E-materiały do kształcenia zawodowego

Pomiar parametrów transmisyjnych w torach telekomunikacyjnych

INF.01 Montaż i utrzymanie torów telekomunikacyjnych oraz urządzeń abonenckich – monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych 742202 oraz technik telekomunikacji 352203

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz technik telekomunikacjiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz technik telekomunikacji

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych 742202 oraz technik telekomunikacji 352203. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywanie pomiarów parametrów transmisyjnych w torach telekomunikacyjnych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

INF.01.4. Pomiary parametrów transmisyjnych w torach telekomunikacyjnych

Uczeń:

  1. charakteryzuje zjawiska w torach telekomunikacyjnych,

  2. wykonuje pomiary parametrów w torach miedzianych,

  3. wykonuje pomiary parametrów w torach światłowodowych,

  4. naprawia uszkodzenia w torach miedzianych i światłowodowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑zasób składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Przyrządy do pomiaru tłumienia”DqOL0ir1V„Przyrządy do pomiaru tłumienia” to galeria zdjęć, w której uczniowie rozpoznają i porównują poszczególne przyrządy; mogą przy tym zadawać pytania i korzystać z dodatkowych komentarzy nauczyciela. Zasób „Wykonywanie pomiarów parametrów transmisyjnych”DKxVl9Wyc„Wykonywanie pomiarów parametrów transmisyjnych” to film instruktażowy, w którym uczniowie poznają zasady obowiązujące podczas pomiarów. Obserwują kolejne etapy i czynności, a nauczyciel komentuje poszczególne sceny, zatrzymuje film, odpowiada na pytania. Uczniowie po obejrzeniu filmu opisują proces pomiaru. Zasób „Naprawianie uszkodzeń w torach telekomunikacyjnych”DbDgNTQwt„Naprawianie uszkodzeń w torach telekomunikacyjnych” to program ćwiczeniowy do projektowania, w którym uczniowie mogą wspólnie wypełniać ćwiczenia (np. na klasowej tablicy interaktywnej), na bieżąco konsultując odpowiedzi w ramach pracy zespołu klasowego.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD89yPiPyAInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD10OtYp27Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1386FO2jPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD11u3LdvRPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑zasobu w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaD11W9g4z8Bibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑zasób.

  • Instrukcja użytkowaniaDYWrMfhF3Instrukcja użytkowania objaśniają działanie e‑zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz technik telekomunikacji

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji zzakresu pomiarów parametrów transmisyjnych w torach telekomunikacyjnych. Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Galeria zdjęć „Przyrządy do pomiaru tłumienia”

Uczniowie mogą sporządzić notatki, które posłużą im do utrwalenia informacji zawartych w multimedium. Mogą zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolą bardziej uporządkowane formy, mogą stworzyć zestaw tabel, które przygotują w arkuszu kalkulacyjnym wraz z kompletem danych i informacji dotyczących przyrządów do omiaru tłumienia.

Film instruktażowy „Wykonywanie pomiarów parametrów transmisyjnych”

Uczniowie znapoznają się z materiałem filmowym i na jego podstawie tworzą instrukcję, przedstawiającą etapy wykonywanie pomiarów parametrów transmisyjnych. Ważne jest, aby instrukcja zawierała wszystkie konieczne czynności i była napisana zrozumiałym językiem. Jeśli uznasz, że potrzebne są rysunki lub ilustracje – dodaj je. Uczniowie mogą przesyłać swoje instrukcje między sobom, aby inni uczniowie ocenili jej zrozumiałość i wskazały, co można jeszcze poprawić, by udoskonalić instrukcję.

Program ćwiczeniowy do projektowania „Naprawianie uszkodzeń w torach telekomunikacyjnych”

Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie PDF. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi, naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑zasób ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodami aktywizującymi. Prezentowane materiały multimedialne pozwalają uczniom pracować we własnym tempie, przewijać, przeglądać kilkakrotnie materiał i omijać fragmenty oczywiste, a więc skupiać się na tym, czego nie rozumieją, Oznacza to, że uczniowie przychodzą na lekcje przygotowani do twórczej współpracy z nauczycielem i innymi uczniami. Nauczyciel może prowadzić na zajęciach dyskusję lub nadzorować pracę w grupach tak, aby uczniowie wykorzystali to, czego nauczyli się np. podczas oglądania filmu instruktażowego.

Praca indywidualna

  • Prezentowane materiały multimedialne pozwalają uczniom pracować we własnym tempie, przewijać, przeglądać kilkakrotnie materiał i omijać fragmenty oczywiste, a więc skupiać się na tym, czego nie rozumieją.

  • Uczniowie przychodzą na lekcje przygotowani do twórczej współpracy z  nauczycielem i innymi uczniami. Ważnym elementem jest angażowanie uczniów do współprowadzenia zajęć, przygotowywanie np. krótkich opracowań czy własnych komentarzy do prezentowanych treści.

Praca w grupach

  • Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą, konsultacje między uczniami, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do elementów chaosu (zwłaszcza przy metodzie śnieżnej kuli). Uczniowie zdolni mogą pełnić rolę ekspertów, pomocników nauczyciela lub pomagać słabszym uczniom.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpXGYGKV2qN6
(Uzupełnij).