Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z filmami, a następnie wykonaj dołączone do nich polecenia.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D7OT0nPgW
Film nawiązujący do Rosji przed rewolucją lutową.
Wyjaśnij, dlaczego wśród Rosjan pojawiło się przekonanie o istnieniu niemieckiej szajki sabotującej działania armii rosyjskiej. Czy było ono uzasadnione?
Wskaż przyczyny upadku caratu. Która odegrała, twoim zdaniem, najistotniejszą rolę? Uzasadnij odpowiedź.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D7OT0nPgW
Film nawiązujący do okresu między dwiema rewolucjami.
Opisz przejawy demokratyzacji życia społecznego i politycznego w 1917 roku.
Wyjaśnij, czego od Rządu Tymczasowego domagało się społeczeństwo. Czy te postulaty zostały spełnione?

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D7OT0nPgW
Film nawiązujący do rewolucji październikowej.
Wytłumacz, na czym polegała dwuwładza w Rosji w 1917 roku.
Opisz, jakie zagrożenie dla państw Zachodu niosło za sobą zwycięstwo bolszewików.
Przeanalizuj tekst źródłowy, a następnie posiłkując się wiedzą pozaźródłową, rozpoznaj w tabeli poniżej zdania prawdziwe i fałszywe.
Decyzja wielkiego księcia Michała Aleksandrowicza w sprawie tronu rosyjskiego, 3 (16) marca 1917 r.
Ciężkie brzemię włożyła na mnie wola brata mojego, który przekazał mi cesarski tron wszechrosyjski w godzinie bezprzykładnej wojny i zaburzeń w narodzie.Natchniony wspólną z całym narodem myślą, że dobro naszej ojczyzny stoi ponad wszystkim, podjąłem niezachwianą decyzję przyjęcia władzy najwyższej w tym tylko wypadku, gdy taka będzie wola wielkiego narodu naszego, który powinien w głosowaniu powszechnym przez swych przedstawicieli w zgromadzeniu konstytucyjnym ustanowić formę rządów i nową ustawę zasadniczą Państwa Rosyjskiego.
Dlatego też, wzywając błogosławieństwa bożego, proszę wszystkich obywateli Państwa Rosyjskiego, by podporządkowali się Rządowi Tymczasowemu, który powstał z inicjatywy Dumy Państwowej i obleczony jest całą pełnią władzy do czasu, gdy zwołane w możliwie najkrótszym terminie, na podstawie powszechnego, bezpośredniego, równego i tajnego głosowania, zgromadzenie konstytucyjne decyzją swą o formie rządów wyrazi wolę narodu.
Cytat za: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998, s. 34.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| Autor tekstu pochodził z dynastii Rurykowiczów. | □ | □ |
| Autor tekstu był bratem Mikołaja I. | □ | □ |
| Autor tekstu uzależnił swoją decyzję o przyjęciu korony rosyjskiej od decyzji organów przedstawicielskich państwa. | □ | □ |
| Autor tekstu apeluje do społeczeństwa rosyjskiego o wspieranie władz wyłonionych w wyniku rewolucji lutowej. | □ | □ |
| Autor tekstu przyjął koronę rosyjską i panował jako kolejny car. | □ | □ |
| Autor tekstu uważa, że rosyjskie zgromadzenie konstytucyjne powinno zostać wyłonione w wyborach. | □ | □ |
Wskaż spośród podanych niżej poprawny chronologicznie ciąg wydarzeń związanych z rewolucjami w Rosji w 1917 roku.
- początek rewolucji lutowej – początek działalności Piotrogrodzkiej Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich – abdykacja Mikołaja II – początek rewolucji październikowej
- początek rewolucji październikowej – początek działalności Piotrogrodzkiej Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich – początek rewolucji lutowej – abdykacja Mikołaja II
- początek rewolucji październikowej – abdykacja Mikołaja II – początek działalności Piotrogrodzkiej Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich – początek rewolucji lutowej
- początek działalności Piotrogrodzkiej Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich – początek rewolucji lutowej – początek rewolucji październikowej – abdykacja Mikołaja II