Zadania tekstowe
6. Układanie zadań tekstowych
Nie tylko matematycy układają ciekawe zadania. Autorami wielu zabawnych matematycznych historyjek są humaniści, artyści, a nawet politycy.
Na przykład filozof, poeta i teolog Alkuin z Yorku (ok. r. – r.) jest twórcą jednej z najbardziej znanych zagadek matematyczno–logicznych wilk, koza i kapusta.
Rybak ma przewieźć na drugi brzeg rzeki wilka, kozę i kapustę. Łódka może zabrać oprócz niego tylko jedno z pozostałych. Jak tego dokonać, aby nie zostawiać wilka samego z kozą, a kozy samej z kapustą?

Ty też możesz stać się twórcą pasjonującego zadania, które przez wieki będzie rozwiązywane przez młodzież szkolną. Bowiem w tym materiale będziemy właśnie układać zadania matematyczne. Nauczymy się zadawać pytania do ilustracji, tabel, działań arytmetycznych, budując w ten sposób zadania tekstowe.
Aby nauczyć się sprawnie rozwiązywać zadania tekstowe, warto najpierw samodzielnie ułożyć kilka takich zadań. Na początek dość prostych, ale z czasem można je komplikować tak, aby należało znaleźć nie jedną, ale kilka wielkości. Ułożone zadania warto dać do rozwiązanie kolegom, aby sprawdzili czy nasz pomysł jest czytelny dla innych. Nie zawsze bowiem uda się nam w sposób zrozumiały sformułować problem. Poza tym to, co wydaje nam się oczywiste, nie zawsze jest jasne dla czytelnika.
Zadania z treścią będziemy budować tak, aby zawierały dwie warstwy – werbalną i matematyczną.
Warstwa werbalnaWarstwa werbalna stanowi opis sytuacji, w której osadzone są poszukiwane wielkości.
Warstwę matematycznąWarstwę matematyczną stanowią dane i niewiadome powiązane zależnościami, tworzącymi rzeczywisty problem matematyczny, który należy rozwiązać.
Opisy słowne w wielu wypadkach skraca się, zastępując je częściowo ilustracjami, rysunkami, zdjęciami. Ułatwia to znacznie zrozumienie kontekstu zadania, a co za tym idzie wyodrębnienie niewiadomych.
Tworząc zadanie matematyczne, za najtrudniejszy element uważa się poprawne i czytelne sformułowanie warstwy matematycznej. Tak, aby w sposób jednoznaczny określić co należy znaleźć.
Na początku rozważymy przykłady, w których zadania tworzone są w powiązaniu z sytuacjami życia codziennego. Celem takich zadań jest ułatwienie zrozumienia abstrakcyjnych pojęć matematycznych.
Korzystając z rysunku, ułożymy zadanie matematyczne.

sposób
Odnosimy się bezpośrednio do ilustracji i zadajemy pytania, na które można odpowiedzieć, wykonując obliczenia w pamięci.
Na stole leżą jabłka, gruszki i śliwki. O ile więcej jest śliwek niż jabłek? Ile razy więcej jest jabłek niż gruszek? Których owoców jest więcej – gruszek czy śliwek? Ile wszystkich owoców leży na stole?
sposób
Teraz warstwę werbalną wzbogacamy, dodając opisy czynności, które zostały wykonane. Znalezienie odpowiedzi do utworzonego zadania, będzie wymagało wykonania kilku obliczeń. Jednak w dalszym ciągu niektóre dane trzeba będzie odczytać z rysunku.
Na stole leżały jabłka, gruszki i śliwki (patrz rysunek). Maciek zjadł dwie śliwki, Mariusz zjadł dwa jabłka, a Mariola położyła na stole jeszcze pięć gruszek. Ile teraz wszystkich owoców leży na stole? Jaką część wszystkich owoców stanowią gruszki?
sposób
W tym przypadku wymyślona przez nas treść, tylko luźno związana jest z ilustracją, która pełni rolę „ozdobnika” do zadania. Co prawda, spoglądając na ilustrację, można przewidzieć, jakie liczby powinniśmy otrzymać, ale dla sprawdzającego rozwiązanie, ważna będzie zastosowana metoda postępowania, nie tylko odpowiedź.
Na stole leżą jabłka, gruszki i śliwki – razem sztuk. Jabłek jest dwa razy więcej niż gruszek. Śliwek jest o więcej niż jabłek. Ile gruszek leży na stole?
Rozwiązanie:
– liczba gruszek
– liczba jabłek
– liczba śliwek
– liczba wszystkich owoców
Odpowiedź:
Na stole leżą dwie gruszki.
Aby ułożyć zadanie, zwrócić musimy uwagę na powiązania między danymi, jakiego problemu ma dotyczyć rozwiązanie i jakich pojęć matematycznych możemy używać.
Ułożymy zadanie matematyczne, korzystając z poniższej tabelki.
Liczba zdobytych punktów przez zawodnika | Liczba zdobytych punktów | Liczba zdobytych punktów | Liczba zdobytych punktów |
|---|---|---|---|
Imię zawodnika | runda | runda | runda |
Wiesiek | |||
Romek | |||
Damian |
Domyślamy się, że tabelka zawiera liczby zdobytych punktów przez trzech zawodników w rozgrywkach trzyetapowych. Punkty zapisane są za pomocą liczb dodatnich, ujemnych oraz zera. Rozwiązanie układanego przez nas zadanie będzie wymagało znajomości wykonywania działań na liczbach całkowitych.
sposób
W tabelce zapisano liczby punktów zdobyte przez poszczególnych zawodników w klasowym konkursie matematycznym.
Ile łącznie punktów zdobył Wiesiek?
Ile punktów łącznie zdobyli zawodnicy w rundzie konkursu?
Który zawodnik zdobył najwięcej punktów w rundzie?
Jaka jest średnia arytmetyczna liczby punktów zdobytych przez zawodników w rundzie konkursu?
Który zawodnik zwyciężył?
sposób
Teraz propozycja trudniejszego zadania, wymagającego starannego przeanalizowania treści.
W tabelce zapisano liczby punktów zdobyte przez poszczególnych zawodników w eliminacjach do finału szkolnego konkursu matematycznego. Aby zakwalifikować się do dalszych eliminacji, łączna suma zdobytych punktów musi wynosić co najmniej trzy i różnica między najwyższym wynikiem zawodnika w rundzie a najniższym wynikiem zawodnika w rundzie nie może być większa niż .
Który z chłopców zakwalifikował się do finału konkursu?
Rozwiązanie:
Obliczamy, ile punktów łącznie zdobył każdy z chłopców.
Wiesiek: .
Romek: .
Damian: .
Co najmniej trzy punkty zdobyli Wiesiek i Romek. Sprawdzamy teraz czy dla obu chłopców różnica między najwyższym, a najniższym wynikiem jest nie większa niż trzy.
Wiesiek: .
Romek: .
Odpowiedź:
Do finału konkursu zakwalifikował się Romek.
W sklepach często spotykamy się z podwyżkami lub obniżkami cen towarów. Warto więc umieć zaobserwowane sytuacje przełożyć na język matematyki.

Tym razem w obu ułożonych przez nas zadaniach będzie to samo pytanie. Ale w sposobie dodamy jeszcze pytania pomocnicze, które ukierunkują rozwiązującego na znalezienie rozwiązania.
Natomiast w sposobie, rozwiązujący będzie samodzielnie musiał ustalić sposób postępowania.
sposób
Gitara kosztowała . Teraz można ją kupić z zniżką lub ze zniżką wynoszącą .
Ile kosztuje gitara po obniżce ceny o ?
Ile kosztuje gitara po obniżce ceny o ?
Która opcja jest korzystniejsza dla kupującego – obniżka ceny gitary o czy obniżka o ?
sposób
Gitara kosztowała . Teraz można ją kupić z zniżką lub ze zniżką wynoszącą .
Która opcja jest korzystniejsza dla kupującego – obniżka ceny gitary o czy obniżka o ?
Rozwiązanie:
liczby to tej liczby, czyli .
Gitara po obniżce o kosztuje .
Gitara po obniżce o kosztuje .
Odpowiedź:
Dla kupującego korzystniejsza jest obniżka ceny gitary o .
Układając zadania warto zmierzyć się też z problemami geometrycznymi. Można przy tym tak sformułować zadanie, aby wyciągnąć przy okazji ciekawe wnioski.

Mamy ułożyć zadanie na podstawie rysunku. Może to być zadanie czysto geometryczne lub obudowane w pewną historyjkę.
Sposób
Z punktu oznaczonego gwiazdką do punktu oznaczonego trójkątem prowadzą po liniach sieci trzy drogi A, B, C. Która z tych dróg jest najkrótsza?
Sposób
Z zamku oznaczonego na rysunku gwiazdką, wyruszają równocześnie trzej rycerze: A, B, C. Rycerze podążają do wieży, oznaczonej na rysunku trójkątem, gdzie okrutna wiedźma więzi królewnę Edytę. Rycerze mogą poruszać się tylko po wyznaczonych trasach, biegnących po liniach sieci. Inaczej wiedźma zamieni ich w kamienie. Rycerz A po trasie niebieskiej, rycerz B po trasie czerwonej, rycerz C po trasie zielonej.
Który z rycerzy pierwszy dotrze do celu, jeśli rycerze poruszają się z tą samą prędkością?
Rozwiązanie:
Długość trasy rycerza A: .
Długość trasy rycerza B: .
Długość trasy rycerza C: .
Odpowiedź:
Rycerze mają do przebycia trasy tej samej długości, a więc dotrą równocześnie do celu.
Zauważmy przy tym, że każda trasa prowadząca z punktu „gwiazdka” w prawo i w dół do punktu „trójkąt” będzie miała długość również równą . Jak myślisz, dlaczego?
Trudniej jest ułożyć sensowne zadanie do wyrażenia arytmetycznego lub algebraicznego.
Nie zawsze przy tym łatwo jest opisać poprawnie wymyślony model matematyczny.
Ułożymy zadanie, wykorzystując poniższe równości.

Sposób
Zadanie algebraiczne
Dane są liczby , , . Średnia arytmetyczna liczb i jest równa . Średnia arytmetyczna liczb i jest równa . Średnia arytmetyczna liczb i jest równa . Znajdź średnią arytmetyczną liczb , , .
Rozwiązanie:
Przekształcamy każdą z zapisanych równości tak, aby otrzymać sumy liczb.
Zapisujemy otrzymane sumy jedna pod drugą.
Następnie dodajemy je stronami.
Aby obliczyć średnią arytmetyczną liczb , , wystarczy podzielić obie strony otrzymanej równość przez .
Odpowiedź:
Średnia arytmetyczna liczb , , jest równa .
Sposób
Zapiszemy teraz zadanie, którego treść będzie prawie identyczna jak w sposobie , jednak przez większość uczniów na pewno zostanie uznane za znaczenie trudniejsze, ze względu na nielubiane sformułowanie wykaż, że .
Dane są liczby , , . Średnia arytmetyczna liczb i jest równa . Średnia arytmetyczna liczb i jest równa . Średnia arytmetyczna liczb i jest równa . Wykaż, że średnia arytmetyczna liczb , , jest równa .
Rozwiązanie tego zadania przebiega tak samo jak w Sposobie .
Animacja
Obejrzyj animację. W każdym z przykładów ułóż własne zadanie do rysunku i dopiero następnie porównaj z rozwiązaniem.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1BpRhHSPpXek
Animacja nawiązująca do treści materiału.
Ułóż zadanie do rysunku.

Ułóż i rozwiąż zadanie do działania
.
Wzoruj się na Przykładzie z animacji.
Ułóż zadanie, korzystając z poniższych danych.
– wzrost Maliny (w )
– wzrost Filomeny (w )
– wzrost Eryka (w )
– wzrost Eryka
Pewna para trzymających się za ręce spaceruje po górach. Chłopak ma na imię Piotrek, dziewczyna to Ela. Wiadomo, że Piotrek ma wysokości i jest wyższy od Eli, a różnica wysokości pomiędzy Elą, a Piotrkiem wynosi .
Oznaczmy:
- liczba obecnych w środę na zajęciach z języka portugalskiego,
- liczba nieobecnych w środę na zajęciach z języka portugalskiego.
Na które z pytań nie uzyskasz odpowiedzi, na podstawie powyższych danych?
- szklanki mąki pszennej tortowej -
- niecałe szklanki drobnego cukru -
- średniej wielkości jajek lub dużych -
- około szklanki oleju - do
- saszetka cukru waniliowego -

Korzystając z rysunku, uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie stwierdzenia.

Aby przejść kilometr Kuba musi zrobić 1. więcej niż, 2. dokładnie, 3. mniej niż kroków.
Kuba przeszedł , więc zrobił już 1. więcej niż, 2. dokładnie, 3. mniej niż kroków.
Ułóż i rozwiąż zadanie, korzystając z poniższej tabelki.
Imię zawodniczki | skok | skok | skok |
|---|---|---|---|
Jola | |||
Ola | |||
Basia |
Ułóż zadanie do poniższego rysunku.

Ułóż zadanie do działania:
Słownik
opis sytuacji zadania tekstowego, w której osadzone są poszukiwane wielkości.
dane i niewiadome zadania tekstowego powiązane zależnościami, tworzące rzeczywisty problem matematyczny, który należy rozwiązać.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.