E-materiały do kształcenia zawodowego

Rodzaje ładunków, środków transportu, procesów i systemów transportowych

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego

Organizacja przewozu środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach technik transportu drogowego i kierowca mechanik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego

Organizacja przewozu środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji

Eksploatacja środków transportu drogowego:

  • wykonywanie prac związanych z obsługą środków transportu drogowego,

  • wykonywanie prac związanych z przewozem drogowym rzeczy.

Organizacja przewozu środkami transportu drogowego:

  • planowanie i organizowanie prac dotyczących przewozu drogowego osób oraz ładunków,

  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej przewozu drogowego osób oraz ładunków.

Efekty kształcenia

Podstawy transportu drogowego

Uczeń:

3) charakteryzuje rodzaje oraz warunki przewozu ładunków

Organizowanie przewozu towarów i ładunków

Uczeń:

1) omawia procesy i systemy transportowe ładunków

2) przygotowuje plan przebiegu procesu transportowego

4) omawia zasady doboru środka transportu do realizacji zadań przewozowych

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDqcfbQx4TWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

    Film edukacyjny Rodzaje ładunków i środków transportuDdqFCVku7Film edukacyjny Rodzaje ładunków i środków transportu — prezentuje m.in. zadania zawodowe oraz czynności w zakresie organizacji i planowania przewozów różnych towarów: masowych, ciekłych, drobnicy, na paletach, żywności, samochodów, szkła, o dużej objętości lub osób oraz związane z doborem środka transportu odpowiedniego do ładunku, np. ciągnika siodłowego z różnymi rodzajami naczep, samochodu bez przyczepy, samochodu z przyczepą lub autokaru. Film prezentuje również zastosowanie: furgonu do tony, ciężarówki plandeki, ciągnika siodłowego, chłodni, naczepy kurtyny, ruchomej podłogi, wywrotki, cystern: chemicznej, gazowej, paliwowej, silosu, platformy, naczepy niskopodłogowej. Przedstawia także dokumentację związaną z przewozem drogowym rzeczy oraz osób w postaci wykazu dokumentów obowiązujących w transporcie krajowym oraz międzynarodowym, jakimi są:

    • prawo jazdy kierowcy

    • dowód rejestracyjny pojazdu

    • certyfikat bezpieczeństwa

    • wypis z pozwolenia na wykonywanie zawodu

    • dokument potwierdzający dopuszczenie do ruchu

    • karta kierowcy

    • dokumentu potwierdzające ponoszenie opłat za użytkowanie dróg

    • wypis z licencji

    • dokumentacja czasu pracy kierowcy

    • dokumentacja ładunku (w zależności od rodzaju przewozu).

    Gra „wcielanie się w rolę” Dobór środków transportu drogowego i ładunkówDnFhTmg9LGra „wcielanie się w rolę” Dobór środków transportu drogowego i ładunków — polega na doborze odpowiedniego środka transportu do ładunku lub ładunku do transportu. Uczeń wciela się w postać spedytora, przewoźnika lub załadowcy. Do przejścia ma 2 poziomy trudności, jednak żeby dojść do trudnego, musisz najpierw ukończyć łatwy.

  3. Obudowa dydaktyczna:

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDLgg9EVyNInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDwHBMbv8USłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD10zn9KQSPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięD1G1kApFyPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDqVIjXrCFNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDGWJ9Odw6Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów kierowca mechanik, technik transportu drogowego

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się z rodzajami ładunków, środków transportu oraz procesów i systemów transportowych tak, ażeby uczeń dobierał sposób przewozu i środek transportu odpowiedni do rodzaju ładunku.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć

Film edukacyjny Rodzaje ładunków i środków transportu
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące rodzajów ładunków, środków transportu i dokumentów, które związane są z transportem tych towarów.

  • Klasa zostaje podzielona na trzy grupy.

  • Prowadzący zapowiada uczniom to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje, że będą oni tworzyli połączenia pomiędzy towarem, środkiem transportu i dokumentacją.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje tam towary masowe i ciekłe oraz drobnicę.

  • Druga grupa: towary na paletach, ładunki żywności i samochody.

  • Trzecia grupa: szkła, ładunki o dużej objętości i przewóz osób.

  • Oglądając film, mają za zadanie wypisać jakimi środkami transportu mogą to zrealizować i dlaczego. Zapis na być realizowany grafem lub mapą myśli tak, by od razu widoczne były połączenia.

  • Następnie grupa pierwsza (i inne) przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim dokumenty, które są potrzebne podczas tego transportu.

  • Po zapisaniu informacji, w rundzie trzeciej, arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy (trzeciej), która zakreśla transport i dokumenty tak, aby połączyć je z osobami odpowiedzialnymi za ten rodzaj działania. Przydziela je pomiędzy przewoźnika, spedytora i załadowcę. Jeśli dokumenty są uzupełnianie przez różne osoby, muszą znaleźć się w zakreślonych dla wszystkich osób.

  • Kiedy plansze są gotowe, nauczyciel prosi o prezentację efektów pracy. Na tym etapie zarówno grupy, jak i nauczyciel, mogą komentować zapisane informacje.

Gra „wcielanie się w rolę” Dobór środków transportu drogowego i ładunków
  • Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy (lub wielokrotność dwóch grup).

  • Każda z grup ma za zadanie zagrać w grę. W zależności od decyzji grupy będą wcielały się w różnych specjalistów: spedytora, przewoźnika oraz załadowcę. Nauczyciel wskazuje, która grupa pójdzie ścieżką spedytora, przewoźnika, a która załadowcy.

  • Uczniowie, realizując kolejne działania, zapoznają się z elementem treści teoretycznej i podejmują decyzje związane z zadaniem.

  • W trakcie gry na wspólnej kartce zapisują notatkę z jej przebiegu.

  • Zespoły podejmują decyzję synchronicznie (każdy zespół dochodzi do momentu podjęcia decyzji, decyduje i czeka na znak nauczyciela).

  • Po każdej decyzji nauczyciel daje znak do wymiany członków zespołu.

  • Jedna osoba z każdej grupy przechodzi do zespołu, który ma przydzieloną inną rolę zawodową (jeśli wcześniej należała do grupy, w której realizowano ścieżkę przewoźnika, teraz przechodzi do zespołu „przewoźnika”).

  • Po wymianie członków grupy pozostała część grupy tłumaczy przybyłemu uczniowi, co takiego działo się w grze i jakie decyzje podjęto.

  • Cykl się powtarza aż do zakończenia gry. Za każdym razem jedna osoba opuszcza zespół (inna niż ta, która w trakcie gry do zespołu dołączyła, chyba że nie ma już takiej).

  • Nauczyciel po zakończonej grze prosi o zaprezentowanie notatki z gry.

  • Nauczyciel, podsumowując, prosi uczniów o informację zwrotną dotyczącą tego, czego uczniowie się nauczyli podczas tej „osobowej karuzeli”.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć

Film edukacyjny Rodzaje ładunków i środków transportu
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące osób, które odpowiadają za element procesu transportowego (jaki ładunek, w jaki sposób, jakie dokumenty są niezbędne)

  • Każdy uczeń samodzielnie ma utworzyć scenariusz możliwych przykładowych rozmów (dialogów) pracowników ze sobą (spedytora z przewoźnika podczas przewozu gabarytów, spedytora z załadowcą). Rozmowy mają zawierać elementy związane z ich pracą (w tym dokumentacją niezbędną). Uczeń sam dobiera rozmówców i rodzaj transportowanego ładunku (oraz transportu).

  • Uczniowie mają możliwość oglądania filmu w trakcie pracy nad dialogami.

  • Po zakończonej pracy prezentują swoje dialogi. Reszta klasy ma wypisać, kto z kim rozmawia i o jakim rodzaju transportu, dokumentach lub ładunku rozmawiają.

  • Nauczyciel weryfikuje zakres komunikacji (np. czy na pewno spedytor będzie rozmawiał z przewoźnikiem) i informacje przekazywane podczas dialogów.

Gra „wcielanie się w rolę” Dobór środków transportu drogowego i ładunków
  • Nauczyciel przydziela uczniom role, które będą odgrywali (komu będą pomagali: spedytor, przewoźnik lub załadowca).

  • Podczas rozgrywki rysują grafem przebieg gry, wskazując zadania i decyzje podjęte przez siebie.

  • W notatce zawiera też informacje dla siebie, co z przekazywanych mikrokomunikatów było najważniejsze (słowa, hasła).

  • Na podstawie notatki buduje dla siebie „fiszki”, na których w formie skrótowej zamieszcza te elementy, które wydają mu się istotne.

  • Podsumowując na prośbę nauczyciela, uczeń na zajęciach prezentuje pomysł swoich fiszek innym uczestnikom.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające zawarte w e‑materiale mogą być użyte w zależności od pomysłu nauczyciela do przygotowania do wprowadzania tematu lub zagadnienia, zaktywizowania uczniów lub zastosowania jako icebreakers (chwila oddechu w trakcie nauki). Można też, sugerując się nazwą, skorzystać z nich do sprawdzenia poziomu opanowania fragmentu lub całości e‑materiału.

Interaktywne materiały sprawdzające dedykowane są przez autora e‑materiału do wskazanych jego części.

Ćwiczenie to test składający się z  pytań (przewidziany na minuty). Materiał przydatny w sytuacji powtórzenia, ale w przypadku przeprowadzenia sprawdzianu niezbędny byłby dłuższy test (połączenie kilku zagadnień z innych ćwiczeń.

Ćwiczenie to krzyżówka związana z zagadnieniami: pojazdy, ładunki, procesy, czyli całością materiału. Dobra rozgrzewka do pracy z filmem.

Ćwiczenie to zadanie prawda fałsz, w którym wskazujemy poprawne lub fałszywe stwierdzenia dotyczące procesów transportowych.

Ćwiczenie może być wykorzystane np.: jako icebreaker, w którym uczniowie mają za zadanie znaleźć zwroty niepasujące do właściwego tekstu o rodzajach transportu.

Ćwiczenie , związane z zagadnieniami ładunków niestandardowych wymaga wstawienia w tekst właściwych słów (wskazanych w podpowiedzi). Może być użyte podobnie jak ćwiczenie .

Ćwiczenie to krótki test dotyczący sposobów przewożenia pewnych rodzajów ładunków odpowiednimi środkami transportu.

Wykorzystanie podczas realizacji zajęć:

  • Nauczyciel omawia procesy transportowe, prezentując film edukacyjny.

  • Po prezentacji odpowiedniego fragmentu filmu nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy.

  • Prosi uczniów o rozwiązanie: grupa — ćwiczenia , grupa — ćwiczenia .

  • Podczas omawiania przez grupy ćwiczeń nauczyciel prosi:

    • grupę pierwszą o dopowiedzenie, jakie jeszcze dwa zdania prawdziwe i dwa zdania fałszywe można dopisać do ćwiczenia po obejrzeniu filmu (uczniowie formułują je),

    • grupę drugą o dopowiedzenie jeszcze czterech zdań, w których będą niewłaściwe użyte zwroty.

  • W kolejnym kroku nauczyciel prosi o wykonanie każdej z grup trzech podobnych zdań, jak w swoim zadaniu miała grupa przeciwna (grupa pierwsza — rodzaje transportu, a grupa druga — procesy transportowe).

  • Grupy nawzajem zadają sobie pytania i zadania (po sprawdzeniu ich rzetelności przez nauczyciela).

  • Finalnie prosi uczniów o samodzielne rozwiązanie krzyżówki z ćwiczenia .

Przykład pracy samodzielnej z materiałami sprawdzającymi:

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenie (test).

  • Ich zadaniem jest rozwiązanie ćwiczenia, ale także w czasie rozwiazywania — zbudowanie własnego testu tak, aby do każdego pytania dopisać własne zadanie pytające o te same zagadnienia.

  • Przy użyciu aplikacji do budowania testów np.: Forms lub Google Forms uczniowie wpisują własne zadania wraz z zaznaczonymi odpowiedziami poprawnymi.

  • W ramach prezentacji efektów pracy uczniowie nawzajem testują się, udostępniając formularze sobie nawzajem (pracując np.: w trójkach).

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych na poziomie rozszerzającym. Możliwość dostępu zdalnego do materiałów i ich analiza pozwala realizować działania webquest'u. Działanie będzie dzieliło się na fazę wstępną, realizacyjną oraz podsumowującą.

Na zajęciach poprzedzających (faza wstępna):

  • Nauczyciel dzieli klasę na -osobowe grupy. Wyjaśnia, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie wspólnej prezentacji, np. z wykorzystaniem aplikacji SWAY lub Powerpoint, na temat zadań zawodowych jednego z pracowników: spedytora, przewoźnika lub załadowcy.

  • Każda z grup wybiera jednego z pracowników jako tematu prezentacji pod głównym hasłem „Kto to taki ...

    • spedytor,

    • przewoźnik,

    • załadowca ... i jakie są ich zadania i czynności zawodowe związane z planowaniem procesów transportowych?”

  • Nauczyciel informuje, że w prezentacji może się znaleźć opis działań danej osoby, nazwy zwyczajowe i nazwy międzynarodowe danego zawodu, cechy charakteru.

  • Wskazuje uczniom, iż przeszukując zasoby internetu oraz instrukcje mają znaleźć jak najwięcej informacji o przydzielonej profesji.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do działań niestandardowych (odszukanie wywiadu na platformie YouTube lub artykułu w prasie na ten temat, przeprowadzenie sondy ulicznej lub nagranie scenki na smartfonie)

  • Nauczyciel informuje uczniów, że w przygotowaniu prezentacji pomocny będzie też film zamieszczony w e‑materiale i inne multimedia. Prosi uczniów, aby w trakcie emisji zwrócili szczególną uwagę na te fragmenty, które dotyczą ich części prezentacji.

Poza zajęciami lekcyjnymi (faza realizacyjna):

  • Grupy przystępują do pracy w domu, przeszukując internet i znajdując odpowiedni materiał do prezentacji.

  • Nauczyciel poproszony pomaga zdalnie uczniom w odnajdywaniu informacji, jakie mogą im się przydać do prezentacji.

  • Uczniowie zdalnie budują prezentację.

  • Uczniowie mogą dodać do prezentacji odpowiedni podkład muzyczny lub przeredagować prezentację na film (funkcja w Powerpoint)

Na zajęciach lekcyjnych (faza podsumowująca):

  • Uczniowie przedstawiają swoje fragmenty prezentacji. Nauczyciel monitoruje czas każdej prezentacji, tak by wszystkie grupy zdążyły zaprezentować rezultaty swojej pracy.

  • Grupa przedstawia źródła, z których korzystała i przygotowuje na zakończenie wystąpienia test dopytujący o najważniejsze, przedstawione podczas prezentacji, zagadnienia.

  • Podsumowując zajęcia, nauczyciel dopytuje uczniów o łatwość znalezienia informacji w internecie (może również wskazać, w jaki sposób wykonywać właściwie research)

Praca z uczniami z SPE

E‑materiały są odpowiednie do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wprowadzają nową treść stopniowo i z możliwością giętkiego stosowania ich fragmentów w procesie edukacyjnym. Łatwo można dopasować dostęp do tego materiału, którego poznawanie nie wymaga stuprocentowej sprawności zmysłów. Jednocześnie pomaga w czynnościach przetwarzających i twórczych. Poprzez odpowiednie wykorzystanie tych materiałów w zależności od potrzeby ucznia można w łatwy sposób pokonać trudności w komunikowaniu się z innymi osobami i nawiązywania relacji interpersonalnych (zastosowanie przykładowych scenariuszy przedstawionych powyżej).

Utrudnienia w przebiegu procesów neurobiologicznych będących podstawą uczenia się u pewnej grupy uczniów można pokonać poprzez mikrodawki wiedzy (dopasowane i powtarzane urywki filmu czy fragment gry (gra jedną postacią — np.: spedytora) jako wstęp do przyswojenia wiedzy o rodzajach ładunków i środków transportu osadzona w realiach.

Dodatkowym elementem wspierającym pracę z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych poza WCAG jest możliwość obejrzenia materiału filmowego z jednoczesnym prezentowaniem tekstu na ekranie. Ten sam element występuje w grach. Użycie dwóch kanałów pozwala mieć większą pewność dotarcia z treścią do ucznia. W przypadku film są to także prezentacja zawodu lub procedury wraz z jej omówieniem ( kanały) czy pojawianie się tekstu, który jest czytany ( kanały).

Indywidualizacja pracy z uczniem

Dzięki ukierunkowaniu pracy w parach lub grupie nad e‑materiałem w odpowiedni sposób możemy przepracować niechęć uczniów o SPE do podejmowania działań i decyzji. W grze uczniowie najpierw mogą się przyglądać i wspierać osobę decydującą, by potem odtwórczo podejmować własne decyzje. Daje to też możliwość wsparcie przez siebie nawzajem uczniów w klasie. To właśnie między innymi praca w grupach z tym materiałem może przełamać bierność ucznia i dopasować e‑materiał i pracę z nim do stylu uczenia się ucznia.

Kolejne wprowadzanie zagadnień z tematu i przejście do jego użycia praktycznego — od ogółu do szczegółu (najpierw film, potem gra) lub odwrócenie tego procesu, daje nam możliwość indywidualizacji procesu odpowiadającego na potrzeby.

Innym aspektem jest zastosowanie gry, która może w uczniu biernym powoli wymuszać inicjatywę i budować wiarę we własne siły. Zróżnicowanie poziomu gry pozwala dopasować postacie do odpowiednich uczniów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RKuG660L4snde
(Uzupełnij).