Rm8sNV8FFJ8g4
Na zdjęciu znajduje się monitor, na którym otwarty jest program do montażu wideo.

Wprowadzenie do montażu filmów - rozdzielczość

Źródło: Wahid Khene, domena publiczna.

Błyskawiczny rozwój technologii cyfrowej, jaki nastąpił w dwóch pierwszych dekadach XXI wieku, znacząco wpłynął na kondycję światowej kinematografii. Na duży ekran trafiło wiele filmów, które zrewolucjonizowały m.in. techniki montażu czy wykorzystanie efektów specjalnych. Również tzw. amatorzy, dzięki łatwemu dostępowi do specjalistycznego i ciągle taniejącego sprzętu video, zaczęli masowo tworzyć własne formy filmowe. Jeszcze nigdy w historii nagranie, zmontowanie i zaprezentowanie światu własnych produkcji nie było tak proste. Dzięki globalnym internetowym serwisom, takim jak chociażby YouTube, dailymotion czy LiveLeak tysiące kreatywnych osób zaczęło prowadzić własne kanały video o najróżniejszej tematyce. Dla wielu z nich filmowanie stało się sposobem na życie. Niestety bardzo często wykonanie prezentowanych w sieci nagrań pozostawia wiele do życzenia, gdyż filmowcy‑amatorzy nie posiadają żadnego teoretycznego oraz praktycznego przygotowania do pracy z kamerą oraz aparatem.

Joseph V. Mascelli 5 tajników warsztatu filmowego

Produkcja filmów, zwłaszcza tych niekierowanych do kin, może być sprawą bardzo osobistą. Każdy twórca sam powinien akceptować lub zmieniać zasady w zależności od potrzeb. Metody filmowania ciągle się zmieniają. (...) Trzeba jednak pamiętać, że ambitni filmowcy zawsze najpierw poznają zasady, a dopiero potem je łamią. Należy nauczyć się prawidłowego sposobu robienia filmów, zgłębić obowiązujące reguły, dowiedzieć się, w jaki sposób przykuć uwagę widza i do czego widzowie zostali przyzwyczajeni przez lata chodzenia do kina.

W Źródło: Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, tłum. Tomasz Szafrański, Warszawa 2010, s. 18.

Dlatego chcąc zająć się tworzeniem własnych produkcji, warto zapoznać się z podstawami ich tworzenia. Jednym z fundamentów sztuki kinematograficznej jest montaż, bez którego nie powstanie żaden przyzwoity, nawet kilkuminutowy obraz.

Dla zainteresowanych

Więcej informacji znajdziesz w e‑materiałach:

Twoje cele
  • Wskażesz różne rodzaje rozdzielczości i dowiesz się, jakie mają znaczenie dla odbioru dzieła filmowego.

  • Zmontujesz klipy w taki sposób, by miały jedną rozdzielczość.

  • Uzyskasz efekt slow motion poprzez zmniejszenie liczby klatek.