E-materiały do kształcenia zawodowego

ADR – przewóz ładunków niebezpiecznych

Organizacja przewozów środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik transportu drogowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

Organizacja przewozów środkami transportu drogowego w zawodzie Technik transportu drogowego

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji

Organizacja przewozów środkami transportu drogowego:

  • planowanie i organizowanie prac dotyczących przewozu drogowego osób oraz ładunków,

  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej przewozu drogowego osób oraz ładunków,

  • przygotowanie do kierowania pojazdami samochodowymi w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii C+E.

Efekty kształcenia

Podstawy transportu drogowego

Uczeń:

3) charakteryzuje rodzaje oraz warunki przewozu ładunków,

5) charakteryzuje różne rodzaje i formy ubezpieczeń w transporcie drogowym.

Organizowanie przewozu towarów i ładunków

Uczeń:

3) charakteryzuje przepisy prawa dotyczące użytkowania środków transportu,

6) określa składowe logistycznej funkcji opakowań,

12) organizuje transport drogowy rzeczy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDWOOj3Z9TWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

    Sekwencje filmowe ADR — przewóz drogowy towarów niebezpiecznychDrRM4siG9Sekwencje filmowe ADR — przewóz drogowy towarów niebezpiecznych to cztery filmy instruktażowe przedstawiające kolejne czynności wykonywane w ramach realizacji planowania i realizacji przewozu towarów niebezpiecznych.

    Są to materiały wideo o nazwach:

    • „Grupy towarów niebezpiecznych”,

    • „Organizacja przewozów”,

    • „Wymogi stawiane kierowcom”,

    • „Udział w ruchu drogowym”.

    Program ćwiczeniowy do projektowania ADR — projektowanie operacji transportowychD1CXhcmUYProgram ćwiczeniowy do projektowania ADR — projektowanie operacji transportowych to materiał umożliwiający zaprojektowanie operacji transportowej poprzez określenie towaru/ładunku niebezpiecznego i doboru odpowiedniego środka transportu oraz określenia oznaczenia i dokumentów przewozowych.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD12jQaxADInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑zasobuDpHeA3RduSłownik pojęć dla e‑zasobu zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD1ASMr1xMPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDMzzmDDD0Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDKbTSCnoPNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiale.

    • Instrukcja użytkowaniaDsWrXDNS3Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówkido wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu drogowego

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się z grupami towarów niebezpiecznych, a także wskaże, na co zwracać uwagę przy planowaniu przewozu takich materiałów.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć

Sekwencje filmowe pod nazwą „ADR — przewóz drogowy towarów niebezpiecznych” — film „Grupy towarów niebezpiecznych”
  • Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy.

  • Grupom przekazuje instrukcje: grupa pierwsza — „obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na najbardziej niebezpiecznych materiałach”, grupa druga — „obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na średnio niebezpiecznych materiałach”, grupa trzecia — „obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na najmniej niebezpiecznych materiałach”. Nauczyciel specjalnie nie podaje klas pakowania, aby sprawdzić, jak uczniowie wyselekcjonują spośród materiałów te najbardziej, średnio i najmniej niebezpieczne z niebezpiecznych.

  • Jeśli uczniowie nie zapytają o klasy pakowania, nauczyciel odtwarza po raz pierwszy film „Grupy towarów niebezpiecznych”.

  • Po obejrzeniu filmu nauczyciel, jeśli uczniowie nie dopytali o klasy pakowania, doszczegóławia instrukcję: grupa pierwsza — „w swoim opracowaniu opiszcie, co oznacza pierwsza klasa pakowania i klasy , związane z zagrożeniami dodatkowymi”,  grupa druga — „w swoim opracowaniu opiszcie, co oznacza druga klasa pakowania i klasy , , związane z zagrożeniami dodatkowymi”, grupa trzecia — „w swoim opracowaniu opiszcie, co oznacza trzecia klasa pakowania i klasy , , , , związane z zagrożeniami dodatkowymi”.

  • Uczniowie mogą w grupach samodzielnie odszukać w filmie właściwe informacje lub skorzystać z Internetu i słownika pojęć z e‑materiału.

  • Po około minutach pracy grupy prezentują swoje opracowania.

  • Po każdej prezentacji notatki grupy nauczyciel prosi o uzupełnienie tego zagadnienia przez inne grupy. Sam uzupełnia na końcu.

  • Teraz nauczyciel zmienia zagadnienia dla grup, przekazując kartki z notatkami odpowiednim grupom (kartkę z notatką grupy pierwszej przekazuje grupie drugie, kartkę grupy drugiej grupie trzeciej i notatkę grupy trzeciej grupie pierwszej).

  • Prosi uczniów w grupie o utworzenie pięciu pytań testowych do tematu „Grupy towarów niebezpiecznych”: grupa druga — zagadnienia dotyczące pierwszej klasy pakowania i klas , związanych z zagrożeniami dodatkowymi, grupa trzecia — zagadnienia dotyczące drugiej klasy pakowania i klas , , związanych z zagrożeniami dodatkowym, grupa pierwsza — zagadnienia dotyczące trzeciej klasy pakowania i klas , , , , związanych z zagrożeniami dodatkowymi. Sugeruje użycie notatek z otrzymanej kartki, opracowań książkowych lub wyszukania informacji w sieci. Grupy pytania i odpowiedzi notują na otrzymanej kartce.

  • Nauczyciel prosi o zaprezentowanie pytań i wspólną odpowiedź uczniów (z wyłączeniem uczniów przygotowujących pytanie).

  • Nauczyciel prosi o skopiowanie notatek przez każdego z uczniów (przepisanie lub wykonanie notatki fotograficznej).

Program ćwiczeniowy „ADR — projektowanie operacji transportowych”
  • Nauczyciel dzieli uczniów w grupy trzyosobowe.

  • Uczniowie kolejno przechodzą po jednym przygotowaniu operacji transportowej losowo (kwas siarkowy, benzyna, materiał zagrażający środowisku).

  • Podczas określania sposobu transportu pierwszy uczeń analizując zadanie, uzasadnia każdy wybór. Opisuje uczniowi drugiemu i trzeciemu, dlaczego dane są poprawne i dlaczego nie wybrał innych elementów.

  • Drugi i trzeci uczeń sugerują swoje odpowiedzi, ale decyzję na podstawie swojej wiedzy i po wysłuchaniu propozycji ucznia drugiego i trzeciego, za każdym razem samodzielnie, podejmuje uczeń pierwszy.

  • Uczeń pierwszy zapisuje swoje umotywowanie wyborów w notatce.

  • Po kliknięciu „sprawdź” uczeń pierwszy odbiera gratulacje od pozostałych, albo uzupełnia poprawnie wybory. Finalnie po otrzymaniu pozytywnego zatwierdzenia wyborów („Wszystko jest przygotowane, jak należy”) gra zostaje uruchomiona ponownie.

  • Tym razem zadania rozwiązuje uczeń drugi i tłumaczy on swoje decyzje, a pierwszy i trzeci wyrażają swoje zdanie przed zaznaczeniem odpowiedzi przez ucznia drugiego.

  • Uczeń pierwszy zapisuje swoje umotywowanie wyborów w notatce.

  • W kolejnym kroku decyzje, przy wsparciu ucznia pierwszego i drugiego, podejmuje uczeń trzeci.

  • Nauczyciel po zakończonych trzech rundach gry prosi uczniów o informacje zwrotne.

  • Dopytuje o przydatność wyrażenia własnego zdania przez ucznia z zespołu.

  • Teraz nauczyciel prosi o zaprezentowanie zanotowanych przez uczniów poprawnych odpowiedzi na zadania.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych odpowiedzi.

  • Nauczyciel zaprasza uczniów do pracy samodzielnej z tym e‑materiałem.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te należy używać w zależności od omawianego tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Wyjątek stanowi test, który może być wykorzystany jako zadanie podsumowujące lub wprowadzające do tematu.

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Uczniowie działają w parach, w których zadają sobie właściwe pytania i tworzą na ich podstawie inne, zbliżone pytania lub zadania (każdy uczeń po jednym).

  • Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie (szczególnie w przypadku testu).

  • Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład, na tablicy interaktywnej.

  • Nauczyciel może skorzystać z wygenerowanych pomysłów pytań i zadań, po przeanalizowaniu ich poprawności, do dalszego utrwalania materiału.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć

Sekwencje filmowe pod nazwą „ADR — przewóz drogowy towarów niebezpiecznych” — film „Udział w ruchu drogowym”
  • Nauczyciel informuje, że za chwilę odtworzy film „Udział w ruchu drogowym”. Uczniowie będą mieli za zadanie dokładnie wsłuchiwać się w materiał i wypisywać odpowiednie informacje do tabeli.

  • Nauczyciel opisuje zadanie: „Podzielcie kartkę A4 na tabelę złożoną z czterech wierszy i trzech kolumn. Na podstawie obejrzanego filmu macie wypisać w tabeli w czterech wierszach w pierwszej kolumnie informacje dotyczące wyposażenia jednostki transportowej, wyposażenia dla każdego członka pojazdu, w tym wyposażenie dodatkowe, miejsca parkowania pojazdów z ładunkami niebezpiecznymi, znaków drogowych dla pojazdów przewożących ładunki niebezpieczne. W drugiej kolumnie przy właściwych wierszach zapiszcie informacje, które dotyczą tych zagadnień (jakie wyposażenie, jakie miejsca, jakie znaki drogowe), a w trzeciej kolumnie opis szczegółowy tego wyposażenia/miejsc postoju lub znaków drogowych.

  • Teraz nauczyciel prezentuje uczniom  film edukacyjny „Udział w ruchu drogowym”. Uczniowie wykonują notatki.

  • Po zakończonym filmie nauczyciel dopytuje, czy wszystkie informacje zostały zapisane tabelarycznie.

  • Daje uczniom jeszcze minut, podczas których mają za zadanie sami znaleźć właściwy fragment w filmie i uzupełnić braki w notatce.

  • Nauczyciel prosi o przedstawienie zebranych danych i omawia na forum znalezione informacje. Prosi uczniów po raz kolejny o uzupełnienie notatki.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do niewłaściwie zamieszczonych informacji.

Program ćwiczeniowy „ADR — projektowanie operacji transportowych”
  • Nauczyciel informuje, że teraz każdy indywidualnie ma przejść grę, ale każdą decyzję trzeba będzie opisać w notatniku.

  • Uczniowie przechodzą grę.

  • Podczas rozwiązywania zadań analizują je i uzasadniają każdą swoją decyzję opisując, dlaczego dany wybór jest właściwy, a dlaczego inny nie jest właściwy. Informacje te umieszczają w notatniku (zapisują w zeszycie lub w notesie elektronicznym).

  • Zadania wykonują w trzech symulowanych sytuacjach.

  • Po poprawnym przeprowadzeniu projektowania operacji transportowych kwasu siarkowego, benzyny i materiału zagrażającego środowisku zadaniem każdego z uczniów będzie, na podstawie informacji z planszy szkoleniowej, zaproponowanie wyboru dla jakiejkolwiek innej niż w programie ćwiczeniowym substancji niebezpiecznej.

  • Uczniowie muszą zaproponować trzy rodzaje naczepy, rodzaje dokumentów i  propozycje czterech tablic ADR. Wskazują właściwe wybory przy swoim pomyśle ćwiczenia.

  • Nauczyciel po zakończonej przez wszystkich uczniów grze prosi o informację zwrotną o przebiegu zadań. Wspólnie z całą klasą przechodzi kilka propozycji uczniów.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wskazuje, które interaktywne materiały sprawdzające uczniowie mają w danym momencie wykonać podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel, dając szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie (w przypadku testu składającego się z osiemnastu pytań to czas dłuższy — materiał może być wykorzystany jako sprawdzający lub przygotowujący do sprawdzianu).

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań nauczyciel wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez „researching w sieci” na bazie ćwiczeń z e‑materiału. Jest to sposób podobny do lekcji odwróconej, ale skupiający się na poszukiwaniu informacji, których uczeń nie posiada i nie ma „oczywistego” dostępu do nich.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem serii zajęć z zagadnień, związanych z przewozem ładunków niebezpiecznych, prosi każdego ucznia o wykonanie testu z osiemnastoma pytaniami z „Interaktywnych materiałów sprawdzających”.

  • Uczeń może posługiwać się wszelkimi pomocami dydaktycznymi, ale nie ma dostępu do e‑materiałów „ADR — przewóz ładunków niebezpiecznych”.

  • Nauczyciel może przekazać wskazówki dotyczące zasobów: bibliografii i netografii. Może tez zdać się na kreatywność ucznia.

  • Uczeń wykonuje ćwiczenie, poszukując odpowiedzi i zapisując znalezione materiały jako notatka.

  • Sposób ten wspiera samodzielne poszukiwanie informacji i samodzielne uczenie się nowych: wiedzy i umiejętności.

  • Efektem pracy ucznia będzie przede wszystkim notatka dotycząca pytań z testu oraz rozwiązany właściwie test ().

Podczas lekcji
  • Nauczyciel wyświetla test.

  • Kolejno przechodzi przez osiemnaście pytań i prosi o grupowe odpowiedzi na te pytania.

  • Uczniowie prezentują informacje ze swoich notatek, które dotyczą omawianego pytania, budując „wspólną wiedzę”.

  • Słuchając wypowiedzi inni uczniów, każdy uzupełnia notatki o informację, które inni znaleźli w domu.

  • Nauczyciel prezentuje pierwszy z e‑materiałów — pierwszą z czterech sekwencję filmową „Grupy towarów niebezpiecznych”.

  • Po jego prezentacji prosi uczniów o informację zwrotną dotyczącą tego, ile informacji nowych, a ile znanych wystąpiło w tym filmie.

Praca w grupie
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej z nich przydziela określony temat, np. „Przewóz kwasu siarkowego”, „Przewód benzyny”, „Przewóz materiału zagrażającego środowisku”.

  • Prosi o wykonanie prezentacji, na której uczniowie pracując zdalnie w zespole, zamieszczą informacje niezbędne do przygotowania przewozu takiego ładunku. Prosi o to, aby w prezentacji znalazły się co najmniej: rodzaj naczepy, rodzaje dokumentów i ich uzupełnione przykłady, odpowiednio dobrane tablice ADR. Praca zdalna może odbywać się przykładowo przy wykorzystaniu przeznaczonych do tego darmowych programów: Sway lub PowerPoint.

  • Uczniowie mogą korzystać z materiałów dydaktycznych oraz czerpać informacje z innych źródeł.

  • Dodatkowym atutem prezentacji może być pozyskany z sieci lub nagrany film związany z fragmentem omawianego zagadnienia.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • Nauczyciel udostępnia program ćwiczeniowy „ADR — projektowanie operacji transportowych” i prosi każdego ucznia o samodzielne wykonanie symulacji przygotowania do transportu benzyny, kwasu siarkowego i substancji zagrażającej środowisku.

  • Uczniowie po każdej „zaliczonej” operacji podnoszą rękę, a nauczyciel zatwierdza ją i notuje na tablicy w tabeli znak wykonania zadania (np. parafkę).

  • Dopiero wtedy uczeń może wykonywać kolejne zadanie projektowe.

  • Na tablicy w wierszach tabeli znajdują się kolejno imię i nazwisko ucznia. Kolumny mają oznaczenie „Kwas siarkowy”, „Benzyna”, „Zagrożenie dla środowiska”.

  • Wygrywa uczeń, który pierwszy uzupełni poprawnie wszystkie trzy specyfikacje transportów.

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, zachęcając do ćwiczenia projektowania operacji transportowych i korzystania z materiałów poniżej planszy treningowej samodzielnie w domu.

Praca z uczniami o SPE

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pozwala na dostęp do informacji oraz likwiduje pewne bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel może przydzielać zróżnicowane zadania/prace/zagadnienia uczniom. Różnicowanie może polegać na trudności pojęcia do wyjaśnienia lub też zakresu, który dany uczeń w tym samym czasie ma opracować. Dodatkowym elementem indywidualizacji może być wzbogacanie swoich opracowań o wiadomości z Internetu. Może to być na przykład zebranie dodatkowej netografii i dołożenie jej do już zawartej w materiałach.

Dodatkowe zadania, które mogą pojawić się przy pracy z tymi e‑materiałami, to choćby stworzenie przez uczniów elektronicznego testu z pytań, które wcześniej każdy z uczniów przygotował, np.: po pięć pytań do każdego z czterech filmów z grupy „ADR — przewód drogowych towarów niebezpiecznych”.

Przy pracy w grupie nauczyciel powinien zwracać uwagę na role grupowe, które pełnią uczniowie i różnicować zespoły, pozwalając różnym osobom współpracować ze sobą. W swojej pracy może zwrócić uwagę na wykorzystanie metody tutoringu rówieśniczego. Do grupy może przydzielić uczniów z większą wiedzą lub poziomem kompetencji społecznych oraz takiego, który może mieć trudności z wykonywaniem obowiązków. Uczniowie z mniejszą wiedzą wspierani przez uczniów zdolnych będą łatwiej przyswajali wiedzę. Uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami wytłumaczenia materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RKuG660L4snde
(Uzupełnij).