RVWzg39v0YpX8
Ilustracja przedstawia chłopaka siedzącego w ławce szkolnej. Prawdopodobnie jest w trakcie pisania sprawdzianu.

Zadania tekstowe

Źródło: dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

6. Układanie zadań tekstowych

Nie tylko matematycy układają ciekawe zadania. Autorami wielu zabawnych matematycznych historyjek są humaniści, artyści, a nawet politycy.

Na przykład filozof, poeta i teolog AlkuinYorku (ok. 730 r. – 804 r.) jest twórcą jednej z najbardziej znanych zagadek matematyczno–logicznych wilk, koza i kapusta.

Rybak ma przewieźć na drugi brzeg rzeki wilka, kozę i kapustę. Łódka może zabrać oprócz niego tylko jedno z pozostałych. Jak tego dokonać, aby nie zostawiać wilka samego z kozą, a kozy samej z kapustą?

R1CJxpcKtLqjb
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ty też możesz stać się twórcą pasjonującego zadania, które przez wieki będzie rozwiązywane przez młodzież szkolną. Bowiem w tym materiale będziemy właśnie układać zadania matematyczne. Nauczymy się zadawać pytania do ilustracji, tabel, działań arytmetycznych, budując w ten sposób zadania tekstowe.

1

Aby nauczyć się sprawnie rozwiązywać zadania tekstowe, warto najpierw samodzielnie ułożyć kilka takich zadań. Na początek dość prostych, ale z czasem można je komplikować tak, aby należało znaleźć nie jedną, ale kilka wielkości. Ułożone zadania warto dać do rozwiązanie kolegom, aby sprawdzili czy nasz pomysł jest czytelny dla innych. Nie zawsze bowiem uda się nam w sposób zrozumiały sformułować problem. Poza tym to, co wydaje nam się oczywiste, nie zawsze jest jasne dla czytelnika.

Zadania z treścią będziemy budować tak, aby zawierały dwie warstwy – werbalną i matematyczną.

Warstwa werbalnawarstwa werbalnaWarstwa werbalna stanowi opis sytuacji, w której osadzone są poszukiwane wielkości.

Warstwę matematycznąwarstwa matematycznaWarstwę matematyczną stanowią dane i niewiadome powiązane zależnościami, tworzącymi rzeczywisty problem matematyczny, który należy rozwiązać.

Opisy słowne w wielu wypadkach skraca się, zastępując je częściowo ilustracjami, rysunkami, zdjęciami. Ułatwia to znacznie zrozumienie kontekstu zadania, a co za tym idzie wyodrębnienie niewiadomych.

Tworząc zadanie matematyczne, za najtrudniejszy element uważa się poprawne i czytelne sformułowanie warstwy matematycznej. Tak, aby w sposób jednoznaczny określić co należy znaleźć.

Na początku rozważymy przykłady, w których zadania tworzone są w powiązaniu z sytuacjami życia codziennego. Celem takich zadań jest ułatwienie zrozumienia abstrakcyjnych pojęć matematycznych.

Przykład 1

Korzystając z rysunku, ułożymy zadanie matematyczne.

R17TxXEWy2KLP
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

I sposób

Odnosimy się bezpośrednio do ilustracji i zadajemy pytania, na które można odpowiedzieć, wykonując obliczenia w pamięci.

Na stole leżą jabłka, gruszki i śliwki. O ile więcej jest śliwek niż jabłek? Ile razy więcej jest jabłek niż gruszek? Których owoców jest więcej – gruszek czy śliwek? Ile wszystkich owoców leży na stole?

II sposób

Teraz warstwę werbalną wzbogacamy, dodając opisy czynności, które zostały wykonane. Znalezienie odpowiedzi do utworzonego zadania, będzie wymagało wykonania kilku obliczeń. Jednak w dalszym ciągu niektóre dane trzeba będzie odczytać z rysunku.

Na stole leżały jabłka, gruszki i śliwki (patrz rysunek). Maciek zjadł dwie śliwki, Mariusz zjadł dwa jabłka, a Mariola położyła na stole jeszcze pięć gruszek. Ile teraz wszystkich owoców leży na stole? Jaką część wszystkich owoców stanowią gruszki?

III sposób

W tym przypadku wymyślona przez nas treść, tylko luźno związana jest z ilustracją, która pełni rolę „ozdobnika” do zadania. Co prawda, spoglądając na ilustrację, można przewidzieć, jakie liczby powinniśmy otrzymać, ale dla sprawdzającego rozwiązanie, ważna będzie zastosowana metoda postępowania, nie tylko odpowiedź.

Na stole leżą jabłka, gruszki i śliwki – razem 13 sztuk. Jabłek jest dwa razy więcej niż gruszek. Śliwek jest o 3 więcej niż jabłek. Ile gruszek leży na stole?

Rozwiązanie:
x – liczba gruszek
2x – liczba jabłek
2x+3 – liczba śliwek
x+2x+2x+3 – liczba wszystkich owoców

x+2x+2x+3=13
x+2x+2x+3=13
5x=10:5
x=2

Odpowiedź:
Na stole leżą dwie gruszki.

Aby ułożyć zadanie, zwrócić musimy uwagę na powiązania między danymi, jakiego problemu ma dotyczyć rozwiązanie i jakich pojęć matematycznych możemy używać.

Przykład 2

Ułożymy zadanie matematyczne, korzystając z poniższej tabelki.

Liczba zdobytych punktów przez zawodnika

Liczba zdobytych punktów

Liczba zdobytych punktów

Liczba zdobytych punktów

Imię zawodnika

I runda

II runda

III runda

Wiesiek

-1

5

2

Romek

2

0

1

Damian

-1

-3

6

Domyślamy się, że tabelka zawiera liczby zdobytych punktów przez trzech zawodników w rozgrywkach trzyetapowych. Punkty zapisane są za pomocą liczb dodatnich, ujemnych oraz zera. Rozwiązanie układanego przez nas zadanie będzie wymagało znajomości wykonywania działań na liczbach całkowitych.

I sposób

W tabelce zapisano liczby punktów zdobyte przez poszczególnych zawodników w klasowym konkursie matematycznym.
Ile łącznie punktów zdobył Wiesiek?
Ile punktów łącznie zdobyli zawodnicy w I rundzie konkursu?
Który zawodnik zdobył najwięcej punktów w II rundzie?
Jaka jest średnia arytmetyczna liczby punktów zdobytych przez zawodników w III rundzie konkursu?
Który zawodnik zwyciężył?

II sposób

Teraz propozycja trudniejszego zadania, wymagającego starannego przeanalizowania treści.

W tabelce zapisano liczby punktów zdobyte przez poszczególnych zawodników w eliminacjach do finału szkolnego konkursu matematycznego. Aby zakwalifikować się do dalszych eliminacji, łączna suma zdobytych punktów musi wynosić co najmniej trzy i różnica między najwyższym wynikiem zawodnika w rundzie a najniższym wynikiem zawodnika w rundzie nie może być większa niż 3.
Który z chłopców zakwalifikował się do finału konkursu?

Rozwiązanie:
Obliczamy, ile punktów łącznie zdobył każdy z chłopców.
Wiesiek: -1+5+2=63.
Romek: 2+0+1=33.
Damian: -1-3+6=2<3.
Co najmniej trzy punkty zdobyli Wiesiek i Romek. Sprawdzamy teraz czy dla obu chłopców różnica między najwyższym, a najniższym wynikiem jest nie większa niż trzy.
Wiesiek: 5--1=6>3.
Romek: 2-0=2<3.

Odpowiedź:
Do finału konkursu zakwalifikował się Romek.

W sklepach często spotykamy się z podwyżkami lub obniżkami cen towarów. Warto więc umieć zaobserwowane sytuacje przełożyć na język matematyki.

Przykład 3
R2krEzsyC08gj
Źródło: GroMar Sp. z o.o., grafika na podstawie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Tym razem w obu ułożonych przez nas zadaniach będzie to samo pytanie. Ale w I sposobie dodamy jeszcze pytania pomocnicze, które ukierunkują rozwiązującego na znalezienie rozwiązania.
Natomiast w II sposobie, rozwiązujący będzie samodzielnie musiał ustalić sposób postępowania.

I sposób

Gitara kosztowała 240 . Teraz można ją kupić z 25% zniżką lub ze zniżką wynoszącą 55 .
Ile kosztuje gitara po obniżce ceny o 25%?
Ile kosztuje gitara po obniżce ceny o 55 ?
Która opcja jest korzystniejsza dla kupującego – obniżka ceny gitary o 25% czy obniżka o 55 ?

II sposób

Gitara kosztowała 240 . Teraz można ją kupić z 25% zniżką lub ze zniżką wynoszącą 55 .
Która opcja jest korzystniejsza dla kupującego – obniżka ceny gitary o 25% czy obniżka o 55 ?

Rozwiązanie:
25% liczby 240 to 14 tej liczby, czyli 240:4=60.

240-60=180

Gitara po obniżce o 25% kosztuje 180 .

240-55=185

Gitara po obniżce o 55  kosztuje 185 .

180<185

Odpowiedź:
Dla kupującego korzystniejsza jest obniżka ceny gitary o 25%.

Układając zadania warto zmierzyć się też z problemami geometrycznymi. Można przy tym tak sformułować zadanie, aby wyciągnąć przy okazji ciekawe wnioski.

Przykład 4
Rvk232r4gzgfe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Mamy ułożyć zadanie na podstawie rysunku. Może to być zadanie czysto geometryczne lub obudowane w pewną historyjkę.

Sposób I

Z punktu oznaczonego gwiazdką do punktu oznaczonego trójkątem prowadzą po liniach sieci trzy drogi A, B, C. Która z tych dróg jest najkrótsza?

Sposób II

Z zamku oznaczonego na rysunku gwiazdką, wyruszają równocześnie trzej rycerze: A, B, C. Rycerze podążają do wieży, oznaczonej na rysunku trójkątem, gdzie okrutna wiedźma więzi królewnę Edytę. Rycerze mogą poruszać się tylko po wyznaczonych trasach, biegnących po liniach sieci. Inaczej wiedźma zamieni ich w kamienie. Rycerz A po trasie niebieskiej, rycerz B po trasie czerwonej, rycerz C po trasie zielonej.

Który z rycerzy pierwszy dotrze do celu, jeśli rycerze poruszają się z tą samą prędkością?

Rozwiązanie:
Długość trasy rycerza A: 19.
Długość trasy rycerza B: 19.
Długość trasy rycerza C: 19.

Odpowiedź:
Rycerze mają do przebycia trasy tej samej długości, a więc dotrą równocześnie do celu.
Zauważmy przy tym, że każda trasa prowadząca z punktu „gwiazdka” w prawo i w dół do punktu „trójkąt” będzie miała długość również równą 19. Jak myślisz, dlaczego?

Trudniej jest ułożyć sensowne zadanie do wyrażenia arytmetycznego lub algebraicznego.

Nie zawsze przy tym łatwo jest opisać poprawnie wymyślony model matematyczny.

Przykład 5

Ułożymy zadanie, wykorzystując poniższe równości.

RngI0dcxaoEy8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Sposób I

Zadanie algebraiczne
Dane są liczby a, b, c. Średnia arytmetyczna liczb ab jest równa 3. Średnia arytmetyczna liczb bc jest równa 5. Średnia arytmetyczna liczb ac jest równa 4. Znajdź średnią arytmetyczną liczb a, b, c.

Rozwiązanie:
Przekształcamy każdą z zapisanych równości tak, aby otrzymać sumy liczb.

a+b2=3·2
a+b=6
b+c2=5·2
b+c=10
a+c2=4·2
a+c=8

Zapisujemy otrzymane sumy jedna pod drugą.

a+b=6
b+c=10
a+c=8

Następnie dodajemy je stronami.

a+b+b+c+a+c=6+10+8
2a+2b+2c=24:2
a+b+c=12

Aby obliczyć średnią arytmetyczną liczb a, b, c wystarczy podzielić obie strony otrzymanej równość przez 3.

a+b+c3=4

Odpowiedź:
Średnia arytmetyczna liczb a, b, c jest równa 4.

Sposób II

Zapiszemy teraz zadanie, którego treść będzie prawie identyczna jak w sposobie I, jednak przez większość uczniów na pewno zostanie uznane za znaczenie trudniejsze, ze względu na nielubiane sformułowanie wykaż, że .

Dane są liczby a, b, c. Średnia arytmetyczna liczb ab jest równa 3. Średnia arytmetyczna liczb bc jest równa 5. Średnia arytmetyczna liczb ac jest równa 4. Wykaż, że średnia arytmetyczna liczb a, b, c jest równa 4.

Rozwiązanie tego zadania przebiega tak samo jak w Sposobie I.

Animacja

Polecenie 1

Obejrzyj animację. W każdym z przykładów ułóż własne zadanie do rysunku i dopiero następnie porównaj z rozwiązaniem.

RnMXDsvVK3XRc
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1BpRhHSPpXek1
Animacja nawiązująca do treści materiału.
Polecenie 2

Ułóż zadanie do rysunku.

R1dRH7lh5USgz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RJb70HZb5iCo0
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Ułóż i rozwiąż zadanie do działania
110%x·110%y-xy.
Wzoruj się na Przykładzie 5 z animacji.

Rw24CiNM2wdHX
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Ułóż zadanie, korzystając z poniższych danych.

x – wzrost Maliny (w cm)
x+4 – wzrost Filomeny (w cm)
x+4+6 – wzrost Eryka (w cm)
152 cm – wzrost Eryka

RVn6O19yBmWKG
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
R1QPmXrG9vpv8
Ćwiczenie 1
Którego pytania nie można zadać do poniższego rysunku? Zaznacz poprawną odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., grafika na podstawie: Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
R1MDtsd9KFXkl
Ćwiczenie 1
Którego pytania nie można zadać do poniższego opisu? Zaznacz poprawną odpowiedź.
Pewna para trzymających się za ręce spaceruje po górach. Chłopak ma na imię Piotrek, dziewczyna to Ela. Wiadomo, że Piotrek ma 180 cm wysokości i jest wyższy od Eli, a różnica wysokości pomiędzy Elą, a Piotrkiem wynosi 23 cm.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R16zYC5qK8LiA
Ćwiczenie 2
Jak długo trwał dzień 11 maja? Zaznacz poprawną odpowiedź. Skorzystaj z informacji zawartych na karcie z kalendarza.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RC5kFK6BBP7M0
Ćwiczenie 2
Jak długo trwał dzień 11 maja, jeżeli wschód słońca był o godzinie czwartej pięćdziesiąt cztery, a zachód o dwudziestej dwadzieścia cztery? Zaznacz poprawną odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RfB8Ok4NA0VMg
Ćwiczenie 3
Na zajęcia z języka portugalskiego uczęszcza 20 uczniów.

Oznaczmy:
a - liczba obecnych w środę na zajęciach z języka portugalskiego,
a-4 - liczba nieobecnych w środę na zajęciach z języka portugalskiego.

Na które z pytań nie uzyskasz odpowiedzi, na podstawie powyższych danych?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1eshOiYMKrWh
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Szybkie ciasto - składniki
  • 2 szklanki mąki pszennej tortowej - 320 g
  • niecałe 34szklanki drobnego cukru - 160 g
  • 6 średniej wielkości jajek lub 5 dużych - 140 g
  • około 34 szklanki oleju - do 170 g
  • 1 saszetka cukru waniliowego - 16 g
Zaznacz, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe.. Wszystkie składniki potrzebne do wykonania Szybkiego ciasta, ważą więcej niż kilogram.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do sporządzenia Szybkiego ciasta potrzeba 0,75 szklanki cukru.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do wykonania Szybkiego ciasta potrzeba dwa razy więcej mąki niż cukru.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do sporządzenia Szybkiego ciasta potrzeba mniej niż pół kilograma oleju.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1FmPlHbszzuR
Źródło: GroMar Sp. z o.o., grafika na podstawie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
RDKgE4SDVxfk1
Korzystając z rysunku, uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie liczby. Po obniżce ceny jedno krzesło kosztuje Tu uzupełnij . Po obniżce ceny stół kosztuje Tu uzupełnij . Przed obniżką ceny za stół i dwa krzesła należało zapłacić Tu uzupełnij . Po obniżce ceny za stół i dwa krzesła trzeba zapłacić Tu uzupełnij .
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Korzystając z rysunku, uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie stwierdzenia.

R1UIgAvPDgF7y
Źródło: GroMar Sp. z o.o., grafika na podstawie: Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
R13BHDlSCsH7E
Kuba zrobił 12 kroków, więc przeszedł 1. więcej niż, 2. dokładnie, 3. mniej niż 7 m.
Aby przejść kilometr Kuba musi zrobić 1. więcej niż, 2. dokładnie, 3. mniej niż 1700 kroków.
Kuba przeszedł 300 m, więc zrobił już 1. więcej niż, 2. dokładnie, 3. mniej niż 500 kroków.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Ułóż i rozwiąż zadanie, korzystając z poniższej tabelki.

Imię zawodniczki

1 skok

2 skok

3 skok

Jola

420 cm

432 cm

399 cm

Ola

309 cm

406 cm

440 cm

Basia

387 cm

446 cm

397 cm

R6YwiJ6aiLZYd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Ułóż zadanie do poniższego rysunku.

R5cwSwsXflbIO
Źródło: GroMar Sp. z o.o., grafika na podstawie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
R1Q2RJ5itfU7Y
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Ułóż zadanie do działania:

4+62·5
R1VTCscS9l05d
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
4

Słownik

warstwa werbalna
warstwa werbalna

opis sytuacji zadania tekstowego, w której osadzone są poszukiwane wielkości.

warstwa matematyczna
warstwa matematyczna

dane i niewiadome zadania tekstowego powiązane zależnościami, tworzące rzeczywisty problem matematyczny, który należy rozwiązać.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.