E-materiały do kształcenia zawodowego

Rodzaje ładunków, środków transportu, procesów i systemów transportowych

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego

Organizacja przewozu środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat przewozu ładunków niebezpiecznych.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Film edukacyjny Rodzaje ładunków i środków transportuDdqFCVku7Film edukacyjny Rodzaje ładunków i środków transportu — zaprezentuje Ci zadania zawodowe oraz czynności w zakresie organizacji i planowania przewozów różnych towarów: masowych, ciekłych, drobnicy, na paletach, żywności, samochodów, szkła, o dużej objętości lub osób oraz związane z doborem środka transportu odpowiedniego do ładunku np. ciągnika siodłowego z różnymi rodzajami naczep, samochodu bez przyczepy, samochodu z przyczepą lub autokaru. Z filmu poznasz obsługę i zastosowanie: furgonu do tony, ciężarówki plandeki, ciągnika siodłowego, chłodni, naczepy kurtyny, ruchomej podłogi, wywrotki, cystern: chemicznej, gazowej, paliwowej, silosu, platformy, naczepy niskopodłogowej. Przedstawi Ci także dokumentację związaną z przewozem drogowym rzeczy oraz osób w postaci wykazu dokumentów obowiązujących w transporcie krajowym, oraz międzynarodowym, jakimi są:

  • prawo jazdy kierowcy,

  • dowód rejestracyjny pojazdu,

  • certyfikat bezpieczeństwa,

  • wypis z pozwolenia na wykonywanie zawodu,

  • dokument potwierdzający dopuszczenie do ruchu,

  • karta kierowcy,

  • dokumentu potwierdzające ponoszenie opłat za użytkowanie dróg,

  • wypis z licencji,

  • dokumentacja czasu pracy kierowcy,

  • dokumentacja ładunku (w zależności od rodzaju przewozu).

Gra „wcielanie się w rolę” Dobór środków transportu drogowego i ładunkówDnFhTmg9LGra „wcielanie się w rolę” Dobór środków transportu drogowego i ładunków — Twoim zadaniem w grze będzie rozwiązanie ćwiczeń z tematu dotyczącego doboru odpowiedniego środka transportu do ładunku lub ładunku do transportu. Wcielisz się w postać spedytora, przewoźnika lub załadowcy. Do przejścia będziesz miał poziomy trudności, jednak żeby dojść do trudnego, musisz najpierw ukończyć łatwy.

Obudowa dydaktyczna:

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDLgg9EVyNInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDwHBMbv8USłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD10zn9KQSPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1G1kApFyPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDqVIjXrCFNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDGWJ9Odw6Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach kierowca mechanik lub technik transportu drogowego.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny oraz gra „wcielanie się w rolę”. Zakresy materiału, które obejmują e‑materiały, są dostępne dla Ciebie w pierwszej części materiału.

Co może być ważne?

Przede wszystkich zawartość materiałów. Sprawdź, co tam jest i po co Ci to.

Co by było, gdybyś uczył się czegoś, a to nie byłoby Ci do niczego potrzebne (oczywiście mózg uwielbia się uczyć i według zasady „wszystko się przyda”, przy nieograniczonej pamięci, wszystko jest wcześniej czy później przydatne)?

Przy uczeniu się „wszystkiego naraz” możesz mieć kłopoty z zapamiętaniem. Stąd dobrze jest zarządzać procesem uczenia się i zapomnieć o zasadzie „to już miałem”.

Nauka polega na powtarzaniu (możesz to sprawdzić, wyszukując w internecie „krzywą zapamiętywania” i analizując to, co przedstawia).

Dlatego też warto przeanalizować, zanim zaczniesz się uczyć:

  • z czym masz do czynienia?

  • co jest z tego najważniejsze, a co mniej ważne?

  • co się powtarza (na różne sposoby)?

  • jak to zblokować w „puzzle Twojej wiedzy”?

Bo ważne jest, żeby „nauczyć się” (sprawa „prawie” dokonana — bo warto powtarzać), a nie „uczyć się” (niekończący się proces).

Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się

Aby dobrze opanować materiał związany z rodzajami ładunków, środków transportu i procesami oraz systemami transportu proponuję następującą ścieżkę:

  • przeczytaj jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się, o czym są elementy e‑materiału,

  • obejrzyj film edukacyjny,

  • sprawdź, ile zapamiętałeś z niego po pierwszym obejrzeniu,

  • zagraj w grę edukacyjną i sprawdź, czy na pewno jesteś w stanie przejść ją do końca,

  • teraz pora na utrwalanie: włącz film jeszcze raz. Dzięki niemu poznasz szczegółowo zadania zawodowe, czynności i dokumentacje w zakresie organizacji i planowania przewozów różnych towarów, którymi zajmują się spedytor, przewoźnik i załadowca,

  • wykonaj ćwiczenie , . Ćwiczenia te same prowadzą po treści, rozszerzając zakres wiedzy. Zdobyta wiedza pozwoli ocenić, co jest prawdą, a co fałszem i na co jeszcze warto zwrócić uwagę podczas nauki,

  • włącz teraz grę „wcielanie się w rolę”. Dzięki odzwierciedleniu rzeczywistej rozmowy w tej grze staraj się podejmować decyzje zgodnie z nabytą już wiedzą,

  • ponownie wróć do filmu i na koniec nauki zagraj w grę edukacyjną.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

Pamiętaj, żeby zawsze korzystać ze sprawdzonych źródeł wiedzy. Jeśli już zaznajomisz się z e‑materiałem, warto poszerzyć swoją wiedzę o to, co znajdziesz w Internecie,  co jednocześnie będzie się pokrywało z wiedzą z tego miejsca.

Nie wahaj się korzystać ze słownika pojęć dla e‑materiału. Zawarte w nim pojęcia pozwolą Ci być nie tylko profesjonalistą w działaniu, ale także w rozumieniu i mówieniu.

Zauważ, że oglądając filmy, masz możliwość obejrzenia materiału filmowego z jednoczesnym prezentowaniem tekstu na ekranie. Ten sam element występuje w grach. Użycie dwóch kanałów pozwala mieć większą pewność zapamiętania treści przez Ciebie. W przypadku filmów są to także prezentacja zawodu lub procedury wraz z jej omówieniem ( kanały) czy pojawianie się tekstu, który jest czytany ( kanały). Rób tak samo — mówiąc na głos, zapisuj notatkę, oglądając materiał, komentuj na żywo to, co widzisz lub czego nie widzisz. Uruchom co najmniej dwa kanały.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści