Korzystając z wiedzy na temat kiełkowania nasion, zaplanuj i przeprowadź doświadczenie, które pozwoli zbadać wpływ czynników środowiskowych na przebieg procesu. Hipotezę, wyniki i wnioski zanotuj w formularzu.
Zapoznaj się z opisem doświadczenia, które bada wpływ czynników środowiskowych na kiełkowanie nasion. Zanotuj w formularzu hipotezę i wnioski.
Temat: Badanie czynników środowiskowych wpływających na kiełkowanie nasion
Problem badawczy:
Jakie czynniki środowiskowe wpływają na kiełkowanie nasion pomidora i sałaty?
Hipoteza 1:
Do czynników niezbędnych do kiełkowania należą: dostęp do wody, tlenu oraz odpowiednia temperatura.
Hipoteza 2:
Światło dzienne stymuluje kiełkowanie nasion, natomiast światło czerwone i światło dalekiej czerwieni hamują kiełkowanie nasion.
Materiał biologiczny:
nasiona pomidora
nasiona sałaty
Odczynniki:
woda (do podlewania roślin)
Sprzęt laboratoryjny:
szalki Petriego
szkiełko zegarkowe
marker
pęseta
bibuła
termometr
lodówka
fitotron
R1JGJEQw5VQKo
Przebieg doświadczenia. Na stole laboratoryjnym znajduje się czternaście szalek Petriego. Zostają one następująco podpisane. 1. Sałata kontrola, 2. Sałata brak wody, 3. Sałata brak światła, 4. Sałata brak tlenu, 5. Sałata niska temperatura, 6. Sałata światło R, 7. Sałata światło FR, 8. Pomidor kontrola, 9. Pomidor brak wody, 10. Pomidor brak światła, 11. Pomidor brak tlenu, 12. Pomidor niska temperatura, 13. Pomidor światło R, 14. Pomidor światło FR. Następnie każda z szalek zostaje wyłożona bibułą. Bibułki zostają zwilżone we wszystkich szalkach oprócz szalek podpisanych „brak wody”. W siedmiu szalkach (w tym jednej bez wody) umieszczone zostają nasiona pomidora: w każdej szalce po dziesięć nasion. W pozostałych siedmiu szalkach umieszczone zostają nasiona sałaty: również w każdej szalce po dziesięć nasion. Szalki podpisane „brak tlenu” zamknięte zostają wieczkiem i szczelnie owinięte folią. Szalki podpisane „brak światła” zostają włożone do pudełka i zamknięte pokrywą. Szalki podpisane „światło R” umieszczone zostają w fitotronie generującym światło czerwone. Szalki podpisane „światło FR” umieszczone zostają w fitotronie generującym światło dalekiej czerwieni. Szalki podpisane „niska temperatura” zostają schowane do lodówki. Mija siedem dni. Szalki kontrolne pozostają w tym czasie na blacie laboratorium. Po tygodniu pojawiają się małe kiełki na szalce: „sałata niska temperatura”. Natomiast duże kiełki pojawiają się na szalkach: „sałata kontrola”, „sałata światło R”, „sałata światło FR”, „pomidor brak światła”, „pomidor światło R”. Na pozostałych szalkach nasiona pozostają bez zmian.
Szczegóły doświadczenia 1greenwhite
Aby zbadać wpływ tylko jednego czynnika, użyta folia nie może blokować dostępu światła, a pudełko musi zapewniać dostęp tlenu.
Szczegóły doświadczenia 2bluewhite
Fitotron jest urządzeniem do prowadzenia uprawy roślin, umożliwiającym uzyskanie i monitorowanie warunków temperatury, oświetlenia i wentylacji.
Szczegóły doświadczenia 3redwhite
W doświadczeniu fitotrony wykorzystywane są do naświetlania nasion światłem czerwonym (o długości fali 650 nm) oraz światłem dalekiej czerwieni (o długości fali 730 nm), a także światłem dziennym w warunkach niskiej temperatury (4°C).
R1ANkbbmqZcSS
R11pgYdMyXfo9
Obserwacje
Przeanalizuj, ile nasion pomidora i sałaty wykiełkowało w danych warunkach.
Wnioski
Zastanów się, jakie czynniki środowiskowe umożliwiają, a jakie uniemożliwiają kiełkowanie roślin.
Obserwacje
Przy braku dostępu do wody oraz tlenu żadne nasiona nie wykiełkowały.
W niskiej temperaturze nie wykiełkowały nasiona pomidora, ale wykiełkowało kilka nasion sałaty.
Nasiona pomidora wykiełkowały przy braku dostępu do światła oraz przy świetle czerwonym, ale nie wykiełkowały przy dostępie do światła (kontrola) oraz przy świetle dalekiej czerwieni. Natomiast nasiona sałaty wykiełkowały przy dostępie do światła (kontrola) oraz przy świetle czerwonym, a nie wykiełkowały przy braku dostępu do światła i w świetle dalekiej czerwieni.
Wnioski
Do czynników niezbędnych do kiełkowania należą: dostęp do wody, tlenu oraz odpowiednia temperatura, która może być różna dla różnych gatunków.
Nie wszystkie nasiona kiełkują w światle dziennym. Światło czerwone stymuluje kiełkowanie roślin, a światło dalekiej czerwieni hamuje ten proces.
Weryfikacja hipotezy
Hipoteza 1 jest prawdziwa, natomiast hipoteza 2 jest nieprawdziwa.