Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R1FCd6LULzIsm
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony. Na górze znajduje się napis: POPRZEDNIA STRONA. Pod napisem widoczna jest długa linia, a pod nią napis: netografia i bibliografia.
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
R4Jm6mVTYEJdS
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony. Na górze znajduje się napis: NASTĘPNA STRONA. Pod napisem widoczna jest długa linia, a pod nią napis: instrukcja użytkowania.
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
R1ec7wqj3Xaa8
Grafika przedstawia przykładowy widok przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
REMWp6VNnmu4j
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Od lewej. Czarna litera „A” ze strzałką w dół. Czarna litera „A” ze strzałką w górę. Czarna litera „A” w białym kwadracie. Biała litera „A” w czarnym kwadracie. Czarna litera „A” w żółtym kwadracie. Żółta litera „A” w czarnym kwadracie. Na końcu ikonka człowieka z rozłożonymi na boki ramionami.
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.
WprowadzenieD14Yvvq8oWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
R1asrhqxUAkMP
Grafika przedstawia dwa kafelki ze spisu treści. Są umiejscowione obok siebie. Mają kwadratowy kształt. Pod tym po lewej stronie znajduje się tytuł filmu edukacyjnego "Sposób przeprowadzania badań i prób wykonywanych po montażu urządzeń dźwigowych", a po prawej stronie, pod miniaturą symulatora znajduje się tytuł "Zasady poprawnego uruchamiania urządzenia dźwigowego".
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ekran wyświetlacza filmów i sekwencji wygląda jak na zdjęciu poniżej:
R1B1MDBEOL6Zq
Ilustracja przedstawia przykładowy wygląd ekranu filmu.Widoczny korytarz na ścianie otwarte drzwi windy. Wewnątrz widoczna poręcz.
Przykładowy wygląd startowy ekranu filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
R1Pr49WhseYUT
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.
Rt4YPvEwhoO6p
Ilustracja przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania filmu. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma biały kolor. Tło zdjęcia jest niebieskie.
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
RlOlLk79fwvaR
Ilustracja przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w filmie. Składa się on z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1asKRJFDWbwS
Ilustracja przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, można to stwierdzić po bardziej białym kolorze niż znajdujące się obok inne ikony, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany napisy. Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Klikniętą opcją są wyłączone. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to auto, 1x oraz kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
R1PdrGCoM7TNs
Ilustracja przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią wyświetla się powyżej panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli 1x oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
RL6FuLg8sslkA
Ilustracja przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
Rb2uTmrt0taiy
Grafika przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod głównym multimedium znajduje się dodatkowy materiał, będący prezentacją połączoną z galerią zdjęć „Obsługa urządzeń dźwigowych (materiał pomocniczy)”.
R1ScJqmYEJ6Tm
Ilustracja przedstawia przykładowy widok materiału pomocniczego. Z lewej strony znajduje się spis treści.
Przykładowy widok materiału pomocniczego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Uczeń ma dwie możliwości przeglądania prezentacji – albo wyświetla po jednym slajdzie, albo wyświetla wszystkie naraz z danego działu spisu treści. Na górze zamieszczony jest panel wyboru wyświetlania.
Szczegółowe informacje zawarte w tabeli użytkownik ma możliwość odsłuchania w formie audio.
RbHareNY74quZ
Grafika przedstawia panel umożliwiający użytkownikowi odsłuchanie informacji.
Panel umożliwiający użytkownikowi odsłuchanie informacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć głos lektora czytającego szczegółowe informacje zawarte w prezentacji, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
R1Sr5Sx53bG4n
Grafika przedstawia ikonę trójkąta, która pozwala odtworzyć nagranie lektora czytającego polecenie.
Ikona trójkąta, która pozwala odtworzyć nagranie lektora
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.
R21jcrdtyUujQ
Grafika przedstawia ikonę zatrzymania, czyli dwóch pionowych pasków, która pozwala zatrzymać nagranie.
Ikona dwóch pionowych pasków pozwala zatrzymać nagranie
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona głośnika pozwala ściszyć lub podgłośnić dźwięk.
ROuY6t0i0J4NH
Grafika przedstawia ikonę głośnika, która pozwala ściszyć lub pogłośnić dźwięk odtwarzania.
Ikona głośnika pozwala ściszyć lub podgłośnić dźwięk odtwarzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
RjARyksr9Y3Uk
Grafika przedstawia panel wyboru wyświetlania prezentacji.
Panel wyboru wyświetlania prezentacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W przypadku, gdy uczeń wybierze galerię zdjeć ze spisu treści o odpowiedniej tematyce, ma również możliwość wyświetlania wszystkich zdjęć dostępnych w danym katalogu lub jednej wybranej przez siebie grafiki w trybie prezentacji.
R1XpJzDNDiqnk
Grafika przedstawia widok galerii zdjęć w trybie katalogu – uczeń ma wówczas podgląd na wszystkie dostępne grafiki
Widok galerii zdjęć w trybie katalogu – uczeń ma wówczas podgląd na wszystkie dostępne grafiki
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Każde zdjęcie w trybie prezentacji posiada dołączony do niego opis, który znajduje się w opcjach umieszczonych pod grafiką.
RwPVpi2oa4Mrn
Grafika przedstawia widok grafiki w trybie prezentacji z rozwiniętą informacją
Widok grafiki w trybie prezentacji z rozwiniętą informacją
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
R11cYX8GnMoC4
Grafika przedstawia opcje galerii zdjęć. Pierwsze dwie ikony symbolizują strzałki przechodzenia kolejno do poprzednich i następnych zdjęć. Trzecia ikona to opcja drukowania zdjęcia, a na samym końcu znajduje się przycisk z literą i, która po kliknięciu pokazuje informacje dotyczące danego zdjęcia. Czwarta to literka i w kółku, po kliknięciu z nią pokazują się informacje na temat danego transformatora.
Widok opcji umieszczonych pod galerią zdjęć.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia część to animacja „Jakie kompetencje powinien posiadać technik urządzeń dźwigowych?”, która jest wprowadzeniem do głównego multimedium, jakim jest film edukacyjny.
RLntYievONKtn
Grafika przedstawia początkowy widok animacji, będącej multimedium wprowadzającym
Początkowy widok animacji, będącej multimedium wprowadzającym
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Odtwarzanie animacji odbywa się według zasad dotyczących filmu edukacyjnego.
Symulator
„Zasady poprawnego uruchamiania urządzenia dźwigowego”DLRsKpTHl„Zasady poprawnego uruchamiania urządzenia dźwigowego” to symulator, umożliwiający wykonywanie badań i prób urządzenia dźwigowego po montażu na stanowisku oraz jego prawidłowe uruchamianie po badaniu i próbach.
RJsZK9yQnGhyZ
Grafika przedstawia przykładowy ekran początkowy symulatora. Po lewej stronie ekranu widoczny rysunek tablicy sterowej. W górnej części na żółtym tle trzy przyciski: dół, góra i wspólny. Poniżej włącznik i wyłącznik z napisem oświetlenie kabiny. Obok pokrętło trybu jazdy normalnej i rewizyjnej. Poniżej widoczny włącznik główny a obok przyciski z cyframi 1,2,3 oraz włącznik z napisem test. Na dole rysunku gniazdo zasilania i bezpieczniki.Obok na rysunku widoczny szyb dźwigu. Wewnątrz kabina poruszająca się po prowadnicach .Widoczny napęd linowy i znajdująca się po przeciwnej stronie przeciwwaga.
Przykładowy ekran początkowy symulatora
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Instrukcja obsługi:
Przed przystąpieniem do wykonania symulacji zapoznaj się z poleceniem. Dla wygody korzystania z symulatora, kliknij ikonę trybu pełnoekranowego. Umożliwia ona przeglądarce zajęcie całego ekranu.
Polecenie
Wykonaj czynności sprawdzania poprawności zmontowania dźwigu osobowego, wykonywane przed oddaniem urządzenia do eksploatacji.
Zaliczamy do nich:
sprawdzenie poprawności działania tablicy sterowej;
sprawdzenie poprawności działania łączników bezpieczeństwa dźwigu;
sprawdzenie poprawności działania przełącznika jazdy rewizyjnej dźwigu;
sprawdzenie poprawności zamontowania elementów mechanicznych dźwigu głównie prowadnic kabinowych i szybowych;
przeprowadzenie próby wyzwolenia elementów bezpieczeństwa zabezpieczających przed spadkiem kabiny (próba wyzwolenia chwytaczy).
Panel obsługi symulatora
Poniższy przyciski to wyłączniki. Pierwszy to wyłącznik różnicowoprądowy, drugi to wyłącznik główny.
RsM8jYrO3J1Ij
Grafika przedstawia przycisk wyłącznika różnicowoprądowego TEST
Przycisk wyłącznika różnicowoprądowego TEST
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
R16uopVyY1ykY
Grafika przedstawia przycisk elektrycznego wyłącznika głównego.
Przycisk elektrycznego wyłącznika głównego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Kolejny przycisk odpowiada za włączania i wyłączanie światła w kabinie.
RrDs9QhCASL8z
Grafika przedstawia przycisk włączania i wyłączania oświetlenia kabiny
Przycisk włączania i wyłączania oświetlenia kabiny
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Za pomocą pokrętła można zmieniać tryby jazdy dźwigu.
R1BkG0FTTZY49
Grafika przedstawia przełącznika jazdy rewizyjnej i jazdy normalnej
Przełącznik jazdy rewizyjnej i jazdy normalnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniższy przycisk wyzwala chwytacze dźwigu.
R1aSNRzyco7Qv
Grafika przedstawia przycisk działania chwytaczy
Przycisk działania chwytaczy
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Kolejne przyciski kontrolują jazdę, dzięki nim można przemieszczać się w górę, dół bądź zatrzymać dźwig.
R1WikU99bEdvP
Grafika przedstawia przycisk bezpieczeństwa STOP
Przycisku bezpieczeństwa STOP
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
R19IY2pHK4us4
Grafika przedstawia przycisk jazdy do góry.
Przycisk jazdy do góry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
RoSJNbRHnexCE
Ilustracja przedstawia okrągły przycisk ze strzałką wskazującą dwa przeciwne kierunki: do góry i do dołu.
Przycisk podwójny: jazda w dół i jazda w górę.
Źródło: dostępny w internecie: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RZJ6tm2nKDkgB
Grafika przedstawia przycisk jazdy w dół.
Przycisk jazdy w dół
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Zadaniem ucznia będzie zasymulowanie sprawdzenia poprawności działania tablicy sterowej. Wynik swojej próby sprawdza za pomocą przycisku „Sprawdź”. Od razu na środku ekranu pojawi się informacja zwrotna o pozytywnym lub negatywnym przebiegu zadania.
RfyvVNLp1Glar
Grafika przedstawia widok symulatora z widocznym rezultatem zadania. Na środku symulatora w białej ramce wyświetla się napis "Znajdź i usuń usterkę, aby sprawdzić poprawność działania tablicy sterowej".
Widok symulatora z widocznym rezultatem zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W celu odsłuchania treści zawartych w symulatorze wybierz ikonę „Odsłuchaj”.
R13NspBMAUhVa
Grafika przedstawia ikonę odsłuchaj, która umożliwia odsłuchanie polecenia zadania programu ćwiczeniowego. W niebieskiej ramce na białym tle znajduje się niebieska grafika mikrofonu, symbolizująca nagrany głos.
Ikona Odsłuchaj umożliwia odsłuchanie polecenia zadania programu ćwiczeniowego.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć głos lektora czytającego polecenie, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
R1Sr5Sx53bG4n
Grafika przedstawia ikonę trójkąta, która pozwala odtworzyć nagranie lektora czytającego polecenie.
Ikona trójkąta, która pozwala odtworzyć nagranie lektora
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.
R21jcrdtyUujQ
Grafika przedstawia ikonę zatrzymania, czyli dwóch pionowych pasków, która pozwala zatrzymać nagranie.
Ikona dwóch pionowych pasków pozwala zatrzymać nagranie
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona głośnika pozwala ściszyć lub podgłośnić dźwięk.
ROuY6t0i0J4NH
Grafika przedstawia ikonę głośnika, która pozwala ściszyć lub pogłośnić dźwięk odtwarzania.
Ikona głośnika pozwala ściszyć lub podgłośnić dźwięk odtwarzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona trzech pionowych kropek umożliwia rozwinięcie możliwości: pobierania i zmiany szybkości odtwarzania.
R13ur6444FeBR
Grafika przedstawia ikonę trzech kropek, która umożliwia wybór dwóch opcji: pobierania i zmiany szybkości odtwarzania.
Ikona trzech kropek umożliwia wybór dwóch opcji: pobierania i zmiany szybkości odtwarzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EGWUgYWqpwK
Grafika przedstawia dwie ikony: opcję pobierania i zmiany szybkości odtwarzania.
Opcja pobierania i zmiany szybkości odtwarzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W trakcie pracy z symulatorem, po wykonaniu każdego działania, otrzymasz informacje zwrotne dotyczące tego, czy urządzenie dźwigowe działa w wybranych przez ciebie warunkach. Możesz również wyświetlić oraz zapisać na dysku podsumowanie tych informacji, używając ikony „Pobierz listę kroków” znajdującej się w informacji zwrotnej. W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:
Tab – poruszanie się do przodu po elementach;
Shift + Tab – poruszanie się do tyłu po elementach.
W jej skład wchodzą interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceDvKsY3yKsInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
R1epUmZsiQeym
Grafika przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Obok treści widoczne oznaczenia poziomu trudności zadania w postaci sześciokątów. Zielony, środek ikonki jest biały z jednym fragmentem zielonym. Fragment jest trójkątny i jego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka jest żółta. Jej jedna połowa jest biała, a druga żółta. Trzecia ikona jest czerwona. Cały jej środek jest czerwony.
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RFIh2YG221eB7
Grafika przedstawia widok przykładowego zadania, w którym należy dopasować w puste pola odpowiednie słowa, które znajdują się pod tekstem. Uczeń klika na nie, a następnie, trzymając, przesuwa w konkretne pole.
Widok przykładowego zadania, w którym należy dopasować w puste pola odpowiednie słowa
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R16Xn1YnQDT8d
Grafika przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widoczne są trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy sześciokąt jest koloru zielonego z białym wnętrzem, którego jeden fragment jest zielony. Fragment ten ma formę trójkąta, którego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka ma żółty kolor. Jej połowa jest biała, a druga połowa jest żółta. Trzecia ikonka jest czerwona, przy czym cały jej środek jest pokryty czerwienią.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
R17wCPvfrAVoa
Grafika przedstawia przykładowy wygląd panelu testu. Składa się on z tytułu testu, informacji o liczbie pytań, czasie, w którym należy rozwiązać test, oraz o ostatnim uzyskanym wyniku. Poniżej widać przycisk "Uruchom".
Przykładowy wygląd panelu testu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi, wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
RAdqNVu811Zix
Grafika przedstawia przykładowe zadanie testowe. Ponad poleceniem widać numer pytania, czas, który pozostał na wypełnianie testu, oraz ostatni uzyskany wynik. Pod poleceniem znajdują się możliwe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu panelu z zadaniem znajdują się dwa przyciski. Są to "Sprawdź" oraz "Dalej".
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćD17w7J6PkSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
RQz86w3JaDG4r
Grafika przedstawia widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaDJMf7AE1DPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięD16rWAHo0Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaDNYbfq8knNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.