RAAXiHt2qOtJb
Ilustracja - ekran monitora z którego wystaje wirtualna ręka trzymająca rulon papieru zawiązany czerwoną wstążką, W tle model kuli ziemskiej i czapka absolwenta. Na czarnym pasku napis: Potęgi.

Potęgi

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

5. Porównywanie potęg

R1bO6PeiAWLWJ1
Źródło: domena publiczna. The Lazy Artist Gallery, pexels.com/pl-pl.

W języku polskim potęga może oznaczać nie tylko wynik potęgowania, ale także siłę i skuteczność w działaniu lub oddziaływaniu na otoczenie. Który z ludzi jest potężniejszy: ten co więcej kilogramów wyciska na siłowni czy ten, który ma większy wpływ na zachowanie innych ludzi? W tym materiale będziemy porównywać ze sobą potęgi. Ale takie matematyczne. Dowiesz się jak je porównujemy i sprawdzisz swoje umiejętności rozwiązując ćwiczenia.

Przykład 1

Aby porównać dwie potęgi o takich  samych podstawach będących liczbami naturalnymi dodatnimi i wykładnikach  będących również   liczbami naturalnymi dodatnimi, wystarczy porównać wykładniki.

Ta potęga jest większa, której wykładnik jest większy.

RGnoH4gmoRG791
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy porównywać potęgi o tych samych podstawach, jeżeli zarówno podstawy potęg jak i wykładniki są liczbami naturalnymi dodatnimi.
Zapamiętaj!

Jeżeli liczby naturalne dodatnie mn spełniają warunek n>m, liczba a jest większa od 1, to

an>am

Rozważmy teraz potęgi o podstawach dodatnich, mniejszych od 1.

Przykład 2

Aby porównać dwie potęgi o takich  samych podstawach będących liczbami dodatnimi mniejszymi od 1  i wykładnikach  będących    liczbami naturalnymi dodatnimi, wystarczy porównać wykładniki.

Ta potęga jest większa, której wykładnik jest mniejszy.

R15gQsGCwAbix1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy porównywać potęgi o tych samych podstawach, jeżeli podstawy potęg są liczbami dodatnimi mniejszymi od jedynki, a wykładniki są liczbami naturalnymi dodatnimi.
Zapamiętaj!

Jeżeli liczby naturalne dodatnie mn spełniają warunek n>m, liczba a jest liczbą dodatnią i mniejszą od 1, to

an<am

Polecenie 1

Przeanalizuj przykłady porównywania potęg  o jednakowych wykładnikach.

R1USSmq0xcSqj1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy porównywać potęgi o tych samych wykładnikach, jeżeli są one liczbami naturalnymi dodatnimi.
Zapamiętaj!

Jeżeli liczby dodatnie ab spełniają warunek a<b, n jest liczbą naturalną dodatnią, to an<bn.

Przykład 3

Aby porównać dwie liczby zapisane za pomocą potęg, możemy je podzielić. Jeżeli iloraz jest większy od 1 to dzielna jest większa od dzielnika.

Ustalimy ile razy liczba 300Indeks górny 4 jest większa od liczby 10Indeks górny 7.

RSo5D97lgPpu11
Animacja przedstawia jak podzielić liczbę naturalną zakończoną zerami przez potęgę liczby dziesięć.

Liczba   300Indeks górny 4 jest  od liczby 10Indeks górny 7 większa  810  razy.

RH7NP4gZEwf8A
Ćwiczenie 1
Przeciągnij i upuść odpowiedni znak. 261. >, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. >, 8. <, 9. <, 10. >, 11. >, 12. >27551. >, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. >, 8. <, 9. <, 10. >, 11. >, 12. >520,361. >, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. >, 8. <, 9. <, 10. >, 11. >, 12. >0,375681. >, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. >, 8. <, 9. <, 10. >, 11. >, 12. >548681. >, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. >, 8. <, 9. <, 10. >, 11. >, 12. >691,161. >, 2. <, 3. <, 4. <, 5. <, 6. >, 7. >, 8. <, 9. <, 10. >, 11. >, 12. >1,13
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1AHG2hYnh6uC
Ćwiczenie 2
Przeciągnij i upuść odpowiedni znak. 231. =, 2. <, 3. =, 4. =, 5. >, 6. >, 7. =, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. >, 16. =, 17. <, 18. <2234251. =, 2. <, 3. =, 4. =, 5. >, 6. >, 7. =, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. >, 16. =, 17. <, 18. <472561. =, 2. <, 3. =, 4. =, 5. >, 6. >, 7. =, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. >, 16. =, 17. <, 18. <25230,3241. =, 2. <, 3. =, 4. =, 5. >, 6. >, 7. =, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. >, 16. =, 17. <, 18. <0,342381. =, 2. <, 3. =, 4. =, 5. >, 6. >, 7. =, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. >, 16. =, 17. <, 18. <23231,4551. =, 2. <, 3. =, 4. =, 5. >, 6. >, 7. =, 8. =, 9. <, 10. >, 11. <, 12. <, 13. >, 14. >, 15. >, 16. =, 17. <, 18. <1,437
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ryx9FFMBoUCxv1
Ćwiczenie 3
Uporządkuj liczby w kolejności od najmniejszej do największej. Elementy do uszeregowania: 1. 82, 2. 213, 3. 160, 4. 642
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1OeCChtF1e3Z
Ćwiczenie 4
Przeciągnij i upuść odpowiedni znak. 35 1. =, 2. <, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. >, 8. > 9324 1. =, 2. <, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. >, 8. > 4244 1. =, 2. <, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. >, 8. > 82343 1. =, 2. <, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. >, 8. > 91620,093 1. =, 2. <, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. >, 8. > 0,3334·24 1. =, 2. <, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. >, 8. > 6423·424 1. =, 2. <, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. >, 8. > 212·4832·524 1. =, 2. <, 3. >, 4. =, 5. =, 6. <, 7. >, 8. >  38·56
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RWxbRclh9XRSD
Ćwiczenie 5
Przeciągnij i upuść odpowiedni znak. 831. >, 2. <, 3. <, 4. =, 5. <, 6. =, 7. =, 8. <, 9. <, 10. =, 11. >, 12. >, 13. =, 14. =, 15. >, 16. >, 17. >, 18. <43361. >, 2. <, 3. <, 4. =, 5. <, 6. =, 7. =, 8. <, 9. <, 10. =, 11. >, 12. >, 13. =, 14. =, 15. >, 16. >, 17. >, 18. <1260,291. >, 2. <, 3. <, 4. =, 5. <, 6. =, 7. =, 8. <, 9. <, 10. =, 11. >, 12. >, 13. =, 14. =, 15. >, 16. >, 17. >, 18. <0,391,451. >, 2. <, 3. <, 4. =, 5. <, 6. =, 7. =, 8. <, 9. <, 10. =, 11. >, 12. >, 13. =, 14. =, 15. >, 16. >, 17. >, 18. <1,352741. >, 2. <, 3. <, 4. =, 5. <, 6. =, 7. =, 8. <, 9. <, 10. =, 11. >, 12. >, 13. =, 14. =, 15. >, 16. >, 17. >, 18. <1440,7571. >, 2. <, 3. <, 4. =, 5. <, 6. =, 7. =, 8. <, 9. <, 10. =, 11. >, 12. >, 13. =, 14. =, 15. >, 16. >, 17. >, 18. <347
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyEDfn2jWNN6c
Ćwiczenie 6
Przeciągnij i upuść odpowiedni znak. -2,851. <, 2. =, 3. <, 4. >, 5. =, 6. >, 7. >, 8. =, 9. <, 10. >, 11. =, 12. <2,85-3,261. <, 2. =, 3. <, 4. >, 5. =, 6. >, 7. >, 8. =, 9. <, 10. >, 11. =, 12. <3,26--7,371. <, 2. =, 3. <, 4. >, 5. =, 6. >, 7. >, 8. =, 9. <, 10. >, 11. =, 12. <-7,37---0,391. <, 2. =, 3. <, 4. >, 5. =, 6. >, 7. >, 8. =, 9. <, 10. >, 11. =, 12. <--0,39
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RcwD99Ua3WSH3
Ćwiczenie 7
Która nierówność jest nieprawdziwa? Możliwe odpowiedzi: 1. 9 3 > 9 0 , 2. 135133, 3. 163162, 4. 4 3 < 4 4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R14xAkAS1qRyb
Ćwiczenie 8
Potęga 124 jest od potęgi 122 Możliwe odpowiedzi: 1. 4 razy większa, 2. o połowę większa, 3. 4 razy mniejsza, 4. o połowę mniejsza
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RUE9WaSTEMfBZ
Ćwiczenie 9
Wskaż potęgi: 39, 275, 133, 134, 812 uporządkowane malejąco. Możliwe odpowiedzi: 1. 275, 39, 812, 133, 134, 2. 275, 812, 39, 133, 134, 3. 133, 134, 275, 812, 39, 4. 134, 133, 275, 39, 812
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1LPXVff6xA4v
Ćwiczenie 10
1. 1. 10240, 2. 10240 razy.
2. 1. 10240, 2. 10240 razy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RZd2l5enJRfS4
Ćwiczenie 11
Która liczba 333, 333, 333 jest najmniejsza, a która największa? Najmniejsza liczba to 1. 333, 2. 333, 3. 333.
Największa liczba to 1. 333, 2. 333, 3. 333.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.