Drogi Uczniu/Droga Uczennico,

przez kilka lekcji geografii poznawaliście zagadnienia dotyczące krajobrazów w Polsce.  Teraz nadszedł czas, by sprawdzić, co już wiesz, a nad czym jeszcze musisz popracować, by więcej zrozumieć i zapamiętać.

Sprawdź się za pomocą tych samych ćwiczeń, które  rozwiązywałaś/eś na początku działu. Czy masz świadomość jak wiele więcej potrafisz powiedzieć o zróżnicowanych krajobrazach Polski.

Ćwiczenie 1

Dopasuj krainę geograficzną do fotografii przedstawiającej jej krajobraz.

RQKnTbTFZ1VU3
R1NHs53xPPKhy
Wskaż krainę geograficzną, będącą regionem rolniczym z urodzajnymi glebami czarnoziemami lessowymi. Krainę tę charakteryzują wąwozy lessowe.
Ćwiczenie 2

Połącz w pary krainę geograficzną z opisem.

RU0mvfnQpV6LY
R1SPiDc5pFBgy
Wskaż , którego krajobrazu dotyczy opis. Charakterystycznym elementem są ruchome wydmy, które wędrują – pod wpływem wiatru, powodując zasypywanie lasów, bagien, wrzosowisk, a nawet miejscowości.
Ćwiczenie 3

Znajdź właściwą parę.

R10CggXaiOBbC
RIN7WlbYn4cjv
Na podstawie opisu, wskaż którego regionalnego stroju on dotyczy. Tradycyjny męski strój składa się z białej koszuli spiętej spinką w kształcie parzenicy, grubych białych spodni ozdobionych czarnymi lampasami i parzenicami, oraz czarny kapelusz filcowy z ozdobionymi muszelkami z orlim piórem.

Poniżej znajdują się wyznaczniki Twojego sukcesu, które pozwolą Ci otrzymać najwyższą ocenę z pracy klasowej z zagadnień tego działu.

  • Wskażesz na mapie Polski położenie krain geograficznych.

  • Wymienisz główne cechy krajobrazów Polski:  wysokogórskiego Tatr, Wyżyny Krakowsko‑Częstochowskiej, Niziny Mazowieckiej, Pojezierza Mazurskiego, Pobrzeża Słowińskiego, wielkomiejskiego, miejsko‑przemysłowego Wyżyny Śląskiej oraz krajobrazu rolniczego na przykładzie Wyżyny Lubelskiej.

  • Rozpoznasz krajobraz na podstawie fotografii lub ilustracji.

  • Omówisz zależności między krajobrazami.

  • Wskażesz na mapie położenie najważniejszych obiektów dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego w Polsce.

  • Wymienisz pozytywne i negatywne zmiany w krajobrazach powstałe w wyniku działalności człowieka.