Obsługa podróżnych i ładunku w procesie przewozowym
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik transportu kolejowegoWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik transportu kolejowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technika transportu kolejowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych w zawodzie technik transportu kolejowego
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji Planowanie i realizacja przewozów kolejowych:
planowanie i organizowanie pasażerskich, a także towarowych przewozów kolejowych,
przygotowanie do odprawy i przewozu przesyłek, ładunków oraz osób,
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Efekty kształcenia
Planowanie i realizacja przewozów pasażerskich i towarowych
Uczeń:
2) planuje zapotrzebowanie na wagony,
3) planuje pracę pojazdów trakcyjnych,
4) stosuje mierniki przewozów pasażerskich i towarowych,
5) dokonuje oględzin technicznych i handlowych składu pociągu.
Obsługa osób i ładunków
Uczeń:
1) prowadzi działania marketingowe związane ze świadczeniem usług przewozowych,
2) organizuje przewóz ładunków, przesyłek i osób w tym osób z ograniczoną mobilnością ruchową.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią Użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiał multimedialne
W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy, multimediami są:
Film instruktażowy (tutorial) „Proces przewozowy w kontekście obsługi osób oraz ładunku””Film instruktażowy (tutorial) „Proces przewozowy w kontekście obsługi osób oraz ładunku”” prezentuje chronologiczne przedstawienie wszystkich czynności od przyjęcia pasażera w pociągu po dowiezienie do stacji docelowej zgodnie z zakupionym biletem oraz czynności ulokowania pasażera przez personel pokładowy (posiadającego bilet, nie posiadającego biletu, osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, kobiety w ciąży). Przedstawia również prezentację obsługi i zastosowania sprzętu i dokumentacji niezbędnej przy realizacji tych zadań.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z obsługą podróżnych i ładunku w procesie przewozowym.
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film instruktażowy (Tutorial) „ Proces przewozowy w kontekście obsługi osób oraz ładunku”
Nauczyciel łączy klasę w parzystą liczbę grup (, lub grup)
Grupy parzyste mają za zadanie zapoznać się z tematem „Obsługa pasażerów”, a nieparzyste opracowują zagadnienie „Obsługa pociągów towarowych”.
Każda z grup ma opisać osoby występujące w procesie „obsługi”. Opisy te mają zawierać nazwę zwyczajową zawodu, zakres czynności i ewentualne narzędzia/dokumentację związaną ze swoją praca.
Grupy przygotowują opisy i prezentują je na forum klasy.
Po wysłuchaniu prezentacji pozostałe grupy mają około 5 minut, aby wymyślić sytuację/historię, która mogłaby dotyczyć takiej obsługi, w której uczestniczyły by prezentowane osoby.
Grupy przedstawiają historie, a nauczyciel ocenia ich realność i rzeczowość.
Teraz każdy z uczniów zapisuje hasłowo notatkę z zajęć (biorąc pod uwagę rodzaje działań związanych z obsługą)
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film instruktażowy (Tutorial) „ Proces przewozowy w kontekście obsługi osób oraz ładunku”
Nauczyciel przydziela dostęp do filmu instruktażowego i zapoznaje uczniów z jego zawartością dotyczącą obsługi pociągów towarowych.
Samodzielnym zadaniem każdego z uczniów będzie wymyślenie historii i uzupełnienie według niej i związanych z nią wymyślonych danych krajowego listu przewozowego dla towaru, który będzie przewożony. Nauczyciel może zasugerować co to będzie, ale resztę danych wymyśla uczeń.
Historia ma zawierać informacje zawarte w filmie: podstawę prawną przewozu, formularz Krajowego listu przewozowego, osoby dokumentujące proces przewozy (biorące udział w historii). Jej zawartość pozwoli uzupełnić wszystkie rubryki wzorca Krajowego listu przewozowego.
Uczniowie po wykonanej pracy przekazują ją koledze, który sprawdza, czy list został poprawnie wypełniony na podstawie historii.
Nauczyciel koryguje nieścisłości zgłaszane przez uczniów i podsumowuje zajęcia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zbadać samodzielnie lub w procesie grupowym poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień przez ucznia. Zajęcia przy życiu materiału multimedialnego można urozmaicać lub aktywizować uczniów poprzez wykorzystanie ćwiczenie . — Obsługa pasażera w kasie biletowej, które opisuje proces obsługi podróżnych z koniecznością wstawienia w tekst właściwych słów, ćwiczenie . — Skróty i pojęcia, który pozwala sprawdzić poziom opanowania skrótów używanych w obsłudze w procesie przewozowym, ćwiczenie . — Obsługa biletowa pasażerów, w którym uczeń sprawdza swoją wiedzę z zakresu zawartości dokumentacji przewozowej (bilet, list przewozowy) oraz ćwiczenie . — Transport podróżnych i ładunków dotyczący znaczących informacji związanych z obsługą.
Wiedzę weryfikują dwa testy: krótki w ćwiczeniu . — Informacje na dokumentach przewozowych zawierający pytań oraz sprawdzający w ćwiczeniu . — Obsługa podróżnych i ładunku, zawierający pytań z czasem rozwiązania minuty. Na podstawie interaktywnych materiałów sprawdzających można przygotować własny test weryfikujący wiedzę.
Przykładowe działania w ramach lekcji:
Nauczyciel przegląda z młodzieżą planszę interaktywną dotyczącą obsługi podróżnych, przerywa w odpowiednich momentach i dyskutuje z młodzieżą o sytuacjach związanych z kupnem biletu.
Prosi o przykłady różnych rodzajów takich sytuacji z życia uczniów lub zasłyszanych od znajomych.
Po przejrzeniu „Obsługi podróżnych” nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie ćwiczenia .
Teraz przechodzi do grupy zagadnień związanych z listem przewozowym.
Teraz razem z uczniami analizuje skróty pojawiające się dokumentacji przewozowej. Uczniowie wykonują ćwiczenie .
Dodatkowo proponuje wykonanie krótkiego testu z ćwiczenia .
Nauczyciel podsumowuje z uczniami zajęcia prosząc o wykonanie ćwiczeń i .
Na zakończenie proponuje test z ćwiczenia .
Przy pracy samodzielnej uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc w trakcie zajęć na zasadzie konsultacji indywidualnych, jeśli mieliby wątpliwości. Jednak rola nauczyciela polega na wyczekiwaniu, a nie nadzorowaniu. Prawidłowe rozwiązania mogą być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. W takim przypadku nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W razie udzielenia niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa i udziela poprawnej.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerzając je o zagadnienia, które później stanowią pole do dyskusji, po uprzednim przygotowaniu, dla uczniów. Nauczyciel może zaproponować uczniom przygotowanie study case'ów dotyczących obsługi podróżnych i ładunku.
Przed lekcją
Każdy uczeń ma za zadanie opisać historię związana z zakupem biletu i pewnymi sytuacjami, które mogą się pojawić przy jego zakupie lub podczas jego sprawdzania przez obsługę pociągu.
Historia ma zawierać informację i opis przypadku i uwydatniony problem, który w drugiej części zadania zostaje przykładowo rozwiązany przez ucznia.
Podczas lekcji
Uczniowie prezentują swoje historie.
Po każdej prezentacji reszta klasy ma kartce zapisuje możliwe rozwiązania.
Prezentujący uczeń przedstawia swój pomysł na rozwiązanie problemu, a reszta odnosi się do niego analizując swój sposób/pomysł.
Nauczyciel może podsumowywać lub poprowadzić dyskusję po każdej historii.
Praca z uczniami z SPE
Bardzo ważny elementem w pracy z tymi uczniami jest zapewnienie odpowiedniego środowiska pracy z zależności od potrzeb ucznia. Samo materiał prezentuje zagadnienie dostarczając uczniom informacji tekstowej z zawartością obrazową. Pozwala skupiać się na szczegółach, ale można go również traktować jako całość (dwa duże zagadnienia) oraz daje możliwość uzupełnianie przez nauczyciel informacji w nim zawartych o przykłady. To właśnie możliwość „uzupełnienia o historie” jest znaczącą rolą nauczyciela.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
W zależności od preferencji i sposobów uczenia się przez ucznia e‑materiał daje możliwość odpowiedniego dopasowania. I tak uczniowie, którzy szybko rozpraszają się mogą dostawać od nauczyciela dodatkowe zadania z puli interaktywnych materiałów sprawdzających lub generować własne zadania lub pytania testowe. Dla uczniów, którzy wolniej przyswajają informacje, połączenie małych dawek wiedzy w dwa duże bloki tematyczne pozwala realizować działanie z „mniejszym oporem” do uczenia się. Połączenie tekstu i obrazków jest idealnym dopasowaniem pozwalającym uczniom preferującym wizualne uczenie się do opanowania materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Minimalne Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści






