E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja zarządzania utrzymaniem stanu technicznego maszyn, urządzeń i instalacji przeróbczych

Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych - Technik przeróbki kopalin stałych

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD16matuzpWprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne
    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Film edukacyjny Utrzymanie ruchu, diagnozowanie i kontrolowanie na przykładzie zakładu przeróbczegoD1ED4HtMCFilm edukacyjny Utrzymanie ruchu, diagnozowanie i kontrolowanie na przykładzie zakładu przeróbczego prezentuje zarządzanie diagnozowaniem i utrzymaniem stanu technicznego maszyn i urządzeń. Zasób Film edukacyjny Systemowe zarządzanie utrzymaniem ruchu (sprawności infrastruktury technicznej) produkcyjnego zakładu przeróbczego wg koncepcji Total Productive Maintenance -  – TPM na przykładzie zakładu przeróbczegoD9WZkt5qXFilm edukacyjny Systemowe zarządzanie utrzymaniem ruchu (sprawności infrastruktury technicznej) produkcyjnego zakładu przeróbczego wg koncepcji Total Productive Maintenance -  – TPM na przykładzie zakładu przeróbczego prezentuje systemowe zarządzanie utrzymaniem sprawności ruchu produkcyjnego zakładu przeróbczego (tzw. Total Productive Maintenance – TPM). Zasób Film instruktażowy – tutorial Prowadzenie książki pracy i konserwacji urządzeniaD12BWFRB7Film instruktażowy – tutorial Prowadzenie książki pracy i konserwacji urządzenia przedstawia informacje dotyczące prowadzenia książki pracy i konserwacji urządzenia wraz z załącznikami. Zasób Dokumentacja interaktywna Książka pracy i konserwacji urządzeniaDMJheu9rwDokumentacja interaktywna Książka pracy i konserwacji urządzenia pokazuje przykładową książkę pracy i konserwacji urządzenia. Zasób Grafika Interaktywna Globalne, prewencyjne utrzymanie ruchu zakładu przeróbczego Total Productive Maintenance TPMDuxMXZVtqGrafika Interaktywna Globalne, prewencyjne utrzymanie ruchu zakładu przeróbczego Total Productive Maintenance TPM przedstawia koncepcję globalnego utrzymania ruchu (Total Productive Maintenance – TPM).

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDaOHbsOTSInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDg8cg5kqdSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD4weiOe3NPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięD196FyCYKPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaD6FV1EZ7XNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD16omoBASInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technika przeróbki kopalin stałych.

W skład multimediów wchodzą: dwa filmy edukacyjne, film instruktażowy – tutorial, dokumentacja interaktywna oraz grafika interaktywna. Przybliżają one wiadomości z zakresu organizacji zarządzania utrzymaniem stanu technicznego maszyn, urządzeń i instalacji przeróbczych.

  • Film edukacyjny Utrzymanie ruchu, diagnozowanie i kontrolowanie na przykładzie zakładu przeróbczego przedstawi Ci, na czym polega diagnozowanie i utrzymanie stanu technicznego maszyn i urządzeń zgodne z metodą TPM (Total Productive Maintenance – TPM).

  • Film edukacyjny Systemowe zarządzanie utrzymaniem ruchu (sprawności infrastruktury technicznej) produkcyjnego zakładu przeróbczego wg koncepcji Total Productive Maintenance – TPM na przykładzie zakładu przeróbczego pozwoli Ci zapoznać się z systemowym zarządzaniem utrzymaniem sprawności ruchu produkcyjnego zakładu przeróbczego (działania zarządcze, działania operacyjne).

  • Film instruktażowy – tutorial Prowadzenie książki pracy i konserwacji urządzenia pokaże Ci, do czego służy książka pracy i konserwacji urządzenia.

  • Dokumentacja interaktywna Książka pracy i konserwacji urządzenia pozwoli Ci zapoznać się z przykładową książką pracy i konserwacji urządzenia oraz samodzielnie ją wypełnić.

  • Grafika interaktywna Globalne, prewencyjne utrzymanie ruchu zakładu przeróbczego Total Productive Maintenance TPM przedstawi Ci koncepcję globalnego utrzymania ruchu (Total Productive Maintenance – TPM) wraz z dokładnym wyjaśnieniem poszczególnych zasad TPM.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj. Obejrzyj filmy edukacyjne, film instruktażowy - tutorial, dokumentację interaktywną i grafikę interatywną. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę lepszym początkiem będzie film edukacyjny i filmy instruktażowe, poszerzysz ją dokumentacją interaktywną i grafiką interaktywną. Na koniec sprawdzisz się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  3. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  4. Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.

  5. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

  6. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

Pracując sam nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:

  • ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania na kopalni. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „dlaczego”.

  • dzięki ćwiczeniom możesz nauczyć się w jaki sposób reagować na zagrożenia oraz przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę.

  • ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Pamiętaj jednak o tym, że zadaniem Twoim jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów – kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;

  • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;

  • umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując „zdobyte” dane;

  • umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;

  • umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.

I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoją motywacją i dyscypliną)... jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RLNSFV7RjczR0
(Uzupełnij).