Procenty
2. Obliczanie procentu danej liczby

Trójkątny znak ostrzegawczy przedstawiony obok informuje o znacznym wzniesieniu drogi. Prostokątna tabliczka pod nim mówi, że na długości 100 metrów droga wznosi się o 12 metrów. Jak to obliczono? O tym dowiesz z tego materiału.
Obliczanie procentu danej liczby wiąże się z obliczaniem ułamka tej liczby. Należy pamiętać, do jakiej wielkości odnosi się podany procent, ponieważ taka sama liczba procentów różnych wielkości będzie oznaczała różną wartość.
Aby dowiedzieć się, jak obliczamy procent danej liczby, najpierw przypomnimy, jak obliczamy ułamek danej liczby.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RLNNulh5kwpWK
Animacja przedstawia w jaki sposób obliczamy procent danej liczby.
Na wycieczkę pojechały dwie grupy uczniów z pewnej szkoły podstawowej. Liczebność grup była następująca: w pierwszej grupie było osób, w grupie drugiej osób. Opiekunowie wycieczki zorganizowali dla swych podopiecznych grę, w której ma wziąć udział uczniów z grupy pierwszej i uczniów z grupy drugiej. Ilu łącznie uczniów weźmie udział w tej grze?
Aby rozwiązać to zadanie zauważamy, że 25% pewnej wielkości to czwarta część tej wielkości.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RYG4fmJqC1iYu
Animacja przedstawia w jaki sposób rozwiązać pewne zadanie tekstowe, obliczając procent danej liczby.
Pokażemy teraz, w jaki sposób obliczamy procent danej liczby.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RRX8sRAgVO2OQ
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy wyznaczyć procent danej liczby.
Aby obliczyć danej liczby , należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez tę liczbę.
liczby to
Zapoznaj się z przykładami obliczania procentu danej liczby.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rt41GPHO0K33h
Animacja przedstawia kilka przykładów obliczania procentu danej liczby.

Na klombie posadzono sadzonek kwiatów. Były to czerwone i żółte róże, tulipany i gerbery.
Ustalmy, ile kwiatów każdego rodzaju zostało posadzonych na klombie, jeżeli wszystkich kwiatów stanowią żółte róże, czerwone róże, tulipany, gerbery.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1JuT9sL9pMiY
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy rozwiązać zadanie tekstowe, obliczając procent danej liczby.
Z zestawienia wynika, że na klombie posadzono: róże żółte, róż czerwonych, gerber, tulipanów, czyli razem kwiatów.
Przedstawmy teraz inny sposób rozwiązania zadania z poprzedniego przykładu.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RDwdLyaVABQ3t
Animacja przedstawia drugą możliwą metodę rozwiązania poprzedniego zadania.
Jeżeli kwiatów stanowi liczby wszystkich kwiatów posadzonych na klombie, to:
kwiaty – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiaty – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie,
kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie.
Zatem na klombie rosną róże żółte ( liczby kwiatów posadzonych na klombie), róż czerwonych ( liczby kwiatów posadzonych na klombie), gerber i tulipanów (po liczby kwiatów posadzonych na klombie).

W przedstawionych ofertach wyjazdów mamy promocje. Zatem za każdy wyjazd zapłacimy mniej.
Obliczymy, ile złotych zaoszczędzimy, wybierając daną ofertę. Obliczenia zapiszemy w różny sposób.
Wyjazd na Rodos jest tańszy o początkowej ceny, czyli zapłacimy mniej o początkowej ceny. to .
kwoty to kwoty , . Zaoszczędzimy zatem .Wyjazd do Turcji jest tańszy o początkowej ceny, czyli zapłacimy mniej o początkowej ceny. kwoty to . Zaoszczędzimy .

3. Wyjazd do Chorwacji jest tańszy o , zaoszczędzimy więc połowę ceny.
Zaoszczędzimy .
Połącz w pary.
25% liczby 48, 1% liczby 200, 1% liczby 1000, 5% liczby 100, 50% liczby 26, 20% liczby 75
| 5 | |
| 15 | |
| 13 | |
| 2 | |
| 12 | |
| 10 |
- liczbywynosi .
- kwoty wynosi .
- masy wynosi .
- doby wynosi godziny.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Liczba dzieci, które wyjechały na wczasy w lipcu, była 1. większa od, 2. równa, 3. mniejsza od, 4. , 5. , 6. liczby dzieci, które wyjechały na wczasy w sierpniu.
W lipcu nad morze wyjechało 1. większa od, 2. równa, 3. mniejsza od, 4. , 5. , 6. dzieci.
W sierpniu nad morze wyjechało 1. większa od, 2. równa, 3. mniejsza od, 4. , 5. , 6. dzieci.
W sezonie letnim biuro podróży organizuje dwutygodniowe wczasy w dwóch malowniczych miejscowościach położonych nad polskim morzem: w Kołobrzegu i w Świnoujściu. W lipcu wykupiło wyjazd 140 osób, w tym 20% dzieci. W sierpniu na wczasy zdecydowało się 160 osób, w tym również 20% dzieci. Przeciągnij i upuść.
mniejsza od, 20, większa od, 32, 28, równa
Liczba dzieci, które wyjechały na wczasy w lipcu, była ...................... liczby/liczbie dzieci, które wyjechały na wczasy w sierpniu.
W miesiącu lipcu nad morze wyjechało ...................... dzieci.
W miesiącu sierpniu nad morze wyjechało ...................... dzieci.
Poniższa figura składa się z identycznych kwadratów.
- Pole obszaru zamalowanego stanowi pola całej figury.
- Pole obszaru niezamalowanego stanowi pola całej figury.
- Jeden kwadrat stanowi pola całej figury.
- Pole obszaru zamalowanego jest mniejsze od pola obszaru niezamalowanego.
Wykorzystamy informacje z rysunku i obliczymy, ile kosztował ten rower po obniżce ceny.

sposób
- o tyle złotych obniżono cenę,
- nowa cena.
sposób
- nowa cena stanowi tyle procent poprzedniej ceny,
- nowa cena.
Zapis obliczeń mógłby wyglądać również tak:
sposób
RTg2EkcVH7t7x1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.sposób
.

Takie same buty kosztowały w jednym sklepie , a w drugim . W obu sklepach obniżono ich cenę o . Oblicz, o ile złotych mniej zapłacimy za te buty w każdym z tych sklepów.

Przeciągnij i upuść prawidłową odpowiedź. Ocena celująca - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena bardzo dobra - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena dobra - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena dostateczna - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena dopuszczająca - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Ocena niedostateczna - 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. uczniów
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.