Zadania tekstowe
4. Zapisywanie treści prostych zadań za pomocą równań
Co to jest równanie?
Z równaniami spotykaliście się już w młodszych klasach. Z pewnością często znajdowaliście liczbę ukrytą pod znakiem zapytania, chmurką czy w okienku, na przykład:

Jeżeli w tych równościach zastąpimy okienko, chmurkę czy znak zapytania dowolną literą, to otrzymamy równania.
W równaniach litera oznacza szukaną liczbę. Nazywamy ją niewiadomą.
Układanie prostych równań
Agatka ma o kredek więcej od Jacka. Razem mają kredki. Ile kredek ma Jacek?
Ułóżmy równanie odpowiadające treści tego zadania i znajdźmy odpowiedź na pytanie.
sposób
Oznaczmy liczbę kredek Jacka przez .
Wówczas liczba kredek Agatki to .
Łączna liczba kredek obojga dzieci to .
Z treści zadania wiemy także, że razem dzieci mają kredki.
Możemy więc zapisać równanie: .
Jest to proste równanie, więc łatwo możemy odgadnąć, że pod literą ukryta jest liczba .
Odp.: Jacek ma kredek.
sposób
Treść tego zadania mogliśmy zapisać także nieco inaczej, oznaczając jako liczbę kredek Agatki.
- liczba kredek Agatki,
- liczba kredek Jacka,
- łączna liczba kredek.
Teraz równanie ma postać: .
Pod literą ukryta jest liczba , czyli liczba kredek Agatki.
Liczba kredek Jacka to , czyli .
Układając równanie nie wpisujemy jednostek, ale występujące w nim liczby powinny być wyrażone w tych samych jednostkach.
Ania kupiła jeden jogurt i bułek po . Razem zapłaciła . Ile kosztował jogurt?
Do zadania możemy ułożyć równanie:

Oczywiście oznacza cenę jogurtu. Czy wiesz, ile kosztuje jogurt?
Odpowiedź: Jogurt kosztuje .
Obejrzyj filmy, aby dowiedzieć się jakie równania odpowiadają sytuacjom na rysunkach.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rhhh2cYvMjOzw
Animacja przedstawia jak za pomocą równań zapisać sytuacje przedstawione na wagach szalkowych.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R6mQ6MT7sA4SF
Animacja przedstawia jak za pomocą równań zapisać sytuacje przedstawione na wagach szalkowych.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. Jeśli liczbę pomniejszymy o , to otrzymamy . Jaką liczbą jest ?
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. Jeśli liczbę powiększymy dwukrotnie, to otrzymamy . Jaką liczbą jest ?
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. Jeśli liczbę zmniejszymy razy, to otrzymamy . Jaką liczbą jest ?
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
Przeciągnij i upuść odpowiednie liczby lub symbole działań.
, , , , , , , , , , ,
a) Jeśli liczbę powiększymy o , to otrzymamy . Jaką liczbą jest ?
............ ............
............
b) Jeśli liczbę pomiejszymy o , to otrzymamy . Jaką liczbą jest ?
............ ............
............
c) Jeśli liczbę powiększymy dwukrotnie, to otrzymamy . Jaką liczbą jest ?
............ ............
............
d) Jeśli liczbę zmniejszymy razy, to otrzymamy . Jaką liczbą jest ?
............ ............
............
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. W prostokącie o polu równym jeden z boków ma długość . Jaką długość ma drugi bok?
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. Dany jest trójkąt o kątach , , . Oblicz miarę kąta jeśli wiadomo, że oraz .
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Samochodzik jest o złote tańszy od piłki, która kosztuje złotych. Za samochodziki i piłki zapłacono złotych.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. Ewa jest o lat starsza od Kasi, która ma lat. Razem mają lat.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
Przeciągnij i upuść równanie do zadania, które ono opisuje.
, , , , ,
a) Za ołówki, każdy po groszy oraz zeszyty po złotych za sztukę, zapłacono 13 złotych.
..........................
b) Samochodzik jest o złote tańszy od piłki, która kosztuje złotych. Za samochodziki i piłki zapłacono złotych.
..........................
c) Ewa jest o lat starsza od Kasi, która ma lat. Razem mają lat.
..........................
Co oznacza niewiadoma w danym równaniu?
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Możliwe odpowiedzi: 1. Liczbę płyt Kamila., 2. Liczbę płyt Bartka., 3. Liczbę płyt Dawida.
Do treści zadania ułożono równanie. Co oznacza niewiadoma w danym równaniu?
Wskaż prawidłową odpowiedź.
Kamil ma razy więcej płyt niż Bartek, który ma o płyt więcej niż Dawid. Razem mają płyty.
.
- liczba płyt Kamila
- liczba płyt Bartka
- liczba płyt Dawida
.
Co oznacza niewiadoma w danym równaniu?
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczbę goli Marka., 2. Liczbę goli Andrzeja., 3. Liczbę goli Piotra.
Do treści zadania ułożono równanie. Co oznacza niewiadoma w danym równaniu?
Wskaż prawidłową odpowiedź.
Szkolna drużyna piłki nożnej zdobyła w rozgrywkach goli. Wszystkie bramki strzelili trzej zawodnicy. Najlepszym strzelcem okazał się Marek, który zdobył o gole więcej od Andrzeja, a Piotr zdobył bramki.
- liczba goli Marka
- liczba goli Andrzeja
- liczba goli Piotra
Co oznacza niewiadoma w danym równaniu?
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Cenę truskawek., 2. Wartość całych zakupów., 3. Cenę malin.
Do treści zadania ułożono równanie. Co oznacza niewiadoma w danym równaniu?
Wskaż prawidłową odpowiedź.
Za 5 kg truskawek po za kilogram Ania zapłaciła o więcej niż za malin.
.
- cena truskawek
- wartość całych zakupów
- cena malin
Za pomocą różnych równań zapisano treść następującego zadania:
Jurek ma o książek więcej niż Agata i razy więcej niż Iza. Jurek, Agata i Iza mają łącznie tyle książek, ile Gosia i Ania razem. Gosia ma książek, a Ania tyle co Agata.
Wybierz, co oznacza niewiadoma w poszczególnych równaniach.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.