E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie procesów przetwarzania wytworów papierniczych

DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik papiernictwa 311601. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:

DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych:

  • przygotowanie materiałów i surowców stosowanych w przetwórstwie wytworów papierniczych,

  • planowanie procesów produkcyjnych w przetwórstwie wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.07.3. Planowanie procesów przetwórstwa wytworów papierniczych

Uczeń:

  • 1) charakteryzuje procesy technologiczne stosowane w przetwórstwie wytworów papierniczych,

  • 3) sporządza schemat technologiczny procesów przetwarzania wytworów papierniczych,

  • 4) sporządza zapotrzebowanie na surowce i materiały stosowane w przetwórstwie wytworów papierniczych.

DRM.07.4. Przetwarzanie wytworów papierniczych

Uczeń:

  • 1) przygotowuje materiały i surowce do przetwarzania wytworów papierniczych:

  • a) dobiera materiały i surowce do przetwarzania wytworów papierniczych,

  • b) ocenia jakość materiałów i surowców do przetwarzania wytworów papierniczych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu planowania procesów przetwarzania wytworów papierniczych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Planowanie procesów przetwarzania wytworów papierniczych składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

Przedstawia budowę i działanie tekturnicy (cześć mokrą i suchą) oraz pokazuje jej poszczególne elementy w ciągu produkcyjnym.

Zawiera dokumentację związaną z przetwarzaniem wytworów papierniczych: produkcją trzywarstwowej tektury falistej, produkcją pięciowarstwowej tektury falistej, produkcją pudeł fasonowych i pudła klapowego.

Umożliwia zaprojektowanie procedury obliczania zapotrzebowania na papiery składowe (długość, masa), kleju (masa bezwzględnie sucha i masa mokra) bez i z uwzględnieniem naddatku na tekturę falistą, papiery składowe (długość, masa), kleju (masa bezwzględnie sucha i masa mokra), drutu i nici introligatorskich bez i z uwzględnieniem naddatku na pudła, mieszankę powlekającą niezbędną do powleczenia żądanej ilości podłoża papierowego i uzyskania zadanej gramatury powłoki, składniki kleju niezbędne do przygotowania zadanej ilości kleju skrobiowego o żądanym stężeniu.

Przedstawia ustrukturyzowane informacje na temat produkcji przetworu papierniczego, tj. pudła z nadrukiem, z trzywarstwowej tektury falistej, z uwzględnieniem poszczególnych etapów, które zawierają - krok po kroku - produkcję tektury falistej.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDRxGkKVcfInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania procesów przetwarzania wytworów papierniczych, obejmującego: etapy produkcji przetworów papierniczych, organizację pracy w zakładach przetwórstwa papieru, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, środki ochrony indywidualnej i zbiorowej, zasady ergonomii, wypełnianie kart technologicznych, dobieranie materiałów, maszyn, urządzeń na produkcji i w laboratorium, obliczanie zapotrzebowania materiałowego na papier, klej mieszanki powlekające. To świetna nauka przez zabawę.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDxKXYRKHzSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD79pcTfIuPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD15EbCm0IPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDz4JAss6RNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDRHlhLjDmInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z planowaniem procesów przetwarzania wytworów papierniczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Animacja

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z animacją. Nauczyciel prosi, aby każdy z uczniów wcielił się w rolę dziennikarza, który ma napisać, w oparciu o materiał, fachowy artykuł do branżowego czasopisma. Liczą się: dokładność, bogactwo pomysłów, oryginalność, zasób słownictwa, poprawność językowa. Pod koniec zajęć odbywa się prezentacja artykułów. Uczniowie głosują na najciekawszy.

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z animacją. Nauczyciel stosuje strategię „Sztuka streszczania, czyli magnetyzm słów”, polegającą na rozpoznaniu w materiale „słów‑magnesów”, które posłużą uczniom do zbudowania streszczenia.

Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym są „słowa‑magnesy”, stosując analogię: podobnie jak działa magnes na metal, tak owe słowa przyciągają informację.

Nauczyciel pyta, które słowa z animacji można nazwać magnesami. Uczniowie wymieniają owe słowa, a nauczyciel wypisuje je na tablicy. Uczniowie przepisują je na kartach indeksowych, przypominając sobie istotne szczegóły z animacji, które mogą łączyć się z zapisanymi słowami. Szczegóły te są zapisywane obok „słowa‑magnesu”.

Po wypełnieniu kilku kart indeksowych uczniowie samodzielnie weryfikują, które z zapisanych informacji są istotne. Zdania mniej ważne zostają przez nich wykreślone.

Uczniowie samodzielnie układają historię - streszczenie animacji, budując ją na podstawie notatek zapisanych na kartach indeksowych - istotne jest, aby zdania przechodziły płynnie jedno w drugie. Nauczyciel podaje przykłady łączników zdań. Uczniowie czytają swoje streszczenia i weryfikują, czy „słowa‑magnesy” użyte w ich kartach indeksowych różnią się od tych, które zapisali inni uczniowie.

Strategia ta, łącząca pracę całego zespołu klasowego, jak i indywidualną, pozwala na pogłębienie słownictwa kluczowego, umiejętność wyszukiwania głównych tez w analizowanym materiale i aktywizację uczniów.

Dokumentacja interaktywna

Praca w parach lub grupach

Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym - proponując konkretne rozwiązania dotyczące wypełniania każdego dokumentu. Przed przystąpieniem do zadania należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej wypełni wszystkie dokumenty.

Program ćwiczeniowy do projektowania

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z programem zawierającym informacje na temat planowania przetwarzania wytworów papiernicznych. Uczniowie poproszeni są o napisanie scenariusza programu zawierającego: opis zdarzenia, wykonywanych czynności, miejsca, czasu, charakterystykę postaci – technika papiernictwa oraz np. klientów, a następnie przeprowadzenie inscenizacji. Uczniowie mogą losować role bądź decydować o ich wyborze. Uczniowie nieuczestniczący bezpośrednio w programie są obserwatorami sporządzającymi notatki.

Infografika

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z pojęciami zamieszczonymi w infografice. Nauczyciel na tablicy zapisuje hasło – słowo kluczowe: przetwory papiernicze. Uczniowie poproszeni są o wypisanie na karteczkach samoprzylepnych wszystkich skojarzeń dotyczących tego aspektu, a następnie przyklejenie karteczek na tablicy. Nauczyciel dba o to, aby nie pojawiły się tam pojęcia zdublowane. Po zbudowaniu mapy pojęć uczniowie opisują, na jej podstawie, etapy powstawania map.

Praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie poproszeni są o zapoznanie się z infografiką przed zajęciami. Grupa uczniów (2‑5 osób) przygotowuje się do zaprezentowania tego materiału, wcielając się w rolę ekspertów. Istotne jest, aby zachęcić ekspertów do zapoznania się z innymi dostępnymi źródłami. Podczas zajęć moderatorzy rozpoczynają dyskusję panelową, określając temat i przedstawiając ekspertów. Eksperci prezentują swoje tezy. Moderatorzy zachęcają do dyskusji, udzielają głosu, pilnują czasu wypowiedzi, podsumowują etapy dyskusji, jeśli zachodzi taka potrzeba – interweniują (nie dopuszczają do kłótni), zbierają wszystkie tezy i wnioski, zapisując je na tablicy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Animacja, dokumentacja interaktywna, program ćwiczeniowy oraz infografika, stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po obejrzeniu animacji uczeń może przygotować alternatywny scenariusz tego multimedium.

Po zapoznaniu się z dokumentacją może znaleźć np. w internecie dokumentację, która wzbogaci istniejące multimedium.

Po ukończeniu programu ćwiczeniowego może samodzielnie przygotować notatki np. w formie „Przemyślnika”, czyli swobodnego notowania refleksji, w których adresatem i odbiorcą jest on sam.

Po pochyleniu się nad infografiką może przygotować notatki w formie fiszek.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Animacja

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do animacji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować notatki w formie graficznej, które później zostaną zaprezentowane w niewielkich grupach.

Dokumentacja interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie dokumentacji – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać alternatywny scenariusz do dokumentacji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie programu – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do programu;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować  samodzielnie lub w niewielkich grupach.

Infografika

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie notatki, prezentując je niewielkiej grupie.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

  • Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści