Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach mechanik‑operator maszyn rolniczych (kod cyfrowy zawodu 834103) oraz technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (kod cyfrowy zawodu 311515), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz budowę, działanie oraz zasady bezpiecznej obsługi ciągnika rolniczego.
Uzyskasz pomoc w w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodów.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Animacja 3D Budowa i zasada działania ciągnika rolnicznegoAnimacja 3D Budowa i zasada działania ciągnika rolnicznego
Praca z animacją 3D wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozróżnianie przekładni i mechanizmów w maszynach,
rozróżnianie silników wykorzystywanych w rolnictwie,
charakteryzowanie mechanizmów, zespołów i układów pojazdów stosowanych w rolnictwie.
Film instruktażowy (tutorial) Obsługa codzienna ciągnika rolniczegoFilm instruktażowy (tutorial) Obsługa codzienna ciągnika rolniczego
Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem i obsługą ciągnika rolniczego,
przeprowadzanie przeglądów technicznych ciągników i pojazdów samochodowych,
dobieranie materiałów eksploatacyjnych do pojazdów stosowanych w rolnictwie.
Grafika interaktywna Materiały eksploatacyjne i konserwacja ciągników rolniczychGrafika interaktywna Materiały eksploatacyjne i konserwacja ciągników rolniczych
Praca z grafiką interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozróżnianie materiałów eksploatacyjnych,
charakteryzowanie mechanizmów, zespołów i układów pojazdów stosowanych w rolnictwie,
dobieranie materiałów eksploatacyjnych do pojazdów stosowanych w rolnictwie.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki nim zweryfikujesz poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy, działania oraz zasad bezpiecznej obsługi ciągnika rolniczego.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela– zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej budowy, działania oraz zasad bezpiecznej obsługi ciągnika rolniczego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Podstawowe informacje o e-zasobie
- Budowa i zasada działania ciągnika rolniczego
Animacja 3D
- Obsługa codzienna ciągnika rolniczego
Film instruktażowy (tutorial)
- Materiały eksploatacyjne i konserwacja ciągników rolniczych
Grafika interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
animacja 3D Budowa i zasada działania ciągnika rolniczego z ćwiczeniami 1–13,
film instruktażowy (tutorial) Obsługa codzienna ciągnika rolniczego z ćwiczeniami 14–26,
grafika interaktywna Materiały eksploatacyjne i konserwacja ciągników rolniczych z ćwiczeniami 27–39.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do samodzielnego dokształcania się, przygotowania się do egzaminu zawodowego czy jako wsparcie w procesie przekwalifikowywania się.
1. Animacja 3D
W animacji przedstawiono szczegółowo budowę i zasady działania wszystkich układów ciągnika rolniczego. Samo jej obejrzenie nie wystarczy, aby wszystko zapamiętać, dlatego warto przygotować notatki, które wykorzystasz do lekcji powtórzeniowej lub egzaminu. Możesz to zrobić dogodną dla siebie metodą, np.:
przygotować graficzne schematy działania poszczególnych układów;
wypisać najciekawsze informacje w formie mapy myśli (np. co to jest mgła olejowa lub na co wrażliwy jest system common rail);
przedstawić w formie kolejnych kroków proces spalania paliwa w silniku ciągnika;
opisać funkcje oleju silnikowego;
sporządzić instrukcję, w jaki sposób uzyskać maksymalną siłę uciągu ciągnika.
2. Film instruktażowy (tutorial)
Po obejrzeniu filmu przeanalizuj, jakie zaniedbania w codziennej obsłudze ciągnika mogą spowodować zatarcie silnika i wysokie koszty naprawy, oraz wskaż czynności, które temu zapobiegają.
Na podstawie filmu możesz przygotować własną instrukcję codziennej obsługi ciągnika rolniczego. Twoja instrukcja może zawierać rysunki i schematy, które będą zrozumiałe tylko dla ciebie, albo może być np. komiksem, algorytmem. To zależy od ciebie i twojej wyobraźni. Najważniejsze, aby za pomocą tej instrukcji ułatwić sobie zapamiętanie wszystkich czynności.
Możesz też porównać swoją instrukcję z propozycjami innych osób (o których wiesz, że korzystają z tego e‑materiału) i przekonać się, czy rozumiesz ich instrukcje.
3. Grafika interaktywna
Na podstawie tego multimedium przygotuj fiszki, które pomogą ci zapamiętać elementy budowy poszczególnych układów ciągnika rolniczego oraz materiały eksploatacyjne, bez których użytkowanie maszyny byłoby niemożliwe.
W celu sprawdzenia własnej wiedzy możesz też wydrukować ilustracje i samodzielnie je opisać.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić zdobytą wiedzę na temat ciągników rolniczych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści