E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa podróżnych i ładunku w procesie przewozowym

Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technika transportu kolejowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:

Planowanie i realizacja przewozów kolejowych w zawodzie technik transportu kolejowego

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji Planowanie i realizacja przewozów kolejowych:

  • planowanie i organizowanie pasażerskich, a także towarowych przewozów kolejowych,

  • przygotowanie do odprawy i przewozu przesyłek, ładunków oraz osób,

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Efekty kształcenia

Planowanie i realizacja przewozów pasażerskich i towarowych

Uczeń:

2) planuje zapotrzebowanie na wagony,
3) planuje pracę pojazdów trakcyjnych,
4) stosuje mierniki przewozów pasażerskich i towarowych,
5) dokonuje oględzin technicznych i handlowych składu pociągu.

Obsługa osób i ładunków

Uczeń:

1) prowadzi działania marketingowe związane ze świadczeniem usług przewozowych,
2) organizuje przewóz ładunków, przesyłek i osób w tym osób z ograniczoną mobilnością ruchową.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDvLGI0sSOWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią Użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiał multimedialne

    W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy, multimediami są:

    Film instruktażowy (tutorial) „Proces przewozowy w kontekście obsługi osób oraz ładunku””DiQymaMwMFilm instruktażowy (tutorial) „Proces przewozowy w kontekście obsługi osób oraz ładunku”” prezentuje chronologiczne przedstawienie wszystkich czynności od przyjęcia pasażera w pociągu po dowiezienie do stacji docelowej zgodnie z zakupionym biletem oraz czynności ulokowania pasażera przez personel pokładowy (posiadającego bilet, nie posiadającego biletu, osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, kobiety w ciąży). Przedstawia również prezentację obsługi i zastosowania sprzętu i dokumentacji niezbędnej przy realizacji tych zadań.

  3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDnvOl4MFlInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDQ7AYpRZASłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDGUBb7ihaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD139TkZxOPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1ElECSoxNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDD2WJhfV4Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z obsługą podróżnych i ładunku w procesie przewozowym.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film instruktażowy (Tutorial) „ Proces przewozowy w kontekście obsługi osób oraz ładunku”
  • Nauczyciel łączy klasę w parzystą liczbę grup (, lub grup)

  • Grupy parzyste mają za zadanie zapoznać się z tematem „Obsługa pasażerów”, a nieparzyste opracowują zagadnienie „Obsługa pociągów towarowych”.

  • Każda z grup ma opisać osoby występujące w procesie „obsługi”. Opisy te mają zawierać nazwę zwyczajową zawodu, zakres czynności i ewentualne narzędzia/dokumentację związaną ze swoją praca.

  • Grupy przygotowują opisy i prezentują je na forum klasy.

  • Po wysłuchaniu prezentacji pozostałe grupy mają około 5 minut, aby wymyślić sytuację/historię, która mogłaby dotyczyć takiej obsługi, w której uczestniczyły by prezentowane osoby.

  • Grupy przedstawiają historie, a nauczyciel ocenia ich realność i rzeczowość.

  • Teraz każdy z uczniów zapisuje hasłowo notatkę z zajęć (biorąc pod uwagę rodzaje działań związanych z obsługą)

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film instruktażowy (Tutorial) „ Proces przewozowy w kontekście obsługi osób oraz ładunku”
  • Nauczyciel przydziela dostęp do filmu instruktażowego i zapoznaje uczniów z jego zawartością dotyczącą obsługi pociągów towarowych.

  • Samodzielnym zadaniem każdego z uczniów będzie wymyślenie historii i uzupełnienie według niej i związanych z nią wymyślonych danych krajowego listu przewozowego dla towaru, który będzie przewożony. Nauczyciel może zasugerować co to będzie, ale resztę danych wymyśla uczeń.

  • Historia ma zawierać informacje zawarte w filmie: podstawę prawną przewozu, formularz Krajowego listu przewozowego, osoby dokumentujące proces przewozy (biorące udział w historii). Jej zawartość pozwoli uzupełnić wszystkie rubryki wzorca Krajowego listu przewozowego.

  • Uczniowie po wykonanej pracy przekazują ją koledze, który sprawdza, czy list został poprawnie wypełniony na podstawie historii.

  • Nauczyciel koryguje nieścisłości zgłaszane przez uczniów i podsumowuje zajęcia.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zbadać samodzielnie lub w procesie grupowym poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień przez ucznia. Zajęcia przy życiu materiału multimedialnego można urozmaicać lub aktywizować uczniów poprzez wykorzystanie ćwiczenie . — Obsługa pasażera w kasie biletowej, które opisuje proces obsługi podróżnych z koniecznością wstawienia w tekst właściwych słów, ćwiczenie . — Skróty i pojęcia, który pozwala sprawdzić poziom opanowania skrótów używanych w obsłudze w procesie przewozowym, ćwiczenie . — Obsługa biletowa pasażerów, w którym uczeń sprawdza swoją wiedzę z zakresu zawartości dokumentacji przewozowej (bilet, list przewozowy) oraz ćwiczenie . — Transport podróżnych i ładunków dotyczący znaczących informacji związanych z obsługą.

Wiedzę weryfikują dwa testy: krótki w ćwiczeniu . — Informacje na dokumentach przewozowych zawierający pytań oraz sprawdzający w ćwiczeniu . — Obsługa podróżnych i ładunku, zawierający pytań z czasem rozwiązania minuty. Na podstawie interaktywnych materiałów sprawdzających można przygotować własny test weryfikujący wiedzę.

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Nauczyciel przegląda z młodzieżą planszę interaktywną dotyczącą obsługi podróżnych, przerywa w odpowiednich momentach i dyskutuje z młodzieżą o sytuacjach związanych z kupnem biletu.

  • Prosi o przykłady różnych rodzajów takich sytuacji z życia uczniów lub zasłyszanych od znajomych.

  • Po przejrzeniu „Obsługi podróżnych” nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie ćwiczenia .

  • Teraz przechodzi do grupy zagadnień związanych z listem przewozowym.

  • Teraz razem z uczniami analizuje skróty pojawiające się dokumentacji przewozowej. Uczniowie wykonują ćwiczenie .

  • Dodatkowo proponuje wykonanie krótkiego testu z ćwiczenia .

  • Nauczyciel podsumowuje z uczniami zajęcia prosząc o wykonanie ćwiczeń .

  • Na zakończenie proponuje test z ćwiczenia .

Przy pracy samodzielnej uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc w trakcie zajęć na zasadzie konsultacji indywidualnych, jeśli mieliby wątpliwości. Jednak rola nauczyciela polega na wyczekiwaniu, a nie nadzorowaniu. Prawidłowe rozwiązania mogą być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. W takim przypadku nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W razie udzielenia niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa i udziela poprawnej.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerzając je o zagadnienia, które później stanowią pole do dyskusji, po uprzednim przygotowaniu, dla uczniów. Nauczyciel może zaproponować uczniom przygotowanie study case'ów dotyczących obsługi podróżnych i ładunku.

Przed lekcją

  • Każdy uczeń ma za zadanie opisać historię związana z zakupem biletu i pewnymi sytuacjami, które mogą się pojawić przy jego zakupie lub podczas jego sprawdzania przez obsługę pociągu.

  • Historia ma zawierać informację i opis przypadku i uwydatniony problem, który w drugiej części zadania zostaje przykładowo rozwiązany przez ucznia.

Podczas lekcji

  • Uczniowie prezentują swoje historie.

  • Po każdej prezentacji reszta klasy ma kartce zapisuje możliwe rozwiązania.

  • Prezentujący uczeń przedstawia swój pomysł na rozwiązanie problemu, a reszta odnosi się do niego analizując swój sposób/pomysł.

  • Nauczyciel może podsumowywać lub poprowadzić dyskusję po każdej historii.

Praca z uczniami z SPE

Bardzo ważny elementem w pracy z tymi uczniami jest zapewnienie odpowiedniego środowiska pracy z zależności od potrzeb ucznia. Samo materiał prezentuje zagadnienie dostarczając uczniom informacji tekstowej z zawartością obrazową. Pozwala skupiać się na szczegółach, ale można go również traktować jako całość (dwa duże zagadnienia) oraz daje możliwość uzupełnianie przez nauczyciel informacji w nim zawartych o przykłady. To właśnie możliwość „uzupełnienia o historie” jest znaczącą rolą nauczyciela.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

W zależności od preferencji i sposobów uczenia się przez ucznia e‑materiał daje możliwość odpowiedniego dopasowania. I tak uczniowie, którzy szybko rozpraszają się mogą dostawać od nauczyciela dodatkowe zadania z puli interaktywnych materiałów sprawdzających lub generować własne zadania lub pytania testowe. Dla uczniów, którzy wolniej przyswajają informacje, połączenie małych dawek wiedzy w dwa duże bloki tematyczne pozwala realizować działanie z „mniejszym oporem” do uczenia się. Połączenie tekstu i obrazków jest idealnym dopasowaniem pozwalającym uczniom preferującym wizualne uczenie się do opanowania materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści