Sporządzanie i zastosowanie płynów wiertniczych i zaczynów uszczelniających
GIW.12. Wykonywanie prac wiertniczych - Wiertacz , Technik wiertnik
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:Sekwencje filmowe
Obsługa maszyn i urządzeń stosowanych w procesie sporządzania i oczyszczania płuczki wiertniczej
Sekwencje filmoweObsługa maszyn i urządzeń stosowanych w procesie sporządzania i oczyszczania płuczki wiertniczej
. W pierwszej z dwóch sekwencji przedstawiono szczegółowe informacje na temat procesu wiercenia otworów wiertniczych metodą na mokro z zastosowaniem płuczki wiertniczej. W drugiej sekwencji przedstawiono szczegółowo proces wykorzystywania urządzeń biorących udział w procesie oczyszczania płuczki.Film instruktażowy
Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizycznych i reologicznych płuczki wiertniczej
Film instruktażowyWykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizycznych i reologicznych płuczki wiertniczej
.W filmie przedstawiono szczegółowe informacje na temat wykonywania pomiarów płuczki wiertniczej z użyciem specjalistycznych urządzeń laboratoryjnych.
Film edukacyjny
Pomiar poziomu płuczki w zbiornikach płuczkowych
Film edukacyjnyPomiar poziomu płuczki w zbiornikach płuczkowych
.W filmie szczegółowo zaprezentowano zbiorniki przeznaczone na płyny technologiczne, w które zaopatrzone jest każde urządzenie wiertnicze, oraz proces pomiaru znajdujących się w nich substancji.
Animacja procesu w 3D
Przepływ płynów technologicznych w otworze wiertniczym podczas zabiegów cementowania
Animacja procesu w 3DPrzepływ płynów technologicznych w otworze wiertniczym podczas zabiegów cementowania
. W animacjach szczegółowo scharakteryzowano etapy trzech rodzajów cementowania: jednostopniowe, dwustopniowe oraz cementowanie kolumny traconej przy użyciu specjalistycznych, drobiazgowo pokazanych urządzeń.E‑book
Rodzaj płynów technologicznych stosowanych w procesie wiercenia
E‑bookRodzaj płynów technologicznych stosowanych w procesie wiercenia
. E‑book zawiera szczegółowe materiały na temat zadań, w jakich bierze udział płuczka wiertnicza, oraz jej rodzajów.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Obsługa maszyn i urządzeń stosowanych w procesie sporządzania i oczyszczania płuczki wiertniczejSekwencje filmowe
Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizycznych i reologicznych płuczki wiertniczejFilm instruktażowy
Pomiar poziomu płuczki w zbiornikach płuczkowychFilm edukacyjny
Przepływ płynów technologicznych w otworze wiertniczym podczas zabiegów cementowaniaAnimacja procesu w 3D
Rodzaj płynów technologicznych stosowanych w procesie wierceniaE-book
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie wiertacz oraz technik wiertnik.
W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe, film instruktażowy, film edukacyjny, animacja procesu w 3D oraz e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu Sporządzanie i zastosowanie płynów wiertniczych i zaczynów uszczelniających.
Sekwencje filmowe –
Obsługa maszyn i urządzeń stosowanych w procesie sporządzania i oczyszczania płuczki wiertniczej
pokażą Ci w jaki sposób należy obsługiwać maszyny i urządzenia, które są stosowane przy sporządzaniu i oczyszczaniu płuczek wiertniczych.Film instruktażowy - tutorial –
Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizycznych i reologicznych płuczki wiertniczej
pokaże Ci w jaki sposób należy wykonać pomiary parametrów fizycznych i reologicznych płuczki wiertniczej.Film edukacyjny –
Pomiar poziomu płuczki w zbiornikach płuczkowych
pokaże Ci jak należy dokonać pomiaru poziomu płuczki w zbiornikach płuczkowych.Dzięki animacji procesu w 3D –
Przepływ płynów technologicznych w otworze wiertniczym podczas zabiegów cementowania
zapoznasz się z procesem cementowania.E‑book
Rodzaj płynów technologicznych stosowanych w procesie wiercenia
opisuje rodzaje płynów technologicznych.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Obejrzyj sekwencje filmowe, film instruktażowy, film edukacyjny, animację procesu w 3D oraz e‑book. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział
co się do ciebie pisze
. Jeśli nie będziesz znał jakiś specjalistycznych słów – zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz specjalistyczne znaczenie słów, których nie znasz.Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz, że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć uczenie się samodzielnie z tych materiałów. To możliwość przypomnienia sobie tego, co już wiesz lub tego, jak to się wiąże z tym, co już wiesz. Jeśli
tak
(czyli co z czym się wiąże), to opisz to. Jeśli to zdanie jest skomplikowane, to właśnie na własnej skórze doświadczyłeś tego, co może się zdarzyć z e‑materiałem. Nie poddawaj się. Spróbuj jeszcze raz.Przejrzałeś – uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.
Zapisuj zasadnicze hasła z sekwencji, filmów, animacji oraz e‑booka. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.
Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj – zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie, kiedy nie jest tak jak w opisie.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Szukaj połączeń, bo jest ich mnóstwo pomiędzy każdym materiałem. Jak połączysz kropki (wiedzę) ze sobą, to będziesz nią
żonglował
(żonglerka – kontrolowana zmiana miejsca obiektów fizycznych lub używanie dawek wiedzy w różnych sytuacjach i kontekstach). To samo rób z notatkami, które wykonałeś na bazie e‑materiałów. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.
Praca samodzielna
Sam pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:
ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie:
dlaczego
.Dzięki ćwiczeniom możesz:
zapoznać się, w jaki sposób należy sporządzać i stosować płyny wiertnicze i zaczyny uszczelniając;
przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informacje w e‑materiałach;
ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że zadaniem Twoim jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów – kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;
umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;
umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując
zdobyte
dane;umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;
umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.
I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoja motywacją i dyscypliną) ...
Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści