Rodzaje ładunków, środków transportu, procesów i systemów transportowych
Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego
Organizacja przewozu środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat przewozu ładunków niebezpiecznych.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Film edukacyjny Rodzaje ładunków i środków transportu
Film edukacyjny Rodzaje ładunków i środków transportu
— zaprezentuje Ci zadania zawodowe oraz czynności w zakresie organizacji i planowania przewozów różnych towarów: masowych, ciekłych, drobnicy, na paletach, żywności, samochodów, szkła, o dużej objętości lub osób oraz związane z doborem środka transportu odpowiedniego do ładunku np. ciągnika siodłowego z różnymi rodzajami naczep, samochodu bez przyczepy, samochodu z przyczepą lub autokaru. Z filmu poznasz obsługę i zastosowanie: furgonu do tony, ciężarówki plandeki, ciągnika siodłowego, chłodni, naczepy kurtyny, ruchomej podłogi, wywrotki, cystern: chemicznej, gazowej, paliwowej, silosu, platformy, naczepy niskopodłogowej. Przedstawi Ci także dokumentację związaną z przewozem drogowym rzeczy oraz osób w postaci wykazu dokumentów obowiązujących w transporcie krajowym, oraz międzynarodowym, jakimi są:
prawo jazdy kierowcy,
dowód rejestracyjny pojazdu,
certyfikat bezpieczeństwa,
wypis z pozwolenia na wykonywanie zawodu,
dokument potwierdzający dopuszczenie do ruchu,
karta kierowcy,
dokumentu potwierdzające ponoszenie opłat za użytkowanie dróg,
wypis z licencji,
dokumentacja czasu pracy kierowcy,
dokumentacja ładunku (w zależności od rodzaju przewozu).
Gra „wcielanie się w rolę” Dobór środków transportu drogowego i ładunków
Gra „wcielanie się w rolę” Dobór środków transportu drogowego i ładunków
— Twoim zadaniem w grze będzie rozwiązanie ćwiczeń z tematu dotyczącego doboru odpowiedniego środka transportu do ładunku lub ładunku do transportu. Wcielisz się w postać spedytora, przewoźnika lub załadowcy. Do przejścia będziesz miał poziomy trudności, jednak żeby dojść do trudnego, musisz najpierw ukończyć łatwy.
Obudowa dydaktyczna:
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach kierowca mechanik lub technik transportu drogowego.
W skład multimediów wchodzą film edukacyjny oraz gra „wcielanie się w rolę”. Zakresy materiału, które obejmują e‑materiały, są dostępne dla Ciebie w pierwszej części materiału.
Co może być ważne?
Przede wszystkich zawartość materiałów. Sprawdź, co tam jest i po co Ci to.
Co by było, gdybyś uczył się czegoś, a to nie byłoby Ci do niczego potrzebne (oczywiście mózg uwielbia się uczyć i według zasady „wszystko się przyda”, przy nieograniczonej pamięci, wszystko jest wcześniej czy później przydatne)?
Przy uczeniu się „wszystkiego naraz” możesz mieć kłopoty z zapamiętaniem. Stąd dobrze jest zarządzać procesem uczenia się i zapomnieć o zasadzie „to już miałem”.
Nauka polega na powtarzaniu (możesz to sprawdzić, wyszukując w internecie „krzywą zapamiętywania” i analizując to, co przedstawia).
Dlatego też warto przeanalizować, zanim zaczniesz się uczyć:
z czym masz do czynienia?
co jest z tego najważniejsze, a co mniej ważne?
co się powtarza (na różne sposoby)?
jak to zblokować w „puzzle Twojej wiedzy”?
Bo ważne jest, żeby „nauczyć się” (sprawa „prawie” dokonana — bo warto powtarzać), a nie „uczyć się” (niekończący się proces).
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować materiał związany z rodzajami ładunków, środków transportu i procesami oraz systemami transportu proponuję następującą ścieżkę:
przeczytaj jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się, o czym są elementy e‑materiału,
obejrzyj film edukacyjny,
sprawdź, ile zapamiętałeś z niego po pierwszym obejrzeniu,
zagraj w grę edukacyjną i sprawdź, czy na pewno jesteś w stanie przejść ją do końca,
teraz pora na utrwalanie: włącz film jeszcze raz. Dzięki niemu poznasz szczegółowo zadania zawodowe, czynności i dokumentacje w zakresie organizacji i planowania przewozów różnych towarów, którymi zajmują się spedytor, przewoźnik i załadowca,
wykonaj ćwiczenie , , i . Ćwiczenia te same prowadzą po treści, rozszerzając zakres wiedzy. Zdobyta wiedza pozwoli ocenić, co jest prawdą, a co fałszem i na co jeszcze warto zwrócić uwagę podczas nauki,
włącz teraz grę „wcielanie się w rolę”. Dzięki odzwierciedleniu rzeczywistej rozmowy w tej grze staraj się podejmować decyzje zgodnie z nabytą już wiedzą,
ponownie wróć do filmu i na koniec nauki zagraj w grę edukacyjną.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Pamiętaj, żeby zawsze korzystać ze sprawdzonych źródeł wiedzy. Jeśli już zaznajomisz się z e‑materiałem, warto poszerzyć swoją wiedzę o to, co znajdziesz w Internecie, co jednocześnie będzie się pokrywało z wiedzą z tego miejsca.
Nie wahaj się korzystać ze słownika pojęć dla e‑materiału. Zawarte w nim pojęcia pozwolą Ci być nie tylko profesjonalistą w działaniu, ale także w rozumieniu i mówieniu.
Zauważ, że oglądając filmy, masz możliwość obejrzenia materiału filmowego z jednoczesnym prezentowaniem tekstu na ekranie. Ten sam element występuje w grach. Użycie dwóch kanałów pozwala mieć większą pewność zapamiętania treści przez Ciebie. W przypadku filmów są to także prezentacja zawodu lub procedury wraz z jej omówieniem ( kanały) czy pojawianie się tekstu, który jest czytany ( kanały). Rób tak samo — mówiąc na głos, zapisuj notatkę, oglądając materiał, komentuj na żywo to, co widzisz lub czego nie widzisz. Uruchom co najmniej dwa kanały.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści







