E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja bazy pożytkowej

ROL.03. Prowadzenie produkcji pszczelarskiej – technik pszczelarz 314206

ROL.09. Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej i pszczelarskiej – technik pszczelarz 314206

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik pszczelarz (kod cyfrowy zawodu 314206): tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze zagadnienia dotyczące organizowania bazy pożytkowej dla prowadzonych pasiek, tak aby optymalne wykorzystać możliwości rozwojowe potencjalnych rodzin pszczelich oraz uzyskać maksymalne efekty ekonomiczne.

  • Uzyskasz pomoc w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Uprawa roślin miododajnychDEe1M58GzFilm edukacyjny Uprawa roślin miododajnych

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie pożytków pszczelich względem długości trwania, okresu występowania, źródła pochodzenia;

  • organizowanie bazy pożytkowej pasieki;

  • organizowanie prac związanych z uprawą roli, nawożeniem i ochroną roślin;

  • uprawianie roślin miododajnych.

Film edukacyjny Pszczoła miodna a rolnictwoD7CrRIS3iFilm edukacyjny Pszczoła miodna a rolnictwo

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • wyjaśnianie znaczenia pszczoły miodnej dla rolnictwa;

  • określenie celu zapylania upraw przez pszczoły miodne;

  • wyjaśnianie procesu zapylania;

  • rozróżnianie pożytków pszczelich.

Plansza interaktywna Rośliny miododajneDoqPyxCZbPlansza interaktywna Rośliny miododajne

Praca z planszą interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozróżnianie pożytków pszczelich;

  • charakteryzowanie pożytków pszczelich względem długości trwania, okresu występowania, źródła pochodzenia.

Gra wcielanie się w rolę Planowanie ciągłości pożytkowej dla pasiekiDzS3DHPSPGra wcielanie się w rolę Planowanie ciągłości pożytkowej dla pasieki

Praca z grą wcielanie się w rolę wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozróżnianie pożytków pszczelich;

  • charakteryzowanie pożytków pszczelich względem długości trwania, okresu występowania, źródła pochodzenia;

  • organizowanie bazy pożytkowej pasieki;

  • organizowanie prac związanych z uprawą roli, nawożeniem i ochroną roślin;

  • uprawianie roślin miododajnych.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDjHic1etnInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji bazy pożytkowej.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD12keCRxmSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDtEgN0vbbPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD1CKKNE3APrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDgjgsAqjkNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej organizacji bazy pożytkowej.

Instrukcja użytkowaniaDHLLulNL6Instrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej..

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Pszczoła miodna a rolnictwo z ćwiczeniem 6;

  • film edukacyjny Pszczoła miodna a rolnictwo z ćwiczeniami 1,2 i 3;

  • plansza interaktywna Rośliny miododajne z ćwiczeniami 4 i5;

  • gra wcielanie się w rolę Planowanie ciągłości pożytkowej dla pasieki z ćwiczeniem 7.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Film edukacyjny Uprawa roślin miododajnych

Zapoznaj się z filmem edukacyjnym. Wynotuj najważniejsze informacje: wymagania glebowe i klimatyczne przedstawionych w filmie roślin, czynności przy ich uprawie, reguły sterowania terminem kwitnienia. Notatkę możesz ująć w mapę myśli.

2. Film edukacyjny Pszczoła miodna a rolnictwo

Zapoznaj się z filmem edukacyjnym i wynotuj z niego informacje, które uznasz za istotne. Wykonaj powiązane ćwiczenie interaktywne.

3. Plansza interaktywna Rośliny miododajne

Plansza interaktywna zawiera charakterystykę roślin miododajnych. Wykorzystaj zawarte w niej informacje do stworzenia własnego planu bazy pożytkowej z myślą o przyszłej działalności zawodowej. Taki plan możesz przedstawić nauczycielowi lub ekspertowi branżowemu celem naniesienia ewentualnej korekty.

4. Gra wcielanie się w rolę Planowanie ciągłości pożytkowej dla pasieki

Wciel się w rolę pszczelarza‑rolnika. Twoim zadaniem jest zorganizowanie optymalnej, maksymalnie wydajnej bazy pożytkowej. Wskazówki oraz informacje zwrotne pomogą ci w osiągnięciu celu.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat organizacji bazy pożytkowej w prowadzeniu produkcji pszczelarskiej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści