremem zapłacono . Ile kosztuje rurka z kremem?
Rozwiązanie
Za rurki z kremem zapłacono .
Jedna rurka z kremem kosztuje więc: .
1. TAK, 2. TAK, 3. NIE, 4. NIE - Jurek na przebycie drogi z domu do szkoły potrzebuje minut, a jego młodsza siostra Beata potrzebuje minut. We wtorek Jurek wyruszył do szkoły, a Beata równocześnie wyruszyła ze szkoły do domu. Po ilu minutach spotkają się?
Rozwiązanie
Oznaczmy przez czas, po jakim spotka się rodzeństwo.
Ponieważ rodzeństwo spotka się po drodze, więc zachodzi równość .
Otrzymaliśmy sprzeczność, zatem zadanie nie ma rozwiązania.
1. TAK, 2. TAK, 3. NIE, 4. NIE
Jaś miał do pokonania . Pierwszego dnia przejechał , drugiego dnia przejechał o więcej. Ile kilometrów przejechał Jaś trzeciego dnia?
Suma cyfr pewnej liczby dwucyfrowej jest mniejsza od . Jeśli przestawimy cyfry w tej liczbie – otrzymamy liczbę dwucyfrową większą od liczby . Znajdź liczbę .
Słownik
opis słowny związków między pewnymi wielkościami, zawierający pytanie lub polecenie.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.



