Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z filmami, a następnie wykonaj kolejne polecenia.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1Fpa9vPe
Nagranie filmowe dotyczące poglądów Jana Husa, część pierwsza.
Wskaż podobieństwa między hasłami głoszonymi przez Jana Husa i Jana Wiklifa (Johna Wycliffe'a).
Wyjaśnij, dlaczego - mimo listu żelaznego wydanego przez Zygmunta Luksemburskiego - uczestnicy soboru w Konstancji skazali Husa na śmierć.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1Fpa9vPe
Nagranie filmowe dotyczące poglądów Jana Husa część druga.
Wymień różnice społeczne i ideologiczne w ramach ruchu husyckiego. Wyjaśnij, czym ten podział mógł być spowodowany.
Wyjaśnij, na czym polegała różnica między obowiązującą doktryną katolicką a drugim punktem artykułów praskich.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenie.
Opis bitwyTymczasem Nowe Miasto Praga, w którym załogę trzymali taboryci, z powodu waśni wynikłych między dwoma kapłanami, Lupem i Rokiczaną, wzajemnie się znieważającymi, powstało przeciw Starej Pradze i zbudowało z drzewa silną osłonę. Co widząc Aleksy ze zbrojnym zastępem, który był przywiódł Maynhard [z Neuhausu], wpadł do Starej Pragi, miasto opanował i warownię zburzył. Prokop zaś porzucił natychmiast oblężenie i ruszył ku Starej Pradze nie zważając już na warunki pokoju, które mu obustronni rozjemcy podawali. Wyszedł przeciw niemu Aleksy ze swoją szlachtą, porzuciwszy Stare Miasto, kędy widział chwiejące się umysły ludu i pomiędzy Brodem Czeskim a Burymem żwawą z przeciwnikiem bitwę stoczył, w której wzajemnymi tabory na siebie uderzono. Była z oboje strony rzeź straszliwa, w końcu szlachta wzięła górę nad taborytami i sierotami. Prokop spostrzegłszy, że rozbite jego szyki zabierały się do ucieczki, sam z zastępem dzielniejszych mężów wstrzymywał przez niejaki czas napierającą siłę nieprzyjaciół i o kęs nie wydarł im zwycięstwa: ale nareszcie otoczony wielką liczbą jazdy i ugodzony pociskiem uległ. Młodszy Prokop w tymże samym miejscu mężnie walcząc zginął, Jan Czapek, wódz taborytów, ze znaczną częścią jazdy umknąwszy z pola bitwy schronił się do Polski.
Źródło: Opis bitwy. Cytat za: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 11, Ideologia społeczna od XII do schyłku XV w., oprac. B. Leszczyńska, Warszawa 1960, s. 18–19.
Na podstawie powyższego tekstu źródłowego oraz własnej wiedzy wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| Bitwa zakończyła się zwycięstwem wojsk katolickich. | □ | □ |
| Po bitwie została wykonana egzekucja Jana Husa. | □ | □ |
| Na przebieg bitwy decydujący wpływ miał konflikt w obozie husytów. | □ | □ |
Zapoznaj się z fragmentem Roczników Jana Długosza, a następnie wykonaj kolejne polecenia.
Jan Długosz, Roczniki, czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego (ks. XI, pod 1419 r.)
Kiedy król rzymski i węgierski Zygmunt ociągał się z poskromieniem wzrastającej z wolna w Królestwie Czeskim herezji Wiklefa, ta nagle nabierając sił, rozkrzewiła się do tego stopnia i tak daleko się posunęła, że z bronią w ręku atakowała wiarę i prawdziwą religię. Zwolennicy tej tak niegodziwej zarazy zmuszali wszystkich wiernych do Komunii pod obydwoma postaciami i do przestrzegania innych błędnych artykułów. A ponieważ [zwolennicy] wspomnianej herezji twierdzili, że posiadanie dóbr doczesnych przez Kościół jest rzeczą zbrodniczą i niedozwoloną, ludzie świeccy w Czechach idąc za nauką tego zgodnego z ich dążeniami artykułu pod wodzą Jana Žižki z Trocnowa rabują pierwszy klasztor kartuzów w Pradze. Wyrzuciwszy z niego, a częściowo wymordowawszy braci kartuzów, rozbijają go, jego mury zrównują z ziemią i zagarniają dobra doczesne tegoż klasztoru. Następnie dopuszczając się podobnie obrzydliwego czynu, niszczą oddalony o milę od Pragi klasztor cystersów zwany „pałacem królewskim”. Grabiąc jego dobra, wyciągają ciało świeżo zmarłego króla Wacława pochowanego w tymże klasztorze – „pałacu królewskim” i wypowiadając wojnę żywym i umarłym, wrzucają je do rzeki Wełtawy. Rybak, który je znalazł, pochował je w swej chacie. Tak po haniebnym wyrzuceniu nastąpił jeszcze haniebniejszy grzech. Kiedy nadto arcybiskupem praskim został Konrad z Westfalii, gdy Albicjusz odmówił przyjęcia tej stolicy arcybiskupiej i gdy [Konrad] popadł we wspomnianą herezję, nie wiadomo, czy ze strachu czy z zaćmienia umysłu, czy też niegodziwości, prawie cała jego owczarnia, wobec tego, że pasterz zbłądził, uległa zgorszeniu i upadła. I kiedy zaraza herezji rozlała szeroko swą truciznę, Królestwo Czeskie, z wyjątkiem nader nielicznych miast, ogarnęła heretycka zaraza. Jakby zaś herezja Wiklefa, którą się skalał naród czeski, była niewystarczająca, dla dopełnienia szaleństwa, które ogarnęło umysły Czechów, popadł [naród czeski] w inną, haniebniejszą, która nosiła nazwę pikardytów. Uznałbym nawet za zbrodnię opisywanie jej haniebnych praktyk. Praktykujący tę zarazę ludzie obojga płci nadzy gromadzą się razem w jednym miejscu. Dokonywali oni raz po raz aktów płciowych, nie zwracając uwagi na to, czy to żona, czy krewny. Nacieszywszy się wielokrotnie długą rozkoszą, z pomocą szatana osiągali nawet zwycięstwa nad przeciwnikami. Na tę tak ohydną, znienawidzoną przez Boga i ludzi ścieżkę spływały wszelkie męty niepohamowanych rozbójników, nicponi i zadłużonych. A kiedy następnie ludzie świeccy zaczęli się srożyć wobec kleru, sławny klasztor zakonu cystersów w Opatowicach, posiadający bardzo wiele oprawnych w złoto i srebro relikwii świętych, które w czasie większych uroczystości wywożono na srebrnym wózku z zakrystii na główny ołtarz, zostały zagrabione przez Czecha Jana Opoczeńskiego. Również niemal wszystkie inne klasztory oraz miejsca święte i związane z kultem tak w Pradze, jak i w całym Królestwie Czeskim zostały ograbione, zburzone i doprowadzone do ruiny. Wszystkich zakonników i ludzi związanych z Kościołem, którzy nie przyjęli herezji, spalono, wymordowano lub wygnano. Relikwie świętych, a szczególnie patrona Czech św. Wacława oraz św. Wita i św. Ludmiły wyrzucono z relikwiarzy i z ich miejsc i zdeptano. Świeccy zagarnęli i rozgrabili dobra kościołów tak katedralnych, jak i kolegiat oraz kościołów klasztornych i parafialnych. Wszystkie naczynia i klejnoty kościelne przeznaczone na użytek związany z kultem zamieniono na pierścienie, wędzidła, siodła i inne przedmioty świeckie. Rozgrabiono i sprzedano księgi należące do kościołów, klasztorów i Uniwersytetu Praskiego. Uczciwi i bogobojni ludzie świeccy, którzy nie pozwolili się skalać zarazą herezji, z żonami i dziećmi zostali wypędzeni z ich miast, zamków, posiadłości, gruntów, domów i pól. Niektórych zamordowano. Ucierpiało dobre imię Uniwersytetu Praskiego, ponieważ rozpierzchli się scholarzy. Wszelkie działania dotyczące Boga i ludzi osłabły. […] Jan Žižka, który poprzednio u króla polskiego nabrał wprawy w ciągłych wojnach w Prusach, pozbawiony jednego oka, które stracił kiedyś w zawziętej walce, zarażony trucizną husycką i chciwy łupów, pozyskał sobie czterdzieści tysięcy ludzi spośród heretyków i nabrał odwagi do wszelkiego występku. Po zagarnięciu Pilzna i obwarowaniu go silną załogą najechał też na zamek w Wyszogrodzie.