R14n6M3Nay3Jt
Grafika przedstawia biurko na którym znajduje się kalkulator i notes. Dłonie pewnej osoby obsługują kalkulator i zapisują wyniki w notesie.

Zadania tekstowe

Źródło: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

5. Zadanie - wyzwanie

Najpiękniejsza rzecz, jakiej możemy doświadczyć, to oczarowanie tajemnicą.
Albert Einstein

R11Qk8rqcOEEC
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.

Jeśli lubisz zagadki, na pewno chętnie zapoznasz się z tym materiałem. Znajdziesz tu bowiem ciekawe zadania do rozwiązania. Być może nie od razu uda ci się znaleźć poprawną odpowiedź, ale wszystko wymaga treningu.

Na pocieszenie powiem Ci, że nawet najlepsi matematycy nie zawsze umieli uporać się szybko z trudnymi problemami. Na przykład francuski matematyk Henri Jules Poincaré (1854-1912) miał kłopoty z prostymi rachunkami, a genialny Albert Einstein (1879-1955) powiedział: Nie martw się, że masz problemy z matematyką. Zapewniam cię, że moje są jeszcze większe.

1

Każde zadanie matematyczne, które trzeba rozwiązać, należy najpierw dokładnie przeanalizować, zastanawiając się, jakie narzędzia będą potrzebne, aby uzyskać odpowiedź.

Warto przyporządkować je do konkretnego działu matematyki szkolnej (np. czy to jest zadanie geometryczne, czy może algebraiczne), określić wzory, twierdzenia które można będzie wykorzystać.

Planując rozwiązanie, szukamy w pamięci podobnych zadań, które umiemy rozwiązać lub algorytmu, na którym możemy oprzeć rozumowanie. Rozkładamy problem na czynniki pierwsze, wyodrębniając to co jest dane, to czego szukamy i to, co nie jest istotne dla wyniku.

Krytyczne rozważenie pomysłów pozwoli nam wybrać najefektywniejszą drogę rozwiązania. Jeśli jednak znajdziemy się w fazie utknięcia – mamy dwa wyjścia. Albo poszukamy odpowiedniego wzorca w podręczniku, albo przerwiemy pracę i pozwolimy, aby nasz mózg kontynuował rozwiązanie, niejako bez naszej wiedzy. Jeśli po pewnym czasie wrócimy do zadania, wypoczęty mózg może szybciej podpowie nam, jak trzeba postąpić.

Po ustaleniu odpowiedzi, ważne jest, aby oszacować, czy jest ona prawdopodobna. Czy cena towaru wyrażona jest w złotych (a nie np. w kilogramach), czy wzrost człowieka nie przekracza 3 metrów, itp. Jeśli rozwiązania nie można zweryfikować, warto chociaż sprawdzić za pomocą kalkulatora poprawność wykonywanych obliczeń rachunkowych.

W tym materiale będziemy rozwiązywać zadania, korzystając z metod arytmetycznychmetody arytmetycznemetod arytmetycznych.

Przykład 1

Grzegorz dostał od babci 20 . Kupił dwie jednakowe czekolady i oddał Jankowi dług wynoszący 8  60 gr. Zostało mu 5 . Ile kosztowała czekolada?

Sporządzamy rysunek pomocniczy.

RJYKAjIO9ZCAg
Źródło: Pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.

Po dokładnym przeanalizowaniu rysunku stwierdzamy, że dwie czekolady musiały kosztować:

20 -5 -8  60 gr=15 -8  60 gr=6  40 gr.

Zatem jedna czekolada kosztowała:

6  40 gr:2=3  20 gr.

Odpowiedź:
Czekolada kosztowała 3  20 gr.

W następnym przykładzie potrzebna będzie znajomość sposobu obliczania obwodu rombu i trójkąta.

Przykład 2

Tasiemką o długości 72 dm obszyto dwie serwetki. Jedną w kształcie rombu, drugą w kształcie trójkąta równobocznego. Na każdą zużyto tyle samo tasiemki. Jaką długość boku miała serwetka trójkątna, a jaką w kształcie rombu?

R1Xzcns1ZdBmd
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Matematycznym odpowiednikiem pierwszej serwetki jest romb, a drugiej trójkąt równoboczny. Suma ich obwodów będzie równa długości tasiemki.

Jeśli oznaczymy przez a długość boku rombu, przez b długość boku trójkąta, to możemy zapisać:

4a+3b=72.

Mamy dwie niewiadome i żadnych bliższych informacji o liczbach ab. Wiemy tylko, że muszą to być liczby dodatnie (jako długości boków wielokątów) i mniejsze od 72. Możemy zgadywać, ile wynosi długość boku jednego z wielokątów i obliczyć długość boku drugiego wielokąta.

Jeśli przyjmiemy na przykład, że a=1, to

4·1+3b=72
3b=72-4
3b=68     /:3
b=683.

Ale wtedy obwody rombu i trójkąta nie są równe, zatem liczba 1 nie spełnia warunków zadania.

Gdybyśmy dostatecznie dużo liczb podstawiali w miejsce a, być może znaleźlibyśmy poprawną odpowiedź. Jednak ta procedura mogłaby być czasochłonna.

Porzucamy więc ten sposób rozwiązania i jeszcze raz uważnie czytamy treść zadania.

Z treści zadania wynika, że romb musi mieć taki sam obwód jak trójkąt (bo na obszycie każdej serwetki zużyto tyle samo tasiemki). Obwód ten będzie równy:

72 dm:2=36 dm.

Bok rombu ma więc długość:

36 dm:4=9 dm,

a bok trójkąta

36 dm:3=12 dm.

Odpowiedź:
Serwetka w kształcie rombu ma bok długości 9 dm, a serwetka w kształcie trójkąta ma bok długości 12 dm.

Poprzednie przykłady przekonały nas, że rozwiązując zadanie tekstowe warto wykonać rysunek obrazujący treść zadania i dopiero wtedy zaplanować sposób rozwiązania.

Zatem i w poniższym przykładzie posłużymy się rysunkiem.

Przykład 3

Marta i Tadeusz stali obok siebie. W pewnej chwili zaczęli jednocześnie biec w przeciwnych kierunkach. Marta biegła z prędkością 4 ms, a Tadeusz z prędkością 6 ms. W jakiej odległości od siebie znajdowali się po upływie 2 minut?

Zgodnie z zapowiedzią, sporządzamy rysunek pomocniczy.

RRbVoePQIUy1n
Źródło: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Na podstawie rysunku wnioskujemy, że skoro Marta biegła z prędkością 4 ms, a Tadeusz z prędkością 6 ms, to po upływie sekundy odległość między nimi wynosiła

6+4 m=10 m.

Dwie minuty to 2·60=120 sekund.

Zatem w ciągu 120 sekund sportowcy oddalili się od siebie o 120·10=1200 metrów. 1200 m to 1 km 200 m.

Odpowiedź:
Marta i Tadeusz po upływie 2 minut byli od siebie w odległości 1 km 200 m.

Metody arytmetycznemetody arytmetyczneMetody arytmetyczne rozwiązywania zadań tekstowych, stosowane były powszechnie w starożytności, gdy aparat algebraiczny był jeszcze słabo rozwinięty. Poniżej przykład zadania znanego z historii matematyki (nieco zmodyfikowanego), rozwiązanego w sposób, jaki być może stosowali starożytni.

Przykład 4

W dzbankach znajduje się sok pomarańczowy. Ilość soku w pierwszym dzbanku stanowi 47 ilości soku w drugim z nich. W drugim dzbanku jest 1,4 l soku. Ile litrów soku należy przelać z drugiego dzbanka do pierwszego, aby w obu dzbankach było tyle samo soku?

RQO5UNWnE9lpT
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Obliczymy najpierw, ile litrów soku jest w pierwszym dzbanku.

47·1,4=47·1410=41·210=0,8

W pierwszym dzbanku jest 0,8 l soku.

Obliczmy, ile jest łącznie soku w obu dzbankach.

0,8+1,4=2,2

W obu dzbankach jest 2,2 l soku.

Teraz obliczymy, ile litrów soku powinno być w każdym dzbanku, aby w obu dzbankach było po tyle samo soku.

2,2:2=1,1

Aby w pierwszym dzbanku było 1,1 l soku, należy do niego dolać

1,1-0,8=0,3

litra soku.

R1QTcLPu6dJDY
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Odpowiedź:
Z drugiego dzbanka należy przelać do pierwszego dzbanka 0,3 l soku.

W ostatnim przykładzie, zagmatwane z pozoru informacje umieścimy w tabelce, a wtedy okaże się, że rozwiązanie zadania jest proste.

Przykład 5

Pięć lat temu ojciec był 3 razy starszy od syna. Za 7 lat syn będzie miał 24 lata. Ile razy będzie wtedy młodszy od ojca?

Zapiszemy dane podane w zadaniu w tabelce.

R1StBbNQl3yJF
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wiek

Pięć lat temu

Teraz

Za siedem lat

Syn

24

Ojciec

Uzupełnimy najpierw pierwszy wiersz (odejmując kolejno odpowiednie liczby), a następnie na jego podstawie – drugi.

R1MKCPPmRuCYM
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wiek

Pięć lat temu

Teraz

Za siedem lat

Syn

17-5=12

24-7=17

24

Ojciec

Zauważmy, że pięć lat temu ojciec był 3 razy starszy od syna. Obliczyliśmy, że syn miał wtedy 12 lat. Zatem ojciec miał 3·12=36 lat. Wpisujemy uzyskaną liczbę do tabelki i uzupełniamy drugi wiersz.

RUUJgpb9iUGNY
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wiek

Pięć lat temu

Teraz

Za siedem lat

Syn

17-5=12

24-7=17

24.

Ojciec

36

36+5=41

41+7=48

Za siedem lat syn będzie miał 24 lata, a ojciec 48 lat.

Ojciec będzie więc dwa razy starszy od syna, bo

48:24=2.

Zatem syn będzie dwa razy młodszy.

Odpowiedź:
Syn będzie dwa razy młodszy od ojca.

Aplikacja online

Polecenie 1

Umiejętności zdobyte podczas pracy z tym materiałem będziesz mieć okazję przećwiczyć, rozwiązując zadania zawarte w poniższym zestawie. Są tam zadania o różnym stopniu trudności. Wylosuj zadanie i rozwiąż je.

1
1
Instrukcja do Aplikacji on‑line
  1. Zapoznaj się z informacjami podanymi na ekranie startowym.

    R5AuMq0MsiUKT
    Ekran startowy
    Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
  2. Kliknij przycisk Zestaw 1, aby rozpocząć grę, zaczynając od najłatwiejszego zestawu.

    R1ZA7MyqveSi5
    Przycisk rozpoczynający grę
    Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
  3. Rozwiąż zadanie widoczne na ekranie:

    RBab21m67WSuy
    Przykładowe zadanie
    Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
    • ułóż zdania w takiej kolejności, aby powstała treść zadania matematycznego, przeciągając je za pomocą lewego przycisku myszy w odpowiednie miejsce;

    • usuń zdania nieprzydatne – aby to zrobić, kliknij takie zdanie – w jego prawym, górnym rogu pokaże się znak X; kliknij X.

R1TMRHXMB5TLP
Przykład zdania gotowego do usunięcia
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
  1. W dowolnym momencie podczas rozwiązywania zadania możesz kliknąć jeden z przycisków znajdujących się w lewym, górnym rogu, aby: przeczytać informację o aplikacji, zresetować zadanie lub wrócić do menu z wyborem zestawów zadań.

    R1Dv7YbWncgsr
    Przyciski interaktywne
    Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
  2. Kliknij przycisk SPRAWDŹ.

  3. Zapoznaj się z komentarzem do rozwiązanego zadania i wybierz przycisk Zamknij – jeśli wykonałeś ćwiczenie nieprawidłowo, lub jeden z czterech przycisków: Rozwiązanie, Zagraj jeszcze raz, Powrót do menu lub Dalej – jeśli poprzednie zadanie wykonałeś prawidłowo.

    R1dNaSrMeRGED
    Komentarze do rozwiązanego zadania
    Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
    • Przycisk Zamknij pozwoli Ci wrócić do zadania, aby wykonać je ponownie; kliknij przycisk zakręconej strzałki znajdujący się w lewym, górnym rogu, aby zresetować ćwiczenie.

    • Po kliknięciu przycisku Rozwiązanie zobaczysz prawidłowo skonstruowaną treść zadania, rozwiązanie oraz odpowiedź.

    • Po kliknięciu przycisku Zagraj jeszcze raz będziesz mógł wykonać zadanie jeszcze raz.

    • Przycisk Powrót do menu przeniesie Cię do ekranu z wyborem zestawów zadań.

    • Przycisk Dalej pozwoli Ci przejść do kolejnego zadania.

  4. Po wykonaniu wszystkich zadań danego zestawu wrócisz do menu, aby wybrać kolejny zestaw.

RlbOqsbCpYrUa
Aplikacja online nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przed Tobą zestaw składający się z dwudziestu zadań. Zadania od jeden do cztery odpowiadają umiejętnościom kształtowanym w klasie czwartej, zadania od pięciu do ośmiu w klasie piątej, zadania od dziewięciu do dwunastu w klasie szóstej, zadania od trzynastu do szesnastu w klasie siódmej i wreszcie zadania od czternastu do dwudziestu są najtrudniejsze – przeznaczone dla ośmioklasistów. Zacznij od zadań najłatwiejszych. Na kolejny poziom przejdziesz, po rozwiązaniu co najmniej trzech zadań z poziomu poprzedniego. Treść zadań zawiera informacje potrzebne i zbędne. Twoim zadaniem jest wyodrębnienie tych koniecznych oraz poukładanie ich w odpowiedniej kolejności. Na końcu umieść znalezione pytanie (polecenie). Sprawdź zbudowane w ten sposób zadanie i jego odpowiedź. Powodzenia!

Zestaw 1:

Ćwiczenie 1
RbJSlazqNRTub
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
Rs3lzu6e0jJtB
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1L03UwnPVjYX
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
Ri1lHdNp7K0r0
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zestaw 2:

Ćwiczenie 5
RZVcwCblNbrCZ
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RTaoHk5cdIAdO
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RXR1yFZDeweeN
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RPvkSqRs5b1QN
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zestaw 3:

Ćwiczenie 9
R1BI11i6WBj6a
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
Rlk9ANxAGxLwE
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
ReuXnC5PcN7Au
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
RTrtywkvkR7pQ
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zestaw 4:

Ćwiczenie 13
RGupv5dBBCnIf
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
R2x1gYqAWGWGp
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15
R1ZNU6ewQt9MO
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
RQvXa4c6Ze3yq
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zestaw 5:

Ćwiczenie 17
RcBkxQwETp4cF
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
RtcUr8u941II9
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 19
R1Uft5CMMI8F6
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20
Rm8fHaLhbM540
Przyporządkuj podane poniżej zdania odpowiednio. Wybierz kolejno zdania tworzące polecenie. Nie wszystkie zdania pasują do polecenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Poukładaj poniższe zdania w odpowiedniej kolejności i rozwiąż zadanie, które otrzymasz.

  • Bilet normalny kosztuje 89 .

  • Rodzina Kowalskich wybiera się na koncert.

  • Rodzice muszą kupić bilety normalne, a dzieciom przysługują bilety ulgowe.

  • Bilet ulgowy jest o 32  tańszy.

  • Ile będą kosztowały bilety dla całej rodziny?

  • Rodzina składa się z dwóch dorosłych osób i dwojga dzieci.

R1UwYF1TGUrq6
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Poukładaj poniższe zdania w odpowiedniej kolejności i rozwiąż zadanie, które otrzymasz.

  • Książek biograficznych ma 26.

  • Ile wszystkich książek ma Halina?

  • Przygodowych ma o 18 więcej niż młodzieżowych.

  • Halina posiada własny księgozbiór.

  • Młodzieżowych ma dwa razy mniej.

  • Ma książki przygodowe, młodzieżowe i biograficzne.

RoDIWLdyRuhJ1
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
3
R1OTjPFx2AUAr
Ćwiczenie 1
Patryk wybrał się do kina. Seans rozpoczął się o 11:20. Reklamy poprzedzające film trwały 10 minut. Film trwał 134 godziny. O której godzinie skończył się film? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1ViFk25fJwBm
Ćwiczenie 2
Kwadrat o obwodzie 16 pocięto na 16 jednakowych małych kwadratów. Kwadrat o obwodzie 12 pocięto na takie same kwadraty jak kwadrat o obwodzie 16. Ze wszystkich tak powstałych małych kwadratów zbudowano duży kwadrat. Jaki jest obwód tego kwadratu? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
REL3LbwivlCgF
Ćwiczenie 3
Żabka skacze po nieskończonej osi liczbowej. Jeden jej skok, to 2 jednostki. Teraz znajduje się w punkcie odpowiadającym liczbie 3. Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RsIQATne3nfY1
Dwa lata temu Ola była 5 razy młodsza od mamy. Za cztery lata mama będzie 3 razy starsza od Oli. Za 10 lat Ola osiągnie pełnoletność. Uzupełnij tabelkę, wpisując odpowiednie liczby.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RF0dY9Urx0ZG9
Miejscowości A i B leżą w odległości 18 km od siebie. Zuzia i Nikola wyruszyły jednocześnie naprzeciw siebie z miejscowości odpowiednio A i B. Zuzia porusza się z prędkością 4 kmh, a Nikola z prędkością 5 kmh. Uzupełnij zdania tak, aby były zdaniami prawdziwymi. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
Ra74A33gSSipA
Połącz w pary zadanie i odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

W pierwszym dzbanku było 5 l wody, a w drugim 3 l. Z pierwszego dzbanka Maciek przelał do drugiego 1 l wody, a następnie z drugiego do pierwszego przelał 2 l wody. Mama z pierwszego dzbanka odlała 3 l wody, a Hania do drugiego dzbanka dolała 3 l wody. W którym dzbanku znajduje się teraz więcej wody? O ile?

R1LNk72ZmK1g6
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Krystian ma w skarbonce siedem monet po 2 , cztery monety po 5  oraz osiem monet po 1 . Chce kupić książkę, która kosztuje 50 . Ile jeszcze pieniędzy mu brakuje?

RWIUfCHjOWANN
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RDPQFvd9ECKLh
Ćwiczenie 9
Lucynka kupiła 3 pączki i napój za 5 złotych. Za te zakupy zapłaciła 10,40 . Ile kosztował jeden pączek?
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną wartość. x - cena jednego pączka
1. 10,40, 2. 1,80, 3. 3x, 4. 1,80, 5. 5, 6. 5, 7. 5,40, 8. 3x, 9. 10,40 - koszt trzech pączków
1. 10,40, 2. 1,80, 3. 3x, 4. 1,80, 5. 5, 6. 5, 7. 5,40, 8. 3x, 9. 10,40+5 - zapłacona kwota
10,40 - zapłacona kwota

3x+1. 10,40, 2. 1,80, 3. 3x, 4. 1,80, 5. 5, 6. 5, 7. 5,40, 8. 3x, 9. 10,40=1. 10,40, 2. 1,80, 3. 3x, 4. 1,80, 5. 5, 6. 5, 7. 5,40, 8. 3x, 9. 10,40
3x=1. 10,40, 2. 1,80, 3. 3x, 4. 1,80, 5. 5, 6. 5, 7. 5,40, 8. 3x, 9. 10,40-1. 10,40, 2. 1,80, 3. 3x, 4. 1,80, 5. 5, 6. 5, 7. 5,40, 8. 3x, 9. 10,40
3x=1. 10,40, 2. 1,80, 3. 3x, 4. 1,80, 5. 5, 6. 5, 7. 5,40, 8. 3x, 9. 10,40
x=1. 10,40, 2. 1,80, 3. 3x, 4. 1,80, 5. 5, 6. 5, 7. 5,40, 8. 3x, 9. 10,40
Odpowiedź: Jeden pączek kosztował 1. 10,40, 2. 1,80, 3. 3x, 4. 1,80, 5. 5, 6. 5, 7. 5,40, 8. 3x, 9. 10,40 złotych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ORoq8TlgJp5
Ćwiczenie 10
Jeśli pewną liczbę zwiększymy o 12, to otrzymany wynik będzie dwa razy mniejszy niż 80. Jaka to liczba? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 28, 2. 18, 3. 68, 4. 38
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RR7qbEEo9EdIY
Ćwiczenie 11
Jeśli pewną liczbę zmniejszymy o 153, to otrzymany wynik będzie równy 159. Jaka to liczba? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 312, 2. 310, 3. 314, 4. 6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnW76P450RJwY
Ćwiczenie 12
Gdy pewną liczbę zwiększymy 5 razy i od iloczynu odejmiemy 35, otrzymamy 30. Jaka to liczba? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 13, 2. 70, 3. 60, 4. 0
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RLg2voXRXc5DD
Ćwiczenie 13
Trzykrotność pewnej liczby jest o 27 większa od czterokrotności liczby 6. Jaka to liczba? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 17, 2. 1, 3. 3, 4. 54
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
R17CuQDzFz0y7
W prostokącie o obwodzie 38 cm, jeden z boków ma 12,5 cm długości. Oblicz długość drugiego boku tego prostokąta. Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Długość drugiego boku tego prostokąta wynosi Tu uzupełnij cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Na poniższym rysunku przedstawiono prostokąt. Znając jego pole powierzchni oraz długość jednego z boków, oblicz długość drugiego boku.

RyMk35QVCzQCq1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R13JAB6uqgjHN
Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Drugi bok prostokąta oznaczony na rysunku literą x ma długość Tu uzupełnij cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16

Na poniższym rysunku przedstawiono trójkąt ostrokątny. Znając miary dwóch kątów, oblicz miarę trzeciego kąta.

RSZpeHnXLyZ191
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyZbAFDsIOLI0
Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Kąt α w trójkącie przedstawionym na rysunku ma miarę Tu uzupełnij °.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
R1Pay0ilLHfJb
Podstawy trapezu o polu 91 cm2, mają długości 5 cm9 cm. Oblicz długość wysokości tego trapezu. Uzupełnij lukę, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Długość wysokości tego trapezu wynosi Tu uzupełnij cm.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R72z3UUAr8kdD
Ćwiczenie 18
Za 3 książki po 18 4 zeszyty zapłacono 63,80 . Ile kosztuje jeden zeszyt? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 2,45 , 2. 2,25 , 3. 2,20 , 4. 2,40 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RSvsUcgOWxaRD
Ćwiczenie 19
Ewa miała 125 . Kupiła 70 róż i zostało jej 34 . Ile kosztowała jedna róża? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 1,30 , 2. 1,50 , 3. 2,10 , 4. 1,90 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GH7rN4kJ6av
Ćwiczenie 20
Franek kupił lizaki po 50 gr za sztukę oraz bombonierkę za 27 . Za zakupy zapłacił 39 . Ile lizaków kupił? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 24, 2. 12, 3. 48, 4. 36
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RbDLsnWLK3AyC
Ćwiczenie 21
Julek miał 80 . Kupił 3 bilety do kina, każdy w tej samej cenie, oraz duży popcorn za 15,50 . Zostało mu 10,50 . Ile kosztował jeden bilet? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 18,00 , 2. 25,00 , 3. 28,33 , 4. 35,33 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Wskazówka
x+x=2x
x+3x=4x
7x-2x=5x
Ćwiczenie 22
R3EPaoQKFjDSi
Ojciec i córka mają razem 51 lat. Ojciec jest dwukrotnie starszy od córki. Oblicz ile lat ma córka oraz ojciec. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: Córka ma Tu uzupełnij lat, natomiast ojciec Tu uzupełnij lata.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 23
Rdu3FDDfqYIXo
Basia, Ela i Lidka mają razem 34 lata. Ela jest o 3 lata starsza od Basi i o 4 lata młodsza od Lidki. Oblicz, ile lat ma każda z tych kobiet. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: Ela ma Tu uzupełnij lat, Basia Tu uzupełnij lat, natomiast Lidka Tu uzupełnij lat.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1

Słownik

metody arytmetyczne
metody arytmetyczne

metody arytmetyczne rozwiązywania zadań tekstowych to metody rozwiązywania zadań za pomocą działań na liczbach.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.