E-materiały do kształcenia zawodowego

Ciągnik rolniczy jako podstawowa jednostka napędowa w rolnictwie

ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie – mechanik‑operator pojazdów i maszyn rolniczych 834103

ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie – technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki 311515

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach mechanik‑operator maszyn rolniczych (kod cyfrowy zawodu 834103) oraz technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (kod cyfrowy zawodu 311515), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz budowę, działanie oraz zasady bezpiecznej obsługi ciągnika rolniczego.

  • Uzyskasz pomoc w w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodów.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Animacja 3D Budowa i zasada działania ciągnika rolnicznegoDcmo0rvINAnimacja 3D Budowa i zasada działania ciągnika rolnicznego

Praca z animacją 3D wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozróżnianie przekładni i mechanizmów w maszynach,

  • rozróżnianie silników wykorzystywanych w rolnictwie,

  • charakteryzowanie mechanizmów, zespołów i układów pojazdów stosowanych w rolnictwie.

Film instruktażowy (tutorial) Obsługa codzienna ciągnika rolniczegoDXRpAMzM5Film instruktażowy (tutorial) Obsługa codzienna ciągnika rolniczego

Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem i obsługą ciągnika rolniczego,

  • przeprowadzanie przeglądów technicznych ciągników i pojazdów samochodowych,

  • dobieranie materiałów eksploatacyjnych do pojazdów stosowanych w rolnictwie.

Grafika interaktywna Materiały eksploatacyjne i konserwacja ciągników rolniczychD11Yc76bIGrafika interaktywna Materiały eksploatacyjne i konserwacja ciągników rolniczych

Praca z grafiką interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozróżnianie materiałów eksploatacyjnych,

  • charakteryzowanie mechanizmów, zespołów i układów pojazdów stosowanych w rolnictwie,

  • dobieranie materiałów eksploatacyjnych do pojazdów stosowanych w rolnictwie.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDdj1OxaqyInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki nim zweryfikujesz poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy, działania oraz zasad bezpiecznej obsługi ciągnika rolniczego.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDbrogEdG2Słownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDRjAWQb5VPrzewodnik dla nauczyciela– zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD1GpH5CgGPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDN6I5QSLWNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej budowy, działania oraz zasad bezpiecznej obsługi ciągnika rolniczego.

Instrukcja użytkowaniaDFnBBXxGnInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • animacja 3D Budowa i zasada działania ciągnika rolniczego z ćwiczeniami 1–13,

  • film instruktażowy (tutorial) Obsługa codzienna ciągnika rolniczego z ćwiczeniami 14–26,

  • grafika interaktywna Materiały eksploatacyjne i konserwacja ciągników rolniczych z ćwiczeniami 27–39.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do samodzielnego dokształcania się, przygotowania się do egzaminu zawodowego czy jako wsparcie w procesie przekwalifikowywania się.

1. Animacja 3D

W animacji przedstawiono szczegółowo budowę i zasady działania wszystkich układów ciągnika rolniczego. Samo jej obejrzenie nie wystarczy, aby wszystko zapamiętać, dlatego warto przygotować notatki, które wykorzystasz do lekcji powtórzeniowej lub egzaminu. Możesz to zrobić dogodną dla siebie metodą, np.:

  • przygotować graficzne schematy działania poszczególnych układów;

  • wypisać najciekawsze informacje w formie mapy myśli (np. co to jest mgła olejowa lub na co wrażliwy jest system common rail);

  • przedstawić w formie kolejnych kroków proces spalania paliwa w silniku ciągnika;

  • opisać funkcje oleju silnikowego;

  • sporządzić instrukcję, w jaki sposób uzyskać maksymalną siłę uciągu ciągnika.

2. Film instruktażowy (tutorial)

Po obejrzeniu filmu przeanalizuj, jakie zaniedbania w codziennej obsłudze ciągnika mogą spowodować zatarcie silnika i wysokie koszty naprawy, oraz wskaż czynności, które temu zapobiegają.

Na podstawie filmu możesz przygotować własną instrukcję codziennej obsługi ciągnika rolniczego. Twoja instrukcja może zawierać rysunki i schematy, które będą zrozumiałe tylko dla ciebie, albo może być np. komiksem, algorytmem. To zależy od ciebie i twojej wyobraźni. Najważniejsze, aby za pomocą tej instrukcji ułatwić sobie zapamiętanie wszystkich czynności.

Możesz też porównać swoją instrukcję z propozycjami innych osób (o których wiesz, że korzystają z tego e‑materiału) i przekonać się, czy rozumiesz ich instrukcje.

3. Grafika interaktywna

Na podstawie tego multimedium przygotuj fiszki, które pomogą ci zapamiętać elementy budowy poszczególnych układów ciągnika rolniczego oraz materiały eksploatacyjne, bez których użytkowanie maszyny byłoby niemożliwe.

W celu sprawdzenia własnej wiedzy możesz też wydrukować ilustracje i samodzielnie je opisać.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić zdobytą wiedzę na temat ciągników rolniczych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści