Every student prepares 4 cards for the lesson. Each card has got one number of the following: 0, 1, 4, 5.
Students discuss what the divisor of the natural numberdivisor of the natural numberdivisor of the natural number means. They also revise the notion of the multiple of the natural number.
Among the given numbers: 1345672; 786003; 93887; 200004; 1000006; 33458; 20000; 34655; 10000001; 87007; 83934; 90009 identify and write down the even numbers.
Task 3
Write down four subsequent natural numbers which are divisible by 2 larger than 430 and lower than 450 whose the sum is the largest.
Task 4
Group work. The students are going to write down initial, tententen multiples of numbers 5, 10 and 100. Next, using the think‑pair‑share they try to give the rules of the divisibility by 5, 10 and 100.
The students should notice, that:
- the natural number id divisible by 5 when the units digitunits digitunits digit is 0 or 5, - the natural number is divisible by 10, when the units digit is 0, - the natural number is divisible by 100, when the units digit and the ten digit is 0.
On the basis of information gained the students recognise the numbers divisible by 5, 10 and 100.
Task 5
Among the following numbers: 45675; 20300; 5560; 20005; 650000; 24030; 46705; 273850 identify and write down the numbers:
a) divisible by 5
b) divisible by 10
c) divisible by 100
Task 6
Give the largest and the smallest fivefivefive-digit number which is divisible by 5.
The students use the cards they have brought for the lesson.
Task 7
Use the cards with the numbers you have prepared for the lesson to make the all three‑digit numbers which are divisible by:
a) 2
b) 5
c) 10
The digits in the numbers cannot be repeated.
An extra task:
The sum of the twotwotwo-digit number equals 13. The number is too large by two to be divided with no remainder by 5 and too small by 1 to be divided with no remainder by 2. What is the number?
- przez 2, gdy w rzędzie jedności ma jedną z cyfr: 0, 2, 4, 6, lub 8,
- przez 5, gdy w rzędzie jedności ma jedną z cyfr: 0 lub 5,
- przez 10, gdy w rzędzie jedności ma cyfrę 0,
- przez 100, gdy w rzędzie jedności i w rzędzie dziesiątek ma cyfrę 0.
m21b9ea89f8366253_1528449000663_0
Cechy podzielności liczb przez dwa, pięć, dziesięć i sto
m21b9ea89f8366253_1528449084556_0
Drugi
m21b9ea89f8366253_1528449076687_0
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
7) rozpoznaje liczby podzielne przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100;
m21b9ea89f8366253_1528449068082_0
45 minut
m21b9ea89f8366253_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m21b9ea89f8366253_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie liczb podzielnych przez 2.
2. Rozpoznawanie liczb podzielnych przez 5, 10 i 100.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m21b9ea89f8366253_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje liczby parzyste i podaje ich przykłady,
- rozpoznaje liczby podzielne przez 5, 10, 100 i podaje ich przykłady.
m21b9ea89f8366253_1528449534267_0
1. Dywanik pomysłów.
2. Analiza sytuacyjna.
m21b9ea89f8366253_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m21b9ea89f8366253_1528450135461_0
m21b9ea89f8366253_1528450127855_0
Każdy uczeń przygotowuje na lekcję 4 karteczki. Na każdej z nich zapisuje jedną z liczb: 0, 1, 4, 5.
Uczniowie rozmawiają o tym, co to znaczy, że liczba jest dzielnikiem innej liczby naturalnej. Przypominają również pojęcie wielokrotności liczby naturalnej.
m21b9ea89f8366253_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że w czasie zajęć będą rozpoznawać i zapisywać liczby podzielne przez 2, 5, 10 i 100.
Polecenie 1
Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego cechy podzielności przez dwa.
[Slideshow]
Na podstawie zdobytych informacji, uczniowie rozpoznają liczby podzielne przez 2, czyli liczby parzyste.
Wypisz cztery kolejne liczby naturalne podzielne przez 2, większe od 430 i mniejsze o 450 takie, których suma jest największa.
Polecenie 4
Praca w grupach. Zadaniem uczniów jest wypisanie dziesięciu początkowych, kolejnych wielokrotności liczb 5, 10 i 100. Następnie wykorzystując dywanik pomysłów, uczniowie starają się sformułować zasady podzielności liczb przez 5, 10 i 100.
Uczniowie powinni zauważyć, że:
- liczba naturalna jest podzielna przez 5, gdy w rzędzie jedności ma jedną z cyfr: 0 lub 5,
- liczba naturalna jest podzielna przez 10, gdy w rzędzie jedności ma cyfrę 0,
- liczba naturalna jest podzielna przez 100, gdy w rzędzie jedności i w rzędzie dziesiątek ma cyfrę 0.
Na podstawie zdobytych informacji, uczniowie rozpoznają liczby podzielne przez 5, 10 i 100.