Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z filmami, a następnie wykonaj dołączone do nich polecenia.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1CVdEsDt
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Chiny a ZSRS.
Opisz relacje chińsko‑sowieckie po II wojnie światowej. Wyjaśnij, co było przyczyną rywalizacji między tymi państwami.
Scharakteryzuj rządy Mao Zedonga w Chinach. Porównaj chiński komunizm z sowieckim.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1CVdEsDt
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Wielki Skok.
Przedstaw założenia głoszonego przez Mao programu gospodarczego.
Opisz sposób funkcjonowania komun w Chińskiej Republice Ludowej oraz podaj cel w jakim zostały one utworzone.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1CVdEsDt
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Rewolucja kulturalna w Chinach.
Wytłumacz, czym była rewolucja kulturalna i czy spełniła ona swoje zadanie.
Wyjaśnij, dlaczego Mao zdecydował się wykorzystać do rozprawy z przeciwnikami młodzież i studentów.
Wskaż właściwe dokończenie zdania.
Wdrożona przez Mao Zedonga polityka Wielkiego Skoku miała na celu…
- powiększenie terytorium Chin kosztem sąsiednich państw.
- przekształcenie Chin w państwo przemysłowe.
- zniszczenie dorobku kulturalnego Chin.
- odtworzenie przedwojennego modelu gospodarki Chin.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i na jego podstawie wykonaj polecenia.
W 1958 roku Przewodniczący […] wezwał naród […] do szukania sposobów masowej produkcji żelaza i stali, aby […] dogoni[ć] państwa uprzemysłowione, takie jak Stany Zjednoczone. […] Wieśniacy wybudowali w naszej świątyni prowizoryczny piec. […] Tymczasem miejscowe władze apelowały też do obywateli, żeby przynosili z domu metal w każdej możliwej postaci […]. Przy wejściu do świątyni stały dwa królewskie żeliwne kotły, podarunki cesarza Yongle z dynastii Ming. […] Przetopienie tych wielkich, starych żeliwnych naczyń też nie było łatwe. Trzeba było ściąć setki grubych drzew, żeby napalić w piecu. […] Po wielu dniach i nocach ciężkiej pracy wreszcie zobaczyliśmy pierwsze rezultaty – surówkę o nieregularnych kształtach. Niektóre kawałki […] całą powierzchnię miały usianą kamieniami. […] Sprawdzaliśmy ich jakość, uderzając w nie młotkiem, […] natychmiast rozsypały się na małe kawałki.
Źródło: Liao Yiwu, Prowadzący umarłych. Opowieści prawdziwe [...], Wołowiec 2011, s. 100–102.
Oceń, czy kampania, o której mówi fragment tekstu, osiągnęła zamierzony cel. Uzasadnij odpowiedź.
Przeanalizuj poniższe źródła i na ich podstawie wykonaj polecenia.
Źródło A
![Ilustracja składa się z pięciu zdjęć. Na pierwszym znajduje się czołg i kroczący obok żołnierze. Na drugim zdjęciu znajduje się lecący amerykański samolot bojowy. Na trzecim zdjęciu znajduje się wioska przy brzegu morza, przez którą przejeżdżają wojskowe ciężarówki. Na morzu są zacumowane okręty. Na czwartym zdjęciu znajdują się żołnierze, którzy wspinają się po gruzach. Na piątym zdjęciu znajduje się młoda Koreanka z dzieckiem na plecach. Za nią stoi czołg.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/REr3ubzvj6aVe/1627314221/1IrfK7GUJEx46GF1X79IfOP27X0wOHmi.png)
Źródło B
![Zdjęcie przedstawia zrujnowaną ulicę miasta, po której biegną uzbrojeni żołnierze.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1PVgy76tUFCh/1627314222/1oNWZB2ADxX20jBQFzre046ZsLYu2gIi.jpg)
Źródło C
![Zdjęcie przedstawia potężną eksplozję w miasteczku nad morzem.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1O8nZaEif5Nq/1627314222/6Hv4fu4WiUrjXMaBBZNijBiztIKHE330.jpg)
Źródło D
Wojna koreańska była jednym z najbardziej krwawych epizodów zimnej wojny. W wyniku działań wojennych zginęło i zostało rannych ponad 6 mln osób, z czego największe straty ponieśli Koreańczycy (1,5 mln ofiar na Północy, ponad 500 tys. ofiar na Południu), a także Chińczycy (ok. 400 tys. zabitych, 500 tys. rannych). Z uwagi na żywiołowość zmagań, które przetoczyły się przez cały Półwysep, wojna doprowadziła obie jego części do totalnej ruiny gospodarczej. Z punktu widzenia kształtowanej na przestrzeni wieków jedności narodu koreańskiego, szczególnie wzmocnionej za czasów japońskiej okupacji.
Udział Chin w wojnie koreańskiej znajdował uzasadnienie w racjach politycznych wyznawanych przez Państwo Środka. Utrwalona w historii wizja Korei jako pomostu na kontynent w połączeniu z zagrożeniem imperializmem (…) kładła racjonalne podstawy pod chińskie zaangażowanie. Dzięki udziałowi w wojnie koreańskiej Chiny także liczyły na wzmocnienie swojego oddziaływania na Półwysep i ograniczenie zbyt silnych wpływów radzieckich w Pjongjangu.
Źródło: O. Pietrewicz, Krewetka między wielorybami. Półwysep Koreański w polityce mocarstw, Warszawa 2020, s. 74- 75.
Źródło E
Dzięki zaangażowaniu w wojnę lat 1950‑53, okupionemu setkami tysięcy ofiar, Chiny wróciły jako wielkie mocarstwo w regionie i potwierdziły swój tradycyjny wpływ na Półwyspie Koreańskim. Udział Chińskiej Republiki Ludowej w wojnie koreańskiej był pierwszym przejawem aktywnego zaangażowania tego państwa na arenie międzynarodowej po jego proklamowaniu 1 października 1949 r.
Źródło: B. Góralczyk, Ewolucja międzynarodowej strategii Chin (1985–2015), w: A. Jarczewska, J. Zajączkowski (red.), Region Azji i Pacyfiku w latach 1985–2015, Warszawa 2016, s. 53.
Na podstawie powyższych źródeł oceń, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
W wojnie koreańskiej zginęło najwięcej Chińczyków. | □ | □ |
W wojnie koreańskiej udział wzięły amerykańskie jednostki wojskowe. | □ | □ |
Dzięki udziałowi w wojnie koreańskiej Chiny stały się mocarstwem. | □ | □ |
W wojnie koreańskiej zginęły prawie 4 miliony ludzi. | □ | □ |