E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnostyka, naprawa i konserwacja urządzeń srk

Montaż i eksploatacja urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym — Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik automatyk sterowania ruchem kolejowym. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:

Montaż i eksploatacja urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym w zawodzie technik automatyk sterowania ruchem kolejowym

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TKO.02 Montaż i eksploatacja urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym:

  • montowania urządzeń sterowania ruchem kolejowym stacyjnych i liniowych;

  • montowania urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowo‑drogowych;

  • montowania urządzeń zasilających systemy sterowania ruchem kolejowym;

  • diagnostyki i utrzymywania w sprawności technicznej urządzeń sterowania ruchem kolejowym;

  • utrzymywania w sprawności technicznej urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowo‑drogowych;

  • utrzymywania i eksploatacji urządzeń zasilających systemy sterowania ruchem kolejowym.

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Efekty kształcenia

Podstawy elektrotechniki i transportu kolejowego

Uczeń:

4) wykonuje pomiary wielkości elektrycznych,
5) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;

Montaż urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym

Uczeń:

1) posługuje się planami i schematami urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
2) obsługuje urządzenia łączności przewodowej i bezprzewodowej,
3) konserwuje urządzenia zasilające na stacjach i liniach kolejowych;

Eksploatacja urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym

Uczeń:

1) przeprowadza przeglądy okresowe urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
2) ocenia stan techniczny urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
3) przeprowadza naprawy i konserwacje urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
4) obsługuje komputerowe systemy wspomagania eksploatacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
5) prowadzi dokumentację eksploatacyjną urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDVJvbm4d5Wprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Mają pomóc zaznajomieniu się z procedurą udokumentowania prac związanych diagnostyką, naprawą i konserwacją urządzeń srk. W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy, są to:

    Wizualizacja Obszar stacji kolejowejDFqbhdOJyWizualizacja Obszar stacji kolejowej przedstawia głowicę stacji kolejowej z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D). Umożliwia to obserwację rozjazdu z elektrycznym napędem zwrotnicowym. Można obserwować rozjazd zwyczajny pojedynczy z elektrycznym napędem zwrotnicowym. Przedstawia 3 części rozjazdu, napęd zwrotnicowy z zamknięciami zewnętrznymi, budowę obiektu, zasadę działania napędu zwrotnicowego, przedstawienie fazy przestawiania rozjazdu.

    Film instruktażowy (tutorial) Utrzymanie urządzeń srkDitOylhaaFilm instruktażowy (tutorial) Utrzymanie urządzeń srk prezentuje czynności związane z konserwacją, przeglądami i naprawami, dokonywaniem oględzin zewnętrznych, oględzin wewnętrznych napędu. Pozwala zaobserwować poprawność pracy elektrycznego napędu zwrotnicowego podczas przestawiania zwrotnicy, pomiar siły nastawczej, wpisanie w karty pomiarowe.

  3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1DIDiFlBInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDFDfnUc0nSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD12wuxNq6Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDIYUSQjhcPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD3ZdHzhcxNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD3vRruKICInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik automatyk sterowania ruchem kolejowym

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z procesem wykonania diagnostyki, naprawy i konserwacji urządzeń srk z wpisem do dokumentacji, na przykładzie napędu zwrotnicowego zgodnie z Ie5, Ie7 i Ie12 urządzenia zewnętrznego zamontowanego na stacji zgodnie z harmonogramem dla obiektu kolejowego.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Wizualizacja Obszar stacji kolejowej
  • Nauczyciel łączy uczniów w dwie grupy.

  • Pierwsza grupa ma za zadanie obejrzeć wizualizacje i zastanowić się, co może pójść nie tak podczas eksploatacji głowicy stacji, rozjazdu oraz podczas przestawiania rozjazdu. Efektem pracy grupy będzie zestaw pytań otwartych — problemów do rozwiązania w licznie nie mniejszej niż zagadnień oraz przykładowych pomysłów ich rozwiązania.

  • Grupa druga przygotowuje zestawy pytań dotyczących budowy tych elementów obszaru stacji. Pytania w liczbie powinny posiadać co najmniej cztery odpowiedzi, z czego liczba poprawnych może zależeć od pytania (dopuszczalne są pytania wielokrotnego wyboru) oraz klucza rozwiązań.

  • Teraz grupy wymieniają się efektami pracy (bez rozwiązań). Zadaniem grup będzie odpowiedź na pytania lub zaproponowanie rozwiązania problemu.

  • Nauczyciel przeprowadza podsumowanie, korygując tak pomysły na problemy i pytania, jak i ich rozwiązanie.

Film instruktażowy (tutorial) Diagnostyka, naprawa i konserwacja urządzeń srk
  • Nauczyciel przydziela uczniom dostęp do filmu instruktażowego i łączy ich w trzy grupy (lub wielokrotność trzech).

  • Prosi uczniów, aby każda z grup przeanalizowała film pod kątem przydzielonych zagadnień:

    • grupa pierwsza „Lista czynności z opisem podczas oględzin zewnętrznych i wewnętrznych napędu zwrotnicowego”;

    • grupa druga „Lista czynności z opisem podczas sprawdzania poprawności pracy elektrycznego napędu zwrotnicowego podczas przestawiania zwrotnicy”;

    • grupa trzecia „Listy (zasady) dotyczące pomiaru sił nastawczych z użyciem stosownych dla danego typu napędu zwrotnicowego urządzeń pomiarowych”.

  • Grupy zapisują zdobyte informacje na flipcharcie lub na karcie A3.

  • Nauczyciel prosi o przedstawienie informacji na forum grupy.

  • W kolejnym zadaniu nauczyciel prosi grupy o zamienienie się tematem. Grupa pierwsza dostaje opracowane zagadnienia z grupy trzeciej, druga z pierwszej a trzecia z drugiej. Dodatkowo nauczyciel rozdaje grupom czyste druki odpowiedniej do zagadnienia dokumentacji (opisane w filmie).

  • Zadaniem każdej z nich będzie uzupełnienie dokumentacja podczas diagnostyki, naprawy i konserwacji urządzeń srk dotyczącej ich zagadnienia.

  • Po zakończonym działaniu po raz kolejny następuje zamiana tematów i wypracowanych materiałów. Teraz grupy sprawdzają poprawność uzupełnionych przez poprzedni zespół dokumentów.

  • Podsumowując zajęcia, nauczyciel prosi o prezentacje dokumentacji i ją komentuje oraz poprawia wpisy wspólnie z klasą.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Wizualizacja Obszar stacji kolejowej
  • Nauczyciel przyznaje dostęp do wizualizacji.

  • Zadaniem uczniów będzie samodzielne wymyślenie historii, w której autor wskaże sytuacje „Co mogłoby pójść nie tak?”. Uczeń nie tylko opisuje historie, ale także wskazuje na możliwe rozwiązania.

  • Nauczyciel prosi o przedstawienie historii na forum klasy. Uczniowie podają przykładowe możliwe rozwiązania, a nauczyciel koryguje ewentualne błędy.

Film instruktażowy (tutorial) Diagnostyka, naprawa i konserwacja urządzeń srk
  • Nauczyciel prezentuje materiał filmowy i prosi uczniów o uważne oglądanie jego zawartości.

  • Zadaniem uczniów będzie wypisywanie w trakcie jego emisji pojęć, które dla nich są nowe, trudne lub niezrozumiałe.

  • Uczniowie mogą w trakcie emisji filmu starać się też te pojęcia opisywać.

  • Po emisji nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie tego, co zapamiętali, co znaleźli w słowniku pojęć dołączonego do e‑materiału i internetu, opisali wypisane pojęcia.

  • Uczniowie prezentują po trzy zagadnienia na forum klasy.

  • Nauczyciel i pozostali uczniowie uzupełniają opisy.

  • Finalnie powstaje słowniczek pojęć dedykowany dla danej klasy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiałów tych należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Ćwiczenia mogą być wprowadzane jako pre‑test (kiedy wprowadzają do zagadnienia i wskazują, czego uczeń nie wie, a po zajęciach powinien wiedzieć) oraz post‑test (pokazujący stopień opanowania zagadnień).

Przykład wykorzystania ćwiczenia :

  • Nauczyciel prezentuje wizualizacje (obszar stacji kolejowej).

  • Uczniowie mają za zadanie zadać nauczycielowi co najmniej jedno pytanie dotyczące budowy. Nauczyciel przekierowuje to pytanie do wybranego ucznia.

  • Po sesji pytań nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia „Budowa rozjazdu” w ten sposób, że uczniowie mają dopisać nazwy elementów do pustych miejsc na schemacie.

  • Nauczyciel wskazuje na użyteczność porównania informacji z wizualizacji ze schematem w ćwiczeniu.

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić, samodzielnie przez ucznia, poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień. Uczniowie mogą samodzielnie wykonywać działania związane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi, a dodatkowo generować pomysły na inne zadania lub pytania związane z tematem. Takie działanie może obejmować ćwiczenie — „Test samosprawdzający”, który zawiera tylko pytań przewidzianych na minut. Nauczyciel, zbierając prace (pomysły zadań lub pytań), może wygenerować zestawy nowych pytań poszerzające materiały tu zamieszczone. W przypadku testu może zasugerować, że uczniowie mają tego dokonać w czasie minut.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, pozwalając na przygotowanie się uczniów do realizacji tych zajęć lub ich poszerzenie o dodatkowe materiały wytworzone lub znalezione w internecie.

Działania przygotowawcze na lekcji:

  • Nauczyciel łączy uczniów w grupy (lub przydziela zadanie do pracy indywidualnej).

  • Uczniowie mają za zadanie przygotować materiał, który jest spójny z wizualizacją i zawiera:

    • zdjęcia i filmy przedstawiające elementy lub przestrzeń pokazaną na wizualizacji zebrane w internecie (odpowiednio „przycięte” do informacji znaczących);

    • zdjęcia i/lub filmy nagrane (z zachowaniem bezpieczeństwa z większej odległości) dotyczące np. przestawiania rozjazdu i elementów głowicy stacji lub rozjazdu.

  • Nauczyciel odpowiada na pytania uczniów dotyczące wykonania zadania.

Działania poza lekcją:

  • Uczniowie wykonują zadanie.

  • Dodatkowo mają zestawić zrealizowany materiał w postaci galerii zdjęć, materiału filmowego po montażu lub prezentacji.

  • Uzupełnieniem działania jest przygotowanie zestawu sytuacji problemowych, które uczniowie generują i rozwiązują je przykładowo.

Na zajęcia po realizacji zadań:

  • Nauczyciel prosi o prezentacje zadań przez każdą grupę.

  • Analizuje i ocenia prace wspólnie z innymi uczniami.

  • Koryguje błędy, wskazuje zalety pracy.

Praca z uczniami z SPE i indywidualizowanie pracy z uczniem

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub, w przypadku uczniów zdolnych, pozostawienie więcej swobody.

Działania takie można przeprowadzić np.: poprzez dopytywanie uczniów, co widzą, co rozpoznają na wizualizacji. Można też poprosić uczniów o zdecydowanie, czy ciekawszy jest dla nich materiał z ćwiczenia , czy też wizualizacja (schemat czy przykład 3D).

Przykładem użycia e‑materiałów w przypadku uczniów zdolnych może być pozwolenie na stworzenie własnej koncepcji scenariusza materiału video na podstawie obejrzanego filmu/wizualizacji lub tylko wskazania możliwości poszerzenia go o elementy, których w nim wg ucznia zabrakło (przykład jako działanie ucznia poza zajęciami).

Indywidualizowanie pracy z uczniem

Wykonanie zadań w oparciu o e‑materiały powinno opierać się na indywidualizacji. Podstawą opracowania działania będzie przede wszystkim rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów. Poznanie barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia pozwoli odpowiednio dopasować pracę z e‑materiałami. Analiza profilu dominacji sensorycznej pozwoli dobrać odpowiedni sposób przedstawienia filmu w połączeniu z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi i słownikiem pojęć.

Ważne jest, aby świadomie wykorzystać potencjał filmu, który odpowiednio użyty będzie sprzyjał rozwojowi kompetencji ucznia, a nie tylko „podawał” wiedzę. W tym przypadku może to być „sprocedurowanie” informacji zawartych w opisywanych w filmie „zasadach” lub „liście czynności”. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. To może zaciekawić, pobudzić element rywalizacji z samym sobą i znacząco podnieść motywację do nauki poprzez zastosowanie materiałów interaktywnych.

Materiał filmowy, poza treścią dotyczącą zasad i czynności do wykonania, przedstawia druki. Uczniowie mogą na ich podstawie (lub wersji wydrukowanych przez nauczyciela) przygotować przykłady ich wypełnionych wersji. Daje nam to możliwość żonglowania opcjami, a tym samym indywidualizacji.

Możliwości jest dużo. Począwszy od zmniejszania wymagania, poprzez wskazanie elementów, uzupełnianie dokumentów, po tworzenie historii do uzupełnionych dokumentów lub nagrywanie materiałów wideo — samouczków.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RKuG660L4snde
(Uzupełnij).