Uruchamianie urządzeń dźwigowych po montażu
ELE.08 Montaż urządzeń dźwigowych – Technik urządzeń dźwigowych 311940
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik urządzeń dźwigowych 311940:montowania podzespołów mechanicznych i hydraulicznych urządzeń dźwigowych, montowania podzespołów elektrycznych i elektronicznych urządzeń dźwigowych, organizowania prac związanych z montażem urządzeń dźwigowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
ELE.08.3. Montaż podzespołów mechanicznych i hydraulicznych urządzeń dźwigowych
Uczeń:
3. charakteryzuje zasadę działania dźwigów osobowych, towarowych i towarowych małych, budowlanych oraz schodów i chodników ruchomych z napędem elektrycznym i hydraulicznym,
ELE.08.4. Montaż podzespołów elektrycznych urządzeń dźwigowych
Uczeń:
1. charakteryzuje budowę, funkcje i zasady działania podzespołów elektrycznych i elektronicznych urządzeń dźwigowych, takich jak: dźwigi osobowe, towarowe i towarowe małe, budowlane oraz schody i chodniki ruchome;
5. wykonuje czynności związane z uruchomieniem urządzeń dźwigowych po montażu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Sposób przeprowadzania badań i prób wykonywanych po montażu urządzeń dźwigowych”„Sposób przeprowadzania badań i prób wykonywanych po montażu urządzeń dźwigowych” to film edukacyjny, zrealizowany w miejscu pracy, gdzie prowadzi się obsługę urządzeń dźwigowych, które podlegają badaniom i próbom wykonywanym po montażu. Dodatkowo w sekcji z filmem zamieszczona została animacja ukazująca, jakie kompetencje powinien posiadać technik urządzeń dźwigowych oraz materiał pomocniczy na temat obsługi urządzeń dźwigowych. Z kolei zasób „Zasady poprawnego uruchamiania urządzenia dźwigowego”„Zasady poprawnego uruchamiania urządzenia dźwigowego” to symulator, umożliwiający wykonywanie badań i prób urządzenia dźwigowego po montażu na stanowisku oraz jego prawidłowe uruchamianie po badaniu i próbach.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości zasad badania i prób urządzenia dźwigowego po montażu oraz jego prawidłowego uruchamiania po badaniu i próbach. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Sposób przeprowadzania badań i prób wykonywanych po montażu urządzeń dźwigowychFilm edukacyjny
Zasady poprawnego uruchamiania urządzenia dźwigowegoSymulator
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowych
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z branży elektroenergetycznej.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny „Sposób przeprowadzania badań i prób wykonywanych po montażu urządzeń dźwigowych”
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyznacza też moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, i określa czas na wykonanie zadania. Prosi, aby uczniowie zgłaszali się i podawali swoje propozycje na temat tego, jakimi ważnymi kompetencjami powinien odznaczać się technik urządzeń dźwigowych oraz o jakich zasadach bezpieczeństwa powinien pamiętać podczas pracy.
Uczniowie podają swoje propozycje. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi w multimedium wprowadzającym do filmu edukacyjnego i prezentacji, czyli w animacji Jakie kompetencje powinien posiadać technik urządzeń dźwigowych?. Jest to etap przygotowujący do pracy z następnymi multimediami, odnoszącymi się do pracy przy urządzeniach dźwigowych.
Praca w parach
Uczniowie pracują w parach. Każda para ma dostęp do następujących środków dydaktycznych: kartki z bloku technicznego, papier kolorowy, farby lub flamastry, kredki, nożyczki, ołówki. Uczniowie zapoznają się z materiałem filmowym Sposób przeprowadzania badań i prób wykonywanych po montażu urządzeń dźwigowych oraz dodatkowym materiałem Obsługa urządzeń dźwigowych, a następnie przygotowują lapbook na temat badań i prób wykonywanych po montażu urządzeń dźwigowych. Lapbook to kreatywne zaprezentowanie informacji na dany temat w różnorodnych formach, np. umieszczonych w teczce lub na kartce zdjęć, wykresów, definicji pojęć, odręcznych notatek i rysunków, które mogą się znajdować w specjalnych kieszonkach, otwieranych okienkach albo na elementach ruchomych, np. kołach. Wszystko zależy od inwencji twórców. Jego zawartość uczniowie mogą rozbudowywać również poza zajęciami, kiedy znajdą ciekawe wiadomości i chcą je utrwalić. W lapbooku powinny się znaleźć również informacje na temat dźwigów szybowych, budowlanych, pochyłych okrężnych i portowych wraz z krótką charakterystyką sposobów korzystania z nich. Po wyznaczonym czasie pary prezentują swoje lapbooki na forum klasy.
Symulator „Zasady poprawnego uruchamiania urządzenia dźwigowego”
Praca indywidualna
Każdy uczący się sam, na podstawie symulatora, sprawdza poprawność zmontowania dźwigu osobowego, nim zostanie on oddany do regularnego użytku. Następnie przedstawia te czynności – opisuje w odpowiedniej kolejności, wskazuje przy każdym punkcie czynności wpływające na bezpieczeństwo wykonywanej pracy. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Wykorzystanie symulatora podczas lekcji powtórzeniowej – nauczyciel dzieli klasę na grupy i wprowadza zasadę rywalizacji. Przedstawiciele grup losują poszczególne etapy sprawdzania poprawności zmontowania dźwigu, każda grupa prezentuje zagrożenia, jakie mogą wystąpić, jeśli dany element dźwigu zostanie źle zmontowany. Posługując się symulatorem, można wprowadzić element pracy na czas, tzn. ograniczenie czasowe na przeprowadzenie wszystkich czynności przygotowania dźwigu do eksploatacji.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być przygotowane w różnej formie (notatka ciągła, tabela, mapa myśli).
Symulator „Zasady poprawnego uruchamiania urządzenia dźwigowego”
Symulator może mieć zastosowanie w tzw. lekcji odwróconej, w przypadku tematów związanych z omawianiem poszczególnych czynności sprawdzania poprawności zamontowania dźwigu. Na przykład nauczyciel zadaje uczącym się zadanie domowe, które polega na przypomnieniu sobie informacji o tych czynnościach. Podczas lekcji nauczyciel odnosi się do wiadomości powtórzonych oraz do wskazania konkretnych zadań na tablicy sterowej.
Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej:
nauczyciel prosi uczących się, aby zapoznali się np. z czynnościami sprawdzającymi poprawność działania tablicy sterowej;
podczas lekcji w klasie nauczyciel weryfikuje wiedzę uczących się, np. zapraszając, aby chętne osoby wskazały konkretne czynności wraz z uwzględnieniem ich kolejności, przy zaznaczeniu, dlaczego taka kolejność jest ważna lub co się stanie, jeśli pominie się daną czynność;
w razie potrzeby nauczyciel podaje dodatkowe wiadomości, uzupełnia wiedzę uczących się. Można także poprosić, aby uczący się wzajemnie się uzupełniali, poprawiali.
Film edukacyjny „Sposób przeprowadzania badań i prób wykonywanych po montażu urządzeń dźwigowych” oraz dodatkowe materiały – animacja „Jakie kompetencje powinien posiadać technik urządzeń dźwigowych?” i prezentacja z galerią zdjęć „Obsługa urządzeń dźwigowych (materiał pomocniczy)”
Nauczyciel może również zastosować metodę klasy odwróconej w przypadku wszystkich powyższych multimediów i zalecić uczniom zapoznanie się z materiałami przed lekcją po to, aby podczas zajęć uczniowie wykonywali dopasowane do animacji, filmu i prezentacji połączonej z galerią zdjęć ćwiczenia.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Symulatora można używać w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Może on być inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się. Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się poszukał w innych źródłach informacji na temat ryzyka źle sprawdzonego dźwigu, oddanego już do użytku. Prowadzący zajęcia zachęca uczących się poszukujących, zainteresowanych do samodzielnego poszukiwania dodatkowych wiadomości, aby potem je zweryfikować i usystematyzować.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają uczącemu się korzystać z nich we własnym tempie poprzez wielokrotne powtarzanie ćwiczeń, które sprawiają trudność, aż do znalezienia rozwiązania problemu.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do chaosu;
uczniowie zdolni mogą pełnić rolę ekspertów, pomocników nauczyciela lub pomagać słabszym uczniom;
podczas pracy z filmem uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z materiałem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą na podstawie multimediów i innych dostępnych materiałów źródłowych przygotować prezentację multimedialną, np. na temat wybranego przez siebie zagadnienia dotyczącego korzystania z urządzeń dźwigowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści