Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z poniższym filmem, a następnie wykonaj kolejne polecenia i ćwiczenia.
Scharakteryzuj postać Fryderyka I jako władcy.
Opisz, jaką rolę odegrał Fryderyk II w ostatnich latach istnienia Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Czy w tym przypadku określenie „rozbójnik Europy” także się sprawdziło?
Które określenie - despota oświecony czy filozof na tronie – Twoim zdaniem opisuje tego władcę najlepiej? Uzasadnij odpowiedź.
Wyjaśnij, w jaki sposób Fryderyk II dbał o swój wizerunek.
Wskaż podobieństwa i różnice między procesami budowania absolutyzmu we Francji i w Prusach.
Omów rozwój terytorialny państwa brandenbursko‑pruskiego w latach 1525–1780.
Wyjaśnij, co to jest militaryzm. Dlaczego XVIII‑wieczne państwo i społeczeństwo pruskie uważa się za zmilitaryzowane?
Zapoznaj się z przytoczonym fragmentem tekstu źródłowego, a następnie wykonaj polecenie.
Najjaśniejszy Kurfirszt i wszyscy męskiej płci następcy jego od leńskiego [tj. lennego] poddaństwa, którym dotąd Królowi i Rzeczypospolitej Polskiej obowiązani byli, i od wszystkich tych powinności, które za tym idą, uwalniają się, nie przeto jednak oderwanie lenna na zawsze za tym idzie; ale gdy męskiej płci z wspomnianej linii prawej kurfirsztowskiej pochodzącej nie stanie, Najjaśniejszym Królom Rzeczypospolitej Polskiej swoje zupełne nad wspomnionym Księstwem zostanie się prawo, a przeto tym sposobem wspomnione księstwo od Rzeczypospolitej oderwane być nie może. Który to atoli warunek, przed ziszczeniem się takowego przypadku, prawu najwyższego panowania Najjaśniejszego Kurfirszta i jego potomstwa w niczym uwłóczyć nie ma.
Zapoznaj się z obrazami, a następnie wykonaj polecenie.
Ilustracja A
Ilustracja B
Omów idee oświeceniowe.