E-materiały do kształcenia zawodowego

ADR – przewóz ładunków niebezpiecznych

Organizacja przewozów środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat przewozu ładunków niebezpiecznych.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Sekwencje filmowe ADR — przewóz drogowy towarów niebezpiecznychDrRM4siG9Sekwencje filmowe ADR — przewóz drogowy towarów niebezpiecznych to cztery filmy instruktażowe przedstawiające kolejne czynności wykonywane w ramach realizacji planowania i realizacji przewozu towarów niebezpiecznych.

Są to materiały wideo o nazwach:

  • „Grupy towarów niebezpiecznych”,

  • „Organizacja przewozów”,

  • „Wymogi stawiane kierowcom”,

  • „Udział w ruchu drogowym”.

Program ćwiczeniowy do projektowania ADR — projektowanie operacji transportowychD1CXhcmUYProgram ćwiczeniowy do projektowania ADR — projektowanie operacji transportowych to materiał umożliwiający zaprojektowanie operacji transportowej poprzez określenie towaru/ładunku niebezpiecznego i doboru odpowiedniego środka transportu oraz określenia oznaczenia i dokumentów przewozowych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD12jQaxADInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑zasobuDpHeA3RduSłownik pojęć dla e‑zasobu zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla uczącego sięDMzzmDDD0Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDKbTSCnoPNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiale.

  • Instrukcja użytkowaniaDsWrXDNS3Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu drogowego.

W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe pod wspólną nazwą „ADR — przewóz drogowy towarów niebezpiecznych”: „Grupy towarów niebezpiecznych”, „Organizacja przewozów”, „Wymogi stawiane kierowcom” oraz „Udział w ruchu drogowym”. Znajdziesz też tam program ćwiczeniowy „ADR — projektowanie operacji transportowych”. Zakresy tematyczne, które obejmują e‑materiały, są dostępne dla Ciebie w pierwszej części materiału.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Oceń swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności — zastanów się nad tym, co już wiesz na temat przewozu ładunków niebezpiecznych i ich oznaczeń. Co słyszałeś od innych osób, co widziałeś na wycieczkach zawodoznawczych, praktykach lub po prostu podczas obserwacji poruszających się transportów z „tajemniczym” ładunkiem.

Zapoznaj się z opisem e‑materiałów — jeśli pominąłeś część dotyczącą struktury e‑materiału, cofnij się w tym przewodniku i dowiedz się, czego będziesz się uczył. Określ, co sprawia Ci największe trudności. Jakie zagadnienia są dla Ciebie problematyczne? Wypisz je na kartce. Zwróć uwagę na to, że opis zagadnień zawartych w filmie to nie sam film, który pokazuje dużo więcej szczegółów. Czasem nie warto czytać tylko streszczeń, lepiej obejrzeć materiał, poszukując „ukrytej wiedzy”.

Ustal, co chcesz osiągnąć, ucząc się z tych materiałów — zastanów się nad celem przyswajania tych informacji. Jeśli ta wiedza potrzebna będzie Ci w przyszłej pracy, warto sprawdzić, w jaki sposób poszerzyć ją o możliwość obserwacji elementów, które widziałeś na filmie lub przećwiczyłeś w grze.

Spisz plan uczenia się i zrealizuj go — pamiętaj, że uczenie się to powtarzanie. Nie musisz zaplanować nauczenia się wszystkiego naraz. To będzie nauka „na zaliczenie i zapomnienie” — szkoda czasu. Wiedzę przyswaja się najlepiej małymi dawkami.

Przykładowy plan uczenia się materiału dotyczącego przewozu ładunków niebezpiecznych zapisany przez Ciebie na kartce może wyglądać tak:

  • Obejrzyj filmy pod hasłem „ADR — przewóz drogowy towarów niebezpiecznych” — najlepiej w kolejności od najdłuższych („Grupy towarów niebezpiecznych”, „Udział w ruchu drogowym”) do najkrótszych („Organizacja przewozów” i „Wymogi stawiane kierowcom”). Możesz też to zrobić tematycznie, w momencie kiedy potrzebujesz nauczyć się właściwego zagadnienia. Wynotuj wszystkie omawiane w materiale. Zwróć uwagę na zadania zawodowe, które, jeśli podejmiesz pracę w tym kierunku, będziesz wykonywał codziennie.

  • Jak tylko poznasz grupy towarów i ich oznaczenie, a także sposoby przewozu towarów niebezpiecznych, będziesz musiał nauczyć się projektować operacje transportowe. Warto podczas oglądania filmów notować informacje w postaci tradycyjnej notatki lub notatki wizualnej.

  • Użyj programu ćwiczeniowego „ADR — projektowanie operacji transportowych”. Dzięki temu sprawdzisz wstępnie, ile zapamiętałeś z sekwencji filmowych. Program ten wymaga wykonania zadania, ale nie daj się ponieść „szybkiemu zaliczeniu ćwiczenia”. Poniżej ekranu masz zakładki, które stanowią kompendium wiedzy niezbędnej do projektowania operacji. Nie wahaj się ich użyć, przecież się uczysz.

  • W trakcie uczenia się sprawdzaj swoją wiedzę małymi dawkami, testami lub pytaniami, na które możesz sam sobie odpowiedzieć. W razie potrzeby zajrzyj do materiałów i przypomnij sobie te zagadnienia, którego tego wymagają.

  • Finalnie poprawnie wykonasz wszystkie zadania z puli nazwanej Interaktywne materiały sprawdzające. Najlepszym do tego narzędziem będzie test. Posiada on  poleceń, dzięki którym dowiesz się, czego jeszcze warto się nauczyć. Inne ćwiczenia umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy lub przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde z nich posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a czego jeszcze nie.

Czas, który przeznaczysz na kolejne części działania, będzie zależał od Twoich predyspozycji i umiejętności uczenia się.

Pamiętaj, że warto wracać do tego materiału, jeśli chcesz utrwalić posiadane już informacje. Z czasem kilka elementów wiedzy może Ci umknąć. To normalne.

Metody pracy samodzielnej

Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowych pomocy, takich jak:

  • Notatki — według metody „przez rękę do głowy”; tradycyjny sposób uczenia się. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do swoich spersonalizowanych notatek. Nie warto jednak przepisywać całego materiału o przewozie ładunków niebezpiecznych. Szkoda czasu. Zrób własną notatkę. Metodę możesz zastosować na każdym etapie nauki.

  • Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej „rzucić okiem” na całe zagadnienie. Warto znać tę technikę i zastosować przy przyswajaniu wiedzy związanej z oznaczeniami stosowanymi przy przewozie.

  • Mapa myśli — łączy elementy wiedzy ze sobą. Dzięki hasłom lub rysunkom pobudzasz wyobraźnię i przypominasz sobie więcej szczegółów. Jeśli oznaczysz główne elementy przewozu ładunków niebezpiecznych, a resztę zagadnień podzielisz na grupy i przyporządkujesz do siebie, zbudujesz własną mapę myśli. Nie wiesz jak? Zajrzyj do Internetu — jest tam mnóstwo przykładów, z których warto wybrać najbardziej odpowiadający Twoim metodom przyswajania wiedzy. Obrazy połączone z tekstem we wspólnej przestrzeni dają ogląd na całość zagadnienia.

  • Researching — przeszukując zasoby sieciowe, poznajesz inne warianty tej samej wiedzy. Możesz dowiedzieć się więcej i spojrzeć w odmienny sposób na to interesujące Cię zagadnienie. Masz też możliwość znalezienia innych filmów lub animacji. Jeśli będą to materiały w obcym języku, będziesz doskonalił np. swój angielski. W tym przypadku możesz posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Wśród wielu artykułów warto odszukać te o zawodzie kierowcy mechanika lub osoby zajmującej się planowaniem przewozu ładunków niebezpiecznych. Informacje o ich pracy to też oprawa filmowa i graficzna, która zawiera elementy wiedzy o samych przewozach. Uważaj jednak na wiarygodność wyszukanych materiałów. Sprawdzaj i notuj źródła.

  • Fiszki — czyli małe karteczki z informacjami. Warto je stosować, jeśli chcesz zapamiętać, jak wyglądają znaki i informacje stosowane przy przewozach towarów niebezpiecznych. Notuj hasłami. Ta metoda przyda się do powtarzania.

  • Dyskusje z kolegami — (online lub offline) pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś, stajesz się po części ekspertem w tej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego, co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne.

W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowaniaDsWrXDNS3instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści