E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa podróżnych i ładunku w procesie przewozowym

Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z planowaniem pracy drużyny pociągowej.

Ten e‑materiał zawiera:

Film instruktażowy (tutorial) „Proces przewozowy w kontekście obsługi osób oraz ładunku”DiQymaMwMFilm instruktażowy (tutorial) „Proces przewozowy w kontekście obsługi osób oraz ładunku”, któy zaprezentuje Ci chronologiczne przedstawienie wszystkich czynności od przyjęcia pasażera w pociągu po dowiezienie do stacji docelowej zgodnie z zakupionym biletem oraz czynności ulokowania pasażera przez personel pokładowy (posiadającego bilet, nie posiadającego biletu, osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, kobiety w ciąży). Przedstawia również prezentację obsługi i zastosowania sprzętu i dokumentacji niezbędnej przy realizacji tych zadań.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDnvOl4MFlInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDQ7AYpRZASłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDGUBb7ihaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD139TkZxOPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1ElECSoxNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDD2WJhfV4Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.

W skład multimediów wchodzi film instruktażowy (tutorial). Przybliża on wiadomości z zakresu obsługi tak pasażera jak i ładunku. Dostarczy Ci informacji dotyczących procesu obsługi, uzupełniania i czytania dokumentacji (bilet, list przewozowy) oraz skrótów związanych przewozem.

Podczas pracy z e‑materiałem weź pod uwagę kwestie sposobu uczenia się przez Ciebie.

Uczenie się poprzez przeglądanie fragmentów filmu połączone z ćwiczeniami zawartymi w „Interaktywnych materiałach sprawdzających” czy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Co jeszcze warto byłoby pokazać w samym filmie?” to elementy, które z tym e‑materiałem pozwolą Ci efektywnie pracować.

Pamiętaj o słowniku pojęć dla e‑materiału. Ciągłe wracanie do „Słownika pojęć dla e‑materiału” jeśli tylko napotkasz na obco brzmiący termin, daje możliwość utrwalania wiedzy i poznawania języka fachowego. Szczególnie ważne jest tu rozszyfrowywanie skrótów.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielną weryfikację poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a które kwestie należy jeszcze pogłębić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw obejrzyj cały film instruktażowy i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Zapytaj nauczyciela. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto taki przygotować). Zauważ, że „obsługa podróżnych” to temat, który dotyczy Cię jako specjalisty, ale również klienta.

  2. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale (film, słownik). Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepsze na początek będzie obejrzenie filmu.

  3. Analizując e‑materiał zastanawiaj się, co by to było, gdyby pewne elementy procedury zawiodły lub dane nie zostały ujęte np.: na bilecie lub liście przewozowym. Wymyśl odmienną procedurę obsługi. Wykorzystaj swoje doświadczenia, wyniki obserwacji rzeczywistości lub po prostu bądź kreatywny. Niech zaproponowany przez Ciebie proces będzie niewłaściwy — wtedy opisz, dlaczego nie jest odpowiedni.

  4. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim informacji, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  5. Naukę podziel na fragmenty (np. poznaj zagadnienie „obsługa podróżnych” i sprawdź, jak taka obsługa opisana jest w Internecie, może znajdziesz film (poszukaj, wykorzystując do tego angielską procedury obsługi — sprawdź, jak ona się różni od pracy poza Polską). To samo zrób z obsługą ładunku.

  6. Po przeczytaniu któregoś zagadnienia opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Wstań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub  odpowiadasz na pytania egzaminacyjne.

I ćwicz:

  • czytanie biletów

  • odszyfrowywanie skrótów

  • wypełnianie krajowego listu przewozowego.

Zadbaj o „dobre miejsce” do naukli. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści