Symulacja interaktywna
Uruchom symulację interaktywną. Ustal położenie wierzchołków trójkąta. Odczytaj długości promieni , okręgów wpisanego i opisanego na trójkącie oraz odległość środków tych okręgów. Oblicz wartość wyrażenia . Sformułuj hipotezę dotyczącą wartości tego wyrażenia.
Zapoznaj się z poniższym opisem apletu, w którym zaprezentowano różne przypadki okręgów: opisany na trójkącie oraz wpisany w trójkąt. Zwróć uwagę na relację promieni obu takich okręgów.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D6Y3hPyqE
Odległość środków okręgów opisanego na trójkącie równoramiennym i wpisanego w dany trójkąt jest równa . Promień okręgu wpisanego jest równy . Wyznacz promień okręgu opisanego budując odpowiedni model w Aplecie oraz korzystając z twierdzenia Eulera.
Przeanalizuj położenie wierzchołków , , trójkąta w kontekście wartości ilorazu długości promieni okręgów opisanego i wpisanego w dany trójkąt. Jakie wartości może przyjmować ten iloraz, w szczególności rozstrzygnij, czy może on być mniejszy niż . Zbadaj, kiedy ten iloraz będzie równy .