E-materiały do kształcenia zawodowego

Metody produkcji ryb w stawach

RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych
– rybak śródlądowy 622201, technik rybactwa śródlądowego 314208

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów rybak śródlądowy i technik rybactwa śródlądowegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów rybak śródlądowy i technik rybactwa śródlądowego

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach rybak śródlądowy oraz technik rybactwa śródlądowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych wyodrębnionej w zawodach: rybak śródlądowy 622201, technik rybactwa śródlądowego 314208.

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych:

  • charakteryzowanie podstaw produkcji rybackiej,

  • wykonywanie prac rybackich w akwakulturze,

  • wykonywanie prac związanych z rybackim użytkowaniem wód śródlądowych,

  • obsługiwanie urządzeń i maszyn stosowanych w rybactwie oraz montażu i konserwacji narzędzi rybackich.

Efekty kształcenia

RYB.01.3. Prowadzenie gospodarstwa w akwakulturze.

Uczeń:

  1. stosuje metody i techniki chowu i hodowli w akwakulturze i akwarystyce,

  2. wykonuje prace rybackie w obiektach akwakultury,

  3. prowadzi prace rybackie w obiektach wylęgarniczych i podchowowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Sposoby produkcji ryb w stawach”D1EdIZThe„Sposoby produkcji ryb w stawach” to sekwencje filmowe, które ukazują produkcje karpia i pstrąga oraz produkcję wylęgu ryb. Kolejne dwa multimedia to grafiki interaktywne. Zasób „Elementy gospodarstwa karpiowego”DzAkvox0u„Elementy gospodarstwa karpiowego” przedstawia plan gospodarstwa karpiowego ze stawami różnej kategorii, budowlami wodnymi i urządzeniami. Zasób „Elementy gospodarstwa pstrągowego”DbpcgXnQ1„Elementy gospodarstwa pstrągowego” przedstawia plan gospodarstwa pstrągowego ze stawami, budowlami wodnymi i urządzeniami hodowlanymi.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDqXUi37HvInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDJeNswUJFSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD19xJsll2Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiale w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDMpyWVODLPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD62khqu7ENetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDi7HGwdlKInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów rybak śródlądowy oraz technik rybactwa śródlądowego

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom nabyć wiedzę związaną z metodami produkcji ryb w stawach.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Sewkencje filmowe „Sposoby produkcji ryb w stawach”
  • Propozycja wykorzystania metody grup eksperckich.

  • Nauczyciel dzieli klasę na 3 zespoły.

  • Do każdego z nich zostaje przydzielona jedna z trzech sekwencji filmowych.

  • Uczniowie mają za zadanie zapoznać się ze swoją sekwencją. Dobrze, aby robili notatki.

  • Następnie nauczyciel tworzy nowe zespoły, wybierając z każdego z poprzednich po jednej osobie. W nowych grupach znajdą się 3 osoby – każda z nich zapoznawała się z inną sekwencją. Nauczyciel powinien uprzedzić uczniów jeszcze przed pierwszym podziałem, że będzie miał miejsce taki rozkład zadań. Dzięki będą oni wiedzieć, że od każdego z nich zależy końcowy wynik całej grupy po drugim podziale.

  • Zadaniem uczniów w każdej grupie jest opowiedzenie sobie nawzajem, czego dotyczyła dana sekwencja, aby każdy z uczniów wiedział, czego dotyczyły wszystkie trzy sekwencje.

  • Kolejnym krokiem jest rozwiązanie przygotowanego przez nauczyciela testu przez wszystkich uczniów, w którym jest tyle samo pytań z każdej sekwencji. Nauczyciel ocenia testy poszczególnych uczniów, a następnie sumuje punkty uzyskane przez wszystkich uczniów w grupie i wystawia ocenę każdemu uczniowi zwycięskiej grupy.

Grafika interaktywna „Elementy gospodarstwa karpiowego”
  • Nauczyciel z uczniami omawia obie grafiki interaktywne.

  • Dobrze, aby uczniowie robili notatki.

  • Następnie nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda z grup ma do przygotowania plakat przedstawiający gospodarstwo karpiowe z naniesionymi jego kluczowymi elementami. Uczniowie przygotowują plakat na podstawie wiedzy nabytej z wcześniejszego omawiania grafiki interaktywnej oraz na podstawie własnych notatek.

Grafika interaktywna „Elementy gospodarstwa pstrągowego”
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z grafiką. Nie mogą robić przy tym notatek.

  • Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytania typu: „Do czego służy jaz?”, „Jaką funkcję pełnią mnichy w stawach?”, „Co to jest aerator?”.

  • Zadaniem uczniów jest zgłaszanie się do odpowiedzi.

  • Nauczyciel może nagradzać uczniów plusami.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia, mając przy tym możliwość bieżącej konsultacji z nauczycielem w razie wątpliwości co do poprawności udzielonej odpowiedzi. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Uczniowie samodzielnie w domu oglądają sekwencje filmowe i/lub zapoznają się z grafikami interaktywnymi. Na kolejnej lekcji nauczyciel zadaje pytania - w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. W ramach lekcji odwróconej odbywają się aktywności zaproponowane przez prowadzącego, czyli tworzenie notatek i plakatów na podstawie informacji zebranych podczas pracy metodą stacji, tworzenie słów kluczowych w ramach klasowego turnieju.

Praca uczniów poza lekcją

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
  • Zadaniem każdego ucznia jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale, a na koniec sprawdzenie się, wykonując ćwiczenia zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu każdy z uczniów samodzielnie może poznać poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale.

  • Uczniowie mogą również wykonać notatki (w zeszycie lub na tablicy online) z zagadnieniami, które najbardziej ich zainteresowały, a także z takimi, z którymi mieli największy problem. Następnie uczniowie mają za zadanie, żeby na podstawie multimediów wykonać mapy myśli lub notatki graficzne z kwestii, które sprawiły im największy kłopot. Pomoże to w utrwaleniu informacji.

Praca w grupach
  • Uczniowie są dzieleni na trzy grupy.

  • Do każdej z grupy przyporządkowana zostaje jedna z sekwencji filmowych.

  • Zadaniem uczniów jest stworzenie prezentacji lub plakatu (lub innej formy przedstawienia informacji, uczniowie mogą wykazać się pomysłowością) z najważniejszymi informacjami przedstawionymi w danej sekwencji. Dodatkowo  mają opracować 5 pytań na podstawie swojej sekwencji.

  • Przy opracowywaniu zagadnień uczniowie mogą korzystać z grafik interaktywnych.

  • Następnie uczestnicy przedstawiają na lekcji reszcie klasy opracowane informacje, a następnie zadają pytania sprawdzające reszcie klasy.

  • Nauczyciel kontroluje odpowiedzi uczniów, a w razie potrzeby naprowadza ich i uzupełnia informacje.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Sekwencje filmowe przedstawiają produkcję karpi i pstrągów w stawach, a także produkcję wylęgu w wylęgarniach. Grafiki interaktywne przedstawiają wygląd gospodarstw karpiowego i pstrągowego oraz budowle i urządzenia wykorzystywane na potrzeby tych gospodarstw. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

Na podstawie materiałów nauczyciel może zaproponować uczniom, którzy szybciej opanowali materiał odegranie z nimi krótkiej scenki dramowej. Uczeń wciela się w rolę specjalisty od hodowli karpi lub pstrągów i opowiada o tym procesie, podkreślając najważniejsze jego elementy. Warto zwrócić uwagę na to, czy uczniowie przygotowują swoje notatki w niekonwencjonalnej formie, wtedy łatwiej zapamiętają też trudne zagadnienia. Sprawdzi się notatka wizualna, mapa myśli czy portfolio (np. w aplikacji online). W czasie odgrywania dramy uczniowie, którzy mieli kłopoty z opanowaniem materiału, również powinni robić notatki. Ich zadaniem byłoby wypisanie rzeczy, których nie rozumieją. Po zakończeniu dramy uczniowie dzielą się swoimi wątpliwościami i dyskutują o odegranych scenkach. Pomoże im to utrwalić wiedzę.

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści