E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnoza opiekuńcza

MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej - Opiekun medyczny 532102

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Dorota Talarska, Joanna Stanisławska, Magdalena Strugała, Anna Bielawska

Konsultant przewodnika: Aleksandra Malenda‑Baszczak

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Diagnoza opiekuńcza

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekun medyczny, 532102

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.14.3. Rozpoznawanie problemów opiekuńczych i medycznych w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.14.3.1) rozpoznaje problemy funkcjonalne oraz potrzeby biologiczne i psychospołeczne człowieka w poszczególnych fazach życia i stanach zdrowia:
MED.14.3.1)2) stosuje metody, techniki i sprzęt do wykonania pomiarów antropometrycznych, pomiarów tętna, ciśnienia tętniczego krwi, oddechu, saturacji krwi, temperatury ciała, obliczania wskaźnika masy ciała – Body Mass Index (BMI),
MED.14.3.1)3) dokumentuje wykonanie pomiarów, w tym z użyciem technik komputerowych,
MED.14.3.1)4) wykorzystuje wyniki badań i pomiarów do ustalania problemów funkcjonalnych i potrzeb biopsychospołecznych człowieka w poszczególnych fazach życia i stanu zdrowia,
MED.14.3.2) współpracuje w procesie rozpoznawania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej:
MED.14.3.2)2) objaśnia potrzebę współpracy w procesie rozpoznawania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.3.2)4) nawiązuje współpracę ze współpracownikami podczas rozpoznawania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.3.3) charakteryzuje skutki niesamodzielności w zakresie zaspokajania potrzeb życiowych:
MED.14.3.3)2) wyjaśnia pojęcia mikcji i defekacji oraz wymienia skutki braku kontroli nad wydalaniem,
MED.14.3.3)4) omawia skutki zaniedbań higienicznych,
MED.14.3.4) rozpoznaje możliwości osoby chorej i niesamodzielnej w zakresie samoopieki:
MED.14.3.4)1) wyjaśnia istotę samoopieki oraz deficytu samoopieki,
MED.14.3.4)2) opisuje skale służące do oceny zdolności wykonania prostych i złożonych czynności dnia codziennego i czynności życiowych, w tym skale: Barthel, Katza, Lawtona,
MED.14.3.4)3) omawia zastosowanie skali Barthel jako narzędzia do kwalifikowania osób chorych do opieki długoterminowej,
MED.14.3.4)4) wykorzystuje wyniki oceny funkcjonalnej w celu ustalenia możliwości osoby chorej i niesamodzielnej w zakresie samoobsługi,
MED.14.3.4)5) zachęca osobę chorą i niesamodzielną do samoopieki, wskazując na jej zasoby biologiczne i psychiczne oraz znaczenie każdej aktywności w terapii i profilaktyce,
MED.14.3.5) wyjaśnia znaczenie efektywnego komunikowania się z osobą chorą i niesamodzielną oraz jej rodziną w rozpoznawaniu potrzeb i problemów:
MED.14.3.5)2) wymienia warunki sprzyjające efektywnemu komunikowaniu się w procesie terapeutycznym,
MED.14.3.5)5) prowadzi rozmowę z osobą chorą i niesamodzielną.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiągnięcie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej: rozpoznawanie problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Na e‑materiał składają się materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna:

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning jest poświęcone postępowaniu diagnostycznemu i opiekuńczemu wobec pacjenta na oddziale: internistycznym, geriatrycznym i chirurgicznym oraz w zakładzie opiekuńczo‑leczniczym. Wykorzystując materiały sprawdzające, można sprawdzić zdobytą przez uczącego się wiedzę z zakresu:

  • rozpoznawania i przyczyn odwodnienia,

  • rozpoznawania i przyczyn niedożywienia,

  • organizacji przyjmowania przez chorego posiłków i jego odżywiania,

  • BMI,

  • parametrów bilansu płynów,

  • postępowania w przypadku zapalenia płuc i profilaktyki tej choroby,

  • oceny parametrów życiowych chorego,

  • prowadzenia profilaktyki przeciwzakrzepowej,

  • rehabilitacji po wstawieniu endoprotezy,

  • oceny ryzyka odleżyn,

  • higieny ciała,

  • współpracy z zespołem terapeutycznym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Różni pacjenci, różne potrzeby

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning składa się z czterech etapów.  Pracę z materiałem multimedialnym można zacząć od dowolnego etapu. Pierwszy etap dotyczy opieki nad pacjentem na oddziale internistycznym, drugi – opieki nad pacjentem na oddziale geriatrycznym, trzeci – opieki nad pacjentem na oddziale chirurgicznym, czwarty – opieki nad pacjentem w zakładzie opiekuńczo‑leczniczym.

Każdy etap stanowi osobny element. W każdym elemencie pytanie oznaczone ikoną wykrzyknika zostało uznane za punkt krytyczny, czyli jest to najważniejsze z pytań. Jeżeli nie zostanie udzielona na nie poprawna odpowiedź, gracz wraca do początku.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.3.1)2) stosuje metody, techniki i sprzęt do wykonania pomiarów antropometrycznych, pomiarów tętna, ciśnienia tętniczego krwi, oddechu, saturacji krwi, temperatury ciała, obliczania wskaźnika masy ciała – Body Mass Index (BMI),
MED.14.3.1)3) dokumentuje wykonanie pomiarów, w tym z użyciem technik komputerowych,
MED.14.3.1)4) wykorzystuje wyniki badań i pomiarów do ustalania problemów funkcjonalnych i potrzeb biopsychospołecznych człowieka w poszczególnych fazach życia i stanu zdrowia,
MED.14.3.2)2) objaśnia potrzebę współpracy w procesie rozpoznawania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.3.2)4) nawiązuje współpracę ze współpracownikami podczas rozpoznawania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.3.3)2) wyjaśnia pojęcia mikcji i defekacji oraz wymienia skutki braku kontroli nad wydalaniem,
MED.14.3.3)4) omawia skutki zaniedbań higienicznych,
MED.14.3.4)2) opisuje skale służące do oceny zdolności wykonania prostych i złożonych czynności dnia codziennego i czynności życiowych, w tym skale: Barthel, Katza, Lawtona,
MED.14.3.4)4) wykorzystuje wyniki oceny funkcjonalnej w celu ustalenia możliwości osoby chorej i niesamodzielnej w zakresie samoobsługi,
MED.14.3.4)5) zachęca osobę chorą i niesamodzielną do samoopieki, wskazując na jej zasoby biologiczne i psychiczne oraz znaczenie każdej aktywności w terapii i profilaktyce,
MED.14.3.5)2) wymienia warunki sprzyjające efektywnemu komunikowaniu się w procesie terapeutycznym.

Przed rozpoczęciem pracy z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning uczący się powinien powtórzyć sobie zasady opieki nad osobami przewlekle chorymi i z niepełnosprawnością oraz postępowanie podczas zaspokajania podstawowych potrzeb, takich jak: odżywianie (nawadnianie), potrzeba ruchu, potrzeba czystości, wydalanie.

Materiał multimedialny powinien być wykorzystywany w celu utrwalania wiadomości zdobytych przez uczącego się.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning jest powiązane z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Diagnoza opiekuńcza”,

  • zadaniem z lukami „BMI”,

  • wskazywaniem poprawnej odpowiedzi „Bilans płynów”,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz „Niedożywienie w wieku podeszłym”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • udzielanie choremu pomocy w zaspokajaniu podstawowych potrzeb,

  • określanie potrzeb pacjenta na podstawie obserwacji i analizy dokumentacji oraz rozróżnianie problemów pielęgnacyjnych w zależności od jego stanu,

  • interpretowanie objawów świadczących o określonym zaburzeniu w stanie zdrowia pacjenta i reagowanie na zgłaszane przez niego problemy,

  • opisywanie roli i znaczenia współpracy w zespole terapeutycznym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się pozyskuje wiedzę poprzez aktywne ćwiczenie polegające na przejściu kolejnych kroków postępowania w opiece nad pacjentami na różnych oddziałach: na oddziale internistycznym, na oddziale geriatrycznym i na oddziale chirurgicznym oraz w zakładzie opiekuńczo‑leczniczym. Wiedzę tę osoba ucząca się może wykorzystać do napisania eseju na temat trudności w pracy opiekuna medycznego zajmującego się pielęgnacją pacjenta przebywającego na jednym z przedstawionych w materiale oddziałów. Wybrane przez nauczyciela eseje mogą być przeczytane na forum i poddane dyskusji w całej grupie.

Po zapoznaniu się z interaktywnym narzędziem typu typu scenario‑based learning dotyczącym opieki nad pacjentami z różnymi potrzebami uczący się może przekazać nauczycielowi swoje pierwsze wrażenia oraz wyjaśnić wątpliwości lub niejasności, które pojawiły się w toku postępowania. W celu zwiększenia aktywności uczącego się nauczyciel przygotowuje zadania kontrolne dotyczące schematu postępowania z pacjentem na określonym oddziale. Nauczyciel może zadać uczącym się opracowanie schematu, drzewa decyzyjnego, mapy myśli na temat opieki nad pacjentami z rozmaitymi potrzebami, którzy przebywają na różnych oddziałach: internistycznym, geriatrycznym i chirurgicznym oraz w zakładzie opiekuńczo‑leczniczym.

Praca w grupach

Przedstawione w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning schematy postępowania w opiece nad pacjentami na różnych oddziałach: internistycznym, geriatrycznym i chirurgicznym oraz w zakładzie opiekuńczo‑leczniczym są analizowane osoby uczące się przydzielone do kilkuosobowych grup. Członkowie danego zespołu wspólnie analizują sposób opieki i opracowują schemat postępowania, dla innych grup przygotowują zestaw pytań lub niedokończonych zdań, na forum prezentują swoje przemyślenia.

Nauczyciel może też utworzyć grupy odgrywające scenki związane z opieką nad pacjentem przebywającym na określonym oddziale; pozostałe grupy analizują prawidłowość postępowania.

Prowadzący wyznacza cztery grupy, których zadaniem będzie przejście jednego z etapów interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning, a następnie przygotowanie prezentacji na temat opieki nad pacjentem przebywającym na jednym z oddziałów szpitalnych przedstawionych w materiale multimedialnym. Po zaprezentowaniu swoich projektów na forum każda grupa w osobnym miejscu sali dydaktycznej, bądź w osobnych czterech salach, będzie miała za zadanie przygotować scenariusz symulacji oraz kartę obserwacji. Na podstawie tej karty dana grupa oceni działania pozostałych trzech grup. Każda z grup przechodzi kolejno od „stanowiska” do „stanowiska”, wykonując w określonym, narzuconym odgórnie czasie (np. 10–15 minut) zaplanowane w scenariuszu procedury. Każda grupa weźmie udział w symulacji zaprojektowanej dla poszczególnych „stanowisk”. Pozwoli to zweryfikować zdobytą przez osoby uczące się wiedzę i skorygować ewentualne nieprawidłowości w wykonywanych czynnościach związanych z postępowaniem diagnostycznym i opiekuńczym wobec pacjentów. Grupy projektujące symulację dla danego „stanowiska” na końcu zadania przekazują, korzystając z karty obserwacji, informację zwrotną grupie, która brała udział w symulacji. Nad wszystkim czuwa nauczyciel. Kiedy grupy przejdą już przez „stanowiska”, zaprasza on osoby uczące się na podsumowanie zajęć. Podczas podsumowania zachęca do dyskusji na temat prawidłowo wykonanych przez grupy czynności. Następnie omawiane są błędy i możliwe sposoby ich rozwiązania. Na końcu zajęć grupy wymieniają elementy, które były dla nich najbardziej kształcące i najbardziej wartościowe podczas przygotowania i realizacji całego zadania.

Praca z całym zespołem

Cały zespół zapoznaje się z materiałem multimedialnym, który jest projektowany na forum. Nauczyciel organizuje dyskusję dotyczącą postępowania w ramach sprawowania opieki nad pacjentami na różnych oddziałach: internistycznym, geriatrycznym i chirurgicznym oraz w zakładzie opiekuńczo‑leczniczym. Jeżeli jakieś pojęcia są uczącym się nieznane, wyjaśnia im je. W celu sprawdzenia wiedzy uczących się nauczyciel przygotowuje zestaw pytań lub niedokończonych zdań na temat opieki nad pacjentami z rozmaitymi potrzebami, którzy przebywają na różnych oddziałach. Może także poprosić uczących się o analizę wcześniej opracowanego przypadku. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning można wykorzystać do utrwalenia i usystematyzowania wiadomości z zakresu opieki nad mającymi różne potrzeby pacjentami przebywającymi na oddziałach przedstawionych w materiale.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Uczący się zapoznaje się z w interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning, aby utrwalić wiadomości. Korzystanie z narzędzia pomaga ugruntować zdobytą wiedzę, przygotować się do kolejnej lekcji, sprawdzianu lub egzaminu.

Osoba ucząca się po zapoznaniu się z materiałem samodzielnie rysuje infografikę lub schemat postępowania z pacjentem na określonym oddziale. Może także opracować zestaw pytań lub niedokończonych zdań na temat opieki nad pacjentami z rozmaitymi potrzebami, którzy przebywają na różnych oddziałach oraz w zakładzie opiekuńczo‑leczniczym.

Uczący się przechodzi etapy materiału multimedialnego samodzielnie w domu, a następnie przystępuje do testu w szkole. Może także w szkole przeprowadzić analizę przypadku, np. kazusu przygotowanego przez nauczyciela, i wykrywać nieprawidłowości w zaprezentowanym postępowaniu.

Materiał może być wykorzystany do utrwalania, porządkowania lub poszerzania wiedzy o postępowaniu diagnostycznym i opiekuńczym wobec pacjentów.

Praca w grupach

Na podstawie materiału multimedialnego uczący się opracowują schematy postępowania lub broszurki informacyjne na temat opieki nad pacjentami z różnymi potrzebami, którzy przebywają na oddziałach: internistycznym, geriatrycznym i chirurgicznym oraz w zakładzie opiekuńczo‑leczniczym. Korzystając z interaktywnego narzędzia, uczący się mogą także przygotować scenki, które później odegrają w szkole.

Każdy uczący się w grupie, np. czteroosobowej, na podstawie doświadczeń własnych lub kogoś z rodziny czy znajomych przygotowuje, a potem prezentuje pozostałym konkretną sytuację opieki nad pacjentem na jednym z oddziałów oraz podjęte działania, natomiast pozostałe osoby analizują postępowanie lub wykrywają nieprawidłowości.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Materiał multimedialny pobudza kreatywność, aktywizuje uczącego się i poszerza jego zainteresowania czy zakres wiedzy, pomaga w przygotowaniu się do konkursów i egzaminów. Uczący się może wykorzystać interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning do powtórzenia, usystematyzowania czy utrwalenia wiadomości.

Dla osób uczących się, które doskonale opanowały już wiedzę z materiału multimedialnego, nauczyciel przygotowuje kilka przypadków pacjentów przebywających na oddziale. Pytania dodane do każdego przypadku powinny postawić uczących się w nowych sytuacjach problemowych, wymagających rozwiązania.

Osoby uczące się, które mają jeszcze trudności z opanowaniem wiedzy z materiału multimedialnego, mogą na podstawie doświadczeń własnych lub kogoś z rodziny czy znajomych, przygotować i zaprezentować konkretną sytuację opieki nad pacjentem na jednym z oddziałów oraz podjęte przez opiekuna medycznego i zespół terapeutyczny działania. Przedstawiony przypadek zostaje poddany wspólnej analizie w celu określenia prawidłowości lub nieprawidłowości postępowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Diagnoza opiekuńcza

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dwudziestu pytań losowanych w systemie z puli czterdziestu pytań wielokrotnego wyboru: dwunastu z jedną odpowiedzią poprawną i dwudziestu ośmiu z wieloma poprawnymi odpowiedziami. Pytania w teście mają zróżnicowany poziom trudności. Próg zaliczenia wynosi 50%. Czas rozwiązania testu to 30 min (1,5 min na każde pytanie). System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne (system losuje pytanie w kolejnych otwarciach testu, dopóki nie zostanie podana poprawna odpowiedź),

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Test wielokrotnego wyboru w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem. Umożliwia sprawdzenie wiedzy z zakresu rozpoznawania problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku, w szczególności osoby:

  • z zapaleniem płuc, wymagającej monitorowania nawodnienia,

  • niedożywionej,

  • po zabiegu chirurgicznym,

  • z trudnościami w poruszaniu się.

Ponadto test pozwala sprawdzić, czy uczący się zdobył wiedzę o:

  • organizacji przyjmowania przez chorego posiłków i jego odżywianiu,

  • BMI,

  • prowadzeniu profilaktyki przeciwzakrzepowej,

  • rehabilitacji po wstawieniu endoprotezy,

  • ocenie ryzyka odleżyn,

  • higienie ciała,

  • współpracy z zespołem terapeutycznym.

Test jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning Różni pacjenci, różne potrzeby.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.3.1)4) wykorzystuje wyniki badań i pomiarów do ustalania problemów funkcjonalnych i potrzeb biopsychospołecznych człowieka w poszczególnych fazach życia i stanu zdrowia,
MED.14.3.3)2) wyjaśnia pojęcia mikcji i defekacji oraz wymienia skutki braku kontroli nad wydalaniem,
MED.14.3.3)4) omawia skutki zaniedbań higienicznych,
MED.14.3.4)2) opisuje skale służące do oceny zdolności wykonania prostych i złożonych czynności dnia codziennego i czynności życiowych, w tym skale: Barthel, Katza, Lawtona,
MED.14.3.4)4) wykorzystuje wyniki oceny funkcjonalnej w celu ustalenia możliwości osoby chorej i niesamodzielnej w zakresie samoobsługi,
MED.14.3.5)5) prowadzi rozmowę z osobą chorą i niesamodzielną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „BMI”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu brakujących fragmentów definicji BMI. Zadanie to umożliwia sprawdzenie wiedzy z zakresu prawidłowej interpretacji BMI u ludzi w podeszłym wieku. Może zostać wykorzystane do utrwalenia wiadomości o interpretacji wyników pomiaru BMI.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie jest powiązane z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning Różni pacjenci, różne potrzeby.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.3.1)2) stosuje metody, techniki i sprzęt do wykonania pomiarów antropometrycznych, pomiarów tętna, ciśnienia tętniczego krwi, oddechu, saturacji krwi, temperatury ciała, obliczania wskaźnika masy ciała – Body Mass Index (BMI),
MED.14.3.1)4) wykorzystuje wyniki badań i pomiarów do ustalania problemów funkcjonalnych i potrzeb biopsychospołecznych człowieka w poszczególnych fazach życia i stanu zdrowia.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Bilans płynów”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wskazaniu właściwych danych w notatce dotyczącej bilansu płynów. Zakłada sprawdzenie wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia tego bilansu i interpretowania uzyskanych wyników, a także instruowania pacjenta o pomiarze i ocenie objętości przyjmowanych i wydalanych płynów. Zadanie może zostać wykorzystane do utrwalenia wiadomości z zakresu prowadzenia bilansu płynów u chorego, a także do ugruntowania wiedzy na temat poprawnego interpretowania wyników pomiarów ilości płynów pobieranych i wydalanych przez pacjenta.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie jest powiązane z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning Różni pacjenci, różne potrzeby.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.3.1)3) dokumentuje wykonanie pomiarów, w tym z użyciem technik komputerowych,
MED.14.3.1)4) wykorzystuje wyniki badań i pomiarów do ustalania problemów funkcjonalnych i potrzeb biopsychospołecznych człowieka w poszczególnych fazach życia i stanu zdrowia,
MED.14.3.2)4) nawiązuje współpracę ze współpracownikami podczas rozpoznawania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej,
MED.14.3.3)2) wyjaśnia pojęcia mikcji i defekacji oraz wymienia skutki braku kontroli nad wydalaniem,
MED.14.3.5)5) prowadzi rozmowę z osobą chorą i niesamodzielną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Niedożywienie w wieku podeszłym”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby korzystającej z tego materiału sprawdzającego jest określenie, czy cztery zdania dotyczące przyczyn i objawów niedożywienia u osób w wieku podeszłym są prawdziwe czy fałszywe. Głównym celem materiału jest sprawdzenie wiedzy na temat niedożywienia u osób w podeszłym wieku. Zadanie umożliwia weryfikację wiedzy o ryzyku, przyczynach i ocenie niedożywienia, a więc stanu wpływającego na pogorszenie sprawności funkcjonalnej ludzi starszych. Materiał sprawdzający może posłużyć do utrwalania i weryfikowania wiadomości z zakresu niedożywienia – przyczyn tego stanu i oceny ryzyka jego wystąpienia.

Zadanie jest powiązane z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning Różni pacjenci, różne potrzeby.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.14.3.2)4) nawiązuje współpracę ze współpracownikami podczas rozpoznawania problemów i potrzeb osoby chorej i niesamodzielnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału