Naprawa i ochrona przed korozją pokryć dachowych, obróbek blacharskich, odwodnień połaci dachowych
BUD.03. Wykonywanie robót dekarsko‑blacharskich - dekarz 712101, technik dekarstwa 311221
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: dekarzWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: dekarz
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: dekarz 712101, technik dekarstwa 311221. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.03 Wykonywanie robót dekarsko‑blacharskich.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
BUD.03 Wykonywanie robót dekarsko‑blacharskich
wykonywanie naprawy i rozbiórki pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich, termoizolacji dachów i odwodnień połaci dachowych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.03.5 Wykonywanie napraw pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich, odwodnień połaci dachowych, termomodernizacji dachów, rozbiórek pokryć dachowych oraz drobnych napraw ciesielskich.
Uczeń:
przygotowuje materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania rozbiórki i naprawy pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich, odwodnień połaci dachowych, termomodernizacji dachów oraz drobnych robót ciesielskich,
wykonuje rozbiórkę i naprawę pokryć dachów z różnych materiałów oraz obróbek dekarskich i blacharskich, termomodernizacji dachów oraz odwodnień połaci dachowych.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu naprawy pokryć dachowych, obróbek blacharskich, odwodnień dachowych oraz ochrony pokryć dachowych przed korozją i metod jej usuwania.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
E‑materiał Naprawa i ochrona przed korozją pokryć dachowych, obróbek blacharskich, odwodnień połaci dachowych składa się z czterech materiałów multimedialnych:
Galeria zdjęć – Uszkodzenia pokryć dachowychGaleria zdjęć – Uszkodzenia pokryć dachowych
To profesjonalnie wykonane grafiki, ilustrujące pojedyncze uszkodzenia połaci na dachach płaskich i spadzistych.
Sekwencje filmowe – Naprawy pokryć dachów skośnych i płaskichSekwencje filmowe – Naprawy pokryć dachów skośnych i płaskich
Sfilmowana opowieść o pracy dekarza, o jego kompetencjach i kwalifikacjach, a także zadaniach zawodowych podczas wykonywania naprawy i rozbiórki pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich, termoizolacji dachów i odwodnień połaci dachowych.
Animacja 3D – Naprawa izolacji dachowychAnimacja 3D – Naprawa izolacji dachowych
Interesująca animacja – z korzystaniem rysunku aksonometrycznego – przedstawiająca naprawę izolacji termicznej i podkładów wodochronnych na dachu skośnym i płaskim.
Atlas interaktywny – Powstawanie korozji na dachu i metody jej usuwaniaAtlas interaktywny – Powstawanie korozji na dachu i metody jej usuwania
Atlas o pracy dekarza, przedstawiający go podczas wykonywania naprawy i rozbiórki pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich, termoizolacji dachów i odwodnień połaci dachowych, a także prezentujący sprzęt, wykorzystywany do określonych zadań zawodowych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wykonywania napraw pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich, odwodnień połaci dachowych, termomodernizacji dachów, rozbiórek pokryć dachowych oraz drobnych robót ciesielskich.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: dekarz
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się ze sposobami naprawy pokryć dachowych, obróbek blacharskich, odwodnień dachowych oraz ochrony pokryć dachowych przed korozją i metod jej usuwania. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Galeria zdjęć
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie oglądają wspólnie galerię zdjęć przedstawiającą pojedyncze uszkodzenia połaci na dachach płaskich i spadzistych. Nauczyciel przygotowuje zestaw niedokończonych zdań, związanych z opisami w galerii, które mają być uzupełnione przez uczniów. Metoda ta ułatwia samodzielne wypowiadanie się i przywołuje skojarzenia. Interesujące mogą okazać się podobieństwa i różnice między poszczególnymi wypowiedziami.
Praca w grupach
Uczniowie, po obejrzeniu galerii zdjęć, dzielą się na grupy. Każda z nich otrzymuje dziewięć kart w kształcie rombu, na których są umieszczone stwierdzenia dotyczące jednego zdjęcia, przy czym każda grupa losuje inne zdjęcie. Uczniowie szeregują karty, umieszczając najwyżej kartonik z hasłem według nich najistotniejszym, poniżej umieszczają karty z hasłami mniej istotnymi, a na samym dole kartę z zagadnieniem najmniej ważnym. Następnie wyjaśniają, dlaczego w taki sposób uszeregowali podane przez nauczyciela hasła, uwzględniając cechy uszkodzeń połaci na dachach płaskich i spadzistych. Technika ta („Karo”) angażuje uczniów w dyskusję i pobudza do refleksji.
Sekwencje filmowe
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla uczniom fragmenty sekwencji filmowych, związane z pracą dekarza oraz zadań zawodowych podczas wykonywania naprawy i rozbiórki pokryć dachowych, obróbek dekarskich i blacharskich, termoizolacji dachów i odwodnień połaci dachowych. W czasie oglądania uczniowie powinni skoncentrować się na ich treści bez wykonywania jakichkolwiek poleceń. Każda sekwencja powinna być zatrzymana w momencie kulminacyjnym. Nauczyciel prosi, aby uczniowie opisali, jak wyobrażają sobie zakończenie. Pomysły są zapisywane przez nauczyciela na tablicy, wybierane najbardziej atrakcyjne (burza mózgów). Po zakończeniu prezentacji uczniowie oglądają wszystkie sekwencje – tym razem całe – i konfrontują je ze swoimi pomysłami.
Praca w grupach
Uczniowie oglądają wszystkie sekwencje bez fonii. Po emisji dzielą się na grupy i piszą autorski tekst dla lektora. Każda grupa przedstawia swoją propozycję – po raz kolejny emitowane są sekwencje, jednak tym razem lektorem jest wybrana osoba z grupy (do każdej sekwencji może być dedykowany inny lektor). Po zakończonej prezentacji cały zespół klasowy ogląda sekwencje i weryfikuje tekst lektora z własnymi propozycjami.
Animacja 3D
Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach
Uczniowie oglądają animację przedstawiającą etapy naprawy izolacji termicznej i podkładów wodochronnych na dachu skośnym i płaskim. Nauczyciel prosi uczniów o podyktowanie najważniejszych pojęć i słów, które pojawiły się w materiale. Wspierany przez uczniów, nauczyciel rozrysowuje owe pojęcia na tablicy, włączając w schemat strzałki, okręgi, obrazki – tworząc „Mapę myśli”.
Nauczyciel prosi uczniów o utworzenie niewielkich grup i dyskusję w ich obrębie: które z pojęć, omawianych w animacji czynności, były znane, a które nie, jakie związki występują pomiędzy pojęciami/czynnościami.
Nauczyciel prosi uczniów, aby pracowali w parach, wcielając się w role: eksperta i nowicjusza. Ekspert omawia „Mapę myśli”, nowicjusz wskazuje elementy niezrozumiałe. Uczniowie mogą w każdej chwili zamienić się rolami.
Atlas interaktywny
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z atlasem. Nauczyciel, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj” wybiera z materiału jedno słowo, które pojawia się w atlasie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na tablicy. Uczniowie w ciągu trzech minut powinni wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w atlasie, i są z zapisanym przez nauczyciela skorelowane. Nauczyciel wypisuje je na tablicy. Zaczyna od uczniów mniej aktywnych, aby zachęcić ich do pracy i mieć pewność, że aktywizuje cały zespół klasowy. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszenie są o ich wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.
Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze atlas interaktywny. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.
Praca w grupach
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie sobie partnerów do ćwiczenia. Proponowana tu strategia „Zakorzeniania myśli – trzyminutowej przerwy” polega na umiejętnym zadawaniu pytań, wyciąganiu wniosków i słuchania kolegi/koleżanki. Uczniowie zapoznają się z fragmentem atlasu. Następuje trzyminutowa przerwa, podczas której jedna osoba z pary (A) podsumowuje punkty kluczowe, druga zaś (B) zgłasza swoje uwagi, zadaje pytanie, na które (A) odpowiada. Nauczyciel wznawia emisję; podczas kolejnej przerwy uczniowie zamieniają się rolami.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Galeria zdjęć, sekwencje filmowe, animacja 3D oraz atlas interaktywny stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.
Po obejrzeniu galerii zdjęć i atlasu interaktywnego uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie „Przemyślnika”, czyli swobodnego notowania refleksji, w których adresatem i odbiorcą jest on sam.
Po zapoznaniu się z animacją i sekwencjami uczeń może napisać alternatywne scenariusze – np. z wykorzystaniem ról uczeń‑mistrz.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Galeria i atlas
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować - odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Animacja
Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do animacji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować porównania systemów w formie graficznej, które później zostaną zaprezentowane w niewielkich grupach.
Sekwencje
Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do sekwencji i filmu;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z sekwencjami i filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania; sekwencja I + zadania, sekwencja II + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą zrobić wywiad z dekarzem i przedstawić go na forum klasy;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści