Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące organizacji rekreacji i turystyki konnej w gospodarstwie rolnym.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Mapa interaktywna Szlaki i ścieżki konne w PolsceMapa interaktywna Szlaki i ścieżki konne w Polsce
Praca z mapą interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
korzystanie z dostępnych szlaków konnych w regionie,
charakteryzowanie rodzajów szlaków konnych,
rozpoznawanie oznakowań i symboli szlaków konnych,
dobieranie szlaków konnych dla grupy jeźdźców.
Gra wcielanie się w rolę Moje gospodarstwoGra wcielanie się w rolę Moje gospodarstwo
Praca z grą wcielanie się w rolę wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
prowadzenie rekreacji i turystyki konnej w gospodarstwie rolnym,
dostosowanie gospodarstwa rolnego do utrzymania i użytkowania koni w rekreacji i turystyce jeździeckiej,
dobieranie koni pod względem ich przydatności w rekreacji i turystyce jeździeckiej,
organizowanie rekreacji i turystyki konnej w gospodarstwie,
znajomość elementów infrastruktury niezbędnych w gospodarstwie utrzymującym i użytkującym konie,
planowanie adaptacji lub rozbudowy bazy pod względem turystyki konnej,
znajomość ras koni pod względem przydatności w rekreacji i turystyce jeździeckiej,
znajomość kryteriów stosowanych przy doborze koni do rekreacji i turystyki konnej,
charakteryzowanie cech konia użytkowanego w rekreacji i turystyce jeździeckiej.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Kalkulacja kosztów prowadzenia turystyki i rekreacji konnejProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Kalkulacja kosztów prowadzenia turystyki i rekreacji konnej
Praca z programem ćwiczeniowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
obliczanie opłacalności organizowania rekreacji i turystyki konnej w gospodarstwie rolnym,
sporządzanie kalkulacji kosztów prowadzenia rekreacji i turystyki konnej w gospodarstwie rolnym,
analizowanie kosztów utrzymania koni w celach rekreacyjnych i turystyki konnej.
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji rekreacji i turystyki konnej w gospodarstwie rolnym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej behawioru koni.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Szlaki i ścieżki konne w Polsce
Mapa interaktywna
- Moje gospodarstwo
Gra „wcielanie się w rolę”
- Kalkulacja kosztów prowadzenia turystyki i rekreacji konnej
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
mapa interaktywna Szlaki i ścieżki konne w Polsce z ćwiczeniami 3, 9, 10,
gra wcielanie się w rolę Moje gospodarstwo z ćwiczeniami 2, 4, 7,
program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Kalkulacja kosztów prowadzenia turystyki i rekreacji konnej z ćwiczeniami 1, 5, 6, 8, 11.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Mapa interaktywna Szlaki i ścieżki konne w Polsce
Przygotuj charakterystykę jednego z czterech szlaków konnych:
Beskidzkiego Szlaku Konnego,
Jurajskiego Szlaku Konnego,
Sudeckiego Szlaku Konnego,
Łódzkiego Szlaku Konnego.
Zastanów się:
w jakiej formie zrealizujesz swoją charakterystykę,
jak zaprezentujesz efekty pracy.
Możesz przygotować prezentację multimedialną, w której przedstawisz przebieg szlaku, dołączysz materiały wizualne dotyczące atrakcji turystycznych i innych ciekawych miejsc itp. Możesz też uwzględnić poziom trudności poszczególnych odcinków wybranego szlaku i przedstawić instrukcje, jak najlepiej się przygotować do ich pokonania.
2. Gra wcielanie się w rolę Moje gospodarstwo
Sprawdź swoją wiedzę, wykonując misje w grze Moje gospodarstwo. Wciel się w doradcę osoby, która chce zająć się rekreacją i turystyką konną. Zanim rozpoczniesz, zapoznaj się z informacjami zawartymi w e‑booku „Szlaki konne” i z Bazą wiedzy w programie ćwiczeniowym.
Możesz też samodzielnie zaplanować kolejną misję. Przedstaw opis problemu, który właściciel gospodarstwa chce rozwiązać, a następnie, korzystając z kreatora pytań jednokrotnego wyboru, stwórz quiz: pytania, na które będzie musiał odpowiedzieć doradca. Stworzony przez siebie quiz możesz wykorzystać po jakimś czasie jako materiał powtórkowy, np. przed egzaminem.
Planując misję możesz też przygotować mapę myśli, w której zawrzesz najważniejsze elementy problemu, a następnie fiszki z pytaniami i odpowiedziami dotyczącymi poszczególnych zagadnień. Zarówno mapę myśli, jaki i fiszki przygotujesz, korzystając z narzędzi umieszczonych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, a potem wykorzystasz je do powtórzenia materiału.
3. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Kalkulacja kosztów prowadzenia turystyki i rekreacji konnej
Zbierz informacje na temat rocznych lub miesięcznych kosztów utrzymania koni w pensjonacie dla koni lub w turystyce i rekreacji, lub kosztów organizowania rajdów konnych. Następnie przygotuj kosztorys w programie ćwiczeniowym zgodnie z wytycznymi w poleceniu i sprawdź, czy udało ci się poprawnie rozwiązać zadania.
Możesz też skorzystać w zakładek Mój kosztorys – pensjonat i Mój kosztorys – rajd konny. Umożliwiają one stworzenie kosztorysów według wybranych przez ciebie założeń. Musisz jednak pamiętać, że program sam nie sprawdzi poprawności wykonania zadania, bo każdy może przedstawić inne założenia.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat organizacji rekreacji i turystyki konnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści