Bezpieczne stosowanie środków ochrony roślin
ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – rolnik 601003, technik rolnik 314207, technik agrobiznesu 331402
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodach rolnik (601003), technik rolnik (314207), technik agrobiznesu (331402): prowadzenie produkcji rolniczej. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących bezpiecznego stosowania środków chemicznej ochrony roślin. Stosowanie środków chemicznych, które w wielu przypadkach są niebezpieczne dla zdrowia oraz środowiska wymaga zachowania szczególnej ostrożności, znajomości procedur i dobrych praktyk. Stosowanie środków ochrony chemicznej roślin objęte jest przepisami (ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1107/2009 z dnia 21 października 2009 i in.), wymaga też prowadzenia odpowiedniej dokumentacji.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia i i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:
ROL.04.3. Prowadzenie produkcji roślinnej
Osoba ucząca się:
ROL.04.3.7) dobiera metody i środki stosowane w ochronie roślin
ROL.04.3.7.) 1) klasyfikuje chemiczne środki ochrony roślin
ROL.04.3.7.) 2) określa zastosowanie chemicznych środków ochrony roślin
ROL.04.3.7.) 3) ustala dawkę środka w zależności od stanu porażenia plantacji
ROL.04.3.7.) 4) planuje zabiegi chemicznej ochrony roślin
ROL.04.4. Dobieranie metod i środków ochrony roślin zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin
Osoba ucząca się:
ROL.04.4.1) charakteryzuje przepisy prawa dotyczące środków ochrony roślin
ROL.04.4.1.) 1) wskazuje wymagania w zakresie obrotu środkami ochrony roślin, ich konfekcjonowania i stosowania oraz w zakresie doradztwa dotyczącego środków ochrony roślin
ROL.04.4.1.) 2) określa warunki prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania
ROL.04.4.1.) 3) wskazuje zakres działania Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w ramach nadzoru nad obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin
ROL.04.4.1.) 4) określa zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska wynikające ze stosowania podrobionych środków ochrony roślin
ROL.04.4.1.) 5) opisuje metody rozpoznawania podrobionych środków ochrony roślin
ROL.04.4.1.) 6) określa postępowanie ze środkami przeterminowanymi i niepełnowartościowymi
ROL.04.4.1.) 7) wskazuje wymagania dotyczące sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
ROL.04.4.1.) 8) dokumentuje zabiegi ochrony roślin oraz przestrzeganie wymagań integrowanej ochrony roślin
ROL.04.4.1.) 9) określa sposób postępowania w przypadku reklamacji środków ochrony roślin
ROL.04.4.2) charakteryzuje środki ochrony roślin
ROL.04.4.2.) 1) opisuje skład środków ochrony roślin
ROL.04.4.2.) 2) wskazuje formy użytkowe środków ochrony roślin
ROL.04.4.2.) 3) wskazuje okres karencji i okres prewencji
ROL.04.4.2.) 4) opisuje środki ochrony roślin pod względem stwarzania przez nie zagrożeń dla zdrowia człowieka, pszczół i organizmów wodnych
ROL.04.4.2.) 5) wskazuje podział środków ochrony roślin:
a) ze względu na funkcję:roztoczobójcze (akarycydy)
bakteriobójcze (bakteriocydy)
grzybobójcze (fungicydy)
chwastobójcze (herbicydy)
owadobójcze (insektycydy)
mięczakobójcze (moluskocydy)
nicieniobójcze (nematocydy)
regulatory wzrostu roślin odstraszające szkodniki (repelenty)
gryzoniobójcze (rodentycydy) przyciągające szkodniki (atraktanty)
kretobójcze (talpicydy)
wirusobójcze (wirocydy),
inne
b) ze względu na sposób oddziaływania na organizmy szkodliwe:
kontaktowe
żołądkowe
inhalacyjne
fungitoksyczne
fungistatyczne
desykujące
inhibitujące wzrost i rozwój,
inne
c) ze względu na sposób zachowania się na roślinie:
powierzchniowe
wgłębne
systemiczne,
inne
ROL.04.4.2.) 6) opisuje czynniki warunkujące skuteczne działanie środków ochrony roślin:
a) dobór środka ochrony roślin
b) termin przeprowadzenia zabiegu
c) dawka środka ochrony roślin
d) warunki atmosferyczne
e) łączne stosowanie agrochemikaliów
ROL.04.4.3) stosuje integrowaną ochronę roślin
ROL.04.4.3.) 1) opisuje działanie organizmów szkodliwych i sposób ich zwalczania, w tym:
a) organizmów chorobotwórczych, w tym organizmów wytwarzających mykotoksyny
b) chwastów
c) szkodnikówROL.04.4.3.) 2) opisuje metody ochrony roślin, w tym agrotechniczną, hodowlaną, mechaniczną, fizyczną, biologiczną, chemiczną oraz kwarantannę
ROL.04.4.3.) 3) wyjaśnia podstawowe wymagania integrowanej ochrony roślin, integrowanej produkcji i rolnictwa ekologicznego, w tym:
a) ograniczanie występowania organizmów szkodliwych przez:właściwy płodozmian i agrotechnikę,
stosowanie odmian odpornych i tolerancyjnych oraz materiału siewnego wytworzonego i poddanego ocenie zgodnie z przepisami o nasiennictwie,
właściwe nawożenie i nawadnianie,
przestrzeganie zasad higieny fitosanitarnej,
ochronę i introdukcję organizmów pożytecznych, w szczególności pszczoły miodnej,
b) planowanie zabiegów ochrony roślin w oparciu o:
monitorowanie organizmów szkodliwych,
progi szkodliwości organizmów szkodliwych
programy wspomagania decyzji w ochronie roślin
doradztwo
c) przeciwdziałanie powstawaniu odporności organizmów szkodliwych na środki ochrony roślin
ROL.04.4.3.) 4) wyjaśnia zasady dobrej praktyki ochrony roślin
ROL.04.4.3.) 5) opisuje sposób zwalczania szkodników artykułów rolno‑spożywczych
ROL.04.4.3.) 6) określa sposoby stosowania środków ochrony roślin w zależności od ich formy użytkowej: opryskiwanie, zaprawianie, rozsiewanie, podlewanie, gazowanie, zamgławianie, sublimowanie, zwabianie
ROL.04.4.3.) 7) opisuje sposoby stosowania środków ochrony roślin do dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji pomieszczeń i magazynów
ROL.04.4.3.) 8) przygotowuje opryskiwacz do pracy, w tym:
a) sprawdza stan techniczny poszczególnych urządzeń opryskiwacza pod względem ich wpływu na jakość wykonania zabiegu
b) kalibruje opryskiwacz
c) dobiera parametry pracy i reguluje opryskiwacz
d) dobiera rozpylaczeROL.04.4.3.) 9) zapobiega znoszeniu cieczy roboczej podczas zabiegu oraz skażeniom punktowym środkami ochrony roślin
ROL.04.4.3.) 10) określa sposoby informowania o planowanych zabiegach z użyciem sprzętu agrolotniczego
ROL.04.4.3.) 11) potwierdza sprawność techniczną sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
ROL.04.4.3.) 12) stosuje opryskiwacz ciągnikowy polowy i sadowniczy zgodnie z przepisami prawa
ROL.04.4.4) charakteryzuje wpływ środków ochrony roślin na środowisko
ROL.04.4.4.) 1) określa sposób oddziaływania środków ochrony roślin na organizmy pożyteczne, w szczególności pszczołę miodną, i sposoby ograniczania ryzyka
ROL04.4.4.) 2) opisuje zmiany zachodzące w środowisku na skutek stosowania środków ochrony roślin i sposoby ograniczania tych zmian
ROL.04.4.4.) 3) opisuje środki ochrony środowiska wodnego i wody pitnej, w tym:
a) zasady doboru środków ochrony roślin pod względem wpływu na środowisko wodne i wodę pitną
b) efektywne techniki stosowania środków ochrony roślin zapobiegające skażeniu wody
c) stosowanie środków ochrony roślin w strefach ochronnych ujęć wody oraz na terenie uzdrowisk
d) postępowanie ze środkami ochrony roślin i opróżnionymi opakowaniami po środkachROL.04.4.4.) 4) ochrony roślin oraz pozostałościami cieczy użytkowej po zabiegu opisuje postępowanie z opryskiwaczem przed zabiegiem i po zabiegu wykonanym przy użyciu środków ochrony roślin
ROL.04.4.5) charakteryzuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas sprzedaży i stosowania środków ochrony roślin
ROL.04.4.5.) 1) określa zagrożenia dla zdrowia człowieka podczas obrotu środkami ochrony roślin, ich konfekcjonowania i stosowania
ROL.04.4.5.) 2) opisuje drogi wchłaniania środków ochrony roślin do organizmu: doustną, skórną, oddechową i przez błonę śluzową
ROL.04.4.5.) 3) opisuje środki ochrony indywidualnej i zasady ich użycia
ROL.04.4.5.) 4) określa zasady prawidłowego przechowywania, pakowania i transportu środków ochrony roślin
ROL.04.4.5.) 5) opisuje zasady profilaktyki, w tym:
a) badania lekarskie
b) wyposażenie apteczki pierwszej pomocy
c) informacje o najbliższym podmiocie leczniczym oraz numery telefonów do ośrodków toksykologicznychROL.04.4.5.) 6) wskazuje objawy zatrucia środkami ochrony roślin oraz pierwszą pomoc przy zatruciach tymi środkami lub w razie wystąpienia innych nagłych wypadków
ROL.04.4.5.) 7) charakteryzuje przepisy przeciwpożarowe i zasady postępowania w czasie pożaru, w tym:
a) przyczyny i rodzaje zagrożeń
b) drogi pożaroweROL.04.4.5.) 8) określa postępowanie w przypadku rozlania lub rozsypania środków ochrony roślin
ROL.04.4.5.) 9) opisuje zasady ochrony pracy kobiet i ochrony pracy młodocianych
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Infografika Skutki stosowania środków ochrony roślinInfografika Skutki stosowania środków ochrony roślin
Praca z infografiką wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
omówienie obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do prowadzenia oprysków (opryskiwacz polowy, sadowniczy, plecakowy);
analiza dokumentacji związanej z wykonywaniem chemicznej ochrony roślin oraz zasad jej wypełniania i przechowywania;
wyjaśnienie wpływu stosowania środków ochrony roślin (w tym wpływu negatywnego – na glebę, rośliny, owady itp.).
Film instruktażowy (tutorial) Stosowanie środków ochrony roślinFilm instruktażowy (tutorial) Stosowanie środków ochrony roślin
Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
właściwa obsługa opryskiwacza polowego;
charakteryzowanie opryskiwaczy polowych, sadowniczych i plecakowych w kontekście zasad bezpieczeństwa obsługi;
omówienie zasad bezpieczeństwa przy stosowaniu chemicznej ochrony roślin oraz wymaganych i zalecanych środków ochrony osobistej;
charakteryzowanie uprawnień wymaganych wobec użytkowników środków ochrony roślin;
wymienienie warunków, w jakich można wykonywać oprysk;
stosowanie dokumentacji związanej z pracą opryskiwaczem (tabele wydatku cieczy roboczej, przykładowa etykieta w celu przygotowania roztworu, instrukcja obsługi, tabela dokumentacji zabiegów).
Dokumentacja interaktywna Dokumentacja zabiegów wykonanych przy użyciu środków ochrony roślinDokumentacja interaktywna Dokumentacja zabiegów wykonanych przy użyciu środków ochrony roślin
Praca z dokumentacją interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
planowanie zabiegów ochrony chemicznej roślin,
ustalanie właściwej dawki środków chemicznej ochrony roślin,
dokumentowania zabiegów ochrony roślin oraz przestrzeganie wymagań integrowanej ochrony roślin,
kalibracja opryskiwacza,
dobieranie parametrów pracy i regulacji opryskiwacza.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy, działania i obsługi ciągnika rolniczego.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej budowy, działania i obsługi ciągnika rolniczego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Skutki stosowania środków ochrony roślinInfografika
Stosowanie środków ochrony roślinFilm instruktażowy (tutorial)
Dokumentacja wymagana przy stosowaniu środków ochrony roślinDokumentacja interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
infografika Skutki stosowania środków ochrony roślin z ćwiczeniem 4,
film instruktażowy - tutorial Stosowanie środków ochrony roślin z ćwiczeniami 1‑3 i 5,
dokumentacja interaktywna Dokumentacja wymagana przy stosowaniu środków ochrony roślin z ćwiczeniami 6‑8.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o tym, jak prawidłowo stosować środki ochrony roślin i jakie mogą być skutki ich stosowania. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Infografika Skutki stosowania środków ochrony roślin
Praca indywidualna
Nauczyciel wyświetla uczniom infografikę. Po zapoznaniu się z nią uczniowie odpowiadają na powiązane z treścią zasobu pytania nauczyciela. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia i/lub koryguje wypowiedzi uczniów.
2. Film instruktażowy (tutorial) Stosowanie środków ochrony roślin
Praca indywidualna
Nauczyciel wyświetla uczniom film. Uczniowie obserwują czynności zawodowe związane z chemiczną ochroną roślin. Zwracają szczególną uwagę na to, jak prawidłowo obsługiwać opryskiwacz, oraz na zasady ochrony osobistej.
Uczniowie mogą na własny użytek sporządzić notatki z filmu, np. w formie mapy myśli.
3. Dokumentacja interaktywna Dokumentacja wymagana przy stosowaniu środków ochrony roślin
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy, których zadaniem będzie wypełnienie:
grupa 1 – dokumentacji zabiegów wykonanych przy użyciu środków ochrony roślin;
grupa 2 – notatnika integrowanej ochrony roślin;
grupa 3 – tabeli kalibracji opryskiwacza.
W pracy uczniowie opierają się na wzorach wypełnienia dokumentów i instrukcjach zawartych w zasobie, mogą też skorzystać z wyszukiwarki internetowej w celu zdobycia dodatkowych wskazówek.
Po określonym czasie nauczyciel sprawdza wykonanie zadania. Pyta uczniów, co sprawiło im największą trudność, i wyjaśnia problematyczne kwestie.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Infografika Skutki stosowania środków ochrony roślin
Praca indywidualna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z infografiką i sporządzenie notatek, z których będą mogli skorzystać w czasie najbliższej lekcji; może też zlecić im wykonanie odnośnego ćwiczenia interaktywnego.
2. Film instruktażowy (tutorial) Stosowanie środków ochrony roślin
Praca indywidualna
Uczniowie w domach zapoznają sie z filmem instruktażowym i wykonują powiązane ćwiczenia interaktywne celem utrwalenia nowo poznanych wiadomości.
3. Dokumentacja interaktywna Dokumentacja wymagana przy stosowaniu środków ochrony roślin
Praca indywidualna, praca w parach
Nauczyciel prosi uczniów, aby wyszukali w Internecie jak najwięcej informacji o dokumentach niezbędnych przy stosowaniu środków ochrony roślin.
Na lekcji uczniowie w parach wypełniają dokumenty zawarte w zasobie, posiłkując się zdobytą w domu wiedzą, ewentualnymi notatkami oraz dostępnymi w multimedium wzorami wypełnienia. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem prac, a jeśli zostanie o to poproszony, udziela uczniom odpowiedzi na pytania i wątpliwości, daje wskazówki i sugestie.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do multimediów;
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;
przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;
należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści