E-materiały do kształcenia zawodowego

Zadania i funkcje portów i terminali

Obsługa ładunków w portach i terminalach — Technik eksploatacji portów i terminali

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z procesami załadunku i rozładunku w porcie morskim.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Sekwencje filmowe „Zadania portów i terminali” - obejmują 5 sekwencji, w których przedstawiają Ci:

  • sekwencja 1 - zadania terminalu cargo w porcie lotniczym (obsługa ładunków w eksporcie, imporcie i tranzycie, obsługa ładunków niebezpiecznych, zapewnienie sprzętu do obsługi ładunku, przygotowanie dokumentacji) i funkcje w zakresie transportu materiałów niebezpiecznych zgodnie z ICAO TI;

  • sekwencja 2 - zadania terminalu kolejowego (realizacji przewozów pełnowagonowych, kontenerowych i drobnicowych) i zadania oraz czynności pracowników terminalu, a także przygotowania listu przewozowego oraz środków do przeładunku towarów z różnych rodzajów wagonów kolejowych. Przedstawiona jest również funkcja terminalu kolejowego w zakresie transportu materiałów niebezpiecznych zgodnie z przepisami RID;

  • sekwencja 3 - zadania portu morskiego w zakresie składowania, załadunku i rozładunku towarów na różnych rodzajach statków, przygotowywania sztauplanu i załadunku oraz przeładunku z np. wagonów kolejowych, trymowania statków, technologii załadunku i rozładunku różnego rodzaju towarów, wykorzystania urządzeń transportu bliskiego, np. żurawi portowych, suwnic, wozów podsiębiernych oraz funkcji w obszarze transportu materiałów niebezpiecznych zgodnie z przepisami IMDG (np. Deklaracja Ładunku Niebezpiecznego). Uwzględnia także funkcje przemysłowe i logistyczne portów morskich;

  • sekwencja 4 - zadania portu żeglugi śródlądowej w zakresie obsługi barek transportujących towary, technologii załadunku, rozładunku i przeładunku towarów transportowanych drogą śródlądową np. węgla; przygotowania konosamentu w żegludze śródlądowej, omówienia funkcji portów śródlądowych w zakresie transportu materiałów niebezpiecznych zgodnie z umową ADN;

  • sekwencja 5 - zadania i funkcje terminalu drogowego oraz intermodalnego, multimodalnego i kombinowanego z uwzględnieniem technologii przeładunkowych oraz listów przewozowych w transporcie intermodalnym (w tym przewozu towarów niebezpiecznych) oraz stosowanie unikalnego numeru identyfikacji przesyłki.

Wycieczka wirtualna”Co się dzieje w portach i terminalach” - przedstawi Ci komputerową kreację środowiska portów i terminali (w transporcie lotniczym, morskim, kolejowym, drogowym i żegludze śródlądowej), użytkowników obiektów oraz podstawowych elementów infrastruktury (stanowisk postojowych, peronów, stref rozrządu, nabrzeży, doków, zatok) i suprastruktury portów i terminali (środków transportu bliskiego do rozładunku/załadunku i przeładunku towarów sypkich, płynnych, drobnicowych, kontenerów). Stanowi również prezentację komputerowych warunków pracy i warunków technologicznych dotyczących zawodów: załadowcy, sztauera, trymera, operatora suwnicy, operatora wózka widłowego, eksploatatora, marynarza służby mechanicznej, pracownika działu cargo, koordynatora rejsu, dyspozytora ruchu, nastawczego, brygadzisty oraz sprzętu do załadunku i rozładunku towarów w portach w różnych gałęziach transportu.

Dokumentacja interaktywna „Podstawowe dokumenty w  eksploatacji portów i terminali” pomoże Ci w poznaniu wzorów i wskazówek wypełniania dokumentów oraz zaprezentuje Ci przykładowo wypełnione w języku polskim dokumenty: zlecenie spedycyjne, krajowy list przewozowy, konosament morski – czysty i brudny, konosament w żegludze śródlądowej, AWB,, CIM, SMGS, CMR.

Obudowa dydaktyczna

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik eksploatacji portów i terminali.

W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe, wycieczka wirtualna oraz dokumentacja interaktywna. Przybliżają one wiadomości z zakresu procesów załadunku i rozładunku w porcie morskim. Każdy materiał jest ważny i w każdym z nich znajdziesz coś dla siebie (pod względem preferencji uczenia się).

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w wizualizacji i na filmie. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Liczba zadań/ćwiczeń wygląda na przytłaczającą, ale po sprawdzeniu ich zawartości zrozumiesz, że chodzi o małe dawki przypomnienia. Przy okazji dowiesz się co jest znaczące w wiedzy, które starasz pozyskać.

Co może być ważne?

Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają sekwencje filmowe i wirtualna rzeczywistość. Korzystanie z materiału jest procesem poznawania. Dlatego ważne jest aby zmieniać źródło informacji. To co zobaczysz w sekwencji filmowej sprawdź jak wygląda w VR i jaka jest tego definicja w słowniku pojęć e‑materiału. Takie połączenie pozwoli Ci całościowo pracować z zagadnieniem dotyczącymi zadań i funkcji różnych portów i terminali. Dzięki temu odpowiedz sobie na pytania: co, jak, gdzie, kiedy i w jaki sposób transportujemy towary. Pamiętaj też, że od razu nie nauczysz się wszystkiego, a praca z tym e‑materiałem (szczególnie z sekwencjami filmowymi) to działanie polegające na powtórzeniach małych fragmentów wiedzy. To może być na przykład podział podobny do zakresu wiedzy z sekwencji filmowych. Dobrym ćwiczeniem może być też dopasowanie ćwiczeń z interaktywnych materiałów sprawdzających do konkretnych sekwencji. Taki, wykonany samodzielnie, podział daje możliwość pracy świadomej z zawartością filmu. Ważne są też notatki. Możesz je tworzyć w tradycyjny sposób lub jako sketchnotka. Taka wizualna notatka, która łączy słowa i obrazy jest dla mózgu idealna. Wizualne informacje przesyłane do mózgu są szybciej przetwarzane i lepiej zapamiętywane niż tekst. Przy tradycyjnym zapisie nie kopiuj zdań, staraj się zapisywać hasła lub własne zdania, które stworzysz „przetwarzając materiał”.

Przykładowe ścieżki

Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się Teraz pomysły do zapamiętywania zagadnień związanych z zadaniami i funkcjami portów:

  1. Twoje działanie może bazować na filmie instruktażowym. Zawarte w nim informacje poprowadzą Cię przez wiedzę dotyczącą tego jak w różnych portach realizuje się logistykę transportową i jakich działań ona wymaga (ludzkich i na dokumentach). Tu zdobędziesz podstawową wiedzę, ale nie „rzucaj się na głęboką wodę”. Zacznij od jednej sekwencji (np.: pierwszej - zadania terminalu cargo w porcie lotniczym), sprawdź, co znajdziesz o tym w VR i jakie dokumenty są z tym terminalem związane.

  2. Wycieczka wirtualna będzie dla Ciebie wsparciem przy orientacji przestrzennej. Dzięki niej będziesz mógł umiejscowić urządzenia, osoby i czynności.

  3. Wsparciem przy próbach zapamiętania informacji mogą być dla Ciebie: interaktywne materiały sprawdzające lub .. koledzy, którzy będą Cię odpytywali lub których będziesz uczył.

  4. Po przyswojeniu tej dawki wiedzy przejdź do następnej sekwencji. Ale tym razem nie tylko zapamiętuj. Teraz również porównuj poprzedni terminal z tym o którym się uczysz. Znajdź różnice i podobieństwa. Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Zastosuj swój sposób przyswajania wiedzy. Jeśli jest to sporządzanie notatek - zrób to, jeśli wolisz rysować mapy umysłu - to dla Ciebie najlepszy pomysł. Nie zapomnij o rozmowach na temat różnych terminali z innymi osobami (np.: tymi, którzy obserwowali ruch na lotnisku, na kolei lub w porcie morskim. To właśnie rozmowy oraz pytania i odpowiedzi w przypadku tego materiału mogą być znaczące. Jeśli nie możesz poprosić kogoś o współuczestniczenie w zdobywaniu tego materiału - pytaj siebie i na te pytania sam odpowiadaj. I najważniejsze - nie umiesz - powtarzaj, jeśli już umiesz - powtórz jutro i za dwa dni.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R17gtIZ0IzAvb
(Uzupełnij).