E-materiały do kształcenia zawodowego

Normowanie w procesie produkcji obuwia

MOD.10. Organizacja i prowadzenie procesów wytwarzania obuwia – technik obuwnik 311916

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1.1. Wprowadzenie

E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe, takie jak:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MOD.10.2. Podstawy obuwnictwa:

  • 10) posługuje się normami i stosuje procedurę oceny zgodności;

MOD.10.4. Planowanie i nadzorowanie procesu produkcji obuwia:

  • 5) określa normy zużycia materiałów podstawowych i pomocniczych w procesie produkcji obuwia,

  • 6) ustala normy czasu pracy w procesie produkcji obuwia.

E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego.

E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej dla nauczyciela jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu normowania w produkcji obuwia.

1.2. Materiały multimedialne

E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. E‑materiał „Normowanie w procesie produkcji obuwia” składa się z następujących materiałów multimedialnych:

  • E‑bookDkI6NeCjvE‑book „Normowanie materiałów i czasu pracy w procesie produkcji obuwia” zawiera treści dotyczące norm zużycia materiałów podstawowych, pomocniczych i pośrednich stosowanych w procesie produkcji obuwia oraz normowania czasu pracy przy wykonywaniu czynności produkcyjnych. Opisuje określenie normy i jej przeznaczenia (definicja normy, cechy normy, cele normalizacji, oznaczenia norm), podział norm i ich charakterystykę (np. proste, złożone, statystyczne, techniczne, kalkulacyjno‑techniczne, rozpisowo‑rozliczeniowe), podział normowanych materiałów na grupy rodzajowe, normowanie zużycia różnych materiałów czy normowanie czasu pracy.

  • Film instruktażowy – tutorialDLBwQD233Film instruktażowy – tutorial „Normowanie czasu pracy w procesie produkcji, obuwia” przedstawia czynności związane z normowaniem czasu pracy przy montażu cholewki czółenka damskiego. Dotyczy ustalenia ilości czasu roboczego niezbędnego do wykonania danego zadania produkcyjnego lub liczby wyrobów, jaką należy wytworzyć w jednostce czasu. Prawidłowo ustalone normy pracy stanowią podstawę do obliczenia wydajności pracy i wysokości wynagrodzenia przy akordowej formie płacy. Mogą być ponadto punktem wyjścia przy określaniu zdolności produkcyjnych stanowiska roboczego, przy ustalaniu zapotrzebowania na siłę roboczą. Opisane są kolejne czynności wykonywane w ramach realizacji zadań zawodowych z zakresu normowania czasu pracy dla czynności montażowych elementów składowych pary cholewek czółenka damskiego.

  • Film instruktażowy – tutorialDQ3QeULcdFilm instruktażowy – tutorial „Ocena wzoru pod względem ekonomicznym” prezentuje ocenę wzoru wierzchu czółenka damskiego pod względem ekonomicznym. Wzór składa się z przyszwy, obłożyny zewnętrznej i obłożyny przyśrodkowej. Warunkiem zakwalifikowania wzoru do produkcji seryjnej jest korzystny układ na papierze wzorników poszczególnych elementów składowych wierzchu, zapewniający minimalny odpad międzywzornikowy.

  • Animacja 3DDpwmZU1BUAnimacja 3D „Układ wzorników” prezentuje układ wzorników do rozkroju elementów składowych wierzchu i podszewki  czółenka damskiego na skórze naturalnej, tworzywie skóropodobnym i tkaninie. Pokazane są elementy wierzchu: przyszwa z obłożyną zewnętrzną, obłożyna przyśrodkowa oraz elementy podszewki: podszewka przyszwy i obłożyn, zapiętek. Zaprezentowano metody i systemy rozkroju, np. kompleksowa i system równoległy. W trakcie układania wzorników należy dbać o możliwie mały odpad międzywzornikowy.

1.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1AbAKTrSInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu normowania w procesie produkcji obuwia.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDsWdzy2FISłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDgSmtioD5Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD17TKjpYjPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDMEvT6y4PNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDOgxlszUWInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz jego poszczególnych elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie obuwnika i technika obuwnika.

Materiały multimedialne: e‑book, filmy instruktażowe, animacja 3D gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu pojęć używanych w obuwnictwie, dotyczących normowania w procesie produkcji obuwia. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

Przeczytaj e‑booka „Normowanie materiałów i czasu pracy w procesie produkcji obuwia”. Skup się na każdym rozdziale i stwórz notatkę w formie mapy myśli, kolejne gałęzie: : 1. określenie normy i jej przeznaczenia – podstawowe informacje, 2. podział norm i ich charakterystyka – z użyciem słów kluczowych, 3. podział normowanych materiałów na grupy rodzajowe – rozrysowanie podziału, 4. normowanie zużycia materiałów podstawowych – informacje podstawowe, 5. normowanie zużycia materiałów podstawowych plus definicja materiałów podstawowych, 6. normowanie zużycia materiałów pomocniczych plus definicja materiałów pomocznych, 7. normowanie materiałów pośrednich plus definicja materiałów pośrednich. Możesz spróbować także wykonać zadanie z elementami notatek graficznych. Następnie do każdego rozdziału zapisz 2‑3 pytania, spróbuj odpowiedzieć na nie na trzy sposoby: 1. najpierw szukając informacji w e‑booku, 2. potem kolejnego dnia – zobacz, co pamiętasz, 3. po dłuższym czasie – z e‑bookiem i bez.

Obejrzyj film instruktażowy pt. „Normowanie czasu pracy w procesie produkcji obuwia”. Wypisz kolejne czynności związane z normowaniem czasu pracy przy montażu cholewki czółenka damskiego w formie punktów „10 zasad dotyczących normowania czasu pracy w procesie produkcji obuwia”. Zastanów się, jak skrócić wybrane procesy, a także o to, dlaczego niektóre z nich są dłuższe. Pomyśl, jak ustalić czas roboczy niezbędny do wykonania danego zadania produkcyjnego. Obejrzyj swoje buty i pomyśl, jakie są części cholewki – wypisz je. Uwzględnij w notatce charakterystykę metod normowania pracy: sumarycznych (statystyczna, szacunkowa, porównawcza) i analitycznych (analityczno‑doświadczalna i analityczno‑obliczeniowa).

Na podstawie filmu instruktażowego „Ocena wzoru pod względem ekonomicznym” wypisz przykładowe wzory wierzchów czółenka damskiego i oceń je pod względem ekonomicznym. Przygotuj plakat, na którym zaprezentujesz wzór składający się z przyszwy, obłożyny zewnętrznej i obłożyny przyśrodkowej – zaprezentuj te elementy w ciekawej formie. Następnie sięgnij po papier milimetrowy i naklej na swój plakat, spróbuj, oglądając wzory z filmu, wykreślać na papierze milimetrowym układy wzorników. Na plakacie wypisz też wzory: współczynnik układalności wzornika, procent odpadu międzywzornikowego, średni współczynnik układalności. Zanotuj, czym są dane podane w liczniku i w mianowniku.

Przygotuj samodzielnie krzyżówkę, której hasło brzmi: NORMOWANIE. Przykładowe hasła, do których dopiszesz pytania: powierzchnia Netto, Obuwie, mateRiały podstawowe, odpad Międzywzornikowy, ekOnomiczność wzoru, Współczynnik układalności wzornika, kAlkulacja zużycia materiałów podstawowych, obłożyNa, wzornIk, cholEwka. Odpowiedz na własne pytania całymi zdaniami, ale dodatkowo zapisz, gdzie znaleźć na dany temat informacje – w jakim materiale multimedialnym są one zawarte, dzięki temu ułatwisz sobie przyszłe powtórki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści