Polecenie 1

Uruchom symulację interaktywną. Ustal położenie wierzchołków trójkąta. Odczytaj długości promieni r, R okręgów wpisanego i opisanego na trójkącie oraz odległość d środków tych okręgów. Oblicz wartość wyrażenia R2-2R·r-d2. Sformułuj hipotezę dotyczącą wartości tego wyrażenia.

Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższym opisem apletu, w którym zaprezentowano różne przypadki okręgów: opisany na trójkącie oraz wpisany w trójkąt. Zwróć uwagę na relację promieni obu takich okręgów.

R1BhCP8TaaVrL
Symulacja przedstawia okrąg opisany na trójkącie ABC o promieniu R oraz wpisany w trójkąt ABC o promieniu r . Odcinek o długości d jest odległością od środków okręgów. Poruszając wierzchołkami trójkąta zmieniamy parametry promieni oraz odległości. Nierówność Eulera mówi, że Rr2. Czy można tak ustawić wierzchołki A,B i C, by zachodziła równość Rr=2? Co można wtedy powiedzieć o punktach O i I? Przykład pierwszy. R=2,95, r=1,41, OI=d=0,6, Rr=2,951,41=2,09. Przykład drugi. R=3,88, r=1,65, OI=d=1,48, Rr=3,881,65=2,34. Przykład trzeci. R=2,5, r=1,25, OI=d=0,09, Rr=2
Polecenie 2

Odległość środków okręgów opisanego na trójkącie równoramiennym i wpisanego w dany trójkąt jest równa 4. Promień okręgu wpisanego jest równy 3. Wyznacz promień okręgu opisanego budując odpowiedni model w Aplecie oraz korzystając z twierdzenia Eulera.

Polecenie 3

Przeanalizuj położenie wierzchołków A, B, C trójkąta w kontekście wartości ilorazu Rr długości promieni okręgów opisanego i wpisanego w dany trójkąt. Jakie wartości może przyjmować ten iloraz, w szczególności rozstrzygnij, czy może on być mniejszy niż 2. Zbadaj, kiedy ten iloraz będzie równy 2.