Prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej urządzeń srk
Montaż i eksploatacja urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym — Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat dokumentacji związanej z eksploatacją urządzeń. Będziesz zaznajomisz się lub będziesz potrafił udokumentować prace związane z montażem, obsługą, diagnostyką urządzeń.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Plansza interaktywna Prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej urządzeń srk
Plansza interaktywna Prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej urządzeń srk
, które umożliwiają Ci zapoznanie się z dokumentami w poszczególnych etapach prowadzonych prac eksploatacyjnych. Plansze zawierają dokumenty takie, jak:
Harmonogram zabiegów konserwacyjnych i przeglądów urządzeń sterowania ruchem kolejowym
Dzienniczek wykonywanych czynności (karty zapisu)
Książka kontroli sterowania ruchem E 1758
Karta elektrycznego napędu zwrotnicowego
Karta kontrolerów położenia iglic rozjazdu
Karta mechanicznego napędu zwrotnicowego
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik automatyk sterowania ruchem kolejowym.
W skład multimediów wchodzi plansza interaktywna. Przybliża on wiadomości z zakresu prowadzenia dokumentacji eksploatacyjnej pozwalającej dokumentować prace związane z montażem, obsługą, diagnostyką urządzeń.
Plansza ta zawiera niezbędne przy pracach eksploatacyjnych formularze dokumentów wraz z opisami, a także wzory wypełnionych dokumentów zgodnych z instrukcjami.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w planszy. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Co może być ważne?
Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają materiały edukacyjne. Zauważ, w jaki sposób wypełniana jest dokumentacja urządzeń srk, jak wyglądają zapisy czynione przez dyżurnego ruchu, oraz kto ponosi odpowiedzialność za realizowane czynności przy urządzeniach.
Daj sobie czas na poznawanie tych informacji. Czasem lepiej będzie, gdy coś zrobisz stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.
Analizując zapisy usterek, opisy naprawianych urządzeń, spróbuj je sobie wyobrazić. Jak można zdjąć z nich obudowę? Gdzie znajduje się dany element, czy jak skomplikowany byłby proces naprawy? Dzisiaj Ty czytasz ten materiał edukacyjny, a niedługo sam będziesz odpowiedzialny, za prawidłową naprawę urządzeń srk.
Przykładowe ścieżki
Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się (czy go już znasz?, jeśli nie to warto się jak najszybciej zastanowić jak najłatwiej przyswajasz wiedzę. Pomoże CI w tym również wzięcie pod uwagę Twoich zainteresowań i umiejętności. Jeśli nie jest to dla Ciebie interesujące — wymyśl powód, dla którego może to być atrakcyjne (jeśli będzie to dobry powód, dobrze pójdzie CI też uczenie się tego materiału).
Teraz pomysły do zapamiętywania sposobów wypełniania dokumentacji eksploatacyjnej:
Twoje działanie może bazować na wymyślaniu historii, która obejmuje konieczność wypełniania odpowiednich pól. Coś jak opowiadanie co też pan Heniem musiał zrobić, żeby wykonać czynności eksploatacyjne i w których polach w odpowiednich dokumentach zamieszczał informacje. Teoretycznie trudne, ale wszystko jest kwestią wyćwiczenia się w tego typu działaniach. Szczególnie, że plansze zawierają opis, czysty druk i wypełnione przykładowo dokumenty. Brakuje tylko historii do zamknięcia wszystkiego w całość. I to może być Twoja rola. Ludzie przekazują wiedzę historiami (doświadczenia życiowe). Stąd jest to całkiem dobra metoda na „trudne zapamiętanie wypełniania druków”.
Generuj systematykę czyli tabele. Zbuduj checklistę, w której w pierwszej kolumnie zbierzesz wszystkie dane zawarte we wszystkich dokumentach z tego e‑materiału, a w kolejnych kolumnach zaznaczysz tylko te, które dotyczą konkretnego dokumentu lub karty. Kolumny mogą mieć wtedy nagłówki: harmonogram zabiegów konserwacyjnych i przeglądów urządzeń sterowania ruchem kolejowym, dzienniczek wykonywanych czynności (karty zapisu), książka kontroli sterowania ruchem E 1758, karta elektrycznego napędu zwrotnicowego, karta kontrolerów położenia iglic rozjazdu, karta mechanicznego napędu zwrotnicowego. Kiedy spojrzysz na tabelę, będziesz wiedział jakich danych potrzeba Ci do wypełnienia karty lub innego dokumentu.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Pomyśl, że czegoś nie wiesz i czekasz. Tylko na co? Samo nie przyjdzie. Może jedna prosta podpowiedź kogoś kto już to zrozumiał pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.
Plansze poza materiałami opisowymi posiadają czyste druki oraz przykłady ich wypełnienia. Skorzystaj z przykładów, szukaj w internecie innych.
Korzystaj ze słownika pojęć, jeśli czegoś nie wiesz. Zrozum, by zapamiętać. Inaczej będziesz uczył się tylko na pamięć (a z pamięci uleci, jeśli nie powiążesz tego ze zrozumieniem).
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.
I jeszcze to: warto, zanim rozpoczniesz naukę, przejrzeć dokładnie plansze i zacząć od łatwiejszych formularzy, trudniejszych formularzy lub od formularzy, które chronologicznie są potrzebne podczas dokumentowania prac eksploatacyjnych. Wszystko zależy od Twoich indywidualnych preferencji (i motywacji do nauczenia się tego).
Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału, a potem odpowiednio zaprojektować proces uczenia się. Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczyenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści





