R1AMq6eip8w54
Ilustracja - ekran monitora z którego wystaje wirtualna ręka trzymająca rulon papieru zawiązany czerwoną wstążką, W tle model kuli ziemskiej i czapka absolwenta. Na czarnym pasku napis: Potęgi.

Potęgi

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

7. Potęga o wykładniku całkowitym

R7ZtKVwVzZTma1
Antoni van Leeuwenhoek był pierwszym mikrobiologiem, który przy pomocy własnoręcznie wykonanego mikroskopu zaobserwował bakterie
Źródło: Jan Verkolje, domena publiczna.

Bakterie to bardzo małe organizmy. Ich wielkość mieści się w granicach od                0,000001 m  do 0,00001 m.  Do zapisu tak małych liczb używa się zwykle  potęg o wykładnikach całkowitych ujemnych.

W tym materiale poznasz definicję potęgi o wykładniku całkowitym ujemnym  oraz twierdzenia związane z tymi potęgami.

Zdobyte wiadomości wykorzystasz rozwiązując ćwiczenia.

Ważne!

Każda liczba wymierna ma liczbę przeciwną (suma takich liczb jest równa zeru).  Jeśli liczba nie jest równa zero, to ma także liczbę odwrotną (iloczyn takich liczb jest równy jeden).

Przykład 1

Podamy liczby odwrotne i przeciwne do podanych liczb różnych od zera.

Liczba wymierna

Liczba przeciwna

Liczba odwrotna

x

-x

1x

2

-2

12

13

-13

3

-23

23

-32

-2,3

2,3

-12,3=-12310=-1023

Analizując poniższe przykłady, przekonasz się, że potęga o wykładniku ujemnym ma bezpośredni związek z odwrotnością danej liczby (a nie z liczbą przeciwną!).

Przykład 2

Dzieląc liczbę 24 przez liczbę 27 możemy zapisać kolejno
2427=2424+3=2424·23,
co po uproszczeniu licznika i mianownika przez 24 pozwala zapisać wynik w postaci 123.

Z drugiej strony, stosując wzór na dzielenie potęg o tych samych podstawach moglibyśmy zapisać
2427=24-7=2-3.

W ten sposób otrzymaliśmy więc równość
2-3=123.

Ten wstępny przykład jest ilustracją umowy, którą przyjmujemy określając potęgę niezerowej liczby  o wykładniku ujemnym.

potęga o wykładniku ujemnym
Definicja: potęga o wykładniku ujemnym

Niech n będzie liczbą naturalną dodatnią. Potęgą liczby a0 o wykładniku -n nazywamy liczbę:

a-n=1an

Ważne!

Zachodzi równość:

1an=1nan=1an

więc liczbę a-n można również określić za pomocą równości:

a-n=1an

Zatem dla dowolnych i różnych od zera liczb a oraz b prawdziwa jest równość:

ab-n=1abn=1anbn=bnan=ban

Zauważmy, że dla liczby a0 i dowolnej dodatniej liczby całkowitej n zachodzi równość:

an·a-n=anan=1

Ważne!
  • Dla każdej liczby naturalnej n i dla dowolnej liczby a0 przyjmujemy a 1 = 1 a .

  • a 1 = 1 a 1 = ( 1 a ) 1

Przykład 3

Bezpośrednio z definicji potęgi o wykładniku ujemnym oraz na podstawie podanych wyżej własności wynikają następujące równości:

  • 10-4=1104=0,0001

  • 2-3=123=18

  • -13-3=-33=-33=-27

  • -25-2=-522=522=254

  • -0,625-100·-21425-50=-58-100·-6425-50=
    =-85100·-256450=85250·256450=6425·256450=150=1.

Przykład 4

Obliczymy:

2 1 = ( 1 2 ) 1 = 1 2

( 1 3 ) 4 = 3 4 = 81

23-3=323=278

-0,1-2=-10,12=10,01

-0,2-3=-10,23=-10,008

Dla potęg o wykładnikach całkowitych obowiązują analogiczne wzory, jak dla potęg  o wykładnikach naturalnych.

Działania na potęgach
Twierdzenie: Działania na potęgach
  • Iloczyn potęg o takich  samych podstawach

Dla dowolnej liczby  a0 i dowolnych liczb całkowitych nm prawdziwa jest równość

an·am=an+m

  • Iloraz potęg o takich samych podstawach

Dla dowolnej liczby  a0 i dowolnych liczb całkowitych nm prawdziwa jest równość

anam =an-m

  • Potęga potęgi

Dla dowolnej liczby  a0 i dowolnych liczb całkowitych nm prawdziwa jest równość

anm=an·m

RW0o7fZI0xu9e1
Animacja przedstawia w jaki sposób potęgujemy potęgę.
  • Iloczyn potęg o takich samych wykładnikach

Dla dowolnych liczb  a0b0 i dowolnej liczby całkowitej n prawdziwa jest równość

an·bn=a·bn

R1HHZmqL2Rf211
Animacja przedstawia w jaki sposób potęgujemy iloczyn liczb.
  • Iloraz potęg o takich samych wykładnikach

Dla dowolnych liczb  a0b0 i dowolnej liczby całkowitej n prawdziwa jest równość

anbn =abn

R1SCHjk7f29iw1
Animacja przedstawia w jaki sposób potęgujemy iloraz liczb.
Przykład 5

Uprościmy wyrażenie x-2y-3x-3y-2-2.

Skorzystamy ze wzoru na dzielnie potęg o takich samych podstawach:

(x-2y-3x-3y-2)-2=

Odejmujemy wykładniki:

=x-2--3y-3--2-2=

Z własności działań na liczbach całkowitych mamy:

=x-2+3y-3+2-2=

=x1y-1-2=

Ze wzoru na potęgę iloczynu   mamy:

=x1-2y-1-2=

Ze wzoru na potęgę potęgi mamy:

=x-2y2=

Z definicji potęgi o wykładniku ujemnym mamy:

=1x2y2=

Z własności działań na ułamkach  mamy:

=y2x2

RF5QDL8tO6pp6
Ćwiczenie 1
Oblicz w pamięci. Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 3-2= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, 4-3= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, 1-4= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, 10-3= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1,123-1= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1 -4-3= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, -2-3= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, -1-12= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1,-2-2= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, --3-2= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1 12-3= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, 23-2= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, -13-1= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, --12-3= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, -1-4-2= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1 0,2-2= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, -0,2-2= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, --0,2-2= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, --0,5-1= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1, 0,1-3= 1. 19, 2. 11000, 3. -19, 4. -25, 5. 164, 6. -164, 7. 1000, 8. 2, 9. 1, 10. 14, 11. 25, 12. -18, 13. 25, 14. 18, 15. 8, 16. 8, 17. -16, 18. -3, 19. 1123, 20. 1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ctsa9Tmy6AP
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne zakończenie zdania. Potęga 273 zapisana w postaci potęgi o wykładniku ujemnym to: Możliwe odpowiedzi: 1. 72-1, 2. 723, 3. 27-3, 4. 3,5-3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RjlAj5iNmhfK2
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawne zakończenie zdania. Liczba -4-2 jest równa: Możliwe odpowiedzi: 1. -4-2, 2. 4-2, 3. -116, 4. -16
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1FQKnbnqqHKr
Ćwiczenie 4
Oblicz, stosując definicję potęgi o wykładniku całkowitym ujemnym. Wynik podaj w postaci rozwinięcia dziesiętnego. Połącz w pary wyrażenie z wynikiem. 25-2 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,4, 2. 4, 3. 6,25, 4. 1,75, 5. 1, 6. 0,125, 7. 0,008, 8. 0,25, 9. 2,25, 10. 0,0625 5-3 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,4, 2. 4, 3. 6,25, 4. 1,75, 5. 1, 6. 0,125, 7. 0,008, 8. 0,25, 9. 2,25, 10. 0,0625 4-1 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,4, 2. 4, 3. 6,25, 4. 1,75, 5. 1, 6. 0,125, 7. 0,008, 8. 0,25, 9. 2,25, 10. 0,0625 1-4 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,4, 2. 4, 3. 6,25, 4. 1,75, 5. 1, 6. 0,125, 7. 0,008, 8. 0,25, 9. 2,25, 10. 0,0625 2-3 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,4, 2. 4, 3. 6,25, 4. 1,75, 5. 1, 6. 0,125, 7. 0,008, 8. 0,25, 9. 2,25, 10. 0,0625 2-4 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,4, 2. 4, 3. 6,25, 4. 1,75, 5. 1, 6. 0,125, 7. 0,008, 8. 0,25, 9. 2,25, 10. 0,0625 12-2 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,4, 2. 4, 3. 6,25, 4. 1,75, 5. 1, 6. 0,125, 7. 0,008, 8. 0,25, 9. 2,25, 10. 0,0625 23-2 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,4, 2. 4, 3. 6,25, 4. 1,75, 5. 1, 6. 0,125, 7. 0,008, 8. 0,25, 9. 2,25, 10. 0,0625 47-1 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,4, 2. 4, 3. 6,25, 4. 1,75, 5. 1, 6. 0,125, 7. 0,008, 8. 0,25, 9. 2,25, 10. 0,0625 57-1 Możliwe odpowiedzi: 1. 1,4, 2. 4, 3. 6,25, 4. 1,75, 5. 1, 6. 0,125, 7. 0,008, 8. 0,25, 9. 2,25, 10. 0,0625
RA23iUhX42oqt1
Ćwiczenie 5
Połącz w pary potęgę z jej wartością. 8 Możliwe odpowiedzi: 1. -12-2, 2. --12-3, 3. -0,2-2, 4. -2-2, 5. -2-2, 6. -0,2-2 -25 Możliwe odpowiedzi: 1. -12-2, 2. --12-3, 3. -0,2-2, 4. -2-2, 5. -2-2, 6. -0,2-2 14 Możliwe odpowiedzi: 1. -12-2, 2. --12-3, 3. -0,2-2, 4. -2-2, 5. -2-2, 6. -0,2-2 -14 Możliwe odpowiedzi: 1. -12-2, 2. --12-3, 3. -0,2-2, 4. -2-2, 5. -2-2, 6. -0,2-2 4 Możliwe odpowiedzi: 1. -12-2, 2. --12-3, 3. -0,2-2, 4. -2-2, 5. -2-2, 6. -0,2-2 25 Możliwe odpowiedzi: 1. -12-2, 2. --12-3, 3. -0,2-2, 4. -2-2, 5. -2-2, 6. -0,2-2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RSWZqFFStNlDv1
Ćwiczenie 6
Połącz w pary wyrażenia o tych samych wartościach. 12-3 Możliwe odpowiedzi: 1. 142, 2. -24, 3. 23, 4. 12-4 42 Możliwe odpowiedzi: 1. 142, 2. -24, 3. 23, 4. 12-4 2-4 Możliwe odpowiedzi: 1. 142, 2. -24, 3. 23, 4. 12-4 -12-4 Możliwe odpowiedzi: 1. 142, 2. -24, 3. 23, 4. 12-4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RdFjV0u9YWngn
Ćwiczenie 7
Dostępne opcje do wyboru: =, =, >, >, >, <, <, <, <, >, =, >, =, <, <, =, =, >. Polecenie: Uzupełnij poniższe zapisy, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 5-3 luka do uzupełnienia -5-3 1-2 luka do uzupełnienia -1-2 -3-3 luka do uzupełnienia 3-3 4-3 luka do uzupełnienia -4-3 -3-5 luka do uzupełnienia -3-5 5-2 luka do uzupełnienia --5-2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1SFr7I6HGDRL
Ćwiczenie 8
Jakie liczby wstawione w miejsce x spełnią poniższe równania? Uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. 35=53x, x= Tu uzupełnij 9=13x, x= Tu uzupełnij 5=15x, x= Tu uzupełnij 6427=34x, x= Tu uzupełnij 18=2x, x= Tu uzupełnij 4=12x, x= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11ZSGJa4n8Iy1
Ćwiczenie 9
Przeciągnij każdą liczbę do odpowiedniej grupy. liczby ujemne Możliwe odpowiedzi: 1. -1-1000, 2. -1004, 3. -10-4, 4. -23-9, 5. -2-14, 6. --110, 7. --2313, 8. -50, 9. -3-20, 10. -1-23 liczby dodatnie Możliwe odpowiedzi: 1. -1-1000, 2. -1004, 3. -10-4, 4. -23-9, 5. -2-14, 6. --110, 7. --2313, 8. -50, 9. -3-20, 10. -1-23
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RJAyrzjZ4vuN71
Ćwiczenie 10
Uporządkuj liczby w kolejności od najmniejszej do największej. Elementy do uszeregowania: 1. -3-1, 2. -1,3-2, 3. 150, 4. -15-1, 5. 2-3, 6. -32
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rr3QEZ6i0hida
Ćwiczenie 11
Która liczba jest wynikiem działania -2-3+-23-2? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. -218, 2. -238, 3. 218, 4. 238
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rpum4lOXDDJUJ
Ćwiczenie 12
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Liczbą przeciwną do 3-2 jest liczba -3-2., 2. Liczbą przeciwną do 2-3 jest liczba -2-3., 3. Liczbą odwrotną do 125 jest liczba -5-3., 4. Liczbą odwrotną do 25 jest liczba -5-2., 5. Suma liczb 232-3 jest równa 1., 6. Iloczyn liczb 222-2 jest równy 1., 7. Potęga 123-1 nie jest równa 35., 8. Potęga 112-1 nie jest równa 2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rmfos4IIwAUmB1
Ćwiczenie 13
Oblicz, a następnie uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 2-4--2-4= 1. 8, 2. 412, 3. 10, 4. 0, 5. 1, 6. 5, 7. -2, 8. 515, 9. 2, 10. 734, 11. -1 15·52--5-1= 1. 8, 2. 412, 3. 10, 4. 0, 5. 1, 6. 5, 7. -2, 8. 515, 9. 2, 10. 734, 11. -1 12-3·-2-2= 1. 8, 2. 412, 3. 10, 4. 0, 5. 1, 6. 5, 7. -2, 8. 515, 9. 2, 10. 734, 11. -1 4·2-2+4·140= 1. 8, 2. 412, 3. 10, 4. 0, 5. 1, 6. 5, 7. -2, 8. 515, 9. 2, 10. 734, 11. -1 10-3·0,1-4= 1. 8, 2. 412, 3. 10, 4. 0, 5. 1, 6. 5, 7. -2, 8. 515, 9. 2, 10. 734, 11. -1 2-3-2·13-3= 1. 8, 2. 412, 3. 10, 4. 0, 5. 1, 6. 5, 7. -2, 8. 515, 9. 2, 10. 734, 11. -1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RQnKsn0CHTCtO
Ćwiczenie 14
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R11GUYcsCAFv7
Ćwiczenie 15
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 16

Zapisz w postaci potęgi.

a) b-4b7:b-5:b2b-5:b3

b) b5b-3:b-2:b6:b-5b-3:b-2

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.