E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa statku powietrznego

Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z obsługą statku powietrznego.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Atlas interaktywny Katalog sprzętu, narzędzi symboli i oznaczeń powiązanych z obsługa statku powietrznegoD137SsRsGAtlas interaktywny Katalog sprzętu, narzędzi symboli i oznaczeń powiązanych z obsługa statku powietrznego to katalog zawierający informacje czym są i co zawierają:

  • certyfikaty FAA i EASA (FAA i EASA),

  • instrukcje AMM, MML, MMH, IM, IOŚ

  • instrukcje AFM, IPC, IPC‑ENGINE

  • zbiór dokumentów „Pakiet obsługowy” (strona tytułowa pakietu obsługowego, zlecenie obsługi, karta zadaniowa, karta wykrytych i usuniętych usterek, arkusz statycznej próby silnika, karta materiałów popranych do obsługi, wykaz narzędzi podlegających obsłudze metrologicznej wykorzystanych podczas obsługi, poświadczenie obsługi (CRS), brak przeciwskazań technicznych (NTO) oraz pokładowy dziennik techniczny.

  • dyrektywy (zdatności lotu i biuletyny i instrukcje serwisowe) Zawiera również dostęp do dokumentacji w postaci linków do stron internetowych z instrukcjami.

Film instruktażowy — tutorial Zasady obsługi technicznej statku powietrznegoDKBNZc0EOFilm instruktażowy — tutorial Zasady obsługi technicznej statku powietrznego — zaprezentuje Ci czynności wykonywane w ramach procedury obsługi technicznej i liniowej statków powietrznych i ich podzespołów. Przedstawi Ci obsługę i zastosowanie sprzętu (narządzi uniwersalnych i specjalistycznych, testerów, sprawdzianów) oraz dokumentacji (właściwej dla danej czynności obsługowej, zgodnie z Podręcznikiem Narzędzi i Wyposażenia ITEM — Illustrated Tool and Equipment Manual, Podręcznikiem Obsługi Statku Powietrznego AMM — Aircraft Maintenance Manual, Ilustrowanym Katalogiem Części IPC — Illustrated Part Catalogue, Podręcznikiem Usuwania Niesprawności FIM — Fault Isolation Manual, Podręcznikiem Obsługi Podzespołów CMM — Component Maintenance Manual, Podręcznikiem Napraw Konstrukcji SRM — Structural Repair Manual, Podręcznikiem Schematów Elektrycznych WDM — Wiring Diagram Manual).

Wirtualny spacer Podstawy obsługi statku powietrznegoD12rcx0twWirtualny spacer Podstawy obsługi statku powietrznego — pozwoli Ci na odbieranie doznań związanych z wykonywaniem czynności obsługowych na statku powietrznym, analizowaniu popełnionych błędów, nauczenia sekwencji czynności za pomocą obrazu i dźwięku. Z pomocą wirtualnej rzeczywistości możliwe będzie analizowanie błędów popełnianych podczas obsługi technicznej statku powietrznego, przestrzeganie zasad BHP, uczenie i sprawdzanie znajomości procedur obsługowych.

Grę edukacyjną Elementy diagnostyki i obsługi statku powietrznegoDMmwCEBEnGrę edukacyjną Elementy diagnostyki i obsługi statku powietrznego — daje Ci możliwośćzagłębienia się w świat diagnostyki i obsługi statków powietrznych. Pozwoli Ci odkryć tajniki tego zawodu i zanurzyć się w ciężkie i skomplikowane zadania, które napotykają mechanicy lotniczy na co dzień. Poprzez interaktywne wyzwania i zadania, ta gra umożliwi Ci zapoznanie się z różnymi aspektami pracy technika mechanika lotniczego. Będziesz mógł eksplorować diagnostykę komputerową statku powietrznego, wybierać odpowiednie narzędzia do obsługi statku powietrznego oraz zgłębiać wiedzę o systemach, przyrządach i dokumentacji statku powietrznego. W trakcie rozgrywki będziesz musiał wskazać nazwy elementów statku powietrznego, odpowiedzieć na pytania dotyczące prawdziwości informacji oraz wybrać właściwe narzędzia i procedury diagnostyczne.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDZzldukcXInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDfGfqwQmNSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDckblmhTWPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1AZxttXBPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDPaqPp3GENetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDb5WqgHS1Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik mechanik lotniczy.

W skład multimediów wchodzą atlas interaktywny, gra, film, wirtualna wycieczka. Przybliżają one wiadomości z zakresu obsługi statku powietrznego. Każdy materiał jest ważny i w każdym z nich znajdziesz coś dla siebie (pod względem preferencji uczeni— się).

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w wizualizacji, atlasie, grze i na filmie. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Przy okazji dowiesz się co jest znaczące w wiedzy, które starasz pozyskać.

Co może być ważne? Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają film, atlas, gra i wirtualna rzeczywistość. Korzystanie z materiału jest procesem poznawania. Dlatego ważne jest aby zmieniać źródło informacji. To co zobaczysz na filmie, sprawdź jak wygląda w VR (środowisko pracy) i jaka jest tego definicja w słowniku pojęć e‑materiału. Takie połączenie pozwoli Ci całościowo pracować z zagadnieniem dotyczącymi zadań i narzędzi oraz zakresu obsługi SP. Dzięki temu odpowiedz sobie na pytania: co, jak, gdzie, kiedy i w jaki sposób to realizujemy i jakie to jest ważne dla bezpieczeństwa. Pamiętaj też, że od razu nie nauczysz się wszystkiego, a praca z tym e‑materiałem (szczególnie z filmem i atlasem) to działanie polegające na powtórzeniach małych fragmentów wiedzy. To może być na przykład podział podobny do zakresu wiedzy z filmu. Dobrym ćwiczeniem może być też dopasowanie ćwiczeń z interaktywnych materiałów sprawdzających do konkretnych fragmentów filmu. Taki, wykonany samodzielnie, podział daje możliwość pracy świadomej z zawartością filmu. Ważne są też notatki. Możesz je tworzyć w tradycyjny sposób lub jako sketchnotka. Taka wizualna notatka, która łączy słowa i obrazy jest dla mózgu idealna. Wizualne informacje przesyłane do mózgu są szybciej przetwarzane i lepiej zapamiętywane niż tekst. Przy tradycyjnym zapisie nie kopiuj zdań, staraj się zapisywać hasła lub własne zdania, które stworzysz „przetwarzając materiał”.

Przykładowa ścieżka

Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się Teraz pomysły do zapamiętywania zagadnień związanych z zadaniami i funkcjami portów:

  1. Twoje działanie może bazować na filmie instruktażowym. Zawarte w nim informacje poprowadzą Cię przez wiedzę dotyczącą tego jakie elementy są kluczowe w SP, jakich używamy badań, narzędzi i na czym polega obsługa statku powietrznego (w tym rodzaje tych działań). Tu zdobędziesz podstawową wiedzę, ale nie „rzucaj się na głęboką wodę”.

  2. Wirtualna wycieczka będzie dla Ciebie wsparciem przy orientacji przestrzennej. Dzięki niej będziesz mógł umiejscowić urządzenia, osoby i czynności.

  3. Dużo wiedzy zawarte jest też w atlasie. Możesz wymiennie z filmem zapoznawać się z nim. Może to być na przykład działanie krzyżowe (raz fragment filmu, a raz fragment atlasu, lub wyszukiwanie treści z filmu w atlasie)

  4. Wsparciem przy próbach zapamiętania informacji mogą być dla Ciebie: interaktywne materiały sprawdzające, gra lub ... koledzy, którzy będą Cię odpytywali lub których będziesz uczył.

  5. Po przyswojeniu tej dawki wiedzy wróć do filmu i obejrzyj z uwagą. Ale tym razem nie tylko zapamiętuj — notuj skrupulatnie i porównuj z tym co już wiesz.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Zastosuj swój sposób przyswajania wiedzy. Jeśli jest to sporządzanie notatek — zrób to, jeśli wolisz rysować mapy umysłu — to dla Ciebie najlepszy pomysł. Nie zapomnij o rozmowach na temat obsługi statku powietrznego z innymi osobami (to właśnie rozmowy oraz pytania i odpowiedzi w przypadku tego materiału mogą być znaczące). Jeśli nie możesz poprosić kogoś o współuczestniczenie w zdobywaniu tego materiału — pytaj siebie i na te pytania sam odpowiadaj. I najważniejsze — nie umiesz — powtarzaj, jeśli już umiesz — powtórz jutro i za dwa dni.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

R17gtIZ0IzAvb
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści