Co łączy sałatkę owocową i powietrze? Są to mieszaniny. Zdarza się, że bardzo nam zależy, aby rozdzielić zmieszane składniki. Co zrobić, gdy przez pomyłkę do pojemnika z solą dosypiemy ryż?

R12snSb6PYsvN
Mieszaniny są złożone z dwóch lub większej liczby substancji
Źródło: United Soybean Board, Flickr, licencja: CC BY 2.0.

Czym są mieszaniny?

1
Polecenie 1

Zastanów się i odpowiedz, czym jest lemoniada i w jaki sposób można ją przygotować.

  • Czy lemoniada może być pierwiastkiem chemicznym? Przypomnij sobie definicję pierwiastka.

  • Czy lemoniada może być związkiem chemicznym? Przypomnij sobie definicję związku chemicznego.

  • Czy dodając mniej wody, a więcej cukru, również otrzymasz lemoniadę?

  • Czy dodając składniki w innej kolejności niż w podana opisie, także przyrządzimy lemoniadę?

RTVDVtOCZWFfs
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
*Mieszaniny w kuchni – lemoniada
Doświadczenie 1

Badanie wpływu proporcji użytych składników na smak i kolor lemoniady.

R1X8ReQzq6Sja
Problem badawczy: Czy właściwości składników mają wpływ na właściwości powstającej z nich mieszaniny?. Hipoteza: Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Właściwości mieszaniny zależą od właściwości i proporcji użytych składników. Hipoteza 2: Właściwości mieszaniny nie zależą od właściwości i proporcji użytych składników. (Wybierz: Hipoteza 1, Hipoteza 2). Co będzie potrzebne: 1/4 szklanki cukru; dwie cytryny; ok. 750 ml wody; trzy szklanki; łyżeczka. Instrukcja: 1. Do pierwszej szklanki należy wycisnąć jedną cytrynę, dodać łyżeczkę cukru i napełnić szklankę wodą do pełna. Zamieszać. 2. Do drugiej szklanki należy wycisnąć pół cytryny, dodać dwie łyżeczki cukru i napełnić szklankę wodą do pełna. Zamieszać. 3. Do trzeciej szklanki należy dodać łyżeczkę soku z cytryny, trzy łyżeczki cukru i napełnić szklankę wodą do pełna. Zamieszać. 4. Następnie zbadać smak przygotowanych lemoniad.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RLRZy04VB41Vv
Lemoniada
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z opisem doświadczenia, obserwacjami i wnioskami.

Problem badawczy:

Czy właściwości składników mają wpływ na właściwości powstającej z nich mieszaniny?

Hipoteza:

Właściwości mieszaniny zależą od właściwości i proporcji użytych składników.

Co było potrzebne:

  • 14 szklanki cukru;

  • dwie cytryny;

  • 750 ml wody;

  • trzy szklanki;

  • łyżeczka.

Przebieg doświadczenia:

Do pierwszej szklanki wyciśnięto jedną cytrynę, dodano łyżeczkę cukru i napełniono szklankę wodą do pełna, a następnie całość zamieszano. Do drugiej szklanki wyciśnięto pół cytryny, dodano dwie łyżeczki cukru i napełniono szklankę wodą do pełna, całość zamieszano. Do trzeciej szklanki dodano łyżeczkę soku z cytryny, trzy łyżeczki cukru, napełniono szklankę wodą do pełna i zamieszano. Następnie zbadano smak przygotowanych lemoniad.

Obserwacje:

Lemoniady różnią się smakiem i kolorem. Pierwsza ma barwę żółtą i bardzo kwaśny smak. Druga ma barwę lekko żółtą i słodko–kwaśny smak. Trzecia jest praktycznie bezbarwna i bardzo słodka w smaku.

Wnioski:

Po zmieszaniu wszystkich składników, w każdym przypadku otrzymujemy lemoniadę. Jeżeli do jej przygotowania użyjemy więcej soku z cytryny, będzie po prostu bardziej kwaśna. Jeśli zaś dodamy więcej cukru, będzie słodsza, ale nadal pozostanie lemoniadą. Właściwości mieszaniny zależą od właściwości i proporcji użytych składników.

1
Polecenie 2
Rut3iBE2FiXfY
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2

Zastanów się, jaką inną substancję można było wykorzystać w doświadczeniu, zamiast cukru i soku z cytryny, tak by uzyskać podobne obserwacje oraz wnioski.

Rri5Gs6dLQpNW
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Sporządzanie mieszanin
Doświadczenie 2

Badanie rozpuszczalności substancji w wodzie.

R1UE65CYo3DSm
Problem badawczy: Czy wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie?. Hipoteza: Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie. Hipoteza 2: Nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie. Co będzie potrzebne: pięć naczyń (zlewki, szklanki); woda; sól kamienna; kreda; olej; piasek; cukier; pręciki szklane. Instrukcja: 1. Do pięciu naczyń należy wlać wodę do połowy ich objętości. 2. Do zlewek należy dodać kolejno: do pierwszej sól, do drugiej kredę, do trzeciej olej, do czwartej piasek, a do piątej cukier. 3. Zamieszać przygotowane mieszaniny za pomocą pręcików szklanych. 4. Należy określić wygląd poszczególnych mieszanin.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RDS4KmFpZiVyh
Różne mieszaniny
Mieszaniny: woda + sól kamienna, woda + olej, woda + cukier, woda + kreda, woda + piasek
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z opisem doświadczenia, obserwacjami i wnioskami.

Problem badawczy:

Czy wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie?

Hipoteza:

Nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie.

Co było potrzebne:

  • pięć zlewek;

  • woda;

  • sól kamienna;

  • kreda;

  • olej;

  • piasek;

  • cukier;

  • pręciki szklane.

Przebieg doświadczenia:

Do pięciu zlewek wlano wodę do połowy ich objętości. Do każdej zlewki dodano kolejno: do pierwszej sól, do drugiej kredę, do trzeciej olej, do czwartej piasek, a do piątej cukier. Przygotowane mieszaniny zamieszano za pomocą pręcików szklanych. Następnie określono wygląd poszczególnych mieszanin.

Obserwacje:

Spośród badanych substancji, tylko sól kamienna i cukier rozpuszczają się w wodzie. Olej, kreda i piasek nie rozpuszczają się w wodzie.

Wnioski:

Nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie.

1
Polecenie 3
Rut3iBE2FiXfY
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Podaj po trzy przykłady substancji rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych w wodzie, których nie wykorzystano w doświadczeniu.

R1U0kSzZL4tdF
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

Czy wiesz, z jakimi mieszaninami masz styczność każdego dnia? Zapoznaj się z poniższym filmem oraz grafiką interaktywną, a następnie wykonaj zadanie zamieszczone poniżej.

R1J9oCZQAOKji
Film prezentuje różnego rodzaju mieszaniny, kolejno: syrop, pasta do zębów, napoje gazowane, farby, bakalie, czekolada, woda do płukania pędzli, sól ziołowa, ciasto, błoto, brąz.
RmpD22ZT0sIwL
Aplikacja interaktywna przedstawiająca rysunek mieszkania oraz występujących w jego obrębie mieszanin. Są to, licząc od lewej, woda w akwarium jako mieszanina wody, soli mineralnych i powietrza; kawa na stoliku jako mieszanina granulek kawy, wody, cukru i mleka; woda mineralna jako mieszanina wody, składników mineralnych oraz gazowego dwutlenku węgla; powietrze jako mieszanina tlenu, azotu, argonu i innych gazów; galaretka na blacie kuchennym jako mieszanina wody, żelatyny, barwnika i kwasku cytrynowego; masa ciasta do gofrów przed upieczeniem jako mieszanina mąki, mleka, drożdży i cukru oraz sos pomidorowy jako mieszanina koncentratu pomidorowego, cukru, octu, kwasku cytrynowego i przypraw.
Mieszaniny w naszym najbliższym otoczeniu
Źródło: Dariusz Adryan, Michał Szymczak, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Xbv3uLpYDiG
Połącz w pary mieszaniny oraz ich składniki. Lemoniada Możliwe odpowiedzi: 1. Woda, warzywa, sól, pieprz, 2. Mleko, jajko, mąka, 3. Skrobia ziemniaczana, mleko, cukier, 4. Woda, cukier, cytryna, 5. Azot, tlen Zupa Możliwe odpowiedzi: 1. Woda, warzywa, sól, pieprz, 2. Mleko, jajko, mąka, 3. Skrobia ziemniaczana, mleko, cukier, 4. Woda, cukier, cytryna, 5. Azot, tlen Ciasto na naleśniki Możliwe odpowiedzi: 1. Woda, warzywa, sól, pieprz, 2. Mleko, jajko, mąka, 3. Skrobia ziemniaczana, mleko, cukier, 4. Woda, cukier, cytryna, 5. Azot, tlen Budyń Możliwe odpowiedzi: 1. Woda, warzywa, sól, pieprz, 2. Mleko, jajko, mąka, 3. Skrobia ziemniaczana, mleko, cukier, 4. Woda, cukier, cytryna, 5. Azot, tlen Powietrze Możliwe odpowiedzi: 1. Woda, warzywa, sól, pieprz, 2. Mleko, jajko, mąka, 3. Skrobia ziemniaczana, mleko, cukier, 4. Woda, cukier, cytryna, 5. Azot, tlen
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W przyrodzie bardzo rzadko można spotkać pojedyncze substancje. Częściej mamy do czynienia z ich mieszaninami. Mieszanina powstaje, gdy zmieszamy ze sobą co najmniej dwie różne substancje.

Mieszaniny mogą zostać utworzone z substancji stałych, cieczy lub gazów. Cząsteczki wchodzące w skład mieszanin nie zmieniają swoich właściwości. Natomiast utworzona przez nie mieszanina może różnić się właściwościami od swoich składników. Jeśli na przykład zmieszamy sól kuchenną i wodę, to otrzymamy mieszaninę, która ma niższą temperaturę topnienia niż czysta woda, ale właściwości składników tej mieszaniny pozostają takie same.

Porównanie substancji prostej, złożonej i mieszaniny

Cecha

Substancja prosta

Substancja złożona

Mieszanina

Składniki

jeden pierwiastek

jeden związek chemiczny

dwa lub więcej pierwiastków lub związków chemicznych

Określenie właściwości

takie same, jak pierwiastka, który ją tworzy

takie, jak związku chemicznego, ale inne niż pierwiastków tworzących ten związek

możliwość określenia właściwości poszczególnych składników

Rozdzielanie składników

niemożliwa do rozłożenia na substancje prostsze

możliwość rozdzielenia wyłącznie na drodze reakcji chemicznych (zmieniających właściwości substancji)

możliwość rozdzielenia na składniki metodami fizycznymi (np. zmiana temperatury)

Przykłady

tlen, wodór, rtęć, złoto

woda, kwarc, dwutlenek węgla, sól kuchenna

herbata, napój owocowy, koktajl mleczny, powietrze, mgła, piana

RxDG8yQENBova1
Podział materii ze względu na skład. Na rysunkach przedstawiono modelowe ułożenie cząsteczek
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rodzaje mieszanin

Czasami, gdy zmieszamy ze sobą dwie substancje, np. wodę i piasek, potrafimy rozróżnić składniki mieszaniny tzw. ,,gołym okiem”. Mamy wtedy do czynienia z mieszaniną niejednorodną. Widzimy, że piasek powoli opada na dno. Inaczej jest w przypadku zmieszania soli kuchennej z wodą. Sól rozpuszcza się w wodzie i otrzymujemy przejrzystą ciecz. Jeżeli nie jesteśmy w stanie rozróżnić składników mieszaniny, to jest to mieszanina jednorodna.

Jak powstają mieszaniny?
Obserwacja 1

Sporządzenie mieszanin jednorodnych i niejednorodnych.

Co będzie potrzebne
  • woda,

  • sól kuchenna,

  • piasek,

  • pokruszona kreda,

  • 3 łyżeczki,

  • 3 szklanki.

Instrukcja
  1. Każdą ze szklanek napełnij do połowy wodą.

  2. Do jednej szklanki nasyp pół łyżeczki piasku i dobrze wymieszaj składniki.

  3. Do drugiej szklanki nasyp pół łyżeczki soli kuchennej. Dobrze wymieszaj składniki.

  4. Do trzeciej szklanki nasyp pół łyżeczki pokruszonej kredy. Dobrze wymieszaj składniki.

  5. Na podstawie obserwacji wskaż, która z powstałych mieszanin jest jednorodna, a która niejednorodna.

Podsumowanie

W wykonanym doświadczeniu otrzymuje się mieszaniny, które różnią się od siebie. Piasek zmącił wodę i powoli opadł na dno. Cząstki kredy unoszą się w wodzie. Natomiast sól kuchenna rozpuściła się w wodzie i nie widzimy jej. Zatem piasek z wodą oraz kreda z wodą tworzą mieszaniny niejednorodne, zaś sól kuchenna z wodą – mieszaninę jednorodną.

ReFx3QLFi3Lj31
Rodzaje mieszanin. Mieszanina jednorodna czy niejednorodna?
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R7x9RnXAqcvg31
Podział mieszanin
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rodzaje mieszanin:

  • mieszaniny jednorodne, których składników nie możemy rozróżnić gołym okiem ani za pomocą prostych przyrządów optycznych, takich jak lupa;

  • mieszaniny niejednorodne, których składniki możemy rozróżnić gołym okiem lub za pomocą prostych przyrządów optycznych, np. lupy.

Więcej, a jednak mniej

Zdarza się, że substancje po zmieszaniu zajmują mniej miejsca niż każda z nich oddzielnie. Dzieje się tak, gdyż drobiny różnych substancji mają inną wielkość. Jeśli się je zmiesza, to mniejsze drobiny wypełniają miejsca między większymi.

Objętość mieszaniny
Obserwacja 2

Doświadczenie: Zbadanie, jak układają się drobiny w mieszaninie.
Problem badawczy: Jak układają się drobiny w mieszaninie?
Hipoteza: Wszystkie drobiny układają się w ten sam sposób.

Co będzie potrzebne
  • 2 szklanki,

  • flamaster,

  • ziarna fasoli,

  • nasiona maku,

  • linijka.

Instrukcja
  1. Jedną ze szklanek napełnij do 1/3 wysokości fasolą, a drugą makiem do tej samej wysokości.

  2. Zaznacz flamastrem na każdej ze szklanek poziom, do którego zostały napełnione. Zmierz wysokość od dna szklanki do namalowanej linii.

  3. Przesyp mak do szklanki z fasolą i wstrząśnij szklanką.

  4. Zaznacz flamastrem poziom, do którego sięgnęła mieszanina maku i fasoli. Zmierz linijką odległość od dna do namalowanej linii. Czy odległość ta jest sumą odległości, do jakiej sięgał mak i fasola? Przyjrzyj się powstałej mieszaninie. Co obserwujesz?

Podsumowanie

Jeśli po wstrząśnięciu mieszanina ma mniejszą objętość, niż łączna objętość składników, to znaczy, że nasiona maku znalazły się między ziarnami fasoli.

Podsumowanie

  • Mieszaniny powstają przez połączenie dwóch lub więcej substancji.

  • Mieszaniny dzielimy na: jednorodne i niejednorodne.

  • Składników mieszanin jednorodnych nie można odróżnić gołym okiem ani przez lupę, zaś w mieszaninach niejednorodnych możemy wyróżnić przynajmniej jeden składnik.

  • W zależności od właściwości składników tworzących mieszaninę do ich rozdzielenia stosować można wiele różnych metod, np. w przypadku mieszanin jednorodnych: destylację, filtrację i krystalizację, niejednorodnych: sączenie, zastosowanie rozdzielacza, sedymentację i dekantację, magnes, sito.

Słowniczek

mieszanina
mieszanina

substancja złożona przynajmniej z dwóch różnych substancji

mieszanina jednorodna
mieszanina jednorodna

mieszanina, której składników nie można rozróżnić, np. powietrze, sok

mieszanina niejednorodna
mieszanina niejednorodna

mieszanina, w której gołym okiem lub za pomocą prostych urządzeń powiększających (np. lupy) można rozróżnić przynajmniej jeden składnik, np. mieszanina piasku i wody

filtracja
filtracja

proces przepuszczania mieszaniny niejednorodnej (ciecz + ciało stałe) przez filtr; na filtrze pozostaje ciało stałe, a ciecz spływa do naczynia

rozdzielanie mechaniczne
rozdzielanie mechaniczne

rozdzielenie składników mieszanin niejednorodnych za pomocą narzędzi (sita, magnesu itp.)

bg‑gold

Notatnik

RjgzD1zA0ZOgm
(Uzupełnij).