Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Film edukacyjnyUtrzymanie ruchu, diagnozowanie i kontrolowanie na przykładzie zakładu przeróbczego
Film edukacyjnyUtrzymanie ruchu, diagnozowanie i kontrolowanie na przykładzie zakładu przeróbczego
prezentuje zarządzanie diagnozowaniem i utrzymaniem stanu technicznego maszyn i urządzeń. Zasób Film edukacyjnySystemowe zarządzanie utrzymaniem ruchu (sprawności infrastruktury technicznej) produkcyjnego zakładu przeróbczego wg koncepcji Total Productive Maintenance - – TPM na przykładzie zakładu przeróbczego
Film edukacyjnySystemowe zarządzanie utrzymaniem ruchu (sprawności infrastruktury technicznej) produkcyjnego zakładu przeróbczego wg koncepcji Total Productive Maintenance - – TPM na przykładzie zakładu przeróbczego
prezentuje systemowe zarządzanie utrzymaniem sprawności ruchu produkcyjnego zakładu przeróbczego (tzw. Total Productive Maintenance – TPM). Zasób Film instruktażowy – tutorialProwadzenie książki pracy i konserwacji urządzenia
Film instruktażowy – tutorialProwadzenie książki pracy i konserwacji urządzenia
przedstawia informacje dotyczące prowadzenia książki pracy i konserwacji urządzenia wraz z załącznikami. Zasób Dokumentacja interaktywnaKsiążka pracy i konserwacji urządzenia
Dokumentacja interaktywnaKsiążka pracy i konserwacji urządzenia
pokazuje przykładową książkę pracy i konserwacji urządzenia. Zasób Grafika InteraktywnaGlobalne, prewencyjne utrzymanie ruchu zakładu przeróbczego Total Productive Maintenance TPM
Grafika InteraktywnaGlobalne, prewencyjne utrzymanie ruchu zakładu przeróbczego Total Productive Maintenance TPM
przedstawia koncepcję globalnego utrzymania ruchu (Total Productive Maintenance – TPM).Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Utrzymanie ruchu, diagnozowanie i kontrolowanie na przykładzie zakładu przeróbczego
Film edukacyjny
- Systemowe zarządzanie utrzymaniem ruchu (sprawności infrastruktury technicznej) produkcyjnego zakładu przeróbczego wg koncepcji Total Productive Maintenance - TPM na przykładzie zakładu przeróbczego
Film edukacyjny
- Prowadzenie książki pracy i konserwacji urządzenia
Film instruktażowy - tutorial
- Książka pracy i konserwacji urządzenia
Dokumentacja interaktywna
- Globalne, prewencyjne utrzymanie ruchu zakładu przeróbczego Total Productive Maintenance TPM
Grafika interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technika przeróbki kopalin stałych.
W skład multimediów wchodzą: dwa filmy edukacyjne, film instruktażowy – tutorial, dokumentacja interaktywna oraz grafika interaktywna. Przybliżają one wiadomości z zakresu organizacji zarządzania utrzymaniem stanu technicznego maszyn, urządzeń i instalacji przeróbczych.
Film edukacyjny
Utrzymanie ruchu, diagnozowanie i kontrolowanie na przykładzie zakładu przeróbczego
przedstawi Ci, na czym polega diagnozowanie i utrzymanie stanu technicznego maszyn i urządzeń zgodne z metodą TPM (Total Productive Maintenance – TPM).Film edukacyjny
Systemowe zarządzanie utrzymaniem ruchu (sprawności infrastruktury technicznej) produkcyjnego zakładu przeróbczego wg koncepcji Total Productive Maintenance – TPM na przykładzie zakładu przeróbczego
pozwoli Ci zapoznać się z systemowym zarządzaniem utrzymaniem sprawności ruchu produkcyjnego zakładu przeróbczego (działania zarządcze, działania operacyjne).Film instruktażowy – tutorial
Prowadzenie książki pracy i konserwacji urządzenia
pokaże Ci, do czego służy książka pracy i konserwacji urządzenia.Dokumentacja interaktywna
Książka pracy i konserwacji urządzenia
pozwoli Ci zapoznać się z przykładową książką pracy i konserwacji urządzenia oraz samodzielnie ją wypełnić.Grafika interaktywna
Globalne, prewencyjne utrzymanie ruchu zakładu przeróbczego Total Productive Maintenance TPM
przedstawi Ci koncepcję globalnego utrzymania ruchu (Total Productive Maintenance – TPM) wraz z dokładnym wyjaśnieniem poszczególnych zasad TPM.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj. Obejrzyj filmy edukacyjne, film instruktażowy - tutorial, dokumentację interaktywną i grafikę interatywną. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę lepszym początkiem będzie film edukacyjny i filmy instruktażowe, poszerzysz ją dokumentacją interaktywną i grafiką interaktywną. Na koniec sprawdzisz się w interaktywnych materiałach sprawdzających.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Pracując sam nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:
ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania na kopalni. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „dlaczego”.
dzięki ćwiczeniom możesz nauczyć się w jaki sposób reagować na zagrożenia oraz przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę.
ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Pamiętaj jednak o tym, że zadaniem Twoim jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów – kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;
umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;
umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując „zdobyte” dane;
umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;
umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.
I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoją motywacją i dyscypliną)... jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści