Procenty
3. Jaki procent jednej liczby stanowi druga liczba

Plan zakładał, że w ciągu dwóch lat i 5 miesięcy zostanie wybudowane 255 km nowej drogi. W ciągu roku wykonano 102 km. Czy wykonawcy ukończą budowę w planowanym terminie pracując w tym tempie?
Do odpowiedzi na to pytanie przyda się umiejętność określania, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. Jak to się robi - dowiesz się z tego materiału.
Zapoznaj się z filmem dotyczącym wyznaczania jaki procent jednej wielkości stanowi inna wielkość.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1Ec3E2374gKW
Animacja przedstawia w jaki sposób obliczyć jakim procentem jednej wielkości jest inna wielkość.
Film przedstawia obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba w sytuacji praktycznej.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RwJ9ZNwZ9oA3G
Animacja przedstawia w jaki sposób obliczyć jakim procentem jednej liczby jest druga liczba.
Aby obliczyć, ile procent jednej liczby stanowi druga liczba należy:
- ustalić, jakim ułamkiem jednej liczby jest druga liczba,
- otrzymany ułamek wyrazić w procentach.
Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba może przydać się również w sytuacji, gdy należy określić o ile procent jedna liczba jest większa (lub mniejsza) od drugiej.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1FGnubSsuScl
Animacja przedstawia w jaki sposób obliczyć o ile procent jedna liczba jest mniejsza lub większa od drugiej liczby.
Rozstrzygnij, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Młodszą siostrę lub brata ma uczniów tej klasy. Młodsze rodzeństwo ma uczniów klasy ., 2. uczniów tej klasy uczęszcza na dodatkowe zajęcia sportowe. W zajęciach sportowych bierze udział więcej niż uczniów tej klasy., 3. uczniów tej klasy to chłopcy. Dziewczynki stanowią uczniów tej klasy.
- Młodszą siostrę lub brata ma uczniów tej klasy. Młodsze rodzeństwo ma uczniów klasy .
- uczniów tej klasy uczęszcza na dodatkowe zajęcia sportowe. W zajęciach sportowych bierze udział więcej niż uczniów tej klasy.
- uczniów tej klasy to chłopcy. Dziewczynki stanowią uczniów tej klasy.
- Zdała tylko Ania.
- Zdali obydwoje.
- Żadne z nich nie zdało.
Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Dziewczęta stanowią Tu uzupełnij wszystkich członków drużyny.Stylem motylkowym pływa Tu uzupełnij wszystkich członków drużyny.Stylem klasycznym pływa Tu uzupełnij dziewcząt.Chłopcy pływający stylem klasycznym stanowią Tu uzupełnij członków drużyny.
Uzupełnij lukę w odpowiedzi, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Telefon jest teraz tańszy o Tu uzupełnij.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. Paweł uzyskał Tu uzupełnij wszystkich możliwych punktów, a Natalia Tu uzupełnij maksymalnej liczby punktów.Paweł uzyskał o Tu uzupełnij punktów więcej niż Natalia.Natalia uzyskała o Tu uzupełnij punktów mniej niż Paweł.
Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Pan Kowalski przed podwyżką zarabiał o Tu uzupełnij mniej niż pan Nowak.W wyniku podwyżki pensja pana Kowalskiego wzrosła o Tu uzupełnij, a pensja pana Nowaka wzrosła o Tu uzupełnij.Wzrost procentowy był większy u pana Tu uzupełnij.
Uzupełnij lukę w odpowiedzi, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Karol musi zwiększyć ilość zadań rozwiązywanych w ciągu jednego dnia o Tu uzupełnij.
Znajdź informacje na temat powierzchni Hiszpanii i Europy. Oblicz, jaki procent powierzchni Europy stanowi Hiszpania. Wynik podaj z dokładnością do części setnych procenta.
Punkt procentowy to jednostka różnicy między wartościami jednej wielkości a drugiej wielkości, podanymi w procentach.
W obliczeniach istotna jest różnica między procentem a punktem procentowym.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R16gnPQu7VsH8
Animacja przedstawia w jaki sposób obliczyć jaki procent jednej wielkości stanowi inna wielkość.
Uzupełnij luki w zdaniach, wpisując odpowiednie liczby. Chłopcy z obu klas stanowią Tu uzupełnij wszystkich uczniów z obu klas. jest o Tu uzupełnij więcej chłopców niż dziewcząt.W klasie jest o Tu uzupełnij punktów procentowych mniej chłopców niż dziewcząt.
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Tulipanów jest o mniej niż róż, 2. Stokrotek jest o więcej niż żonkili, 3. Tulipanów jest o punktów procentowych więcej niż żonkili, 4. Stokrotek jest o punktów procentowych mniej niż róż
- Tulipanów jest o mniej niż róż.
- Stokrotek jest o więcej niż żonkili.
- Tulipanów jest o punktów procentowych więcej niż żonkili.
- Stokrotek jest o punktów procentowych mniej niż róż.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.