Metody produkcji ryb w stawach
RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych
– rybak śródlądowy 622201, technik rybactwa śródlądowego 314208
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów rybak śródlądowy i technik rybactwa śródlądowegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów rybak śródlądowy i technik rybactwa śródlądowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach rybak śródlądowy oraz technik rybactwa śródlądowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych wyodrębnionej w zawodach: rybak śródlądowy 622201, technik rybactwa śródlądowego 314208.
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych:
charakteryzowanie podstaw produkcji rybackiej,
wykonywanie prac rybackich w akwakulturze,
wykonywanie prac związanych z rybackim użytkowaniem wód śródlądowych,
obsługiwanie urządzeń i maszyn stosowanych w rybactwie oraz montażu i konserwacji narzędzi rybackich.
Efekty kształcenia
RYB.01.3. Prowadzenie gospodarstwa w akwakulturze.
Uczeń:
stosuje metody i techniki chowu i hodowli w akwakulturze i akwarystyce,
wykonuje prace rybackie w obiektach akwakultury,
prowadzi prace rybackie w obiektach wylęgarniczych i podchowowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Sposoby produkcji ryb w stawach”„Sposoby produkcji ryb w stawach” to sekwencje filmowe, które ukazują produkcje karpia i pstrąga oraz produkcję wylęgu ryb. Kolejne dwa multimedia to grafiki interaktywne. Zasób „Elementy gospodarstwa karpiowego”„Elementy gospodarstwa karpiowego” przedstawia plan gospodarstwa karpiowego ze stawami różnej kategorii, budowlami wodnymi i urządzeniami. Zasób „Elementy gospodarstwa pstrągowego”„Elementy gospodarstwa pstrągowego” przedstawia plan gospodarstwa pstrągowego ze stawami, budowlami wodnymi i urządzeniami hodowlanymi.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiale w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Sposoby produkcji ryb w stawachSekwencje filmowe
Elementy gospodarstwa karpiowegoGrafika interaktywna
Elementy gospodarstwa pstrągowegoGrafika interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów rybak śródlądowy oraz technik rybactwa śródlądowego
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom nabyć wiedzę związaną z metodami produkcji ryb w stawach.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Sewkencje filmowe „Sposoby produkcji ryb w stawach”
Propozycja wykorzystania metody grup eksperckich.
Nauczyciel dzieli klasę na 3 zespoły.
Do każdego z nich zostaje przydzielona jedna z trzech sekwencji filmowych.
Uczniowie mają za zadanie zapoznać się ze swoją sekwencją. Dobrze, aby robili notatki.
Następnie nauczyciel tworzy nowe zespoły, wybierając z każdego z poprzednich po jednej osobie. W nowych grupach znajdą się 3 osoby – każda z nich zapoznawała się z inną sekwencją. Nauczyciel powinien uprzedzić uczniów jeszcze przed pierwszym podziałem, że będzie miał miejsce taki rozkład zadań. Dzięki będą oni wiedzieć, że od każdego z nich zależy końcowy wynik całej grupy po drugim podziale.
Zadaniem uczniów w każdej grupie jest opowiedzenie sobie nawzajem, czego dotyczyła dana sekwencja, aby każdy z uczniów wiedział, czego dotyczyły wszystkie trzy sekwencje.
Kolejnym krokiem jest rozwiązanie przygotowanego przez nauczyciela testu przez wszystkich uczniów, w którym jest tyle samo pytań z każdej sekwencji. Nauczyciel ocenia testy poszczególnych uczniów, a następnie sumuje punkty uzyskane przez wszystkich uczniów w grupie i wystawia ocenę każdemu uczniowi zwycięskiej grupy.
Grafika interaktywna „Elementy gospodarstwa karpiowego”
Nauczyciel z uczniami omawia obie grafiki interaktywne.
Dobrze, aby uczniowie robili notatki.
Następnie nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda z grup ma do przygotowania plakat przedstawiający gospodarstwo karpiowe z naniesionymi jego kluczowymi elementami. Uczniowie przygotowują plakat na podstawie wiedzy nabytej z wcześniejszego omawiania grafiki interaktywnej oraz na podstawie własnych notatek.
Grafika interaktywna „Elementy gospodarstwa pstrągowego”
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z grafiką. Nie mogą robić przy tym notatek.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytania typu: „Do czego służy jaz?”, „Jaką funkcję pełnią mnichy w stawach?”, „Co to jest aerator?”.
Zadaniem uczniów jest zgłaszanie się do odpowiedzi.
Nauczyciel może nagradzać uczniów plusami.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia, mając przy tym możliwość bieżącej konsultacji z nauczycielem w razie wątpliwości co do poprawności udzielonej odpowiedzi. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Uczniowie samodzielnie w domu oglądają sekwencje filmowe i/lub zapoznają się z grafikami interaktywnymi. Na kolejnej lekcji nauczyciel zadaje pytania - w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. W ramach lekcji odwróconej odbywają się aktywności zaproponowane przez prowadzącego, czyli tworzenie notatek i plakatów na podstawie informacji zebranych podczas pracy metodą stacji, tworzenie słów kluczowych w ramach klasowego turnieju.
Praca uczniów poza lekcją
Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.
Praca indywidualna
Zadaniem każdego ucznia jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale, a na koniec sprawdzenie się, wykonując ćwiczenia zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu każdy z uczniów samodzielnie może poznać poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale.
Uczniowie mogą również wykonać notatki (w zeszycie lub na tablicy online) z zagadnieniami, które najbardziej ich zainteresowały, a także z takimi, z którymi mieli największy problem. Następnie uczniowie mają za zadanie, żeby na podstawie multimediów wykonać mapy myśli lub notatki graficzne z kwestii, które sprawiły im największy kłopot. Pomoże to w utrwaleniu informacji.
Praca w grupach
Uczniowie są dzieleni na trzy grupy.
Do każdej z grupy przyporządkowana zostaje jedna z sekwencji filmowych.
Zadaniem uczniów jest stworzenie prezentacji lub plakatu (lub innej formy przedstawienia informacji, uczniowie mogą wykazać się pomysłowością) z najważniejszymi informacjami przedstawionymi w danej sekwencji. Dodatkowo mają opracować 5 pytań na podstawie swojej sekwencji.
Przy opracowywaniu zagadnień uczniowie mogą korzystać z grafik interaktywnych.
Następnie uczestnicy przedstawiają na lekcji reszcie klasy opracowane informacje, a następnie zadają pytania sprawdzające reszcie klasy.
Nauczyciel kontroluje odpowiedzi uczniów, a w razie potrzeby naprowadza ich i uzupełnia informacje.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Sekwencje filmowe przedstawiają produkcję karpi i pstrągów w stawach, a także produkcję wylęgu w wylęgarniach. Grafiki interaktywne przedstawiają wygląd gospodarstw karpiowego i pstrągowego oraz budowle i urządzenia wykorzystywane na potrzeby tych gospodarstw. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Na podstawie materiałów nauczyciel może zaproponować uczniom, którzy szybciej opanowali materiał odegranie z nimi krótkiej scenki dramowej. Uczeń wciela się w rolę specjalisty od hodowli karpi lub pstrągów i opowiada o tym procesie, podkreślając najważniejsze jego elementy. Warto zwrócić uwagę na to, czy uczniowie przygotowują swoje notatki w niekonwencjonalnej formie, wtedy łatwiej zapamiętają też trudne zagadnienia. Sprawdzi się notatka wizualna, mapa myśli czy portfolio (np. w aplikacji online). W czasie odgrywania dramy uczniowie, którzy mieli kłopoty z opanowaniem materiału, również powinni robić notatki. Ich zadaniem byłoby wypisanie rzeczy, których nie rozumieją. Po zakończeniu dramy uczniowie dzielą się swoimi wątpliwościami i dyskutują o odegranych scenkach. Pomoże im to utrwalić wiedzę.
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści