Obsługa statku powietrznego
Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik mechanik lotniczyWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik mechanik lotniczy
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
dla zawodu technik mechanik lotniczy E‑materiał zawiera materiały mające pomóc w opanowaniu zasad wykonywania obsługi statku powietrznego.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych wyodrębnionej w zawodzie technik mechanik lotniczy
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TLO.03. Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych:
wykonywanie obsługi technicznej statków powietrznych i ich podzespołów,
wykonywanie obsługi liniowej statków powietrznych.
Efekty kształcenia
Podstawy obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych
Uczeń:
2) charakteryzuje rodzaje specjalnych części samolotów i ich podzespołów,
5) dobiera sposoby ochrony przed korozją i usuwania korozji konstrukcji oraz podzespołów samolotu,
6) wykonuje pomiary warsztatowe wielkości mechanicznych.
Obsługa techniczna płatowca i jego instalacji oraz obsługa zespołów napędowych statków powietrznych
Uczeń:
1) posługuje się przepisami prawa lotniczego w zakresie dotyczącym obsługi technicznej i eksploatacji statków powietrznych,
2) posługuje się dokumentacją techniczno‑obsługową statków powietrznych sporządzoną w języku polskim i języku angielskim,
20) określa przyrządy wskazań i kontroli pracy lotniczych silników tłokowych,
22) określa system monitorowania silnika tłokowego,
30) określa czynności obsługi technicznej statku powietrznego,
31) określa procedury obsługowe statku powietrznego,
32) określa techniki demontażu, sprawdzania, naprawy i montażu elementów statków powietrznych,
33) zaopatruje systemy pokładowe statków powietrznych,
34) stosuje narzędzia oraz sprzęt lotniskowy i hangarowy do obsługi technicznej statków powietrznych,
35) rozpoznaje oznakowania, symbole i napisy na samolocie,
36) stosuje programy komputerowe wspomagające obsługę techniczną statków powietrznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią odbiorcy wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Atlas interaktywny
Katalog sprzętu, narzędzi symboli i oznaczeń powiązanych z obsługa statku powietrznego
Atlas interaktywnyKatalog sprzętu, narzędzi symboli i oznaczeń powiązanych z obsługa statku powietrznego
— to katalog zawierający informacje czym są i co zawierają:certyfikaty FAA i EASA (FAA i EASA),
instrukcje AMM, MML, MMH, IM, IOŚ
instrukcje AFM, IPC, IPC‑ENGINE
zbiór dokumentów „Pakiet obsługowy” (strona tytułowa pakietu obsługowego, zlecenie obsługi, karta zadaniowa, karta wykrytych i usuniętych usterek, arkusz statycznej próby silnika, karta materiałów popranych do obsługi, wykaz narzędzi podlegających obsłudze metrologicznej wykorzystanych podczas obsługi, poświadczenie obsługi (CRS), brak przeciwskazań technicznych (NTO) oraz pokładowy dziennik techniczny.
dyrektywy (zdatności lotu i biuletyny i instrukcje serwisowe) Zawiera również dostęp do dokumentacji w postaci linków do stron internetowych z instrukcjami.
Film instruktażowy — tutorial
Zasady obsługi technicznej statku powietrznego
Film instruktażowy — tutorialZasady obsługi technicznej statku powietrznego
— prezentuje czynności wykonywane w ramach procedury obsługi technicznej i liniowej statków powietrznych i ich podzespołów. Przedstawia obsługę i zastosowanie sprzętu (narządzi uniwersalnych i specjalistycznych, testerów, sprawdzianów) oraz dokumentacji (właściwej dla danej czynności obsługowej, zgodnie z Podręcznikiem Narzędzi i Wyposażenia ITEM — Illustrated Tool and Equipment Manual, Podręcznikiem Obsługi Statku Powietrznego AMM — Aircraft Maintenance Manual, Ilustrowanym Katalogiem Części IPC — Illustrated Part Catalogue, Podręcznikiem Usuwania Niesprawności FIM — Fault Isolation Manual, Podręcznikiem Obsługi Podzespołów CMM — Component Maintenance Manual, Podręcznikiem Napraw Konstrukcji SRM — Structural Repair Manual, Podręcznikiem Schematów Elektrycznych WDM — Wiring Diagram Manual).Wirtualny spacer
Podstawy obsługi statku powietrznego
Wirtualny spacerPodstawy obsługi statku powietrznego
— pozwala na odbieranie doznań związanych z wykonywaniem czynności obsługowych na statku powietrznym, analizowaniu popełnionych błędów, nauczenia sekwencji czynności za pomocą obrazu i dźwięku. Z pomocą wirtualnej rzeczywistości możliwe będzie analizowanie błędów popełnianych podczas obsługi technicznej statku powietrznego, przestrzeganie zasad BHP, uczenie i sprawdzanie znajomości procedur obsługowych.Grę edukacyjną
Elementy diagnostyki i obsługi statku powietrznego
Grę edukacyjnąElementy diagnostyki i obsługi statku powietrznego
— daje Ci możliwośćzagłębienia się w świat diagnostyki i obsługi statków powietrznych. Pozwoli Ci odkryć tajniki tego zawodu i zanurzyć się w ciężkie i skomplikowane zadania, które napotykają mechanicy lotniczy na co dzień. Poprzez interaktywne wyzwania i zadania, ta gra umożliwi Ci zapoznanie się z różnymi aspektami pracy technika mechanika lotniczego. Będziesz mógł eksplorować diagnostykę komputerową statku powietrznego, wybierać odpowiednie narzędzia do obsługi statku powietrznego oraz zgłębiać wiedzę o systemach, przyrządach i dokumentacji statku powietrznego. W trakcie rozgrywki będziesz musiał wskazać nazwy elementów statku powietrznego, odpowiedzieć na pytania dotyczące prawdziwości informacji oraz wybrać właściwe narzędzia i procedury diagnostyczne.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Katalog sprzętu, narzędzi, symboli i oznaczeń powiązanych z obsługą statku powietrznegoAtlas interaktywny
Bezpieczeństwo i higiena pracyWirtualna wycieczka
Zasady obsługi technicznej statku powietrznegoFilm instruktażowy
Elementy diagnostyki i obsługi statku powietrznegoGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie i opanowanie zasad wykonywania obsługi statku powietrznego. Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Atlas interaktywny „Katalog sprzętu, narzędzi symboli i oznaczeń powiązanych z obsługa statku powietrznego”
Nauczyciel łączy uczniów w trzy grupy. Każda z grup dostaje dostęp do atlasu. Każda ma inne zadanie: grupa pierwsza analizuje certyfikaty i dyrektywy zawarte w atlasie, druga instrukcje a trzecia pakiet obsługowy.
Na flipcharcie każda z grup ma za zadanie przedstawić swoją zawartość poprzez narysowanie mapy myśli, która będzie zarazem spisem treści i zarysem zawartości danego zagadnienia.
Grupy prezentują własne mapy, a nauczyciel komentuje ich zawartość.
Wirtualny spacer „Podstawy obsługi statku powietrznego”
Nauczyciel prezentuje możliwości wirtualnego spaceru (nawigację i opcje związane z przestrzenią).
Nauczyciel dzieli grupę na dwa zespoły.
Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie zestawu zagadek związanych z wirtualnym spacerem. Zagadki te polegają na tym, że uczniowie wskazują przestrzeń i jej szczegóły po to, aby dopytać o miejsca lub elementy występujące na stanowisku obsługi technicznej. Przykładowa zagadka może wyglądać następującą: „W tej przestrzeni należy między innymi diagnozować i usuwać usterki w systemach elektronicznych i mechanicznych. Są tam najczęściej dwa miejsca dla osób przedzielone panelami. Miejsce to jest widne””. W tym przypadku chodzi o kabinę pilota.
Grupy mają za zadanie przygotować takich zagadek starając się zadbać o właściwe opisy przestrzeni .
Po przygotowaniu zagadek grupy naprzemiennie zadają je sobie.
Nauczyciel kontroluje proces przyznając punkt właściwie rozpoznanemu elementowi i miejscu oraz odpowiedzi na pytanie do czego służy ten element, na czym polega obsługa w tym miejscu oraz (jeśli dotyczy) jak go właściwie ustawić.
Podsumowując nauczyciel prosi o zastanowienie się jak wiele elementów znajduje się na stanowisku obsługi technicznej i przypomina do czego służą i jak je odpowiednio ustawić systematyzując wiedzę.
Film instruktażowy „Zasady obsługi technicznej statku powietrznego”
Nauczyciel prezentuje film.
Prosi uczniów o uważne oglądanie.
Zadaniem uczniów będzie odnalezienie w filmie sytuacji, w których „coś może pójść nie tak”.
Teraz nauczyciel łączy uczniów dwie grupy. Każda z grup korzystając z notatek swoich członków wskazuje i opisuje pięć sytuacji „problemów” podczas obsługi statku powietrznego.
Grupy siadają naprzeciwko siebie i na wzajem prezentują sytuację prosząc oponentów o wyjaśnienie — „i co teraz...?”.
W każdej rundzie nauczyciel po udzieleniu odpowiedzi przez grupę prosi ekipę prezentującą problem o wskazanie, czy jest to poprawne czy niepoprawne rozwiązanie sytuacji. Sam finalnie omawia rozwiązania.
Może w ten sposób na bazie problemów utworzyć grę poprzez przydzielanie, za każdy rozwiązany problem, punktów.
Gra edukacyjna „Diagnostyka komputerowa statku powietrznego”
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy (lub wielokrotność dwóch grup).
Każda z grup ma za zadanie zagrać w grę.
Uczniowie realizując kolejne działania, zapoznają się z elementem treści teoretycznej i ciekawostkami i podejmują decyzje związane z zadaniami.
W trakcie gry na wspólnej kartce zapisują notatkę z jej przebiegu.
Zespoły podejmują decyzję synchronicznie (każdy zespół dochodzi do momentu podjęcia decyzji, decyduje i czeka na znak nauczyciela). W przypadku części drugiej zmiany następują po trzech pytaniach.
Po każdej decyzji (lub trzech pytaniach) nauczyciel daje znak do wymiany członków zespołu.
Jedna osoba z każdej grupy przechodzi do innego zespołu.
Po wymianie członków grupy pozostała część grupy tłumaczy przybyłemu uczniowi, co takiego działo się w grze i jakie decyzje podjęto — opowiada historię gry.
Cykl się powtarza aż do zakończenia gry. Za każdym razem jedna osoba opuszcza zespół (inna niż ta, która w trakcie gry do zespołu dołączyła, chyba że nie ma już takiej).
Nauczyciel po zakończonej grze prosi o zaprezentowanie notatki z gry.
Nauczyciel podsumowując, prosi uczniów o informację zwrotną dotyczącą tego, czego uczniowie się nauczyli podczas tej „osobowej karuzeli”.
Praca indywidualna podczas zajęć
Atlas interaktywny „Katalog sprzętu, narzędzi symboli i oznaczeń powiązanych z obsługa statku powietrznego”
Nauczyciel przekazuje dostęp do atlasu uczniom.
Uczniowie samodzielnie mają za zadanie przeanalizować zawartość atlasu i wyszukać wszystkie zawarte w nim skróty.
Mają utworzyć listę skrótów, ich nazwy angielskie i tłumaczenie polskie
Uczniowie prezentują po pięć skrótów na forum klasy.
Nauczyciel zapisuje je jako pełną listę.
Kiedy lista skrótów się wyczerpie — kolejni uczniowie przyglądają się zapisanym skrótom na tablicy i proponują „uproszczoną” nazwę polską, która będzie oddawała treść skrótu.
Nauczyciel po zweryfikowaniu zapisuje przy nazwach.
Prosi o wykonanie notatki zdjęciowej z zapisanych skrótów.
Wirtualny spacer „Podstawy obsługi statku powietrznego”
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielną pracę z wirtualnym spacerem.
Działanie ucznia polega na zbudowaniu katalogu czynności serwisowej jakie można wykonać w przestrzeniach prezentowanych na spacerze. Katalog czynności ma zawierać nazwę, zdjęcie, zastosowanie miejsca w strefie obsługi statku powietrznego i informacje dotyczącą koniecznych czynności przy obsłudze.
Uczniowie obrazki pozyskują poprzez zrzuty ekranu elementów z przestrzeni i zapisywaniu ich jako zdjęcie.
Dodatkowo po określonym czasie (część uczniów już wykona pracę i się nudzi) nauczyciel może poprosić o odszukanie w internecie innych zdjęć i dodanie ich do swojego katalogu.
W zależności od umiejętności uczniów nauczyciel może poprosić o wykonanie prezentacji w programie komputerowym lub innej aplikacji.
Finalnie uczniowie prezentują swoje prace samodzielne.
Film instruktażowy „Zasady obsługi technicznej statku powietrznego”
Nauczyciel prezentuje film.
Zadaniem uczniów będzie samodzielne opisanie działań, które wchodzą w zakres obsługi SP (obsługa startowa (bieżąca)/ przeglądy bieżące, obsługa okresowa, naprawy (remonty) główne, modyfikacje), które musi wykonać technik mechanik lotniczy. Uczeń musi przypisać im narzędzi i opisać różne rodzaje badań oraz wskazać specjalne części samolotów i ich podzespoły, które są kluczowe dla bezpiecznego i skutecznego funkcjonowania maszyn lotniczych, a związane są z obsługą SP.
Uczeń przygotowuje tabelę, w której zamieszcza informacje.
Zawiera ona kolumny: rodzaj obsługi, czynności i zadania, elementy kluczowe, narzędzia.
Prace uczeń przedstawia nauczycielowi.
Gra edukacyjna „Diagnostyka komputerowa statku powietrznego”
Nauczyciel przyznaje dostęp uczniowi do gry.
Uczeń gra w grę wybierając jeden z modułów: Systemy, przyrządy i dokumentacja statku powietrznego, Dobór narzędzi do obsługi statku powietrznego lub Diagnostyka komputerowa statku powietrznego
Zadaniem ucznia będzie samodzielne przejście zadań przydzielonych w module i wykonanie z nich krzyżówki. Analizując każde z zadań w pracy z modułem, ma stworzyć hasła do krzyżówki i opracować graficznie jej wygląd. Może do tego użyć generatora krzyżówek dostępnego w Internecie.
Ważne w jego pracy jest to, aby do każdej sytuacji, w której uczestniczył jako gracz w module, stworzył trzy hasła krzyżówki.
Przygotowaną krzyżówkę (podpisaną imieniem i nazwiskiem oraz nazwą modułu, jaką przyjął) przekazuje nauczycielowi, który mieszając materiały od uczniów, rozdaje losowe krzyżówki uczniom (inne niż moduły, w których uczestniczyli).
Nowe zadanie w tym temacie to samodzielne rozwiązanie przez uczniów otrzymanej krzyżówki.
Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania krzyżówek, ale ekspertami są jej autorzy. To oni w przypadku nieścisłości udzielają odpowiedzi. Nauczyciel jedynie zarządza procesem.
Podsumowując: nauczyciel na forum (na tablicy lub wyświetlając cyfrowy notes) zbiera informacje w postaci kluczowych haseł.
Interaktywne materiały sprawdzające
Sposób użycie tych materiałów będzie zależał w dużej mierze od sytuacji i procesu dydaktycznego, w którego trakcie te elementy będą wykorzystywane.
W odpowiednim momencie analizy e‑materiału nauczyciel może przerwać działanie i poprosić uczniów w grupie o wykonanie zadania. Ten przerywnik może stanowić aktywizację dla grupy, która zadanie związane z e‑materiałem wykonała lub naprowadzenie na „właściwe tory” przy pracy z notatką. Ćwiczenie sprawdzające może stanowić także przewrotnie zainteresowanie tematem. Wykazanie luk informacyjnych może skutkować zaciekawieniem danym materiałem, do którego przewidziane jest zadanie z puli „interaktywne materiały sprawdzające”.
Nauczyciel może połączyć te zadania i wykonać z nich samodzielnie test jako wprowadzenie do zajęć („sprawdźcie, czego nie wiecie”) lub do podsumowania („tego się nauczyliście”).
Praca grupowa
W pracy grupowej odpowiednie użycie materiałów interaktywnych będzie zależało od inwencji nauczyciela. Dość dobrym rozwiązaniem ze względów dydaktycznych może być korzystanie z nich jako przerywnika w zajęciach lub elementu podsumowującego mikrodawki wiedzy zawarte we fragmentach filmu dotyczących danego ćwiczenia z interaktywnych materiałów edukacyjnych.
Materiałów tych można użyć jako sprawdzianu blokując wszystkie ćwiczenia jako jedno, ale lepszym rozwiązaniem może być poproszenie młodzież (podzielonej na grupy) o wymyślenie pytań do filmu na bazie ćwiczeń z Interaktywnych materiałów sprawdzających i po sprawdzeniu przez nauczyciela ich poprawności merytorycznej — zastosowanie jako sprawdzianu. Inną opcją mogłoby być przygotowanie sprawdzianu z wiedzy zawartej w materiale filmowym przez grupy sobie na wzajem. W ten sposób grupy wykażą się inwencją (wymyślanie pytań) i powtarzaniem materiału (rozwiązywaniem pytań innych grup).
Praca indywidualna
Korzystając samodzielnie z tych materiałów, uczniowie rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, np. na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa i udziela poprawnej odpowiedzi.
Przykładowe działania w ramach lekcji:
Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie elementów atlasu interaktywnego, jednak celem ucznia nie będzie jego analizowanie, ale wykonanie krzyżówek związanych z wybranymi grafikami (poszukują haseł, które nadają się do jej realizacji).
Teraz nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia .
Uczniowie po jego wykonaniu mają możliwość ułożenia dodatkowych haseł związanych z tym ćwiczeniem.
Po ustaleniu haseł krzyżówki i wykonaniu ćwiczenia (prawda/fałsz) uczniowie samodzielnie lub w grupach budują krzyżówkę.
Grupy mogą te użyć generatorów krzyżówek, które znajdą w internecie.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych pozwalając na przygotowanie się uczniów do realizacji tych zajęć. Działanie, które polecam zrealizować to metoda generowania pytań do materiału. W ramach samodzielnej pracy poza zajęciami lekcyjnymi uczniowie na podstawie filmu mogą ułożyć do każdych dwóch minut filmu co najmniej jedno pytanie. Elementem dodatkowym może być wykonanie tego zadania z wpisaniem go do formularza wcześniej przygotowanego szablonu testu (np.: w aplikacji Forms lub Google Forms lub innej). Takie działanie poszerza zakres materiału i daje możliwość generowania pomysłów i przyswajania materiału jako własnego, jednocześnie budując bazę pytań dla nauczyciela.
Praca z uczniami z SPE i indywidualizowanie pracy z uczniem
Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest zapewnienie uczniom tylu możliwości pracy z nim, aby mogli pracować w sposób odpowiadający ich stylom uczenia się, potrzebom fizycznym, zainteresowaniom i umiejętnościom. Indywidualizacja pracy z uczniem może być oparta na możliwości pracy z tym samym zakresem materiału, ale korzystając z różnych przestrzeni edukacyjnych (wykorzystanie obrazu, dźwięku — lektor w filmie lub atlasu prezentującego treść). Ważnym elementem e‑materiału jest wirtualna wycieczka, która pomaga przenieść się w miejsca występowania odpowiednich przestrzeni związanych z obsługa statku powietrznego. Forma prezentacji treści wizualnych w wirtualnej wycieczce pozwala na kreatywne generowanie sytuacji dydaktycznych w zależności od potencjału edukacyjnego ucznia oraz sposobu przyswajania wiedzy przez niego. Główna treść dotycząca obsługi statku powietrznego znajduje się w filmie. Treści wspierające, wspomagające wyobraźnię zawiera wirtualna wycieczka i atlas interaktywny. Multimedia pozwalają również, pracując z uczniem zdolnym, na ich rozszerzanie o informacje znalezione w Internecie.
U wielu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obserwuje się duży stopień niepewności co do swojej wiedzy i umiejętności. Ta sytuacja może zaistnieć przy panowaniu tego e‑materiału ze względu na dużą ilość szczegółów związanych z różnorodnością prac wykonywanych przy obsłudze statku powietrznego, czynności zawodowych osób tam pracujących oraz dokumentów w obiegu formalnym. Bardzo ważne jest podkreślanie najmniejszych nawet osiągnięć i motywowanie ich do wysiłku. Można to zrealizować poprzez wykonywanie ćwiczeń, których wielość i prosta forma nie przytłacza lub wskazując poprawne działania ucznia z przy pracy z grą edukacyjną. Istotne jest uświadamianie i podkreślanie mocnych stron ucznia na tle klasy. Ważna jest pomoc w adekwatnej ocenie własnych umiejętności i wzmacnianie samooceny uczniów SPE. Przy pracy z filmem ważne jest stosowane zasady „każdemu to, co dla niego właściwe i potrzebne”. Odpowiednie przydzielenie materiałów do opracowania lub ich właściwe ujęcie wykorzystujące potencjał ucznia ma tu zasadnicze znaczenie. Przyjęcie takiej reguły pozwoli zwiększyć skuteczność wspólnego kształcenia uczniów przyswajających wiedzę bez przeszkód i uczniów SPE. W procesie tym konieczny jest bezpośredni kontakt i interakcje uczniów o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwojowych podczas podejmowania i realizacji zadań, które nauczyciel generuje w oparciu o e‑materiał.
Ważnym elementem jest indywidualizacja nauczania oparta o znajomość mocnych stron i strategii uczenia się. Czynnikiem, który może zmienić drogę ucznia na lepszą, jest zainteresowanie jego osobą i jego sytuacją przynajmniej jednej właściwej osoby — nauczyciela, który odpowiednio pokieruje zakresem i sposobem przyswajania materiału. Szczególnie ważne staje się podzielenie filmu na elementy adekwatnie do percepcji ucznia oraz odpowiednie przydzielenie części atlasu multimedialnego przy przydzielaniu zadań grupowych i indywidualnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści