Czym są mieszaniny i jakie są ich rodzaje?
Co łączy sałatkę owocową i powietrze? Są to mieszaniny. Zdarza się, że bardzo nam zależy, aby rozdzielić zmieszane składniki. Co zrobić, gdy przez pomyłkę do pojemnika z solą dosypiemy ryż?

Czym są mieszaniny?
Zastanów się i odpowiedz, czym jest lemoniada i w jaki sposób można ją przygotować.
Czy lemoniada może być pierwiastkiem chemicznym? Przypomnij sobie definicję pierwiastka.
Czy lemoniada może być związkiem chemicznym? Przypomnij sobie definicję związku chemicznego.
Czy dodając mniej wody, a więcej cukru, również otrzymasz lemoniadę?
Czy dodając składniki w innej kolejności niż w podana opisie, także przyrządzimy lemoniadę?
Badanie wpływu proporcji użytych składników na smak i kolor lemoniady.

Zapoznaj się z opisem doświadczenia, obserwacjami i wnioskami.
Problem badawczy:
Czy właściwości składników mają wpływ na właściwości powstającej z nich mieszaniny?
Hipoteza:
Właściwości mieszaniny zależą od właściwości i proporcji użytych składników.
Co było potrzebne:
szklanki cukru;
dwie cytryny;
wody;
trzy szklanki;
łyżeczka.
Przebieg doświadczenia:
Do pierwszej szklanki wyciśnięto jedną cytrynę, dodano łyżeczkę cukru i napełniono szklankę wodą do pełna, a następnie całość zamieszano. Do drugiej szklanki wyciśnięto pół cytryny, dodano dwie łyżeczki cukru i napełniono szklankę wodą do pełna, całość zamieszano. Do trzeciej szklanki dodano łyżeczkę soku z cytryny, trzy łyżeczki cukru, napełniono szklankę wodą do pełna i zamieszano. Następnie zbadano smak przygotowanych lemoniad.
Obserwacje:
Lemoniady różnią się smakiem i kolorem. Pierwsza ma barwę żółtą i bardzo kwaśny smak. Druga ma barwę lekko żółtą i słodko–kwaśny smak. Trzecia jest praktycznie bezbarwna i bardzo słodka w smaku.
Wnioski:
Po zmieszaniu wszystkich składników, w każdym przypadku otrzymujemy lemoniadę. Jeżeli do jej przygotowania użyjemy więcej soku z cytryny, będzie po prostu bardziej kwaśna. Jeśli zaś dodamy więcej cukru, będzie słodsza, ale nadal pozostanie lemoniadą. Właściwości mieszaniny zależą od właściwości i proporcji użytych składników.
Zastanów się, jaką inną substancję można było wykorzystać w doświadczeniu, zamiast cukru i soku z cytryny, tak by uzyskać podobne obserwacje oraz wnioski.
Badanie rozpuszczalności substancji w wodzie.

Mieszaniny: woda + sól kamienna, woda + olej, woda + cukier, woda + kreda, woda + piasek
Zapoznaj się z opisem doświadczenia, obserwacjami i wnioskami.
Problem badawczy:
Czy wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie?
Hipoteza:
Nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie.
Co było potrzebne:
pięć zlewek;
woda;
sól kamienna;
kreda;
olej;
piasek;
cukier;
pręciki szklane.
Przebieg doświadczenia:
Do pięciu zlewek wlano wodę do połowy ich objętości. Do każdej zlewki dodano kolejno: do pierwszej sól, do drugiej kredę, do trzeciej olej, do czwartej piasek, a do piątej cukier. Przygotowane mieszaniny zamieszano za pomocą pręcików szklanych. Następnie określono wygląd poszczególnych mieszanin.
Obserwacje:
Spośród badanych substancji, tylko sól kamienna i cukier rozpuszczają się w wodzie. Olej, kreda i piasek nie rozpuszczają się w wodzie.
Wnioski:
Nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie.
Podaj po trzy przykłady substancji rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych w wodzie, których nie wykorzystano w doświadczeniu.
Czy wiesz, z jakimi mieszaninami masz styczność każdego dnia? Zapoznaj się z poniższym filmem oraz grafiką interaktywną, a następnie wykonaj zadanie zamieszczone poniżej.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1J9oCZQAOKji
Film prezentuje różnego rodzaju mieszaniny, kolejno: syrop, pasta do zębów, napoje gazowane, farby, bakalie, czekolada, woda do płukania pędzli, sól ziołowa, ciasto, błoto, brąz.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D11422VoD
W przyrodzie bardzo rzadko można spotkać pojedyncze substancje. Częściej mamy do czynienia z ich mieszaninami. Mieszanina powstaje, gdy zmieszamy ze sobą co najmniej dwie różne substancje.
Mieszaniny mogą zostać utworzone z substancji stałych, cieczy lub gazów. Cząsteczki wchodzące w skład mieszanin nie zmieniają swoich właściwości. Natomiast utworzona przez nie mieszanina może różnić się właściwościami od swoich składników. Jeśli na przykład zmieszamy sól kuchenną i wodę, to otrzymamy mieszaninę, która ma niższą temperaturę topnienia niż czysta woda, ale właściwości składników tej mieszaniny pozostają takie same.
Cecha | Substancja prosta | Substancja złożona | Mieszanina |
|---|---|---|---|
Składniki | jeden pierwiastek | jeden związek chemiczny | dwa lub więcej pierwiastków lub związków chemicznych |
Określenie właściwości | takie same, jak pierwiastka, który ją tworzy | takie, jak związku chemicznego, ale inne niż pierwiastków tworzących ten związek | możliwość określenia właściwości poszczególnych składników |
Rozdzielanie składników | niemożliwa do rozłożenia na substancje prostsze | możliwość rozdzielenia wyłącznie na drodze reakcji chemicznych (zmieniających właściwości substancji) | możliwość rozdzielenia na składniki metodami fizycznymi (np. zmiana temperatury) |
Przykłady | tlen, wodór, rtęć, złoto | woda, kwarc, dwutlenek węgla, sól kuchenna | herbata, napój owocowy, koktajl mleczny, powietrze, mgła, piana |

Rodzaje mieszanin
Czasami, gdy zmieszamy ze sobą dwie substancje, np. wodę i piasek, potrafimy rozróżnić składniki mieszaniny tzw. ,,gołym okiem”. Mamy wtedy do czynienia z mieszaniną niejednorodną. Widzimy, że piasek powoli opada na dno. Inaczej jest w przypadku zmieszania soli kuchennej z wodą. Sól rozpuszcza się w wodzie i otrzymujemy przejrzystą ciecz. Jeżeli nie jesteśmy w stanie rozróżnić składników mieszaniny, to jest to mieszanina jednorodna.
Sporządzenie mieszanin jednorodnych i niejednorodnych.
woda,
sól kuchenna,
piasek,
pokruszona kreda,
3 łyżeczki,
3 szklanki.
Każdą ze szklanek napełnij do połowy wodą.
Do jednej szklanki nasyp pół łyżeczki piasku i dobrze wymieszaj składniki.
Do drugiej szklanki nasyp pół łyżeczki soli kuchennej. Dobrze wymieszaj składniki.
Do trzeciej szklanki nasyp pół łyżeczki pokruszonej kredy. Dobrze wymieszaj składniki.
Na podstawie obserwacji wskaż, która z powstałych mieszanin jest jednorodna, a która niejednorodna.
W wykonanym doświadczeniu otrzymuje się mieszaniny, które różnią się od siebie. Piasek zmącił wodę i powoli opadł na dno. Cząstki kredy unoszą się w wodzie. Natomiast sól kuchenna rozpuściła się w wodzie i nie widzimy jej. Zatem piasek z wodą oraz kreda z wodą tworzą mieszaniny niejednorodne, zaś sól kuchenna z wodą – mieszaninę jednorodną.


Rodzaje mieszanin:
mieszaniny jednorodne, których składników nie możemy rozróżnić gołym okiem ani za pomocą prostych przyrządów optycznych, takich jak lupa;
mieszaniny niejednorodne, których składniki możemy rozróżnić gołym okiem lub za pomocą prostych przyrządów optycznych, np. lupy.
Więcej, a jednak mniej
Zdarza się, że substancje po zmieszaniu zajmują mniej miejsca niż każda z nich oddzielnie. Dzieje się tak, gdyż drobiny różnych substancji mają inną wielkość. Jeśli się je zmiesza, to mniejsze drobiny wypełniają miejsca między większymi.
Doświadczenie: Zbadanie, jak układają się drobiny w mieszaninie.
Problem badawczy: Jak układają się drobiny w mieszaninie?
Hipoteza: Wszystkie drobiny układają się w ten sam sposób.
2 szklanki,
flamaster,
ziarna fasoli,
nasiona maku,
linijka.
Jedną ze szklanek napełnij do 1/3 wysokości fasolą, a drugą makiem do tej samej wysokości.
Zaznacz flamastrem na każdej ze szklanek poziom, do którego zostały napełnione. Zmierz wysokość od dna szklanki do namalowanej linii.
Przesyp mak do szklanki z fasolą i wstrząśnij szklanką.
Zaznacz flamastrem poziom, do którego sięgnęła mieszanina maku i fasoli. Zmierz linijką odległość od dna do namalowanej linii. Czy odległość ta jest sumą odległości, do jakiej sięgał mak i fasola? Przyjrzyj się powstałej mieszaninie. Co obserwujesz?
Jeśli po wstrząśnięciu mieszanina ma mniejszą objętość, niż łączna objętość składników, to znaczy, że nasiona maku znalazły się między ziarnami fasoli.
Podsumowanie
Mieszaniny powstają przez połączenie dwóch lub więcej substancji.
Mieszaniny dzielimy na: jednorodne i niejednorodne.
Składników mieszanin jednorodnych nie można odróżnić gołym okiem ani przez lupę, zaś w mieszaninach niejednorodnych możemy wyróżnić przynajmniej jeden składnik.
W zależności od właściwości składników tworzących mieszaninę do ich rozdzielenia stosować można wiele różnych metod, np. w przypadku mieszanin jednorodnych: destylację, filtrację i krystalizację, niejednorodnych: sączenie, zastosowanie rozdzielacza, sedymentację i dekantację, magnes, sito.
Słowniczek
substancja złożona przynajmniej z dwóch różnych substancji
mieszanina, której składników nie można rozróżnić, np. powietrze, sok
mieszanina, w której gołym okiem lub za pomocą prostych urządzeń powiększających (np. lupy) można rozróżnić przynajmniej jeden składnik, np. mieszanina piasku i wody
proces przepuszczania mieszaniny niejednorodnej (ciecz + ciało stałe) przez filtr; na filtrze pozostaje ciało stałe, a ciecz spływa do naczynia
rozdzielenie składników mieszanin niejednorodnych za pomocą narzędzi (sita, magnesu itp.)
















