Obsługa podróżnych i ładunku w procesie przewozowym
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z planowaniem pracy drużyny pociągowej.
Ten e‑materiał zawiera:
Film instruktażowy (tutorial) „Proces przewozowy w kontekście obsługi osób oraz ładunku”Film instruktażowy (tutorial) „Proces przewozowy w kontekście obsługi osób oraz ładunku”, któy zaprezentuje Ci chronologiczne przedstawienie wszystkich czynności od przyjęcia pasażera w pociągu po dowiezienie do stacji docelowej zgodnie z zakupionym biletem oraz czynności ulokowania pasażera przez personel pokładowy (posiadającego bilet, nie posiadającego biletu, osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, kobiety w ciąży). Przedstawia również prezentację obsługi i zastosowania sprzętu i dokumentacji niezbędnej przy realizacji tych zadań.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.
W skład multimediów wchodzi film instruktażowy (tutorial). Przybliża on wiadomości z zakresu obsługi tak pasażera jak i ładunku. Dostarczy Ci informacji dotyczących procesu obsługi, uzupełniania i czytania dokumentacji (bilet, list przewozowy) oraz skrótów związanych przewozem.
Podczas pracy z e‑materiałem weź pod uwagę kwestie sposobu uczenia się przez Ciebie.
Uczenie się poprzez przeglądanie fragmentów filmu połączone z ćwiczeniami zawartymi w „Interaktywnych materiałach sprawdzających” czy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Co jeszcze warto byłoby pokazać w samym filmie?” to elementy, które z tym e‑materiałem pozwolą Ci efektywnie pracować.
Pamiętaj o słowniku pojęć dla e‑materiału. Ciągłe wracanie do „Słownika pojęć dla e‑materiału” jeśli tylko napotkasz na obco brzmiący termin, daje możliwość utrwalania wiedzy i poznawania języka fachowego. Szczególnie ważne jest tu rozszyfrowywanie skrótów.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielną weryfikację poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a które kwestie należy jeszcze pogłębić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw obejrzyj cały film instruktażowy i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Zapytaj nauczyciela. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto taki przygotować). Zauważ, że „obsługa podróżnych” to temat, który dotyczy Cię jako specjalisty, ale również klienta.
Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale (film, słownik). Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepsze na początek będzie obejrzenie filmu.
Analizując e‑materiał zastanawiaj się, co by to było, gdyby pewne elementy procedury zawiodły lub dane nie zostały ujęte np.: na bilecie lub liście przewozowym. Wymyśl odmienną procedurę obsługi. Wykorzystaj swoje doświadczenia, wyniki obserwacji rzeczywistości lub po prostu bądź kreatywny. Niech zaproponowany przez Ciebie proces będzie niewłaściwy — wtedy opisz, dlaczego nie jest odpowiedni.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim informacji, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty (np. poznaj zagadnienie „obsługa podróżnych” i sprawdź, jak taka obsługa opisana jest w Internecie, może znajdziesz film (poszukaj, wykorzystując do tego angielską procedury obsługi — sprawdź, jak ona się różni od pracy poza Polską). To samo zrób z obsługą ładunku.
Po przeczytaniu któregoś zagadnienia opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Wstań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub odpowiadasz na pytania egzaminacyjne.
I ćwicz:
czytanie biletów
odszyfrowywanie skrótów
wypełnianie krajowego listu przewozowego.
Zadbaj o „dobre miejsce” do naukli. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści






