Organizacja bazy pożytkowej
ROL.03. Prowadzenie produkcji pszczelarskiej – technik pszczelarz 314206
ROL.09. Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej i pszczelarskiej – technik pszczelarz 314206
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik pszczelarz (kod cyfrowy zawodu 314206): tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze zagadnienia dotyczące organizowania bazy pożytkowej dla prowadzonych pasiek, tak aby optymalne wykorzystać możliwości rozwojowe potencjalnych rodzin pszczelich oraz uzyskać maksymalne efekty ekonomiczne.
Uzyskasz pomoc w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film edukacyjny Uprawa roślin miododajnychFilm edukacyjny Uprawa roślin miododajnych
Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie pożytków pszczelich względem długości trwania, okresu występowania, źródła pochodzenia;
organizowanie bazy pożytkowej pasieki;
organizowanie prac związanych z uprawą roli, nawożeniem i ochroną roślin;
uprawianie roślin miododajnych.
Film edukacyjny Pszczoła miodna a rolnictwoFilm edukacyjny Pszczoła miodna a rolnictwo
Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
wyjaśnianie znaczenia pszczoły miodnej dla rolnictwa;
określenie celu zapylania upraw przez pszczoły miodne;
wyjaśnianie procesu zapylania;
rozróżnianie pożytków pszczelich.
Plansza interaktywna Rośliny miododajnePlansza interaktywna Rośliny miododajne
Praca z planszą interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozróżnianie pożytków pszczelich;
charakteryzowanie pożytków pszczelich względem długości trwania, okresu występowania, źródła pochodzenia.
Gra wcielanie się w rolę Planowanie ciągłości pożytkowej dla pasiekiGra wcielanie się w rolę Planowanie ciągłości pożytkowej dla pasieki
Praca z grą wcielanie się w rolę wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozróżnianie pożytków pszczelich;
charakteryzowanie pożytków pszczelich względem długości trwania, okresu występowania, źródła pochodzenia;
organizowanie bazy pożytkowej pasieki;
organizowanie prac związanych z uprawą roli, nawożeniem i ochroną roślin;
uprawianie roślin miododajnych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji bazy pożytkowej.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej organizacji bazy pożytkowej.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Podstawowe informacje o e-zasobie
Uprawa roślin miododajnychFilm edukacyjny
Pszczoła miodna a rolnictwoFilm edukacyjny
Rośliny miododajneGrafika interaktywna
Planowanie ciągłości pożytkowej dla pasiekiGra „wcielanie się w rolę”
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej..
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film edukacyjny Pszczoła miodna a rolnictwo z ćwiczeniem 6;
film edukacyjny Pszczoła miodna a rolnictwo z ćwiczeniami 1,2 i 3;
plansza interaktywna Rośliny miododajne z ćwiczeniami 4 i5;
gra wcielanie się w rolę Planowanie ciągłości pożytkowej dla pasieki z ćwiczeniem 7.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Film edukacyjny Uprawa roślin miododajnych
Zapoznaj się z filmem edukacyjnym. Wynotuj najważniejsze informacje: wymagania glebowe i klimatyczne przedstawionych w filmie roślin, czynności przy ich uprawie, reguły sterowania terminem kwitnienia. Notatkę możesz ująć w mapę myśli.
2. Film edukacyjny Pszczoła miodna a rolnictwo
Zapoznaj się z filmem edukacyjnym i wynotuj z niego informacje, które uznasz za istotne. Wykonaj powiązane ćwiczenie interaktywne.
3. Plansza interaktywna Rośliny miododajne
Plansza interaktywna zawiera charakterystykę roślin miododajnych. Wykorzystaj zawarte w niej informacje do stworzenia własnego planu bazy pożytkowej z myślą o przyszłej działalności zawodowej. Taki plan możesz przedstawić nauczycielowi lub ekspertowi branżowemu celem naniesienia ewentualnej korekty.
4. Gra wcielanie się w rolę Planowanie ciągłości pożytkowej dla pasieki
Wciel się w rolę pszczelarza‑rolnika. Twoim zadaniem jest zorganizowanie optymalnej, maksymalnie wydajnej bazy pożytkowej. Wskazówki oraz informacje zwrotne pomogą ci w osiągnięciu celu.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat organizacji bazy pożytkowej w prowadzeniu produkcji pszczelarskiej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści