E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonanie tacki ażurowej/motanej, kosza na dnie półokrągłym/kątowym, kosza bieliźniaka z pokrywą oraz galanterii wiklinowej

DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich - Koszykarz‑plecionkarz 731702

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s
Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarzWskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

1

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: koszykarz‑plecionkarz 731702. 

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych. E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji:

DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich: 

  • organizowanie prac związanych z wykonywaniem wyrobów plecionkarskich,

  • wykonywania i wykańczania wyrobów z materiałów plecionkarskich.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.01.5 Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich:

  1. przygotowuje warsztat pracy;

  2. przygotowuje materiał plecionkarski do wykonywania wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich;

  3. określa ilość potrzebnych materiałów do wykonania wyrobu;

  4. wykonuje wyroby koszykarsko‑plecionkarskie;

  5. stosuje formy i szablony do wykonania wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich;

  6. ocenia jakość wykonania wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.

2

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką, m.in. poprzez słowa  kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej  jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy dla kwalifikacji DRM.01. wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich. 

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, źródeł multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe. 

1. Opis e‑materiału

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Źródła multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. 

E‑materiał składa się z dwóch źródeł multimedialnych: sekwencji filmowychD5TjMFj2usekwencji filmowychatlasu interaktywnegoD10HWSJ03atlasu interaktywnego.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDJQqAr2BcInteraktywne materiały sprawdzające – Dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu e‑materiału. 

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDJBU5FojSłownik pojęć do e‑materiału – Zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami. 

  • Przewodnik dla nauczycielaD1EgMLzIkPrzewodnik dla nauczyciela – Zawiera wskazówki w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracyv dydaktycznej. 

  • Przewodnik dla uczącego sięD5msRTgeXPrzewodnik dla uczącego się – To wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej  nauki. 

  • Netografia i bibliografiaDdJ5sgIdKNetografia i bibliografia – Stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał. 

  • Instrukcja użytkowaniaDyJkRRq0ZInstrukcja użytkowania – Objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz. 

3

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z informacjami na temat wykonywania wyrobów plecionkarskich.

Sekwencje filmowe

Nauczyciel prezentuje sekwencje. Na ich podstawie uczniowie mają stworzyć instrukcje do wykonania danego wyrobu plecionkarskiego. Instrukcja powinna mieć formę graficzno‑opisową. Gdy uczniowie skończą, nauczyciel prosi chętnych uczniów o zaprezentowanie swojej instrukcji. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ucznia. Reszta klasy słucha uważnie i ewentualnie wprowadza poprawki do swoich instrukcji.

Atlas interaktywny

Dzięki atlasowi interaktywnemu uczniowie mogą zapoznać się z elementami budowy wyrobów plecionkarskich. Na jego podstawie mogą stworzyć rysunki z opisanymi nazwami elementów oraz innymi przydatnymi informacjami.

Interaktywne materiały sprawdzające

To świetna alternatywa dla zwykłych sprawdzianów; dzięki multimedialnemu charakterowi są przystępniejsze, a ich wypełnianie powinno być bardziej interesujące dla uczniów. 

Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć.

Nauczyciel może poprosić uczniów o zapoznanie się z sekwencjami i atlasem interaktywnym, a następnie stworzenie na ich podstawie notatki przedstawiającej wykonanie danego wyrobu plecionkarskiego. Notatka powinna mieć formę opisu dla laika. Następnie na lekcji nauczyciel odgrywa rolę laika, a uczniowie mają za zadanie wytłumaczyć mu, jak wytworzyć dany wyrób.

Indywidualna praca z uczniem

Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do  rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować np. stopień trudności interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑materiału powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego do najtrudniejszego. W pracy ze zdolnym uczniem możemy również dać mu więcej czasu na pracę indywidualną, której efekty będziemy jedynie weryfikować. 

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.