Przewodnik dla uczącego się
Wprowadzenie
Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia. Zbudowany jest z następujących elementów:
Spis treści
1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla uczącego się5.1. Instrukcja dla uczącego się
5.2. Jak korzystać z e‑materiału5.2. Jak korzystać z e‑materiału
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Zapoznajmy się:
1. Ogólna koncepcja e‑materiału
Tytuł e‑materiału: Maszyny i urządzenia do sporządzania zestawów szklarskich. Nazwa i symbol cyfrowy zawodów, w których e‑materiały mogą być wykorzystane: Operator urządzeń przemysłu szklarskiego 81811, Technik technologii szkła 311925. Kod i nazwa kwalifikacji: CES.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: operator urządzeń przemysłu szklarskiego 81811, technik technologii szkła 311925. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadania zawodowego w zakresie kwalifikacji CES.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego:
- obsługiwania maszyn i urządzeń do sporządzania zestawu szklarskiego i topienia mas szklanych.
Celem e‑materiału jest przedstawienie uczącemu się w zrozumiały sposób maszyn i urządzeń wykorzystywanych przy sporządzaniu zestawów szklarskich, ogólną ich charakterystykę oraz pracę w zestawiarni surowców. Dodatkowo e‑materiał ma wspomóc ucznia w projektowaniu prostych rysunków technicznych części maszyn i urządzeń. Materiał jest wzbogacony Interaktywnym testem ćwiczeniowym sprawdzającym zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć zawierającym podstawowe pojęcia związane z pracą operatora szklarskiego w zestawiarni surowców.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych zasobów multimedialnych, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał: Maszyny i urządzenia do sporządzania zestawów szklarskich składa się z trzech materiałów multimedialnych:
• Galeria grafikGaleria grafik: Maszyny stosowane w zestawiarniach surowców,
• Animacja 3DAnimacja 3D: Maszyny i urządzenia pracujące w dziale automatycznej zestawiarni surowców,
• Program ćwiczeniowyProgram ćwiczeniowy: Projektowanie urządzenia do sporządzania zestawów szklarskich.
3.2. Obudowa dydaktyczna
• Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
• Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
• Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
• Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
• Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami
W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
• Galeria grafikGaleria grafik: Maszyny stosowane w zestawiarniach surowców – prezentuje zdjęcia w formie animacji maszyn i urządzeń służących przygotowaniu surowców szklarskich oraz całych zestawów szklarskich do produkcji szkła.
Zawiera charakterystyki przedstawionych maszyn oraz urządzeń wspomagających transport surowców szklarskich, oraz całych zestawów do pieca szklarskiego. Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór interaktywnych zdjęć oraz animacji do wykorzystania w procesie uczenia się lub samokształcenia. Narzędzie daje możliwość przeglądania zdjęć urządzeń, poznawania np. budowy czy zasady działania, wykorzystania przy sporządzaniu zestawów szklarskich; dopisywania nazwy maszyny lub urządzenia, wybierania z menu nazw oraz opisu do danego zdjęcia.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- dobieranie maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego do uzdatniania i poprawy jakości surowców szklarskich,
- dobieranie prostych maszyn i urządzeń niezbędnych w procesie sporządzania zestawu szklarskiego,
- charakteryzowanie maszyn i urządzeń stosowanych podczas sporządzania zestawów szklarskich.
• Animacja 3DAnimacja 3D: Maszyny i urządzenia pracujące w dziale automatycznej zestawiarni surowców – przedstawia pracę poznanych wcześniej maszyn i urządzeń zestawarni surowców, organizację i przebieg procesów technologicznych z wykorzystaniem odpowiednich maszyn i urządzeń stosowanych w zestawarni surowców oraz dwa typy pracy nowoczesnych zestawiarni surowców hut szkła. Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego, może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał audiowizualny wraz z komentarzem tekstowym (dydaktycznym). Praca zestawiarni ukazana jest w formie sekwencji czynności technologicznych, zawodowych wraz z uzasadnieniem wykonywanych czynności przez operatora szklarskiego w zestawiarni surowców.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- opisywanie pracy maszyn i urządzeń zautomatyzowanych linii sporządzania zestawów szklarskich,
- charakteryzowanie pracy maszyn i urządzeń stosowanych do transportu zestawu szklarskiego do pieca,
- określanie drogi surowców szklarskich we wstępnym procesie sporządzania zestawów szklarskich,
- wskazywanie sposobów obsługi maszyn i urządzeń z zastosowaniem automatycznych systemów sterowania procesami technologicznymi,
- charakteryzowanie zasad technologicznych podczas sporządzania zestawów szklarskich.
• Program ćwiczeniowyProgram ćwiczeniowy: Projektowanie urządzeń do sporządzania zestawów szklarskich – prezentuje prosty program ćwiczeniowy do wykonania poszczególnych elementów rysunku technicznego. Program zawiera zakładki np. wiedza, gdzie uczący się może zapoznać się z zasadami tworzenia rysunków technicznych, a następnie krok po kroku jest prowadzony przez samouczek, aby wykonywać poszczególne elementy rysunku technicznego, aż do wykonania zadań związanych z tworzeniem własnych projektów zadaniowych – rysowaniem elementów budowy maszyn i urządzeń do sporządzania zestawów szklarskich. Uczeń może wykorzystywać program komputerowy do projektowania obiektów, elementów maszyn z możliwością zapisania efektów swojej pracy, może dokonywać charakterystyki dokumentacji technicznej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- określanie zasad wykonania rysunków technicznych,
- wykonywanie prostych rysunków technicznych części maszyn,
- rozróżnianie podstawowych właściwości materiałów konstrukcyjnych części maszyn i urządzeń,
- odczytywanie prostych rysunków technicznych.
Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału.
Jest to nowoczesna pomoc dla uczącego się wspomagająca proces uczenia się/samokształcenia. Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość wstępnych procesów sporządzania zestawów szklarskich.
Materiały multimedialne w formie Galerii grafik dają możliwość zapoznania się z maszynami i urządzenia służącymi do przygotowania, uzdatniania, obróbki surowców szklarskich oraz transportu zestawów szklarskich do pieców.
Animacja przedstawia pracę wskazanych maszyn i urządzeń w nowoczesnych zestawieniach surowców, zaś Program ćwiczeniowy do projektowania umożliwia przestawienie prostych rysunków technicznych maszyn i urządzeń zestawiarni lub gotowych wyrobów szklanych celem zapoznają z dokumentacją techniczną prowadzoną w przemyśle szklarskim.
Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń powiązanych z materiałami w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy poprzez wykonanie interaktywnego testu sprawdzającego.
Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności, uczący się może czytać wskazaną literaturę branżową – doskonaląc własne kompetencje zawodowe.
E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodów szkolnictwa branżowego: operator urządzeń przemysłu szklarskiego oraz technik technologii szkła służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom i osobom dorosłym treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, zdobyciem dobrego zawodu, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla uczącego się
Drogi uczniu!
Do Twojej dyspozycji oddane zostają e‑materiały do kształcenia zawodowego.
Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.
Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera powiązane ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zapoznaniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych – wykonać test sprawdzający stan Twojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Zarówno ćwiczenia, jak i materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy oraz możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną bibliografią i netografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:
Zrób własne notatki – w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach pdf, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek.
Aby przygotować notatkę należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz. Notatki w danym e‑materiale możesz sporządzać, zapoznając się z każdym tu proponowanym multimedium, np. animacją, z której możesz wypisywać maszyny i urządzenia pracujące w zautomatyzowanej zestawiarni surowców, możesz wypisywać kolejność naważania surowców szklarskich przy sporządzaniu zestawów szklarskich.
Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia oraz poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.
Zachęcamy, abyś wykonał sam rysunki schematyczne maszyn pracujących w zestawiarni surowców, możesz przy nich dopisać ważne informacje np. dotyczące pracy tych maszyn.
Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek. Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się. Materiały w formie fiszek twórz przeglądając program ćwiczeniowy do projektowania. Wypisz ważne informacje dotyczące zasad opracowania rysunków technicznych.
Drogi uczniu z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać przy własnej, indywidualnej nauce, np.:
• Galeria grafikGaleria grafik: Maszyny stosowane w zestawiarniach surowców – prezentuje zdjęcia/animacje maszyn i urządzeń stosowanych podczas przygotowania surowców szklarskich, czy pracujących w zestawiarniach surowców hut szkła. Galeria daje Ci możliwość przeglądania modeli maszyn, robienia własnych notatek. Zapoznasz się też z charakterystyką maszyn i urządzeń zestawiarni. Obrazy możesz wydrukować, przypisywać do nich skojarzenia, czy opisywać własnymi charakterystykami.
• Animacja 3DAnimacja 3D: Maszyny i urządzenia pracujące w dziale automatycznej zestawiarni surowców – przedstawia pracę poznanych wcześniej maszyn i urządzeń zestawiarni, możesz zapoznać się z dwoma typami pracy zestawiarni. Korzystając z animacji, wykonuj własne schematy poglądowe, opisuj je, wypisuj zalety ich pracy, spisuj pytania, które Ci się nasuwają i możesz je zadać podczas lekcji swojemu nauczycielowi, a może koledze.
• Program ćwiczeniowyProgram ćwiczeniowy: Projektowanie urządzeń do sporządzania zestawów szklarskich – prezentuje prosty program ćwiczeniowy do sporządzania elementów rysunku technicznego, np. bryły – własnego jej zwymiarowania, obrazowania odpowiednimi liniami, czy strukturą konstrukcyjną (materiałem, z jakiego dany element może być wykonany). Program stanowi wstęp do bardziej profesjonalnych programów rysunku technicznego. Daje Ci możliwość obcowania zarówno z wiadomościami wstępnymi na temat rysunku technicznego i jego wykonania, jak i własną pracą. Swój wykonany projekt, możesz zapisać lub wydrukować.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
6. Opis materiałów sprawdzających
W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco–sprawdzających:
Test ćwiczeniowy. Tytuł: Sprawdź się! Maszyny i urządzenia do sporządzania zestawów szklarskich – test składający się z 15 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału, przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.
Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możesz spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.
Program ćwiczeniowy: Projektowanie urządzeń do sporządzania zestawów szklarskich. W samym multimedium znajdują się ćwiczenia do wykonania, są inspiracją do opracowywania i tworzenia własnej dokumentacji technicznej, również wykorzystywanej w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić również w tej formie ćwiczeniowej, zachęcamy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści