Symulacja interaktywna
Przeanalizuj poniższą symulację interaktywną. Sprawdź, w jaki sposób z 1,2‑dichloroetanu otrzymać eten. W tym celu umieść w probówce kilka kropel wody bromowej. Następnie do kolby okrągłodennej dwuszyjnej dodaj za pomocą pęsety cynk. Do wkraplacza wprowadź kolejno 1,2‑dichloroetan oraz etanol. Połącz probówkę z kolbą za pomocą gumowego wężyka, po czym dodaj całą zawartość wkraplacza do kolby i uruchom płaszcz grzejny. Obserwuj, co się stanie i rozwiąż ćwiczenia sprawdzające.
Zapoznaj się z opisem symulacji interaktywnej, która dotyczy otrzymywania etenu z 1,2‑dichloroetanu, a następnie rozwiąż zadania sprawdzające.
Zadanie:
Synteza etenu z 1,2‑dichloroetanu.
Sprzęt laboratoryjny:
- probówka - podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
- statyw - prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;
- pipety Pasteura - wąska rurka do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki;
- dwuszyjna kolba okrągłodenna - szklane naczynie laboratoryjne z zaokrąglonym dnem;
- pęseta - narzędzie o sprężystych ramionach używane do chwytania przedmiotów, których mały rozmiar utrudnia lub uniemożliwia manipulację za pomocą rąk;
- wkraplacz - naczynie laboratoryjne służące do precyzyjnego dozowania ciekłych substancji, zazwyczaj substratów do prowadzonej w kolbie reakcji chemicznej;
- gumowy korek - niewielki element wykonany z gumy, służący do szczelnego zamykania probówek;
- gumowy wężyk - element sprzętu laboratoryjnego o kształcie miękkiej rurki, służący do łączenia różnych urządzeń i transportowania między nimi gazów i cieczy;
- płaszcz grzejny - sprzęt laboratoryjny umożliwiający podgrzewanie kolb okrągłodennych i ich zawartości. Posiada półokrągłe wgłębienie, w którym umieszcza się kolbę okrągłodenną poddawaną ogrzewaniu.
Odczynniki chemiczne:
- 1,2‑dichloroetan;
- woda bromowa;
- cynk;
- etanol.
Wykonanie:
1. Umieszczono w probówce kilka kropel wody bromowej.
2. Do kolby okrągłodennej dwuszyjnej dodano za pomocą pęsety cynk.
3. Do wkraplacza wprowadzono kolejno 1,2‑dichloroetan oraz etanol.
4. Połączono probówkę z kolbą za pomocą gumowego wężyka, po czym dodano całą zawartość wkraplacza do kolby.
5. Uruchomiono płaszcz grzejny.
Obserwacje:
Woda bromowa w probówce uległa odbarwieniu.
Stosując wzory półstrukturalne związków organicznych, zapisz równanie reakcji chemicznej, która zachodzi po wprowadzeniu zawartości wkraplacza do wnętrza kolby okragłodennej dwuszyjnej.