R1TlsySrWzt59
Ilustracja przedstawia rozsypane kostki do gry.

Rachunek prawdopodobieństwa

Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

3. Obliczanie prawdopodobieństwa zdarzeń

Czy wiesz, że w ruletkę grali już starożytni Grecy? Nowoczesną ruletkę wymyślił w 1645 r. nie kto inny jak matematyk – Blaise Pascal. Ruletka zwana jest też szatańską grą, bo suma wszystkich liczb w ruletce daje 666.

Badania nad możliwością wygranych w grach hazardowych, prowadzone miedzy innymi przez Pascala, przyczyniły się do powstania dziedziny matematyki, którą dzisiaj nazywamy rachunkiem prawdopodobieństwa.

R1PBEw7twIqqr
Koło ruletki europejskiej
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 2.0.

1842 r. francuski polityk i historyk Louis Blac wraz z bratem Francisem dołożyli 0 do ruletki, aby zwiększyć szanse wygrania kasyna. Założyli też pierwsze kasyno w Monako.

W ruletce, inaczej niż w innych grach hazardowych, dość łatwo obliczyć szansę trafienia konkretnego numeru.

Więc warto zgłębić tajniki rachunku prawdopodobieństwa, a w szczególności sposób określania liczby zdarzeń elementarnych oraz liczby zdarzeń sprzyjających dla danego doświadczenia losowego. Bo może i Ty kiedyś pojedziesz do Monako ...

1

Na początku przypomnijmy definicję doświadczenia losowego.

doświadczenie losowe
Definicja: doświadczenie losowe

Zjawisko losowe, które można powtarzać wiele razy w tych samych warunkach, ale jego kolejnych wyników nie potrafimy przewidzieć nazywamy doświadczeniem losowym.

Doświadczeniami losowymidoświadczenie losoweDoświadczeniami losowymi mogą być np. rzut kostką do gry, rzut monetą, losowanie kart z talii. Z pojęciem tym związane jest zdarzenie elementarne, którego nie definiuje się (jest to tzw. pojęcie pierwotne w teorii prawdopodobieństwa).
Po przeprowadzeniu doświadczenia losowego możemy wyznaczyć częstość występowania poszczególnych wyników. W taki sposób obliczamy prawdopodobieństwo zdarzenia.

prawdopodobieństwo zdarzenia
Definicja: prawdopodobieństwo zdarzenia

Prawdopodobieństwem zdarzenia nazywamy szansę na wystąpienie danego zdarzenia.

Wprowadźmy następujące oznaczenia:
n – liczba zdarzeń elementarnych sprzyjających danemu zdarzeniu,
N – liczba wszystkich zdarzeń elementarnych,
p – prawdopodobieństwo zdarzenia.

Wówczas prawdopodobieństwo zdarzenia obliczamy ze wzoru:

p=nN
R1bi00i8I3FGz
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przykład 1

Rzucamy dwukrotnie symetryczną czworościenną kostką do gry. Obliczymy, jakie jest prawdopodobieństwo, że suma wyrzuconych oczek jest równa co najmniej 6.

Rozwiązanie:
Przedstawmy w tabeli zbiór wszystkich wyników omawianego doświadczenia losowego:

1

2

3

4

1

2

3

4

Zauważmy, że liczba wszystkich wyników doświadczenia losowego jest równa 16.
Wypisujemy zdarzenia sprzyjające temu, że suma wyrzuconych oczek jest równa co najmniej 6: 2,4, 3,3, 3,4, 4,2, 4,3, 4,4.
Wobec tego:
n=6
N=16

Prawdopodobieństwo omawianego zdarzenia jest równe:
p=616=38.

Przykład 2

Rzucamy jeden raz symetryczną czworościenną kostką do gry, a następnie jeden raz symetryczną sześcienną kostką do gry. Obliczymy prawdopodobieństwo zdarzenia:

  1. suma oczek wyrzuconych na obu kostkach jest podzielna przez 4,

  2. iloczyn wyrzuconych oczek jest podzielny przez 5,

  3. iloraz liczby oczek na drugiej kostce przez liczbę oczek otrzymanych na pierwszej kostce jest liczbą naturalną.

Rozwiązanie:
Przedstawmy w tabeli zbiór możliwych rozwiązań doświadczenia losowego:

Liczba

1

2

3

4

5

6

1

2

3

4

Zauważmy, że liczba wszystkich możliwych zdarzeń w tym doświadczeniu losowym wynosi 4·6=24.

  1. Pary liczb, których suma jest podzielna przez 4: 1,3, 2,2, 2,6, 3,1, 3,5, 4,4.
    Wobec tego:
    N=24
    n=6
    p=624=14,

  2. Pary liczb, których iloczyn jest podzielny przez 5: 1,5, 2,5, 3,5, 4,5.
    Wobec tego:
    N=24
    n=4
    p=424=16,

  3. Pary liczb, których iloraz drugiej liczby przez pierwszą jest liczbą naturalną: 1,1, 1,2, 2,2, 1,3, 3,3, 1,4, 2,4, 4,4, 1,5, 1,6, 2,6, 3,6.
    Wobec tego:
    N=24
    n=12
    p=1224=12.

Przykład 3

W pojemniku znajdują się 3 losy wygrywające i 5 przegrywających. Losujemy dwa razy ze zwracaniem po jednym losie. Obliczymy prawdopodobieństwo zdarzenia:

  1. wylosowano najpierw los przegrywający, a następnie los wygrywający,

  2. wylosowano co najmniej jeden los wygrywający.

R1BtrBit3xoVC
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Schemat. W poniższym schemacie przedstawiono drzewko stochastyczne ilustrujące możliwości wylosowania losu wygrywającego i wylosowania losu przegrywającego w dwóch kolejnych losowaniach ze zwracaniem. Literą W oznaczono sytuację, w której wylosowano los wygrywający, natomiast literą P oznaczono sytuację, w której wylosowano los wygrywający. Lista elementów:

  • Nazwa kategorii: START
    Elementy należące do kategorii START

    • Nazwa kategorii: W (I losowanie)
      Elementy należące do kategorii W (I losowanie)

      • Nazwa kategorii: W (II losowanie)

      • Nazwa kategorii: P (II losowanie)

    • Nazwa kategorii: P (I losowanie)
      Elementy należące do kategorii P (I losowanie)

      • Nazwa kategorii: W (II losowanie)

      • Nazwa kategorii: P (II losowanie)

Zatem liczba wszystkich wyników tego doświadczenia losowego jest równa:
N=88=64. Wówczas:

  1. n=5·3=15
    p=1564,

  2. n=3·3+5·3+3·5=39
    p=3964.

Przykład 4

Doświadczenie losowe polega na trzykrotnym rzucie symetryczną monetą. Obliczymy prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na wyrzuceniu liczby orłów mniejszej niż liczby reszek.

Rozwiązanie:
Narysujmy drzewo doświadczenia losowego.

R1JOy7pjZbcb2
Schemat. W poniższym schemacie przedstawiono drzewko stochastyczne ilustrujące możliwości wyrzucenia orła i reszki w trzech kolejnych rzutach. Literą O oznaczono sytuację, w której wyrzucono orła, natomiast literą R oznaczono sytuację, w której wyrzucono reszkę.. Lista elementów: Nazwa kategorii: STARTElementy należące do kategorii STARTNazwa kategorii: O (I rzut)Elementy należące do kategorii O (I rzut)Nazwa kategorii: O (II rzut)Elementy należące do kategorii O (II rzut)Nazwa kategorii: O (III rzut)Nazwa kategorii: R (III rzut)Koniec elementów należących do kategorii O (II rzut)Nazwa kategorii: R (II rzut)Elementy należące do kategorii R (II rzut)Nazwa kategorii: O (III rzut)Nazwa kategorii: R (III rzut)Koniec elementów należących do kategorii R (II rzut)Koniec elementów należących do kategorii O (I rzut)Nazwa kategorii: R (I rzut)Elementy należące do kategorii R (I rzut)Nazwa kategorii: O (II rzut)Elementy należące do kategorii O (II rzut)Nazwa kategorii: O (III rzut)Nazwa kategorii: R (III rzut)Koniec elementów należących do kategorii O (II rzut)Nazwa kategorii: R (II rzut)Elementy należące do kategorii R (II rzut)Nazwa kategorii: O (III rzut)Nazwa kategorii: R (III rzut)Koniec elementów należących do kategorii R (II rzut)Koniec elementów należących do kategorii R (I rzut)Koniec elementów należących do kategorii START
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Schemat. W poniższym schemacie przedstawiono drzewo stochastyczne ilustrujące możliwości wyrzucenia orła i reszki w trzech kolejnych rzutach. Literą O oznaczono sytuację, w której wyrzucono orła, natomiast literą R oznaczono sytuację, w której wyrzucono reszkę.

  • Nazwa kategorii: START
    Elementy należące do kategorii START

    • Nazwa kategorii: O (I losowanie)
      Elementy należące do kategorii O (I losowanie)

      • Nazwa kategorii: O (II losowanie) Elementy należące do kategorii O (II losowanie)

        • Nazwa kategorii: O (III losowanie)

        • Nazwa kategorii: R (III losowanie)

      • Nazwa kategorii: R (II losowanie) Elementy należące do kategorii R (II losowanie)

        • Nazwa kategorii: O (III losowanie)

        • Nazwa kategorii: R (III losowanie)

    • Nazwa kategorii: R (I losowanie)
      Elementy należące do kategorii R (I losowanie)

      • Nazwa kategorii: O (II losowanie) Elementy należące do kategorii O (II losowanie)

        • Nazwa kategorii: O (III losowanie)

        • Nazwa kategorii: R (III losowanie)

      • Nazwa kategorii: R (II losowanie) Elementy należące do kategorii R (II losowanie)

        • Nazwa kategorii: O (III losowanie)

        • Nazwa kategorii: R (III losowanie)

      • Nazwa kategorii: R (III losowanie)

Wypisujemy zdarzenia sprzyjające zdarzeniu, w którym liczba orłów jest mniejsza niż liczba reszek: O,R,R, R,O,R, R,R,O, R,R,R.
Zatem n=4, N=8, wobec tego prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na wyrzuceniu liczby orłów mniejszej niż liczby reszek jest równe:
p=48=12.

Przykład 5

Rzucamy dwukrotnie symetryczną sześcienną kostką do gry. Obliczymy prawdopodobieństwo zdarzenia:

  1. iloczyn wyrzuconych oczek jest większy niż 20,

  2. suma wyrzuconych oczek jest nie mniejsza niż 11.

Rozwiązanie:
Jeżeli dwukrotnie rzucamy symetryczną sześcienną kostką do gry, to liczba wszystkich wyników tego doświadczenia jest równa 6·6=36.

  1. Zauważmy, że jest sześć możliwości, gdy iloczyn wyrzuconych oczek jest większy niż 20: 4,6, 6,4, 5,5, 5,6, 6,5, 6,6.
    Wobec tego:
    N=36
    n=6
    p=636=16,

  2. Jeżeli suma wyrzuconych oczek jest nie mniejsza niż 11, to suma ta wynosi 11 lub 12. Zatem mamy następujące możliwości: 5,6, 6,5, 6,6
    Wobec tego:
    N=36
    n=3
    p=336=112.

Prawdopodobieństwo zdarzenia możemy obliczyć również w przypadku doświadczenia losowego, w którym występuje losowanie bez zwracania lub stosujemy regułę mnożenia.

Przykład 6

Z urny zawierającej kule ponumerowane liczbami od 1 do 6 losujemy bez zwracania dwie kule. Obliczymy prawdopodobieństwo tego, że suma liczb na wylosowanych kulach będzie nie większa niż 5.

Rozwiązanie:
Przedstawmy za pomocą tabeli zbiór wszystkich par liczb, które otrzymujemy w wyniku doświadczenia.

Liczba

1

2

3

4.

5

6

1

2

3

4

5

6

Zauważmy, że wszystkich par liczb jest 6·5=30.
Wypisujemy pary liczb, których suma będzie nie większa niż 5: 1,2, 1,3, 1,4, 2,1, 2,3, 3,1, 3,2, 4,1.
Jest 8 takich par liczb.

Wobec tego n=8, N=30 oraz prawdopodobieństwo tego, że suma liczba na wylosowanych kulach będzie nie większa niż 5 wynosi:
p=830=415.

Przykład 7

Pani Joanna zamierza zjeść w restauracji obiad złożony z zupy i dania głównego. Obliczymy prawdopodobieństwo tego, że wybierze:

RY1PWlFSownBl
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
  1. zupę fasolową i danie mięsne,

  2. dowolną zupę i drugie danie bezmięsne.

Rozwiązanie:
Obliczamy ilość wszystkich zestawów obiadowych, złożonych z zupy i dania głównego:
N=3·4=12.

  1. Obliczamy liczbę zdarzeń sprzyjających zdarzeniu: wybrano zupę fasolową i danie mięsne.
    n=1·2=2
    Obliczamy prawdopodobieństwo zdarzenia:
    p=212=16,

  2. Obliczamy liczbę zdarzeń sprzyjających zdarzeniu: wybrano dowolną zupę i danie bezmięsne.
    n=3·2=6
    Obliczamy prawdopodobieństwo zdarzenia:
    p=612=12.

2

Ilustracja interaktywna

Zapoznaj się z ilustracją interaktywną, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

1
RADnCGLr8h0ZJ1
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rzucamy dwukrotnie symetryczną kostką do gry. Obliczamy prawdopodobieństwo zdarzenia, w którym liczba oczek w pierwszym rzucie jest o trzy większa niż liczba oczek w drugim rzucie.

Etap pierwszy:

Przedstawiamy za pomocą tabeli zbiór wszystkich par liczb, które otrzymujemy w wyniku doświadczenia, a następnie obliczamy liczbę wszystkich możliwych zdarzeń.

Liczba

1

2

3

4.

5

6

1

2

3

4

5

6

Liczba wszystkich możliwych zdarzeń w tym doświadczeniu losowym wynosi 6·6=36.

Etap drugi:

Wyznaczamy liczbę zdarzeń, w których liczba oczek w pierwszym rzucie jest o trzy większa niż liczba oczek w drugim rzucie.

Pary liczb, w których pierwsza liczba jest o trzy większa od drugiej to: 4,1, 5,2 6,3.

Oznacza to, że istnieją dokładnie trzy zdarzenia, w których liczba oczek w pierwszym rzucie jest o trzy większa niż liczba oczek w drugim rzucie.

Etap trzeci:

Obliczamy prawdopodobieństwo zdarzenia korzystając z odpowiedniego wzoru.

p=336=112

Prawdopodobieństwo zdarzenia, w którym liczba oczek w pierwszym rzucie jest o trzy większa niż liczba oczek w drugim rzucie wynosi 112.

Polecenie 1

Rzucamy dwukrotnie symetryczną sześcienną kostką do gry. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że na obu kostkach wypadła liczba pierwsza.

RAThTZng6BVmB
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Rzucamy dwukrotnie symetryczną sześcienną kostką do gry. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że suma wyrzuconych oczek jest podzielna przez 5.

RAThTZng6BVmB
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3

Rzucamy dwukrotnie symetryczną sześcienną kostką do gry. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że iloczyn wyrzuconych oczek jest kwadratem liczby naturalnej dodatniej.

RAThTZng6BVmB
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
5

Gra edukacyjna

Zagraj w grę, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

1
RebvGFjZLnxvb
Gra edukacyjna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Gra edukacyjna - Obliczanie prawdopodobieństwa zdarzeń.60Gratulacje! Twoja wiedza jest na bardzo dobrym poziomie.Niestety, nie udało Ci się zaliczyć testu. Spróbuj raz jeszcze.1
Test

Gra edukacyjna - Obliczanie prawdopodobieństwa zdarzeń.

Gra składa się z trzech poziomów. Na każdym poziomie jest sześć pytań. W każdym pytaniu tylko jedna poprawna odpowiedź.

Liczba pytań:
0
Limit czasu:
min
Twój ostatni wynik:
-
Polecenie 4

Rzucamy czterokrotnie symetryczną monetą. Oblicz prawdopodobieństwo tego, że wypadły co najmniej trzy orły.

RAThTZng6BVmB
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5

Rozwiąż zadania:

  1. Pani Zuzanna ma do dyspozycji: 2 różne pary butów, 4 różne sukienki i 5 różnych torebek. Wybiera zestaw składający się z 1 pary butów, sukienki i torebki. Jakie jest prawdopodobieństwo wybrania ustalonego zestawu spośród wszystkich możliwych wyborów?

  2. Pan Grzegorz ma 4 marynarki, 8 różnych par spodni oraz 10 różnych koszul. Wybiera zestaw składający się z marynarki, spodni i koszuli. Jakie jest prawdopodobieństwo wyboru ustalonego zestawu spośród wszystkich możliwych wyborów?

R1Q27z4A4eChW
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 6

Ustal prawdopodobieństwo następującego zdarzenia: dwukrotne wyrzucenie orła w trzykrotnym rzucie symetryczną monetą.

R1UBHdaXzQSbU
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

RQXj9sGkd4TVL
Ćwiczenie 1
Rzucamy dwukrotnie symetryczną sześcienną kostką do gry. Prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na wyrzuceniu oczek, których iloczyn jest większy od 30 wynosi: Możliwe odpowiedzi: 1. 136, 2. 3536, 3. 112
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1bbz1eBnGTnK
Ćwiczenie 2
Wstaw w tekst odpowiednie liczby. Losujemy kolejno ze zwracaniem dwa razy po jednej liczbie ze zbioru 1, 2, 3, 4. Prawdopodobieństwo zdarzenia, że wylosowane liczby różnią się o 1 jest równe 1. 58, 2. 516, 3. 34, 4. 38, 5. 316, 6. 14.
Prawdopodobieństwo zdarzenia, że wylosowano liczby, których iloczyn jest parzysty jest równe 1. 58, 2. 516, 3. 34, 4. 38, 5. 316, 6. 14.
Prawdopodobieństwo zdarzenia, że obie wylosowane liczby są równe wynosi 1. 58, 2. 516, 3. 34, 4. 38, 5. 316, 6. 14.
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rp2JTMloPBRDF
Ćwiczenie 3
Rzucamy dwukrotnie symetryczną monetą. Zaznacz zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawdopodobieństwo uzyskania dwóch orłów jest równe 14., 2. Prawdopodobieństwo uzyskania co najmniej jednej reszki jest równe 14., 3. Prawdopodobieństwo tego, że nie uzyskamy orła jest równe 34., 4. Prawdopodobieństwo uzyskania co najmniej jednego orła jest równe 34.
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RtuZwuJsRNKck
Ćwiczenie 4
Rzucamy kolejno sześcienną kostką do gry i monetą. Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Prawdopodobieństwo zdarzenia: wypadła liczba oczek większa od 4 i reszka jest równe:
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R4KeiVSDvboVK
Ćwiczenie 5
Połącz w pary treść zadania z rozwiązaniem. Ze zbioru liczb dwucyfrowych losujemy dwie liczby ze zwracaniem. Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że suma wylosowanych liczb jest równa 30? Możliwe odpowiedzi: 1. 110000, 2. 118100, 3. 3100 Ze zbioru liczb jednocyfrowych losujemy dwie liczby ze zwracaniem. Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że iloczyn wylosowanych liczb jest większy od 70? Możliwe odpowiedzi: 1. 110000, 2. 118100, 3. 3100 Ze zbioru liczb trzycyfrowych losujemy dwie liczby ze zwracaniem. Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że obie wylosowane liczby są podzielne przez 100? Możliwe odpowiedzi: 1. 110000, 2. 118100, 3. 3100
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10ynUljLoopu
Ćwiczenie 6
Ze zbioru liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 losujemy dwa razy po jednej liczbie ze zwracaniem. Uporządkuj prawdopodobieństwa podanych zdarzeń od najmniejszego do największego. Elementy do uszeregowania: 1. obie wylosowane liczby są mniejsze od 9, 2. iloczyn wylosowanych liczb jest mniejszy niż 49, 3. iloczyn wylosowanych liczb jest parzysty, 4. iloczyn wylosowanych liczb jest równy 49
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 7

Rzucamy dwa razy symetryczną sześcienną kostką do gry. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzeń:

  1. liczba oczek w drugim rzucie jest 2 razy większa niż liczba oczek w pierwszym rzucie,

  2. iloczyn liczby otrzymanych oczek przy dzieleniu przez 5 daje resztę 3.

RTVAtv30loIOX
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 8

W urnie znajdują się 2 kule czerwone i 4 niebieskie. Losujemy dwie kule ze zwracaniem. Jakie jest prawdopodobieństwo zdarzenia, że wylosowaliśmy co najmniej jedną kulę czerwoną?

R18Xm9RIWhzdW
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 9

Pani Kasia chce zamówić w herbaciarni kawę i ciasto. Oblicz prawdopodobieństwo tego, że wybierze:

R1Zc7xSPPyBm5
Źródło: Grafika na podstawie: Pexels.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. herbatę cytrynową i makowiec lub sernik,

  2. herbatę truskawkową i dowolne ciasto.

RLeWCwHsebwiB
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp.z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
4

Słownik

doświadczenie losowe
doświadczenie losowe

doświadczenie, które można powtarzać wiele razy w tych samych warunkach, ale jego kolejnych wyników nie potrafimy przewidzieć

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.